Shovelin solenoidi-ongelma + pull starter
Shovelin solenoidi-ongelma + pull starter
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic. ... t=solenoid
Ylläolevassa topicissa pikkasen sivutaan aihetta...
Ongelma: startti jää pyörittämään (n.joka kymmenes käynnistys), eikä auta vaikka virrat katkaisee avaimella; pitää irrottaa akun kaapeli ennenkuin lakkaa starttaamasta.
Asiaa on yritetty ratkaista, lähes kaikki asiaan liittyvät osat on vaihdettu uusiin: solenoidi, "solenidinsisuskalut", haarukka, kaikki jouset, startin akselin päähän ratas, startin hiilet yms. startin sisältä.
Nyt riitti
Olen kuullut tuosta "pull starter"-systeemistä että sillä pystyisin ratkaisemaan ongelman. Eli solenoidin tilalle laitetaan pienen vaihdevivun näköinen systeemi, jolla väännetään haarukka startin kehälle, ja kun pyörä käy, väännetään pois.
Varsinainen kysymys: onko jollain kokemusta em. vempeleestä, poistiko ongelman, tarvitaanko muita osia? Johdot?
Ylläolevassa topicissa pikkasen sivutaan aihetta...
Ongelma: startti jää pyörittämään (n.joka kymmenes käynnistys), eikä auta vaikka virrat katkaisee avaimella; pitää irrottaa akun kaapeli ennenkuin lakkaa starttaamasta.
Asiaa on yritetty ratkaista, lähes kaikki asiaan liittyvät osat on vaihdettu uusiin: solenoidi, "solenidinsisuskalut", haarukka, kaikki jouset, startin akselin päähän ratas, startin hiilet yms. startin sisältä.
Nyt riitti
Olen kuullut tuosta "pull starter"-systeemistä että sillä pystyisin ratkaisemaan ongelman. Eli solenoidin tilalle laitetaan pienen vaihdevivun näköinen systeemi, jolla väännetään haarukka startin kehälle, ja kun pyörä käy, väännetään pois.
Varsinainen kysymys: onko jollain kokemusta em. vempeleestä, poistiko ongelman, tarvitaanko muita osia? Johdot?
Tota starttireleen paskana olemista vastaan sotii: eikö pitäisi loppua starttaaminen kun kääntää virrat pois?? Nyt on pakko nykäistä akkukaapeli irti ennenkuin sahaaminen loppuu.
Tässä kuva kyselemästäni kikkareesta:
[img] http://www.prostreetholland.com/Pro%20S ... -11300.jpg [img/]
Motorcyclehousen katalogi kertoo seuraavaa:
"Heavy-duty handstarter for 65-86 4-speed BT-models. Replaces the sometimes troublesome stock style starter solenoid and start button. Can be used with the stock style starter relay."
Siksi kyselen kun ei kellään kaveripiiristä ole kokemusta/tietoa ko. kikkareesta. Eikä ole ihan halpakaan.
Tässä kuva kyselemästäni kikkareesta:
[img] http://www.prostreetholland.com/Pro%20S ... -11300.jpg [img/]
Motorcyclehousen katalogi kertoo seuraavaa:
"Heavy-duty handstarter for 65-86 4-speed BT-models. Replaces the sometimes troublesome stock style starter solenoid and start button. Can be used with the stock style starter relay."
Siksi kyselen kun ei kellään kaveripiiristä ole kokemusta/tietoa ko. kikkareesta. Eikä ole ihan halpakaan.
Oli samantyyppistä oiretta -78 Shovelissa,ratkaisin ongelman jättämällä
starttireleen pois.Tein pienen viillon solenoidin suojakumeen,ja asensin
rautapalanen solkun"pienempään napaan".Nyt starttaa silleen että
väännät ne navat oikosulkuun.Toimii periaatteessa samalla lailla
ku uusimmissa starteissa oleva nappi joka on solkun päässä.
Ja toimii...
starttireleen pois.Tein pienen viillon solenoidin suojakumeen,ja asensin
rautapalanen solkun"pienempään napaan".Nyt starttaa silleen että
väännät ne navat oikosulkuun.Toimii periaatteessa samalla lailla
ku uusimmissa starteissa oleva nappi joka on solkun päässä.
Ja toimii...
-
- Viestit: 179
- Liittynyt: 20:41 27.11.2005.
- Paikkakunta: Muumilaakso
Vähän samanlainen ongelma kerran. Starttimoottori lähti pyörimään-muttei kuitenkaan pyörittänyt konetta(solenoidi ei kytkeny). Starttimoottori vaan pyöri iloisesti yksinään. Silloin vika että "herätevirtajohto" löi yhteen startille menevään paksuun johtoon.
Teoriassa ei pitäis onnistua mutta teki kuitenkin niin. Uusin molemmat johdot ja ongelma poistui. Solenoidi ja relettä ei vaihdettu.
Teoriassa ei pitäis onnistua mutta teki kuitenkin niin. Uusin molemmat johdot ja ongelma poistui. Solenoidi ja relettä ei vaihdettu.
-
- Viestit: 179
- Liittynyt: 20:41 27.11.2005.
- Paikkakunta: Muumilaakso
Dnepr-pilot kirjoitti:Älä käytä "pull-starter" jos on cross-over putki. Poltat sormet ja jalan.
Pohjelihas poltettu, -arpi näkyy vieläkin. Pakoputken kromisuojus oli otettu pois ja käytin omatekoista pull-starter.
Mitähän väliä sillä on tässä threadissä ku kyse on Shovelista.
Harvemmin näillä on putket vasemmalla puolella
Edittiä: Ai niin cross over putki
No mulla ongelma on se että solenoidi kyllä kytkee, ja jättää haarukan jäkittämään startin kehälle, eikä älyä häipyä, vaikka kone jo käy...jousien ja haarukoiden yms. vaihdolla toivoin pääseväni eroon tästä showsta, on nimittäin ihan kiva näytös ja helv...nmoinen kiire saada akunkenkä irti ennen kuin startti palaa paskaksi tai akku kiehuu...Dnepr-pilot kirjoitti:Vähän samanlainen ongelma kerran. Starttimoottori lähti pyörimään-muttei kuitenkaan pyörittänyt konetta(solenoidi ei kytkeny). Starttimoottori vaan pyöri iloisesti yksinään. Silloin vika että "herätevirtajohto" löi yhteen startille menevään paksuun johtoon.
Teoriassa ei pitäis onnistua mutta teki kuitenkin niin. Uusin molemmat johdot ja ongelma poistui. Solenoidi ja relettä ei vaihdettu.
FX: oliko hankala asentaa, tuliko kikkareen mukana hyvät ohjeet? Kun en tunne ketään kuka olisi tehnyt tällaisen muutoksen, enkä netistäkään ole löytänyt muuta kuin kuvan.
Eikä ole cross-over putkia...joten pikku nakit ovat turvassa sen puoleen. Enkä myöskään osaa itse handstarteria (pull-starteria) tehdä, kaupasta rahalla saan hakea.
Naakka kirjoitti:No mulla ongelma on se että solenoidi kyllä kytkee, ja jättää haarukan jäkittämään startin kehälle, eikä älyä häipyä, vaikka kone jo käy...jousien ja haarukoiden yms. vaihdolla toivoin pääseväni eroon tästä showsta, on nimittäin ihan kiva näytös ja helv...nmoinen kiire saada akunkenkä irti ennen kuin startti palaa paskaksi tai akku kiehuu...Dnepr-pilot kirjoitti:Vähän samanlainen ongelma kerran. Starttimoottori lähti pyörimään-muttei kuitenkaan pyörittänyt konetta(solenoidi ei kytkeny). Starttimoottori vaan pyöri iloisesti yksinään. Silloin vika että "herätevirtajohto" löi yhteen startille menevään paksuun johtoon.
Teoriassa ei pitäis onnistua mutta teki kuitenkin niin. Uusin molemmat johdot ja ongelma poistui. Solenoidi ja relettä ei vaihdettu.
FX: oliko hankala asentaa, tuliko kikkareen mukana hyvät ohjeet? Kun en tunne ketään kuka olisi tehnyt tällaisen muutoksen, enkä netistäkään ole löytänyt muuta kuin kuvan.
Eikä ole cross-over putkia...joten pikku nakit ovat turvassa sen puoleen. Enkä myöskään osaa itse handstarteria (pull-starteria) tehdä, kaupasta rahalla saan hakea.
Ja vielä...jos kerran solenoidi kytkee ja jää päälle,sehän nimenomaan tarkoittaa sitä että tulee edelleen virtaa siihen solkun pienempään napaan.
Kaksi vaihtoehtoa starttinappi tai rele.
Juuri ton ongelman saisit poistettua tekemällä suorakytkennän joka
poistaa sekä napin että releen.
Juu, ja tämä on jo toinen (kolmas) solenoidi jonka kanssa ongelma jatkuu. Eli olen ostanut kaksi uutta solkkua...hemuli kirjoitti:Ei estä jos solenoidi syystä tai toisesta jää mekaanisesti jumiin starttausvaiheessa. Silloinhan sähkö kulkee starttimoottorille vaikka herätenastaan ei enää tulekaan jännitettä kun virrat katkaistaan. Kyllä se vika on nyt solenoidissa.
Tappokatkaisinta ei ole, en tiedä kuuluiko alunperin, nyt ei ole. Jonkinsortin katkaisijaa ole kyllä miettinyt, jollekin akkukaapelille (-napa kai???) asennettavaksi... ihka oikeella sähköasentajalla tehtäväksi... mut jotenkin arveluttaa kuitenkin. Kaikki turha sähköräpellys ei oikeen kiinnostais...hanstarter ehkä poistais/vähentäis noita???