Omassa Shovelissani oli sama tauti, startti "juuttui" päälle kun yritti käynnistää, eikä lopettanut ennenkuin koputteli solenoidia, Ei se vika ole solenoidissa, vaan sen herätinvirtapiirissä.Naakka kirjoitti:Juu, ja tämä on jo toinen (kolmas) solenoidi jonka kanssa ongelma jatkuu. Eli olen ostanut kaksi uutta solkkua...hemuli kirjoitti:Ei estä jos solenoidi syystä tai toisesta jää mekaanisesti jumiin starttausvaiheessa. Silloinhan sähkö kulkee starttimoottorille vaikka herätenastaan ei enää tulekaan jännitettä kun virrat katkaistaan. Kyllä se vika on nyt solenoidissa.
Tappokatkaisinta ei ole, en tiedä kuuluiko alunperin, nyt ei ole. Jonkinsortin katkaisijaa ole kyllä miettinyt, jollekin akkukaapelille (-napa kai???) asennettavaksi... ihka oikeella sähköasentajalla tehtäväksi... mut jotenkin arveluttaa kuitenkin. Kaikki turha sähköräpellys ei oikeen kiinnostais...hanstarter ehkä poistais/vähentäis noita???
Minun pyörässäni vika oli Solenoidille tulevan johdon huonossa liitoksessa Circuit Breakerilla, jos jossain päin herätinvirtapiiriä on iso jännitehäviö niin silloin se solkku ei saa riittävää jännitettä josta syystä se ei myöskään sulje tarpeeksi tiukasti sisällään olevia päävirtakohtioita, silloin osittain irti oleviin kohtioihin muodostuu srtarttaushetkellä valokaari ja ne hitsaantuvat toisiinsa kiinni, korjaus on helppo : Uusi rele ohjaamaan solenoidia, ja tarkista / korjaa KAIKKI liitokset ja johdot joita myöten solenoidin ohjausvirta kulkee, aina akulta solkulle asti, olen törmännyt samaan tautiin autoissakin, erityisesti Fiat 850 sairasti sitä....