Motiivin tiedustelua...

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

joonas666
Viestit: 3
Liittynyt: 23:21 26.04.2007.

Motiivin tiedustelua...

Viesti Kirjoittaja joonas666 »

Ihan vaan herättääkseni keskustelua :D Harleyn 'virittämisen' perus ideologiaa ihmettelen.... Miksi yrittää puristaa muutamia (erittäin kalliita ) koneja ulos pyörästä jota ei alunperinkään ole tarkoitettu kaahailuun :wink: Ymmärrän kyllä täysin tekniikan kunnossapidon vaatimukset ja jopa tehtaan systeemien parantelun mutta toi viri,viri touhu kadulle :?: Tarkoitukseni ei ole v*******a kenellekkään, pois se minusta. Hämmästelen vain olemmeko markkinamiesten uhreja tälläkin saralla :lol:
Avatar
BB-883
Viestit: 234
Liittynyt: 18:11 05.04.2005.
Paikkakunta: SYSMÄ SINGAPORE HARTOLA HAWAI
Viesti:

Re: Motiivin tiedustelua...

Viesti Kirjoittaja BB-883 »

Markkinamies oli VIA BALTICAN polttoaine, jossa oli parhaina lisäaineina vasi ja hiekka.
Ja jos pyörän malli on SPORSTER niin täytyyhän tehoa olla takarenkaalta VÄHINTÄÄN 80hp ja tällöinhän vääntöä löytyy 100nm... :wink:
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Citius, altius, fortius

Viesti Kirjoittaja smuige »

Citius, altius, fortius
(suom. 'nopeammin, korkeammalle, voimakkaammin')

Sehän se meidät ajaa tuohon hommaan.

Näyttämisen tahto, uho, kiinnostus tekniikkaan, halu mennä kovaa - tai ainakin tietäen että pääsee tarvittaessa jne.
Näissähän on sellaista tekniikka jota pystyy myös melkeinpä jokapoika virittelemään ja säätämään, eikä tehdas ole ottanut edes Sportsterista kaikkea irti.

Alunperinhän H-D oli nopea kulkupeli moneen muuhun verrattuna.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
joonas666
Viestit: 3
Liittynyt: 23:21 26.04.2007.

Re: Citius, altius, fortius

Viesti Kirjoittaja joonas666 »

Alunperinhän H-D oli nopea kulkupeli moneen muuhun verrattuna.[/quote]

Onko viriduuni paluuta tälle muistojen kultaamalle ajalle, vai yksityisen pyörän omistajan yritys pelastaa tehtaantekeleen maine muun maailman silmissä :lol: Ja taas tuosta Sporsterin urheilullisuudestahan voidaan olla montaakin mieltä... jos alitehoisella mosalla varustettu ,pieni runkoinen mp on kaiken sporttisuuden kiteytymä, niin ei silloin olisi halvenpaa ostaa esim. vanha Jawa (kaikella kunnioituksella em. merkille) :?: Ps. Puolitarkoituksellista provoa kuitenkaan ketään loukkaamatta :wink:
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: Citius, altius, fortius

Viesti Kirjoittaja smuige »

joonas666 kirjoitti:
smuige kirjoitti:Alunperinhän H-D oli nopea kulkupeli moneen muuhun verrattuna.
Onko viriduuni paluuta tälle muistojen kultaamalle ajalle, vai yksityisen pyörän omistajan yritys pelastaa tehtaantekeleen maine muun maailman silmissä :lol:
Ja taas tuosta Sporsterin urheilullisuudestahan voidaan olla montaakin mieltä... jos alitehoisella mosalla varustettu ,pieni runkoinen mp on kaiken sporttisuuden kiteytymä, niin ei silloin olisi halvenpaa ostaa esim. vanha Jawa (kaikella kunnioituksella em. merkille) :?: Ps. Puolitarkoituksellista provoa kuitenkaan ketään loukkaamatta :wink:
Se nimi on muuten SPORTSTER, kuten tuossa aikaisemmassa viestissä yritin hienovaraisesti mainita. Perusasiat kuntoon ekaksi :wink:

Ja eihän näitä pelejä kukaan pakota ostamaan.
Hyvin moni vaan haluaa sellaisen kuitenkin, vaikka mielestäsi kovin puutteellisia ovatkin.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
joonas666
Viestit: 3
Liittynyt: 23:21 26.04.2007.

Viesti Kirjoittaja joonas666 »

No joo... Tarkoitukseni ei tietenkään ollut moittia merkin ominaisuuksia..Ajattelin vain tuoda tännekkin hiukan VMPK henkistä polemiikkia :D Herra Smuige varmaan tietää mitä tarkoitan :wink: Lähtökohtahan tälle oli katuvirityksen mielekkyyden arviointi tyylin: Eihän työhevosta voi laukkaradalle viedä..Ja lisää vettä myllyyn noista entisajoista.... Muistan kuulleeni tarinan siitä kuinka HD muutti nopeusmittareidensa välityksiä pysyäkseen kilpailijoiden vauhdissa :D Ok. tämähän tapahtui ajalla miekka ja kilpi, eli se siitä..Hyvää kevään jatkoa kaikille HD:n omistajille (mukaan lukien minä itse).
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Aika turhaa provoa. Toki asiasta voidaan keskustella mutta alkuperäisen kysyjän tarkoituksena on selvästi saada palkokaupalla herneitä määrättyjen ihmisten hengityselimiin.

Itselläni on viritetty HD. Pärjäisin vallan mainiosti täysin vakiolla pelillä, silläkin saa tarvittaessa kortin hyllylle. Minulle virittäminen ei ole sitä että tilataan katalogin kalleimmat kapistukset ja pultataan ne kiinni moottoriin jonka jälkeen mennään esson baariin pullistelemaan. Itse otan mieluummin sen asenteen että tutkin miten tehdas on määrätyt ratkaisut tehnyt ja miten niitä voitaisiin optimoida polttomoottorin toimintaperiaatteet huomioon ottaen.

Tulen jatkamaan tällä saralla vaikka 99% kansasta on sitä mieltä että HD on esihistoriallinen öljyä vuotava paska jolla ei voi ajaa nakkikioskia pidemmälle korjaamatta. Ja ne viritetyt HD:than vasta epäluotettavia ovatkin, eiväthän ne VOI pysyä läjässä :twisted: . Tähän ei sitten enää tarvita Smuigen kommenttia Ylläksen reissusta :lol: ...

Ensi talvena on vuorossa muijan sportster, eipä sekään niillä tehoilla mitään tee mutta otetaan ihan harjoituksen kannalta - pysyypähän sormet vetreinä kun ruuvaa pitkän talven eikä tarvitse kiukutella kotona olutölkki kädessä kun ei muka ole mitään tekemistä.
Avatar
PÄKÄ
Viestit: 1087
Liittynyt: 16:33 15.09.2005.
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PÄKÄ »

Mikä vika aina on kataloogien kapistuksissa, usein törmää tommoseen mielipiteeseen!!!??? Mistäs sitä "tavis tainat ja taavit" sitten palikkansa ottaa jollei niistä!!!??? Kun joku on jo "hienoja" osia tehny mikä ettei niitä käyttäs. Meillä ainakin, toki en uskalla edes sanoo et "meillä rakennetaan"
mitä nyt vähä "tuunataan valmiilla osilla"
Jaa a sportster ketjuja vaille valmiina, pääsee varmaan viikonloppuna ajeleen....
Avatar
igor
Viestit: 170
Liittynyt: 09:07 19.04.2002.

Viesti Kirjoittaja igor »

It's Hard To Soar With The Eagles When You Ride With Turkeys!
-Sexton-
Avatar
Spora
Viestit: 120
Liittynyt: 19:30 28.08.2003.
Paikkakunta: Tampere

Re: Motiivin tiedustelua...

Viesti Kirjoittaja Spora »

kalliita hevosia???Melkein jokaiseen hd:en tulee 8-12 hp:tä lisää pelkästään vaihtamalla/muuttamalla putsari, putket ja seokset.

Eikä tässä ole pointti kilpa-ajo vaan mopon parempi käytettävyys.

Muuten sportti oli maailman nopein mopedi vuonna 1969... kylläpä aika rientää :)
1971 hd oli ensimmäinen mopo joka alitti 9s varttimaililla....

Taitaa nytkin olla sportilla nopeus ennätys nimissään tönäri moottori sarjassa.

Pitihän sitä mopoakin (solifer)viilata kakarana, eikä se kuitenkaan Mach 3 Kavalle pärjännyt

Ja voihan ne etanatkin kilpailla (keskenään) :idea:
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Voi jehna... Anna luoja ehtymätön kerä rautalankaa :lol: ... Ajokausi voisi tosiaan alkaa kaikilla...

Jos nyt pitää alkaa taas yhtä lausetta selventämään artikkelitolkulla...

Nyt puhutaan moottorin virittämisestä - ei kromattujen siirtosarjojen asentamisesta. Ja siinä ei välttämättä toimi periaate "kallein on parasta". Aihe vaatii hiukan perehtymistä ettei lopputuloksena ole huonot käyntiominaisuudet ja alentunut teho.

Otetaanpa esimerkkinä nokka-akselin vaihto. Asiasta mitään tietämätön lukee jostain kuinka kaikissa viritetyissä moottoreissa on vaihdettu nokka-akseli. Niinpä hänkin menee kauppaan ja tilaa katalogista tiukimman mahdollisen nenäkepin ja laittaa sen muuten vakioon pyöräänsä. Saahan sillä "kisapyörän" tyhjäkäynnin ja huikean bensankulutuksen mutta ajo-ominaisuudet korkeintaan huononevat. Sen sijaan että asioista otettaisiin selvää ja huomattaisiin että tiukka nokka toimii vasta kun moottorin puristussuhdetta nostetaan rajusti, virtauksia parannetaan kansien kanavia muokkaamalla ja oikein mitoitetulla kaasarilla/ruiskulla muine oheistarvikkeineen. Ja jos pakoputkesta lähtee jumalaton möykkä ei se kuitenkaan tarkoita että se on välttämättä tehonsaannin kannalta se paras vaihtoehto.

Että herneet pois ruumiin onkaloista - ugh, olen puhunut.
Avatar
PÄKÄ
Viestit: 1087
Liittynyt: 16:33 15.09.2005.
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PÄKÄ »

hemuli kirjoitti:
Nyt puhutaan moottorin virittämisestä - ei kromattujen siirtosarjojen asentamisesta. Ja siinä ei välttämättä toimi periaate "kallein on parasta". Aihe vaatii hiukan perehtymistä ettei lopputuloksena ole huonot käyntiominaisuudet ja alentunut teho.
Toi onkin selvä asia, tiedän ja olen kuullut.... yksi asia ei vielä paranna kokonaisuutta... vaikka techboardia lukemalla semmonen käsitys saattaapi tulla, kuten mainitset asioista perillä olemattomille. Vissiin iskeekin nuukuus kun homma pitäskin viedä kohdasta A kohtaan B jotta tulos olis haluttu ja just ne viimiset kikkareet on kalliit.... :)
Avatar
ivaanajulma
Viestit: 387
Liittynyt: 23:51 20.12.2005.
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja ivaanajulma »

hemuli kirjoitti:Sen sijaan että asioista otettaisiin selvää ja huomattaisiin että tiukka nokka toimii vasta kun moottorin puristussuhdetta nostetaan rajusti, virtauksia parannetaan kansien kanavia muokkaamalla ja oikein mitoitetulla kaasarilla/ruiskulla muine oheistarvikkeineen. .
Mun ensi talven projekti! Mistäs tiesit H? :D
**********************
Elvis The King Kuva
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Motiivin tiedustelua...

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Sportster kirjoitti:
Taitaa nytkin olla sportilla nopeus ennätys nimissään tönäri moottori sarjassa.
Näin on ennätys on tehty vuonna 2001 luokka alle 1000cc Production Frame/Production Pushrod (P/PP) tuloksella 143.073 mailia tunnissa eli noin 230km/h Pyörä 2001 Evo sportster 883 joka oli porattu 995 kuutioiseksi
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Motiivin tiedustelua...

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Sepixlh kirjoitti:...luokka alle 1000cc Production Frame/Production Pushrod (P/PP)...
Helppohan se on ennätyksiä tahkota luokassa johon ei ole suurta tunkua. Listaapa Sepi tähän perään kaikki uudet työntötankomoottorit mitä HD:n lisäksi tiedät :mrgreen::mrgreen::mrgreen:
Vastaa Viestiin