miihkali kirjoitti:
No se legentaarinen viimeinen polkaisu, ensin männät ns. kohille ja kunnon hyppäys polkimelle. Jotakin petti kiksistä ja poljin meni suoraan alas tyhjänä.

polvi petti.
Mutta eipä ole tullut itselle tuollainen mieleen, mitä sitten jos "kiksi" pettää. Aina on "pelännyt" taka-potkua.
Tuo takapotku on se kaikkien legendojen aihe, mutta jos rautis potkaisee takaisin sytkän ollessa liian aikaisella, ei siinä välttämättä käy kuinkaan, jos paino on sopivasti jalan päällä. Se takapotku ei ole likimainkaan yhtä äkillinen kuin tuo lipsahdus.
Olen aiheesta kirjoittanut tänne metritolkulla, koska lipsuva kiksi on syy siihen, että edes olen täällä teidän ilonanne

Nimittäin ostin ekan Harrikkani, tuon rautiksen, juuri sen takia, että kaverilta meni jalka tosi pahasti kiksin lipsahtaessa ja jalan pudotessa samalla polkimelta. Putosi mies koko painollaan säärensä varaan kiksin päälle ja murtumia riittävästi. Sairaalasta (2 viikkoa!) päästyään hän ensitöikseen myi rautiksen pois sopuhinnalla ja minä satuin sopivasti paikalle
Lipsahtelujen ja opettelun aikana minulla olivat molemmat jalat pahimmillaan mustina polvesta nilkkaan, mutta ei mitään murtumia eikä edes lääkärireissuja. Oppi sen, että sopivassa asennossa kiksin lipsahtaessa vasen polvi osuu iskarin päähän, toisessa asennossa oikea polvi tekee saman ja kolmannessa oikea polvi ottaa öljysäiliön korkkiin. Kipu on tasapuolisen kova kaikilla menetelmillä
Onneksi kaveri varoitti ystävällisesti lipsuvasta kiksistä ja kertoi omasta onnettomuudestaan ja jalan lipsahtamisesta reilusti. Tätä taustaa vastaan en ymmärrä lainkaan tätä ohjella:
lopussa ikäänkuin pyöräytät jalan pois polkimelta
Jos koko painollaan on polkimella, niin mihin siitä pyöräytät nilkkaa loukkamatta? Mihin palautuva kiksi iskee, sääreenkö? Ja kun kiksi lipsahtaa, niin se käy niin äkillisesti, että siinä ei tarkoituksella ehdi mitään pyöräytellä, kuin silmiään
Minun ohjeeni ja havaintoni on, että
koskaan ei pidä polkaista rautista silloin, kun kiksi ottaa kiinni jo ylhäällä. Silloin kun lipsahtaa niin sattuu

Itse haen aina polkaisupaikan noin
vaakatasosta. Minun rautikseni lipsauttaa kiksin silloin alle 1 kerran 100 polkaisusta ja silloinkaan se ei satu, kun ei tipu korkealta

Silti tämä riittää hyvin käynnistämään. Tänään lähti tokalla kylmänä ja ekalla kuumana -
ja aina siitä puolivälistä vaakatasosta vain vauhti