Brotherhood tienpäällä - katoavaa kansanperinnettäkö?
Merkki
Eikös olisi kaikkein selvintä jos avuntarvitsija nostaa kätensä reilusti pystyyn pysähtymisen merkiksi. Jos joku ei halua auttaa niin sehän ajelee ohi pysähtymättä.
Välillä on liikennetilanne sellainen, että äkkinäisellä pysäyttämisellä voi olla vaaralliset seuraukset jos vaikka havaitsee tien poskessa olijan aivan viime hetkellä.
Ja kun meillä on nyt tämä SMOTO ( SPORTTIBOY!) niin eikös siellä voitaisi sopia yhteisestä tavasta ilmaista tarvitsevansa apua. Smoton lehtikin taitaa levitä lähes kaikille motoristeille eli sen avulla homma olisi helppo kampanoida varsin laajasti. Ja jos ei siellä niin sitten ainakin H-DCF:ssä (PRESSA), onhan meitä liki 4500.
(Pannaan se turvaliivi roikkumaan kaffaan... )
Välillä on liikennetilanne sellainen, että äkkinäisellä pysäyttämisellä voi olla vaaralliset seuraukset jos vaikka havaitsee tien poskessa olijan aivan viime hetkellä.
Ja kun meillä on nyt tämä SMOTO ( SPORTTIBOY!) niin eikös siellä voitaisi sopia yhteisestä tavasta ilmaista tarvitsevansa apua. Smoton lehtikin taitaa levitä lähes kaikille motoristeille eli sen avulla homma olisi helppo kampanoida varsin laajasti. Ja jos ei siellä niin sitten ainakin H-DCF:ssä (PRESSA), onhan meitä liki 4500.
(Pannaan se turvaliivi roikkumaan kaffaan... )
Re: Merkki
Uusia tapoja ei kannattane keksiä, vaan muistutetaan vanhasta tavasta: Vasempaan kahvaan huivi / kypärä / takki / XXL kortsu roikkumaan avun merkikisi.Vallu kirjoitti:Ja kun meillä on nyt tämä SMOTO ( SPORTTIBOY!) niin eikös siellä voitaisi sopia yhteisestä tavasta ilmaista tarvitsevansa apua. Smoton lehtikin taitaa levitä lähes kaikille motoristeille eli sen avulla homma olisi helppo kampanoida varsin laajasti. Ja jos ei siellä niin sitten ainakin H-DCF:ssä (PRESSA), onhan meitä liki 4500.
The story tells that 95% of all Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home.
Re: Merkki
Tämä minustakin kulostaa hyvälle, lapa reippaasti pystyyn, niin ei jää arvattavaksi, että oliko se peukalo ylös OK vai Apua...Vallu kirjoitti:Eikös olisi kaikkein selvintä jos avuntarvitsija nostaa kätensä reilusti pystyyn pysähtymisen merkiksi. ...äkkinäisellä pysäyttämisellä voi olla vaaralliset seuraukset ...aivan viime hetkellä.
Tuo vasemmassa kahvassa roikkuva signaali on kyllä suurelle osalle varmasti epäselvä Minulle ainakin se oli täysin tietämätön ennen tätä keskustelua! Hiestä märkänä käyntiin polkeva kuski voi hyvinkin tuulettaa kypäräänsä ja huiviaan vahingossa vasemmassa kahvassa, vaikkei kysessä ole normaalia suurempi hätätila Jos siellä on käsi pystyssä, sitä ei voi tulkita väärin
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Samaa mieltä Hemulin kanssa. Viime viikolla kun ruuvasin työmatkalla venttiilikoppia irti (kumitiiviste lauennu) niin ei siinä mielentilassa ollu päällimmäisenä ajatuksena kaivella rättejä stongaan, vaikka tuon asian kyllä tiesin. Useita jaappanin pyöriä paineli ohi edes morjenstamatta vaikka kyykin pyörän vieressä ja penkki lojui tienposkessa. Ensimmäisenä pysähtyi Virolainen paku-kuski ihmettelemään onko jotain tehtävissä, sitten lopulta eräs härräkkäkuski hidasti ja kattoi kysyvästi, viittasin jatkamaan, remontti oli jo lähes valmis. Kiitoksia eleestä (Hangontie, Inkoo - Siuntio rajamailla aamulla) jos tätä lukee.hemuli kirjoitti:Kuinka kauan kestää kun hidastat sen verran että ehdit kysymään onko hätä? Oli pyörässä S/M-kulttuuriin viittaavia tunnusmerkkejä stongassa tai ei? Miksi tehdä yksinkertaisesta asiasta niin helvetin vaikeaa?
MikaelT
- Sporttiboy
- Viestit: 1413
- Liittynyt: 22:56 23.07.2002.
- Paikkakunta: Peikkolandia
- Viesti:
asiaan osallistun myös norjan näkåokulmasta. Tää llä on kaikilla kasko ja soitetaan heti hinauspalvelu jos on onkelma. Olen säikyttänyt monet stopin saaneet kun pysähdyn ja kysyn avuntarvetta. Jotkut ei ole huolaavinaan ja jotkut vannovat ikuista ystävyyttä, kun viitsin pysähtyä.
Oma esimerkki tulee auton kanssa: sattui niin että syttyi auto tuleen kesken ajon ja kaikki ajoi ohi savuavan auton, vaikka huidoin ja huusin apuva.
Jälkeenpäin tuli tuttuja ja naapurieta kysymään , että mites meni kun sulla auto paloi. OLIVAT AJANEET OHI JA NÄHNEET KOKO KOKON.
Norjasta täältä tähän.!
Oma esimerkki tulee auton kanssa: sattui niin että syttyi auto tuleen kesken ajon ja kaikki ajoi ohi savuavan auton, vaikka huidoin ja huusin apuva.
Jälkeenpäin tuli tuttuja ja naapurieta kysymään , että mites meni kun sulla auto paloi. OLIVAT AJANEET OHI JA NÄHNEET KOKO KOKON.
Norjasta täältä tähän.!
[quote=
Oma esimerkki tulee auton kanssa: sattui niin että syttyi auto tuleen kesken ajon ja kaikki ajoi ohi savuavan auton, vaikka huidoin ja huusin apuva.
Jälkeenpäin tuli tuttuja ja naapurieta kysymään , että mites meni kun sulla auto paloi. OLIVAT AJANEET OHI JA NÄHNEET KOKO KOKON.
Norjasta täältä tähän.![/quote]
No nehän tiesi, et "Toihan on se Suomalainen hullu. Mitä se nyt oikeen huitoo? Yleensä ne klaaraa hommat ite"...
Respektiä nääs!
Jumpe
Oma esimerkki tulee auton kanssa: sattui niin että syttyi auto tuleen kesken ajon ja kaikki ajoi ohi savuavan auton, vaikka huidoin ja huusin apuva.
Jälkeenpäin tuli tuttuja ja naapurieta kysymään , että mites meni kun sulla auto paloi. OLIVAT AJANEET OHI JA NÄHNEET KOKO KOKON.
Norjasta täältä tähän.![/quote]
No nehän tiesi, et "Toihan on se Suomalainen hullu. Mitä se nyt oikeen huitoo? Yleensä ne klaaraa hommat ite"...
Respektiä nääs!
Jumpe
Näinhän se on, enkä minäkään tarkoita, että jos ei kättä nosta, ei kannata pysähtyä. Ajatukseni oli se, että jos avun tarvitsija haluaa muutenkiin kuin synkällä olemuksellaan viestiä pysähtymisen toivottavuutta, niin täyskäsi voittaa rättiparin ja peukalohainhemuli kirjoitti:Kuinka kauan kestää kun hidastat Miksi tehdä yksinkertaisesta asiasta niin helvetin vaikeaa?
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Aivan asiaa aloittajalta!
Toissakesänä olin itse duunimatkalla, jouduin pysähtymään Veikkolan Nesteelle kun kytkin rupesi temppuamaan. Pessimistinä olin onneksi ottanut työkaluja mukaan, mutta toki apukin olisi kelvannut. Muutama prätkä kävi siinä tankkaamassa, mutta kukaan ei eväänsä liikauttanut mun suuntaan - vaikka tuskin oli epäselvää mistä on kyse kun likka istuu maassa työkalut kädessä korjaamassa pyörää!
No, korjasin vian yksikseni (vanhempi Saab-mies lainasi mulle sentään räikkää) ja pääsin jatkamaan matkaa. Vitutti.
Toinen, tuoreempi kokemus toissapäivältä. Oltiin miehen Nortonilla ekalla pitkällä lenkillä, ja sehän päätti alkaa hankalaksi. Lopulta sammui tien varteen, saatiin tuupattua se bussipysäkille. Kypärät pois, ja molemmat kumarassa pyörän vieressä - ei tässäkään pitäisi olla mitään epäselvää. Pyöriä meni ohi, japsicustomeita, kyykkäreitä, harrikoita, kukaan ei pysähtynyt. Joku vähän katteli että mikähän noilla, ei viitsinyt sitten kysyä. Onneksi kaverilla sattui olemaan paku ja kaveri sattui vielä olemaan vapaalla meidät noutamaan...
Tuossa kevättalvella oltiin miehen kanssa matkalla Helsinkiin, ja siinä oli Munkkiniemen (tjv) kohdalle pysähtynyt kaks fillaria. Pakkastakin oli, mutta mikäs siinä. Pysähdyttiin ihan vaan kattomaan, josko apu kelpaisi - työkalujakin oli auton kontti täys.
Eipähän he mitään apua kaivanneet, eikä ihmettelijöitä. "On tässä pahemmillakin keleillä ajeltu, ja ennenkin on pyörät toimineet". HD-miestä ei apu kiinnostanut ja osasi sen kyllä ilmaistakin... Uusi Trumppa oli ilmeisesti vähän ottanut kylmästä itteensä, ja matka kohta jatkui.
Kuuluiko missään vaiheessa kiitosta siitä, että oltiin pysähdytty ja kyselty avun tarvetta? Eipä... Ei sillä että sen takia oltaisi pysähdytty, mutta kohteliasta se olisi ollut.
Notta missähän se näkyisi se kuuluisa biker-henki....?
*** Ainiin
Viime kesänä oli motarin rampille jäänyt joku uusi BMW, olin autolla liikenteessä ja ajattelin kysäistä josko se tarttis apuja (vaikka puhelinta tjv). Mies meni ihan hämilleen (en tiedä johtuiko siitä että nainen tarjosi apua vai siitä että noilla ei ole tapana jättää tien varteen josta syystä ei ole osannut asennoitua avun tarjoamiseen ylipäänsä), ja selitti että pyörässä palaa joku latausvalo ja hän on jo soittanut huoltoon, ei ongelmia...
Toissakesänä olin itse duunimatkalla, jouduin pysähtymään Veikkolan Nesteelle kun kytkin rupesi temppuamaan. Pessimistinä olin onneksi ottanut työkaluja mukaan, mutta toki apukin olisi kelvannut. Muutama prätkä kävi siinä tankkaamassa, mutta kukaan ei eväänsä liikauttanut mun suuntaan - vaikka tuskin oli epäselvää mistä on kyse kun likka istuu maassa työkalut kädessä korjaamassa pyörää!
No, korjasin vian yksikseni (vanhempi Saab-mies lainasi mulle sentään räikkää) ja pääsin jatkamaan matkaa. Vitutti.
Toinen, tuoreempi kokemus toissapäivältä. Oltiin miehen Nortonilla ekalla pitkällä lenkillä, ja sehän päätti alkaa hankalaksi. Lopulta sammui tien varteen, saatiin tuupattua se bussipysäkille. Kypärät pois, ja molemmat kumarassa pyörän vieressä - ei tässäkään pitäisi olla mitään epäselvää. Pyöriä meni ohi, japsicustomeita, kyykkäreitä, harrikoita, kukaan ei pysähtynyt. Joku vähän katteli että mikähän noilla, ei viitsinyt sitten kysyä. Onneksi kaverilla sattui olemaan paku ja kaveri sattui vielä olemaan vapaalla meidät noutamaan...
Tuossa kevättalvella oltiin miehen kanssa matkalla Helsinkiin, ja siinä oli Munkkiniemen (tjv) kohdalle pysähtynyt kaks fillaria. Pakkastakin oli, mutta mikäs siinä. Pysähdyttiin ihan vaan kattomaan, josko apu kelpaisi - työkalujakin oli auton kontti täys.
Eipähän he mitään apua kaivanneet, eikä ihmettelijöitä. "On tässä pahemmillakin keleillä ajeltu, ja ennenkin on pyörät toimineet". HD-miestä ei apu kiinnostanut ja osasi sen kyllä ilmaistakin... Uusi Trumppa oli ilmeisesti vähän ottanut kylmästä itteensä, ja matka kohta jatkui.
Kuuluiko missään vaiheessa kiitosta siitä, että oltiin pysähdytty ja kyselty avun tarvetta? Eipä... Ei sillä että sen takia oltaisi pysähdytty, mutta kohteliasta se olisi ollut.
Notta missähän se näkyisi se kuuluisa biker-henki....?
*** Ainiin
Viime kesänä oli motarin rampille jäänyt joku uusi BMW, olin autolla liikenteessä ja ajattelin kysäistä josko se tarttis apuja (vaikka puhelinta tjv). Mies meni ihan hämilleen (en tiedä johtuiko siitä että nainen tarjosi apua vai siitä että noilla ei ole tapana jättää tien varteen josta syystä ei ole osannut asennoitua avun tarjoamiseen ylipäänsä), ja selitti että pyörässä palaa joku latausvalo ja hän on jo soittanut huoltoon, ei ongelmia...
No tuo nyt vasta onkin yhdistelmä joka viimeistään karkoittaa turhat kyselyhalut. Jos jo muutenkin tiedostaa oman teknisen lahjattomuutensa niin mennä nyt vielä näyttämään se työkalut kädessä heiluvalle naiselleKatya kirjoitti:Muutama prätkä kävi siinä tankkaamassa, mutta kukaan ei eväänsä liikauttanut mun suuntaan - vaikka tuskin oli epäselvää mistä on kyse kun likka istuu maassa työkalut kädessä korjaamassa pyörää!
Mutta vakavammin, on saattanut näyttää siltä että homma on 100% hallussa ja oma ihmettely ei juuri lisäarvoa tuo?
MOTKatya kirjoitti:No, korjasin vian yksikseni
Kuka tunnustaa?Katya kirjoitti:"On tässä pahemmillakin keleillä ajeltu, ja ennenkin on pyörät toimineet"
Kun olen pysähtynyt kyselemään tilannetta on yhtä kertaa lukuunottamatta ollut tupakkitauko menossa mutta kyllä mulla on (yleensä) aikaa sekin kuulla Se yksi poikkeus oli tuossa kotikulmilla, Tarastenjärven liittymään pysähtynyt jäykkäperä jossa virtalukko temppuili. Siitäkin muistaan selvittiin Leathermanilla ja pätkällä rautalankaa mutta kerkisin kuitenkin käydä kotoa varulta hakemassa liittimiä ja johtoa.
Olen yleensä arvioinut tilannetta siten että jos paikalla on jo useampi henkilö niin silloin homma todennäköisesti hoidossa, kysyä voi silti. Poikkeus on tässä kotinurkilla olevat tapaukset joihin kannattaa apua tarjota aina ihan jo sen takia että joku työkalu tai osa jota siinä odotellaan saattaa löytyä nopeammin omasta tallista.
Affe
Selvä merkki
Mun mielestäni kannattaisi sopia täysin selvästä merkistä mitä käytetään jos apua tarvitaan! Silloin ei tarvitse tulkita ilmeitä eikä tutkia onko työkaluja kädessä tai jotain muuta outoa symboliikka.
Mikä siinä on niin vaikeeta????
Monesti on liikenteessä sellainen tilanne, että äkkiä toppaaminen johonkin tien penkalle on vaarallista. Takana tuleva liikenne ei ymmärrä miksi joku veetää liinat kiinni ykskaks ja päsäyttää persuuksiin! Ja jos ohiajaessa huomaa avunpyyntömerkin niin sitten voi palata takaisin jeesimään aiheuttamatta ketjukolaria.
Esimerkiksi tuolla Euroopan teillä nostavat konepellin pystyyn jos peli hajoaa. Ei varmaankaan synny epäselvyyttä mistä on kyse.
Siis miksei voida sopia siitä, että rätti roikkumaan ohjaustankoon
Mikä siinä on niin vaikeeta????
Monesti on liikenteessä sellainen tilanne, että äkkiä toppaaminen johonkin tien penkalle on vaarallista. Takana tuleva liikenne ei ymmärrä miksi joku veetää liinat kiinni ykskaks ja päsäyttää persuuksiin! Ja jos ohiajaessa huomaa avunpyyntömerkin niin sitten voi palata takaisin jeesimään aiheuttamatta ketjukolaria.
Esimerkiksi tuolla Euroopan teillä nostavat konepellin pystyyn jos peli hajoaa. Ei varmaankaan synny epäselvyyttä mistä on kyse.
Siis miksei voida sopia siitä, että rätti roikkumaan ohjaustankoon
Kannatan Vallua. Jos haluaa apua, kannattaa ilmaista se jotenkin. Yleensä ralliin mennessä ja sieltä palatessa on tienvarret mustanaan pyöräporukoita jotka ovat kusi-, tupakka-, kartanluku-, muuten vaan tauolla. Jonkin pyöräkin voi olla hajonnut, mutta jos paikalla on kolmekin kaveria on homma yleensä hallinnassa.
Kun oma häksätin on tien päällä sanonut sopimuksen irti (mikä on 17 vuoden aikana tapahtunut aika monta kertaa), tykkään ainakin itse ensin vähän tutkia ongelmaa kaikessa rauhassa. Yleensä vika on selvinnyt nopeasti (vaikkapa klassinen akun miinusjohto löysällä- tyyppinen juttu). En siinä vaiheessa välttämättä kaipaa ketään viereen ihmettelemään. Jos kyseessä on enskavedon hihna poikki- tyypin tapaus (eikä tietenkään prkl varahihnaa mukana), niin harkitsen sitten, soitanko muijan hakemaan peräkärryllä vai yritänkö saada pyörän suojaan esim. paikalliseen talliin hihnan hankkimista ja vaihtoa varten. Tässä vaiheessa ohiajavien apu voi olla todella tervetullutta ja sen voi osoittaa pienellä viittilöinnillä.
Eli jos apua kaipaa, niin miksi sitä ei voi jotenkin ilmaista. Tässäkin threadissa monen esille tuoma havainto tyyppien harmistumisesta ja kiittämättömyydestä viittaa siihen, että kaikki eivät välttämättä ilahdu avuntarjoamisesta. Jäisi turhat epätietoisuudet ja nolot tilanteet pois. (Korostettakoon nyt, että vaikka en itse heti ehkä apua kaipaisikaan, en sentään missään tapauksessa näyttäisi hapanta naamaa kysyjälle/avun tarjoajalle!)
Kun oma häksätin on tien päällä sanonut sopimuksen irti (mikä on 17 vuoden aikana tapahtunut aika monta kertaa), tykkään ainakin itse ensin vähän tutkia ongelmaa kaikessa rauhassa. Yleensä vika on selvinnyt nopeasti (vaikkapa klassinen akun miinusjohto löysällä- tyyppinen juttu). En siinä vaiheessa välttämättä kaipaa ketään viereen ihmettelemään. Jos kyseessä on enskavedon hihna poikki- tyypin tapaus (eikä tietenkään prkl varahihnaa mukana), niin harkitsen sitten, soitanko muijan hakemaan peräkärryllä vai yritänkö saada pyörän suojaan esim. paikalliseen talliin hihnan hankkimista ja vaihtoa varten. Tässä vaiheessa ohiajavien apu voi olla todella tervetullutta ja sen voi osoittaa pienellä viittilöinnillä.
Eli jos apua kaipaa, niin miksi sitä ei voi jotenkin ilmaista. Tässäkin threadissa monen esille tuoma havainto tyyppien harmistumisesta ja kiittämättömyydestä viittaa siihen, että kaikki eivät välttämättä ilahdu avuntarjoamisesta. Jäisi turhat epätietoisuudet ja nolot tilanteet pois. (Korostettakoon nyt, että vaikka en itse heti ehkä apua kaipaisikaan, en sentään missään tapauksessa näyttäisi hapanta naamaa kysyjälle/avun tarjoajalle!)
Kyllä mun mielestä tuo huivi tankoon systeemi alkaa olla jo aika tunnettu, usealla foorumilla on siitä puhutta ja mekin tallilla siitä juteltu. Huiviksi kelpaa mikä tahansa vaate kappale, kunhan se roikkuu siinä kahvassa. Sitä selvempää merkkiä ei kyllä ole. Yleensä kyllä näkee että onko ongelma vai tupakkatauko, epäselvissä tilanteissa olen ottanut vauhdin pois ja pyöräyttänyt peukun alakautta ylös kysymyksenä avuntarpeesta, ja vastaukset on tullut selvinä. Ite jos olen ollut tienposkessa niin olen näyttänyt antaa mennä merkkiä hiljentäville, nykyisin on vaan niin paljon liikennettä että häiritsee jo sitä yksinkertaista kytkimen säätöä tms. Apua olen kyllä saanut, ja sen avulla matkakin jatkunut.
Äsken töistä tullessani huomasin Tampere-Helsinki moottoritiellä vastaantulevien kaistan puolella pyörän tiensivussa. Ajattelin ettei kukaan pysähdy moottoritielle ellei ole hätä. Tein uparit seuraavassa rampissa ja kävin kysymässä onko kaikki ok. Jätkä oli juuri ostanut pyörän ja myyjä oli vakuuttanut että bensa riittää määränpäähän mutta toisin kävi. Olin autolla liikkeellä eli minun oli helppo hakea hänelle bensaa. Kaveri oli mielissään kun sai menovettä ja matka pääsi jatkuun. Itselle tuli hyvä fiilis kun oli voinut auttaa kun varmasti itsekin joskus tarvii apua.