Tervehdys,
Millähän olette voidelleet shovelin enskaketjua enskakopan öljynkierron poistamisen jälkeen? Pari kesää on tullut kokeiltua erilaisia ketjurasvoja ja litkuja mutta hieman huonolla menestyksellä... Ketjunkiristimiä ja yhdet ketjutkin on mennyt. Ongelmat ovat tulleet esiin viimeistään matka-ajossa.
Eli ongelmana on se, että maantienopeuksissa ketju nakkaa rasvat kopan seinille. Ketjunkiristin lähtee kulumaan ja lopulta jopa sulaa! On tullut kokeiltua myös sopivaa määrää ensiövetoöljyä kopassa. Siis siten, että ketju ui öljyssä mutta kytkin ei... Vaan eipä tuokaan konsti toiminut.
Nyt sitten mietin, että palautanko öljynkierron ennalleen, vai jatkanko voitelukokeiluja...
t. Timppa
Shovelin enskavedon voitelu
- shovel -83
märkälevyt kytkimeen ja öljyt koppaan, eipä siinä paljon muuta ole tehtävissä. Itse tein kiristimen liuku nylonista joka kesti huomattavasti paremmin alkuperäistä muovista paremmin (itseasiassa ei kulunut lainkaan sen jälkeen kun ketjun rullat kohtasivat nylonin). Siksi näin, koska enskakoppa halkesi eikä öljyt pysyneet sisällä, huvikseni testailin vaihtoehtoja öljylle. Tämä ratkaisu tomii, mutta ei ole hyvä koska sillä öljyllä on muutakin tehtävää kuin liukastuttaa kiristintä. Mutta lopulta pistin taas öljyt takaisin koppaan, ketju, rattaat ja kiristin kestää eikä tarvitse aukoa koppaa rasvatakseen ketjut.
Voitelu
Tähän liittyen: onks syytä kastaa uudet kytkinlevyt öljyssä ennen asennusta vai pitää mahdollisimman kaukana kaikesta rasvasta? Olen aiemmin putsannut vanhoja levyjä rasvanpoistoaineella ja karhentanut lasittumat veks, mutta kytkin on aina vaan ollut helvetin äkäinen nappaamaan kiinni. Nyt olen asentamassa uusia kitka- ja teräslevyjä ja joskus muistan lukeneeni että kitkalevyt pitäisi kastaa öljyssä ennen asennusta.
Vaikka mulla on periaatteessa märkä kytkin eli enska ketjulla, niin levyt on olleet aina kuivat kun pakan oon vetänyt levälleen.
Lisäys vielä tähän. Tehtaan ohjeissa oikein silmä kädessä luettuna sanotaan, että levyt pitäis sumuttaa silikonispraylla jottei mahdollinen kosteus pääsisi vaikuttamaan. Ei mee mun päähän, luulis lämpöjen hoitavan kosteuden veks.
Vaikka mulla on periaatteessa märkä kytkin eli enska ketjulla, niin levyt on olleet aina kuivat kun pakan oon vetänyt levälleen.
Lisäys vielä tähän. Tehtaan ohjeissa oikein silmä kädessä luettuna sanotaan, että levyt pitäis sumuttaa silikonispraylla jottei mahdollinen kosteus pääsisi vaikuttamaan. Ei mee mun päähän, luulis lämpöjen hoitavan kosteuden veks.
-
Kokkonen
Vaikea uskoa, että kuvatun ongelman aiheuttaa käytetyn öljyn laatu, enska sentään sietää paljonkin erilaisia öljyjä. Öljyn puute kylläkin. Ketjun rasvaus ei riitä. Tai sitten siellä on jotain muuta pahasti vialla.
Olen tavannut yhden Shovelin (Saksassa) jossa oli vastaavanlainen ongelma. Enskasta oli "poistettu" öljynkierto ja ensiöön lisätty asianmukaisesti öljyä. Ja kas kummaa, matka-ajon jälkeen oli kiristyspala sulanut ja nöyhtät ympäri ensiötä. Syy, kaveri ei ollut poistanut/tukkinut imuletkua, joka imee öljyt enskasta takaisin kiertoon! Joten ajossa enskaöljyt menivat koneeseen, mistään ei tullut lisää....ja lopun jo kerroinkin.
Olen tavannut yhden Shovelin (Saksassa) jossa oli vastaavanlainen ongelma. Enskasta oli "poistettu" öljynkierto ja ensiöön lisätty asianmukaisesti öljyä. Ja kas kummaa, matka-ajon jälkeen oli kiristyspala sulanut ja nöyhtät ympäri ensiötä. Syy, kaveri ei ollut poistanut/tukkinut imuletkua, joka imee öljyt enskasta takaisin kiertoon! Joten ajossa enskaöljyt menivat koneeseen, mistään ei tullut lisää....ja lopun jo kerroinkin.
Viimeksi muokannut Kokkonen, 22:33 22.05.2007.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
strongviking
Minun -79 Strokerissani on enskan öljynkierto poistettu, vakiolevyt , Barnettin valkoiset jouset, alumiininen paininlevy,kopassa öljyä (20W-50, Neste) ketjuun asti, ja hyvin pelittää.strongviking kirjoitti:Suljettuun kiertoon Sae30 öljyä just niin paljon että koskettaa ketjua enempää ei tarvitaketju heittää sitä ympäri ämpäri. Tota öljyä kun käyttää niin kytkin ei rupea luistamaan tämähän on jo tuttua vanhoista mopoista
If it doesn´t work, chrome it !