Shovelin koneiden saatavuus ja erot?

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Shovelin koneiden saatavuus ja erot?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tässä Shoveleita katsellessa tupsahti eteen tarjous ostaa siisti konevikainen 1980 1200cc pyörä. Myyjä kehotti heittämään samantien toimivan Shovelin koneen päälle, kun niitä kuulemma saa 2000-2500 eurolla helposti :idea:

En tiedä kuinka pahaa jälkeä myllyssä on käynyt, ja kannattaisiko sitä alkuperäsitä remontoida mutta kysymys kuuluu, onko näitä Shovelin koneita todellakin kuinka runsaasti ja helposti tarjolla noin parilla tonnilla :?:

Entä jos jostain löytyisi se 1340 cc kone, näyttääkö se erilaiselle päällepäin vai meneekö ns. täydestä kun paperit ovat 1200 koneella. Onko isommasta koneesta mitä käytännön etua :?: Nopea haku näyttäisi isomman koneen (1200 arvot suluissa) antavan 67 hp( 58 ), 5800 rpm( 5150 ), ja iskun sekä porauksen olevan suurempi. Mutta kukapa noita kierrättäisi yli 5000 rpm, joten noista kierroksista ja huipputehosta ei taida kyllä iloa olla :!: - mutta miten on väännön laita, onko isompi selvästi vääntävämpi normaaliajossa :?:
Viimeksi muokannut Joe Cool, 09:40 18.12.2006.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
orfeus
Viestit: 237
Liittynyt: 19:18 10.06.2006.

Viesti Kirjoittaja orfeus »

Kumma ettei niitä koneita kuitenkaan pyöri tuolla myyntipalstoilla kovinkaan paljon. Ja varmasti ehjästä koneesta tuo hinta on aikas huokea, varsinkin jos kyseessä 1340.
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Koneenvaihdon joudut joka tapauksessa muutoskatsastamaan niin samalla vaivalla sen katsastaa suuremmaksi.
Ei 1200->1340 ole niin suuri muutos että sen takia tarvitsee katsastusmiestä pelätä... Järki käteen näissäkin asiossa...
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Ööh, tyhmä kysymys, mutta miksi koneen muutos pitää muutoskatsastaa, jos vaihtaa saman kokoiseen ja tehoiseen? Pitääkö esim. papereissa näkyä sekä moottorin että rungon numero vai miksi?

Autoissahan koneita on vaihdeltu jatkuvasti eikä niitä noteerata mitenkään niin kauan kuin pysytään edes suurinpiirtein alkuperäistä vastaavissa raameissa ja autot sentään katsastetaan säännöllisesti.

Onko moottoripyöräily ja erittyisesti H-D:llä ajaminen jo sen verran "rikoksen tunnusmerkit" täyttävä teko, että kannattaa varmuuden vuoksi käyttää kaikki tien päällä tunnistettavat muutokset konttorin kautta - vai mistä on kyse :?: :?:

Ja - edelleen katsastukonttoria pelkäämättä - onko siis noilla 1200 ja 1340 koneilla mitä käytännön eroa muuta kuin isku ja poraus ja nokka-akseli? Vai onko suurin ero siinä, että tietää ajavansa suuremmalla :lol: :?:
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Kyllä se autonkin moottorinvaihto pitäisi muutoskatsastuttaa mutta kun niissä ei ole selvästi huomattavaa identifiointinumeroa niin ei niihin puututa. Samoin japsipyörissä, koneessa kun ei ole sellaista numeroa joka näkyisi otteessa niin sitä on paha tien päällä sanoa onko se vaihdettu vai ei.

HD:ssa taas yksi tärkeimmistä (vanhemmissa pyörissä ainoa=tärkein) numero löytyy moottorista jolloin sen vaihto on helppo todeta.
Dnepr-pilot
Viestit: 179
Liittynyt: 20:41 27.11.2005.
Paikkakunta: Muumilaakso

Viesti Kirjoittaja Dnepr-pilot »

Avaa mylly ja katso paljonkos tuhoa on sattunut. Shovelin remppa on noin tonnin osiin. Sillä saat sylinterit,männät,kiertokanget kaikki laakerit tiivisteet prikkoja ym. Sylinterikansien remppa riippuen mitä joudut vaihtaa/työstää.Uus öljypumppu max 300e. Täysremppa noin 1500 ylöspäin riippuen paljonkos työtä joudut ulkoistamaan.
Jos remontin teet tiedät ainakin että sulla on kaikki uutta sisällä. Harvemmin kampuran joutuu vaihtaa eikä kaikkia osia joudu aina vaihtaa. Mutta jos löydät vähän ajetun remontoidun shovelin tuohon hintaan niin osta pois.
Uusi shovel on siinä kuuden tonnin nurkilla sillä saa jo kaksi evoa.
Käytännön eroa ei taida olla paljoa 1200/1340 muuta kun että 1340;lla paljon ohkaisemmat sylinteriseinämät.Isoin ero on isku.
Väännössä nuo 140cc lisää ei ihmeitä tee.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kiitos, tätä arvelinkin. Kun olin rautista ostamassa, minulla oli yksi kaveri mukana, joka katsoi heti rungon ja moottorin numerot ja totesi ne samoiksi ja mainitsi, että näitä poliisi katsoo tien päällä aina ekaksi :P

Luultavasti kyse on siis siitä, että ei tule ratsiassa turhaa selvittelyä tai peräti matkanteon keskeyttämistä, jos paperit ja kone vastaavat toisiaan. Eikä silloin luultavasti tule muutakaan pyörän syvä-analyysia tien päällä, kun paperit ovat kunnossa. Jos taas tässä iskee virhe heti virkavallan silmään, saattaa yllättäen löytyä motivaatiota tarkastaa mm. äänimerkin ja mittarivalaistuksen toimintaa - otaksun :P

Jos siis saan sopivan Shovelin hankittua, kannattaa merkkauttaa ilman muuta oikeat numerot papereihin. Tämä selkisi.

Edelleen kiinnostaa tuo käytännön ero 1200/1340 - kun en ole metriäkään ajanut millään Shovelilla. Sen verran olen antanut kertoa itselleni, että laiskoja ovat kaikki tyynni Woimakoneeseen verrattuna 8)
Dnepr-pilot
Viestit: 179
Liittynyt: 20:41 27.11.2005.
Paikkakunta: Muumilaakso

Viesti Kirjoittaja Dnepr-pilot »

Jos remonttia teet ja päätät kasvattaa kokoa 1200->1340. Katso että kiertokangen tappi sopii yhteen eri 1340-limppujen kanssa. Eroa on tapissa/limpussa 1978-80 ja 81 ylöspäin.
Ei shovelit mitään raketteja ole, jos on kiire voit aikaistaa lähtöjä että kerkiät.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Dnepr-pilot kirjoitti:Katso että kiertokangen tappi sopii yhteen eri 1340-limppujen kanssa. Ei shovelit mitään raketteja ole, jos on kiire voit aikaistaa lähtöjä että kerkiät.
Kiitos - en vielä osaa sanoa mitään, mihin tämä päätyy - ennakkoon pyrin vain hankkimaan tarpeeksi tietoa päätösten pohjaksi.

Ja mitä kiireeseen tulee, neuvosi lienee paras mahdollinen, mutta tosikiirettä varten aion kyllä säilyttää Rautiksen tallissa :lol:
Puuhis
Viestit: 136
Liittynyt: 08:32 03.06.2006.
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Puuhis »

Vielä vinkki jos aiot kasvattaa 74"->80": Sen sijaan että hankit uudet limput ja teetätät kankien asennuksen ja limppujen tasapainotuksen, jenkeistä saa JPCyclesiltä s&s:n valmiin limppupaketin s&s kiertokangilla (tasapainotettu kokonaisuus) hintaan 419usd (+ lisäksi tulee vielä rahtikulut). Itellä tuollainen on tuossa pöydällä odottamassa asennusta.
Avatar
CowsSkull
Viestit: 20
Liittynyt: 10:12 19.08.2005.
Paikkakunta: Himanka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CowsSkull »

Voisko joku vielä valaista, milloin 1200cc:n vaihtui 1340cc kiukaaksi :?

Joko '81 FLH on 1340?
Elämän suuri tarkoitus ei ole tieto, vaan toiminta.'
Thomas Huxley
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Ensimmäinen 80cid (1340cc) moottori esiteltiin 1978, tämän jälkeen sitä valmistettiin rinnan pienemmän 74cid (1200cc) moottorin kanssa kunnes vuonna 1981 80cid moottori oli ainoa vaihtoehto.
Avatar
CowsSkull
Viestit: 20
Liittynyt: 10:12 19.08.2005.
Paikkakunta: Himanka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CowsSkull »

Suur kiitos :D
Elämän suuri tarkoitus ei ole tieto, vaan toiminta.'
Thomas Huxley
Avatar
Ducky-13
Viestit: 104
Liittynyt: 11:52 30.07.2006.
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ducky-13 »

Shovel+loota edelleen numerosta: 050-5012523 8)
Vastaa Viestiin