Sivu 2/2

Re: DYNA 49mm. keulasta...

Lähetetty: 02:01 05.03.2011.
Kirjoittaja smuige
Helpoin tapa kuitenkin lienee niin, että:
  • DYNA 49mm keula, öljynvaihto
  • Etupyörä pois (muuta ei tarvitse purkaa)
  • Keulaputken alapultti auki (12mm kuusiokoloavain - pitkä malli)
    HUOM! vain toinen keulaputki kerrallaan, muuten saattaa kolahtaa alaputket ja lokari alas - jarruletkut!.
  • Öljyt ulos alakautta. Kuusiokoloruuvi takaisin kiinni.
  • Ylätulppa auki.
  • Ylhäältä öljyn lisäys 8,9 dl eli lähes litra...! (joo, per putki)
  • Tulppa kiinni.
  • Toiselle putkelle sama operaatio.

Edit:
Kuusiokoloavaimen koko korjattu - kiitos Mikiralle oikeasta koosta

Re: DYNA 49mm. keulasta...

Lähetetty: 08:37 05.03.2011.
Kirjoittaja mikira
smuige kirjoitti: [*] Keulaputken alapultti auki (olikohan 10mm kuusiokoloavain - tarkistetaan)
12mm kuusiokolo, ja tuolla avaimella pitää olla pituutta useampi sentti, toisen jalan kuusiokolo on syvällä.

Re: DYNA 49mm. keulasta...

Lähetetty: 22:04 23.01.2012.
Kirjoittaja Janecky
Harjottelemalla hyvä tulee..... 8)
Eli, olisko vinkkejä 49 keulan teleskooppien ja T-kappaleen irroittamiseen (pitäs osat viedä maalaukseen) ? Missä järjestyksessä kannattaa tehdä ja miten ? Öljyt tietysti putkista eka pois ja sitten... ???

Re: DYNA 49mm. keulasta...

Lähetetty: 11:03 24.01.2012.
Kirjoittaja 5hd1gy
Eilen otin -09 FXDF (FatBob) 49mm keulaputket irti öljynvaihtoa ja keulakolmioiden kiillotusta varten. Mopolla ajettu n. 20.000km.

Keula on tuntunut liian pehmeältä, varsinkin viime kesänä Latviassa :D Ei vaiskaan, on se muutenkin löysä etupäältään. Löi helposti pohjaan koroketta ylitettäessä.

Irralliset teleskoopit, yläpäästä tulppa irti, väliputki (spacer) pois, prikka pois, jousi varovasti pois, teleskooppi kasaan painettuna, mitta teleskoopin yläpäästä öljyn pintaan mitattuna oli 170mm.

H-D:n service manuaalin mukaan täyttömäärä on: 110mm ylhäältä mitattuna (noin 787cc).

Toisen teleskoopin kohdalla jätin jousen paikalleen, ko. mittaa en tarkasti mitannut mutta se ei ollut lähelläkään 110mm, edes jousen kanssa. Eli teleskoopeista puuttui öljyä, vuotoa ei ole ollut. Ja mopo minulla uudesta lähtien.

Laitoin ohjekirjan mukaisesti 110mm mittaan öljypinnan ja purkissa olevan karkean mitta-asteikon mukaan öljyä meni noin 770cc. Uusi öljy oli H-D:n punasävyistä E -luokituksen mukaista öljyä. Tuon mitan 110mm laitoin, kun olin ensin pumpannut sisäputkea ylös-alas ilman poistamiseksi (ohjeen mukaan)

Tuo ensimmäisen teleskoopin mitta 170mm ei siinä mielessä ole tarkka öljyn määrän suhteen, koska jousen mukana poistuu osa öljystä. Siksi katsoin toisen teleskoopin jousi vielä paikallaan. Lopputoteamana voin sanoa jonkun säästäneen öljyssä tehtaalla.

Kolinaa en omassa pyörässä ole havainnut.

Ennen kuin kaasin vanhat öljyt pois, niin pumppasin teleskooppia ilman jousta, että mahdolliset mönjät lähtee liikkeelle, pienellä öljymäärällä välihuuhtelu jne.

Mitään ylimääräistä ei öljyn mukana tullut. Eikä väristä päätellen ollut vettäkään joukossa. Stefoja en siis katsonut tarpeelliseksi vaihtaa.

Re: DYNA 49mm. keulasta...

Lähetetty: 11:54 26.01.2012.
Kirjoittaja 5hd1gy
Mites tuo progressiivisuus jousissa, mulla on vakiojousien alapäässä tiheämpi "kierre" kuin yläpäässä. Eli jousilankojen väli on toisessa päässä pienempi kuin toisessa. Tarkoittaako tämä että jousi on progressiivinen ?

Service manuaali käskee laittamaan tiheämmän pään alaspäin ja näin päin jouset oli purettaessakin.

Re: DYNA 49mm. keulasta...

Lähetetty: 17:59 27.01.2012.
Kirjoittaja Janecky
Miten ihmeessä ootte saanu ton metallisen "slider coverin" irti teleskooppien yläpäästä, siis se "koriste holkki" joka on telseskooppien ja keulaputkien välissä ???? On meinaa sit aika tiukalla, eikä kiila ja sitä kevyesti vasaralla nakutelu liikuta coveria yhtään.... :roll:

Re: DYNA 49mm. keulasta...

Lähetetty: 22:37 11.02.2012.
Kirjoittaja Janecky
Slider coverit lähti, mutta miten alemman t-kappaleen saa irti ? Ylempi otettu jo pois.

Re: DYNA 49mm. keulasta...

Lähetetty: 16:27 14.02.2012.
Kirjoittaja smuige
Janecky kirjoitti:mutta miten alemman t-kappaleen saa irti ? Ylempi otettu jo pois.
Onko keulaputket jo irti?
Jos ei niin ne lähtee niin, että ruuvit auki alemmasta T-kappaleesta ja muovi taikka puinen kiila rakoon levittämään.
Isolla ruuvarilla tms teet rumia jälkiä T-kappaleisiin.
Sitten hiukan CRC tms hienoa öljyä ruiskaus ja putkia kierrellen ja hielutellen pois liu'uttaen.

Itse ala T-kappale lähtee irti niin, että ensin ylä T-kappale pois. (Sillä oma mutteri päällimmäisenä ohjausakselilla)
Sitten sen ylä T-kappaleen alta akselilla oleva kiristysmutteri auki.
Pälysuoja ja laakeri pois (ei välttämätöntä).
Ala T-kappale tipahtaa käteen (tai lattialle).

Re: DYNA 49mm. keulasta...

Lähetetty: 11:17 23.05.2012.
Kirjoittaja mikira
Mitä öljyä tuonne 49mm keulaan kannattaisi tunkea että saisi sen toimimaan paremmin? Oma keula on jotenkin hidas ja terävät pomput hakkaa käsille. Progressive suspension jouset 1" madallus sarjalla on jo keulassa.
Oma tuunattu sportsterin keula toimii huomattavasti paremmin.