Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
100cid
Viestit: 13
Liittynyt: 12:11 30.12.2008.
Paikkakunta: Kauhava

Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Viesti Kirjoittaja 100cid »

Mä myös mietin miten sovelletaan omalla kohdalla, kun mun pyörä on muuttopyörä. Mä muistelisin, että mitään e-hyväksyntöjä ei tarvita putkistossa eikä valoissakaan. Pitäneekö sitten tarrassa merkityt melurajat täyttyä muuttopyörän ollessa kyseessä..?
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4943
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 22:35 03.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Alkaa pikku hiljaa tuntumaan siltä,että parempi siirtyä kohta kokonaan polkupyörään.Saundit on kuitenkin niin iso osa tätä prätkäilyn fiilistä,että jos pyörä alkaa kuulostamaan happikoneelta,niin iso siivu on viety tästä ilosta.Tästäkin harrastuksesta tehdään nyt sellaista hajutonta ja mautonta,niinkuin kaikki muutkin asiat pitää tasapäistää nykyään.
Avatar
AAS
Viestit: 281
Liittynyt: 18:17 16.07.2009.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Viesti Kirjoittaja AAS »

Grasschopper1 kirjoitti:...Saundit on kuitenkin niin iso osa tätä prätkäilyn fiilistä,että jos pyörä alkaa kuulostamaan happikoneelta,niin iso siivu on viety tästä ilosta....
Kuten olen useita kertoja kirjoittanut ja suullisesti kertonut; melurajat on niin niin korkeat, ettei vielä tarvitse pelätä sitä että esim. naapurit ei pyörän merkkiä tunnista äänestä :wink:
XL1200S -98 ja FLHP -16
Avatar
hermanni
Viestit: 198
Liittynyt: 18:34 05.10.2006.
Paikkakunta: Kuopijo
Viesti:

Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Viesti Kirjoittaja hermanni »

Grasschopper1 kirjoitti:Alkaa pikku hiljaa tuntumaan siltä,että parempi siirtyä kohta kokonaan polkupyörään.Saundit on kuitenkin niin iso osa tätä prätkäilyn fiilistä,että jos pyörä alkaa kuulostamaan happikoneelta,niin iso siivu on viety tästä ilosta.Tästäkin harrastuksesta tehdään nyt sellaista hajutonta ja mautonta,niinkuin kaikki muutkin asiat pitää tasapäistää nykyään.
Juu, taidan kompata tätä!
Street bob 2007
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Viesti Kirjoittaja smuige »

Loud Pipes Makes Tinnitus

Lisäksi naapurien vit***s
Ja pollareiden organisoima kilpien (konttorilla) kierrätys.

Niinkuin edellä on jo mainittu, Harrikan tuntee edelleenkin myös äänestä, vaikka ne mölyt jää laillisiin rajoihin.
Se tosin kummastuttaa, kun eri ikäiset ja eri lailla maahantuodut on niin erilaisessa asemassa.
Meneehän normi polliisi jo siitäkin ihan sekaisin.

Jos homma on omassa päässä pelkästään äänistä kiinni (kuulen ääniä!) niin eikös silloin voi laittaa vaikka nappikuulokkeet korviin ja soittimesta sitä sopivaa ääntä riittävän kovalla suoraan korviin.
Ihan varmasti samat fiilikset äänimailmasta.
Ja monet laittaa korvatulpat korviin ja lähtee paukuttelemaan putkiaan. HÄH?

Funtsatkaas sitä, että ottaako pattiin kun se naapurin skloddi ajaa toyotalla/bemarilla stereot täysillä ja himassa lasit hyppii hyllyssä. Ai että se olis OK?
Tai meet biitsille ottaan mollikkaa kun vieressä soi mankasta (tai mistä tahansa soittopelistä) täysillä Frederik ja DJ.BoBo... Ai sekin olis OK?

Kaikella on rajansa.
Omat Drag Pipet jäi sinne 80-luvun puolivälille ja hyvä niin... Avokypärä suhisee ihan tarpeeksi muutenkin.

Itse kyllä mielellään kuuntelen kun JU-52 lentää yli tähtimoottorit hillityn matalaäänisesti muristen, mutta se onkin aivan toinen juttu.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/mtv3- ... 8347075549" onclick="window.open(this.href);return false;
kesän lähestyessä moottoripyörät ja mopot ilmestyvät takaisin katukuvaan. Lisääntynyt moottorin pärinä käy monen hermoille, etenkin ilta- ja yöaikaan.

Moottoripyörien metelille herkistyminen ei ole aivan tuulesta temmatulla pohjalla, sillä MTV3:n mukaan poliisi arvioi, että jopa kolmannes kaksipyöräisistä ylittää sallitut meluarvot.

Arvio on peräisin poliisin viime syksynä toteuttamista koemittauksista.
Nyt poliisi on saamassa valvontalaitteistot, joiden avulla voidaan mitata tarkkoja äänenvoimakkuuksia liikenteessä.

– Käytännössä havainnot kovista äänistä tehdään ensin korvakuulolla ja sen jälkeen ajoneuvot pysäytetään ja tehdään paikallaan desibelimittaukset desibelimittarilla, kertoo liikkuvan poliisin ylikonstaapeli Risto Maksimainen MTV3:lle.

Jos kuljettaja jää kiinni liian äänekkäällä menopelillä liikkumisesta, saa hän sakkoja ja menettää ajokkinsa rekisterikilvet. Kaksipyöräinen täytyy myös katsastaa uudelleen siihen tehtyjen muutosten jälkeen.
hd54
Viestit: 109
Liittynyt: 08:03 05.10.2006.
Paikkakunta: oulu

Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Viesti Kirjoittaja hd54 »

Mitenkäs se menee näitten ennen desibelilakia valmistettujen härpättimien kanssa ????? 8O (siis ennen -57 valmistettujen).....ja jos muutoskatsastus on tehty aikoinaan Valtionkonttorilla suorilla putkilla.
Panhead -54...... "pitkä,paksu,matala ja saatanan paha ääninen".
Rautahauli
Viestit: 645
Liittynyt: 21:02 10.10.2010.

Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Viesti Kirjoittaja Rautahauli »

Ennen 1.1. 1992 käyttöönotetut 106db.

Edit:

Luulin että tämä on yksiselitteinen juttu mutta ei olekaan. Pyynnöstä korjaan. MMAF:n sivuilta:

Fonirajat tulivat 1.12.1957 ja olivat voimassa 1.1.1971 saakka. Sitä ennen oli vain vaatimus "tehokkaasta äänenvaimennuksesta".

Lakiinkin (2 §) kirjattu periaate on, että moottoripyörän pitää muutoskatsastuksessa täyttää joko käyttöönottoajankohtanaan voimassa olevat vaatimukset tai uuteen lakiin kirjatut vaatimukset. Näin ollen muutoskatsastukseen voi tuoda todistuksen, josta käy ilmi, että aikanaan vaadittu foniraja-arvo alittuu. Jos sellaisen jostain saa.

Aikavälillä 1926 - 1.12.1957 käyttöönotetuissa riittää jatkossakin "tehokas äänenvaimennus". Mitä se sitten tarkoittaakin, en osaa sanoa. Ainakin jotain rojua putkissa pitää olla. Myöskin alkuperäistyylinen "kaupunkisoundi/maantiesoundi"-venttiili kelpaa, koska se kelpaa alkuperäisenäkin.


Toivottavasti nyt tuli oikein. :oops:
Viimeksi muokannut Rautahauli, 08:52 25.04.2012.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
WM69
Viestit: 220
Liittynyt: 16:52 25.07.2011.
Paikkakunta: Jämsän esikaupunkialue
Viesti:

Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Viesti Kirjoittaja WM69 »

Missäs vuosimallissa menee raja ettei noita CE/E- merkintöjä tarvitse olla esim putkissa?
-93 Sportster, muutosprosentti 16.
hd54
Viestit: 109
Liittynyt: 08:03 05.10.2006.
Paikkakunta: oulu

Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Viesti Kirjoittaja hd54 »

Onkos kukaan mitannut desibelejä suorilta putkilta????? meinaan vaan että noin yleensä ottaen missä luvuissa liikutaan ?? :roll:
Panhead -54...... "pitkä,paksu,matala ja saatanan paha ääninen".
Avatar
WM69
Viestit: 220
Liittynyt: 16:52 25.07.2011.
Paikkakunta: Jämsän esikaupunkialue
Viesti:

Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Viesti Kirjoittaja WM69 »

Mä meinaan viikonloppuna lainata töistä virallisen mittarin ja katsoa paljonko saan ääntä lähtemään melkein suorista putkista. Ihan piruuttanikin teen sen.
-93 Sportster, muutosprosentti 16.
Avatar
AAS
Viestit: 281
Liittynyt: 18:17 16.07.2009.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Viesti Kirjoittaja AAS »

hd54 kirjoitti:Onkos kukaan mitannut desibelejä suorilta putkilta????? meinaan vaan että noin yleensä ottaen missä luvuissa liikutaan ?? :roll:
110-120 db(A) :?
XL1200S -98 ja FLHP -16
Avatar
Vallu
Viestit: 4714
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Saundit on kuitenkin niin iso osa tätä prätkäilyn fiilistä,että jos pyörä alkaa kuulostamaan happikoneelta,niin iso siivu on viety tästä ilosta.
Ja vähän Smuigeakin kompaten.( Kumma juttu, että vanhat ja vanhenevat äijät eivät enää tykkää kovista äänistä. :mrgreen: )

Ensinnäkin,kyllä kauniit saundit voivat löytyä ihan laillisillakin desibelelillä ja toisekseen, kyllä ainakin minä saan parhaat fiilarit pyörän ajettavuuudesta.
Oma juttunsa on myös äänien ja pyörän sopivuus toisiinsa. Jos motskarimaailman Cadillac, Electra Glide Ultra Classic kuulosta maaratakoneelta, niin eihän siinä ole mitään rotia. Ultran pitää olla lähes äänetön ja sujua sulavasti keinahdellen liikenteen seassa herättämässä kateutta kanssaihmisissä.
Kuva LIFEMEMBER
Avatar
Choppers_forever
Viestit: 1727
Liittynyt: 10:28 05.05.2004.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Viesti Kirjoittaja Choppers_forever »

No,

tilasin V&H "hiljentimet"

ei jaksa itte kyhätä...

http://www.ebay.com/itm/VANCE-HINES-EXH ... 705wt_1397" onclick="window.open(this.href);return false;
Shovel Kopteri ja Buell S1
Avatar
ttopi
Viestit: 224
Liittynyt: 21:16 24.01.2011.
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Viesti Kirjoittaja ttopi »

Kylläpä alkaa tuo ratsausinto hylkiä ja pahasti... Melumittari on hommattu itsellekkin jotta voi aavistella mitä tuleman pitää... Muokkasin ja tulostin itselleni rekisteriotteen kaveriksi kevyet kenttäohjeet keskeisistä pykälistä ja oikeasta mittaustavasta. Tuo eilinen MTV3:n uutispätkä henkseleitään paukuttavasta poliisista ja selkeästi väärästä mittaustavasta antaa osviittaa, että melkoiselle mielivallalla noita meluja tullaan valvomaan ja ennenkaikkea intoa puhkuen.

Tässä tämä lappunen muillekkin jos on tarvetta: http://dl.dropbox.com/u/16728354/kayton ... aminen.pdf

Tulostin tuon A5 kokoon, molemmat sivut rinnakkain.
FXRT Sport Glide '83, Shovelhead 1340...

Old is not Dead!
Vastaa Viestiin