Liian "hyvä" tyhjäkäynti (VOES?)

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Jacka

Liian "hyvä" tyhjäkäynti (VOES?)

Viesti Kirjoittaja Jacka »

Pyörä on -92 Fättäri. 1 3/4" dragpipet huiluilla, avarampi ilmanputsari, suuttimet 45 ja 190, orggis sytkä, VOES toiminnassa. Tyhjäkäynti on liian "hyvä". Eli ei meinaa jytkyttää normaalia tyhjäkäynti vaan käy liian tasaisesti (kuin ennakot tapissa). Kun otan esim. VOESista maajohdon irti niin alkaa käymään tyhjäkäyntiä niin kuin pitääkin, mutta heti kun laitan piuhan takaisin kiinni ja väännän kaasua hiukan niin käynti ei laske enää sille oikealle tyhjäkäynnille vaan jää käymään vähän paremmin ja tasaisemmin. Asiaa on testattu toisellakin VOESilla, mutta ei mitään eroa. Tuntuu kuin se boksi säätäisi sitä käymään haluttua paremmin. Miten saan sen käymään kuten kuuluu (missä vika, mitä tarkastan, vaihdan)? Vai onko tuo ominaisuus vakioboksilla?
Viimeksi muokannut Jacka, 17:56 29.05.2007.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MikaelT

Viesti Kirjoittaja MikaelT »

Jaaha. Tää on sama juttu mitä minä ihmettelin viime vuonna pitkäänkin. Orkkissytkässä on kaksi ennakkokäyrää, toinen isommalle alipaineelle ja toinen pienemmälle. Sillon kuin kaasu kiinni tai vaan pikkasen auki, VOES vetää ja sytkä menee aikaisemmalle käyrälle. Taas kun kaasu auki, sytkä on myöhäisemmällä käyrällä. Tämä myöhäisempi käyrä on se "oikean kuuloinen". Tosin sytkä on nyt jo sen verran myöhäsellä että tuppas mulla ainakin (läppäkeihini, BT evo) sammumaan välillä kun tyhjäkäynniltä väänsi kaasua. Ei kiva liikennevaloissa... Korjasin itte heivaamalla VOES:n orkkissytkineen kaikkineen mäjelle. Kärjet tilalla, nyt tuntuis pelaavan. Ja vetää huomattavasti tasaisemmin, ei semmosia kummia askelmuutoksia vedossa niinko järjettömällä.

Jos sulla toimii ilman VOES:ia niin eiku pois vaan. Poistoksi riittää justiinsa toi maajohdon irroitus. Miinuspuolina poiston jälkeen huonompi palaminen pintakaasulla = bensankulutus + karstoittuminen. Lieneekö kuinka kauheen merkittävä, tiiä häntä.
MikaelT
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

VOES:sin voi säätää kytkemään isommalla alipaineella, onkohan VOES alkuperäinen vai onko se joskus vaihdettu ? sportin kytkeytymis alipaine on eri (aiemmin). Haku toiminnolla löytyy säätö-ohje.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Jacka

Joo se toinen VOES oli kyllä ihan erilaisessa (paljon pienemmässä) telineessä kuin se mun alkuperäinen. Voiskahan se olla Sportin oma mitä testasin? Vähän kyllä huvittaisi kärjellinen sytkä, mutta mitä kaikkea pitää ostaa ja mikä on suunnilleen hinta kaikille rekkuleille?

Sepixlh kirjoitti:VOES:sin voi säätää kytkemään isommalla alipaineella, onkohan VOES alkuperäinen vai onko se joskus vaihdettu ? sportin kytkeytymis alipaine on eri (aiemmin). Haku toiminnolla löytyy säätö-ohje.
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

www.hotbike.fi/kauppa löytyy sopiva 5 ohm puola alk. 60,11? (kuvan Dyna 115,98?)

Kuva

Ja täydellinen kärkisytkäsetti 73,81?

Kuva

Muuta ei tarvita.
MikaelT

Sepixlh kirjoitti:VOES:sin voi säätää kytkemään isommalla alipaineella, onkohan VOES alkuperäinen vai onko se joskus vaihdettu ? sportin kytkeytymis alipaine on eri (aiemmin). Haku toiminnolla löytyy säätö-ohje.
Kommentti: Kun kyse on tyhjäkäynnistä, lienee ihan sama miten sitä VOES:ia säätää, siellä on maksimialipaine silloin kuitenkin pelissä. Jos sen säätää niin että tyhjäkäynnillä ei vedä niin ei se sitten vedä ikinä = sama kuin sen kiskoisi pois.
MikaelT
Sepixlh
Viesti:

Pistän tähän "ääneen ajattelua" voesin toiminnasta
VOES kytkin lisää sytytysennakkoa kun imusarjan paine putoaa (=MAP) eli imusarjaan tulee alipaine.
Normaalisti kytkin on auki ja kun alipaine ylittää säädetyn rajan kytkin sulkeutuu ja sillon sytytysmoduli käyttää agressiivisempaa ennakkoa.
Tuo tarkoittaa että sytytys aikaistuu eli jos kone pyörii 1000rpm sytytys aikaistuu noin 10º (10º -> 20º) maksimi ennakot on pelissä kun kierroksia on noin 3000rpm.
Täyskaasu kiihdytyksessä maksimiennakot tuleevat vasta 4500-5000rpm.
Jos moottoriin on vaihdettu jyrkempi nokka-akseli niin alipainetta ei ole niin paljoa kuin "vakio" moottorissa ja voes kytkee vasta 1500-2000 rpm.

Paikallaan tyhjäkaynnissä moottorin alipaine on suuri mutta maksimi alipaineet löytyy kun ajetaan tyhjäkäynti kierroksilla eli moottorissa on "veto päällä" . Kun avataan hitaasti kaasua alipaine käy maksimissa kunnes kierrosten hieman noustessa alipaine taas laskee.

Mietin vaan jos moottori käy tyhjäkäyntiä paremmin voes irroitettuna on sytytyksen perusennakko pielessä ja se on säädettävä.
Ehkä näitä tarvisi meikäläisen pohtia tarkemmin ennen kuin kirjoittelee
:oops:
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
smuige
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smuige »

JOS vaihtaa tilalle tuollaisen kärkisatsin KESKIPAKOSÄÄTÄJILLÄ, niin on hyvä laittaa tuollainen jossa keskipakolimput on laakeroitu (kuten HotBike kuvassa).
Kuva
Kestävät huomattavasti paremmin kulumatta (muista voitelu), eli toimivat tarkemmin eivätkä ala hakkaamaan jakopäänkopan seinämille.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Jacka

Vielä

Vielä sellainen tuli mieleen, että kun tuo pyörä on Californiasta tuotu, niin voiko siellä on mahdollisesti vielä jotain muita California-systeemejä toiminnassa. Sen "aktiivihiilipöntön", joka on oikeanpuoleisen tankin ja kaasarin välissä olen ottanut pois käytöstä ja tulpannut päät kaasarin sekä tankin päästä. Eli neuvoja kaivataan edelleen...

Jotenkin ei meinaa järki oikein riittää...
Sepixlh
Viesti:

Noi aktiivihiilipönttö systeemit liittyvät bensan ja huohottimen toimintaan, eli bensahuurut ja huohottimesta mahdollisesti tulevat kaasut ohjataan ensisiasesti moottorin läpi, koneen seistessä aktiivihiilen läpi... näin muistelisin korjatkaa jos tuli vääristeltyä :?
-Burt Munro
MikaelT

Sepixlh kirjoitti:Paikallaan tyhjäkaynnissä moottorin alipaine on suuri mutta maksimi alipaineet löytyy kun ajetaan tyhjäkäynti kierroksilla eli moottorissa on "veto päällä" . Kun avataan hitaasti kaasua alipaine käy maksimissa kunnes kierrosten hieman noustessa alipaine taas laskee.
Njaa? Tätähän sietää pohtia. Menee meikäläisen "täydellisen saundin metsästys" uusiksi...

Oisko VOES sittenkin säädettävissä niin että ei vedä tyhjäkäynnillä mutta että siitä ois kuitenkin ajossa jotain hyötyä? Se tarkottais että ajossa pitäis olla imusarjassa alipainetta enemmän kuin tyhjäkäynnillä. Eikös tää tarkoita käytännössä että sylinterin täyttösuhde (vaimikäsenyoli) olis ajossa huonompi kuin tyhjäkäynnillä? Onko tuo mahdollista? Jos on niin mä harkitsen kyllä orkkisjärjettömän ja VOES:n takastunkemista.

Mä oon kuvitellu että jos moottoria vähänkin kuormitetaan, pitää tavaraa saada sylinteriin enemmän kuin kuormittamattomassa tilanteessa. Moottorijarrun kyllä uskon, silloin alipainetta enemmän, mutta silloin täyttö on niin huono ettei seos edes syty.
MikaelT
Hessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Sekoan nyt tähänkin, kun itekin just virittelen omaa sytkää, jossa on myös alipainesäätö.

Ensikskin riippuu mistä alipaine otetaan. Läpän imusarjan puolelta tai imusarjasta vai läpän ilmansuodattimen puolelta. Toiminnassa on iso ero.

Oletan että kyseessä on imurajasta. Mä oon ymmärtänyt asian niin että ainakin ns. virityssytkälaitteissa, voesin tarkoitus vain ja ainoastaan on kiihdyttäessä, kun läppä avataan nopeasti ja imusarjan alipaine pienenee hetkeksi, myöhästää sytytystä ja näin estää detonointia.

Ja sitten sopivasti valitulla käyrällä tehdään muut ominaisuudet.
Se voespötikkähän on ainoastaan on/off kytkin joka toimii alipaineella.

Mä en ole kyllä funtsinut alipaineen vaikutusta tyhjäkäynti saundeihin.
Vaan keskittynyt toimivuuteen ajossa.
Sepixlh
Viesti:

Hessu kirjoitti: Ensikskin riippuu mistä alipaine otetaan. Läpän imusarjan puolelta tai imusarjasta vai läpän ilmansuodattimen puolelta. Toiminnassa on iso ero.
Tässä olet oikeassa alipaine oletaan läpän imusarjanpuolelta
Hessu kirjoitti: Mä oon ymmärtänyt asian niin että ainakin ns. virityssytkälaitteissa, voesin tarkoitus vain ja ainoastaan on kiihdyttäessä, kun läppä avataan nopeasti ja imusarjan alipaine pienenee hetkeksi, myöhästää sytytystä ja näin estää detonointia.
Ja sitten sopivasti valitulla käyrällä tehdään muut ominaisuudet.
Se voespötikkähän on ainoastaan on/off kytkin joka toimii alipaineella.
Mä en ole kyllä funtsinut alipaineen vaikutusta tyhjäkäynti saundeihin.
Vaan keskittynyt toimivuuteen ajossa.
Näin minäkin tämän ymmärsin, sama toiminta on VOES:silla käsitääkseni myös orkkissytkällä.
-Burt Munro
delkron 15

Re: Liian "hyvä" tyhjäkäynti (VOES?)

Viesti Kirjoittaja delkron 15 »

Kyllä varmasti harmittaa kun hienoin mitä harrikassa on se tyhjäkäynnin vatkaaminen jää pois. Japsit ois kyllä kiinnostuneita saamaan sen vatkauksen mutta kun HD on patentoinut äänensä. Mulla on vanha shovel ja sen ostoon oli suurin syy Kawazakin tuhnut äänet.
BB-883
Viesti:

Re: Liian "hyvä" tyhjäkäynti (VOES?)

Viesti Kirjoittaja BB-883 »

No joo...
Motenkäs tämä Dyno 2000i sytkäboksi (on pyörässäni) vaikuttaa tähän "potatopotato" tyhmäkäyntiin. Siinä näet on VOES ON / OFF asento ja nyt on ON asennossa. Harrikan tyhjäkäyntiäänestä ei tietoakaan, tosin on Sper Trapp 2/1. :?:
Vastaa Viestiin