-01 Dyna sammuilee
Oisko dynassakin öljynpaine anturiin liitetty semmoinen hyppysulake tyylinen ratkaisu joka katkasee sytytysvirran jos öljynpaineet tippuu.
Itsellä oli öljynpaineanturi hajalla, ja se sammutti pyörän vähän väliä.
ihmettelin sitä sammuilua aikani ennenku huomasin että öljynpaineen varotusvalo sytty ja pyörä sammahti melkein heti sen jälkeen.. vähän aikaa piti ootella ja taas lähti käyntiin..kunnes taas sama show..
Itsellä oli öljynpaineanturi hajalla, ja se sammutti pyörän vähän väliä.
ihmettelin sitä sammuilua aikani ennenku huomasin että öljynpaineen varotusvalo sytty ja pyörä sammahti melkein heti sen jälkeen.. vähän aikaa piti ootella ja taas lähti käyntiin..kunnes taas sama show..
samajuttu
Perhana! Sama laite ja sama vika oireillut joskus!!
Siis tainnut tapahtua 3 kertaa vuoden -01 tähän päivään välillä.
Eli yhtäkkiä vain häviää niinkuin sytkä virrat, eli ei enää päpätä ollenkaan napsahtaa vaan kuin katkaisijasta. Eikä lähde käymään ennenkuin käyttää virrat avaimesta pois. Onneksi ei ole kun tuon 3 kertaa käynyt niin en ole huolestunut ollut mutta nyt alan olla koska itse olin funtsinut tuon tapahtuvan virtalukon kulumisesta johtuen ja ajattelin että joskus vaihdan lukon ja hommat pelittää jälleen.
Eli jos keksit vikaan syyn ni kerro täällä se jos niin saan minäkin päivät ja yöt nukkua rauhassa !
Siis tainnut tapahtua 3 kertaa vuoden -01 tähän päivään välillä.
Eli yhtäkkiä vain häviää niinkuin sytkä virrat, eli ei enää päpätä ollenkaan napsahtaa vaan kuin katkaisijasta. Eikä lähde käymään ennenkuin käyttää virrat avaimesta pois. Onneksi ei ole kun tuon 3 kertaa käynyt niin en ole huolestunut ollut mutta nyt alan olla koska itse olin funtsinut tuon tapahtuvan virtalukon kulumisesta johtuen ja ajattelin että joskus vaihdan lukon ja hommat pelittää jälleen.
Eli jos keksit vikaan syyn ni kerro täällä se jos niin saan minäkin päivät ja yöt nukkua rauhassa !
Itellä samantyylinen vika -01 dynassa. Kuvio on tämä. Keväällä ja syksyllä kun on kylmä keli, eli ei tapahdu koskaan kesällä kun on lämmintä, lähden ajamaan ja parin kilsan jälkeen kipinä häviää. Muutaman kymmenen sekunnin odottelun jälkeen antaa jälleen kipinää. Ei auta virtalukon vääntely ja tosiaan vika on niin lyhytaikainen että ei ehdi muuta tutkimaan kun että kipinä hukassa. Vika tulee kylmällä ja ehkä 3-4 kertaa ajokaudessa. Vika ollut pyörässä uudesta asti. Kun hajois kunnolla niin ois helpompi paikallistaa. Niin ja ei jätä mitään vikakoodeja. Mopo ei kai vaan tykkää kylmästä, pitäis ehkä muuttaa Espanjaan.
Sitähän vois koittaa yksinkertasesti ottaa öljynpaineanturista piuha irti ja kattoa häviääkö vika..itsehän ajelin yhdeltä reissulta kotio anturin piuha irti koska se sammutti pyörää jatkuvasti,tietysti varmistin ensin että tuo öljy todella kiersi, toisaalta jos se anturi on samanmoinen kun sportsterissa niin ei se maksa montaa euroa,se on ihan perus, kartiokierremalli mikä autoissaki..ellei sitten osta sitä ´alkuperäistä´
Kannattaa ostaa se "alkuperäinen" kun se kytkentäpaine taisi olla eri kuin autojen tarvike antureissa. Kierre kylläkin sama.S.A. kirjoitti:Sitähän vois koittaa yksinkertasesti ottaa öljynpaineanturista piuha irti ja kattoa häviääkö vika..itsehän ajelin yhdeltä reissulta kotio anturin piuha irti koska se sammutti pyörää jatkuvasti,tietysti varmistin ensin että tuo öljy todella kiersi, toisaalta jos se anturi on samanmoinen kun sportsterissa niin ei se maksa montaa euroa,se on ihan perus, kartiokierremalli mikä autoissaki..ellei sitten osta sitä ´alkuperäistä´
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Kannattaa ostaa se "alkuperäinen" kun se kytkentäpaine taisi olla eri kuin autojen tarvike antureissa. Kierre kylläkin sama.
Aivan näin, todellakin kytkentäpaineet vaihtelee moottorin öljynpaineiden mukaan, monissa antureissa ei kytkentäpainetta edes mainita fyysisesti anturissa. Niitä kyllä löytyy erilaisia ja eri paineille..joten tarkkana viritellessä.. Ettei käy sitä satasen säästö,tonnin meno- legendaa.. Eikä välttämättä edes riitä...
Aivan näin, todellakin kytkentäpaineet vaihtelee moottorin öljynpaineiden mukaan, monissa antureissa ei kytkentäpainetta edes mainita fyysisesti anturissa. Niitä kyllä löytyy erilaisia ja eri paineille..joten tarkkana viritellessä.. Ettei käy sitä satasen säästö,tonnin meno- legendaa.. Eikä välttämättä edes riitä...
Nostetaan tätä ketjua vielä...
Onko teillä, joilla mopo sammuu kuin tappokytkimestä, sammumista edeltänyt nopeusmittarin ongelmat? Velimies ei aikoinaan täältä löytänyt vastausta ongelmaan -03 fättärin yhtäkkisestä sammumisesta jota edeltää nopeusmittarin viisarin lerpahtaminen. Lähtee kyllä uudelleen käyntiin ilman ongelmia. Syksyllä teki tuota sammumista n.kerran päivässä. Nopeusmittari lerpsahti vähän väliä. Tuo lerpahtaminen ei ole tässä yhteydessä ongelma mutta sammuminen juuri vihreiden vaihtuessa on nolompaa.
Onko teillä, joilla mopo sammuu kuin tappokytkimestä, sammumista edeltänyt nopeusmittarin ongelmat? Velimies ei aikoinaan täältä löytänyt vastausta ongelmaan -03 fättärin yhtäkkisestä sammumisesta jota edeltää nopeusmittarin viisarin lerpahtaminen. Lähtee kyllä uudelleen käyntiin ilman ongelmia. Syksyllä teki tuota sammumista n.kerran päivässä. Nopeusmittari lerpsahti vähän väliä. Tuo lerpahtaminen ei ole tässä yhteydessä ongelma mutta sammuminen juuri vihreiden vaihtuessa on nolompaa.
- Mopopoika -65
- Viestit: 2110
- Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
- Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
- Viesti:
Re: -01 Dyna sammuilee
Jatketaan tätä ketjua omialla ongelmalla...
Ilmestyi sporstertiin sama mystinen ongelma: kun ajoin päivän ensimmäistä ajoa, niin mopo sammui kuin tappokatkaisijasta painettuna noin 10 kilometrin ajon jälkeen. Tämä tapahtui yleensä aamuisin työmatkalla noin 5-7 asteen lämpötilassa, mutta myös viikonloppuisin +15 - +18 asteen lämpötilassa. Tämän jälkeen mopo toimi kuin unelma, niin työmatkat kotiin (18 km) kuin reilun sadan kilometrin huviajelutkin.
Ongelma toistui varsin systemaattista ja työmatkalla se sammui Tikkurilasta Hakaniemeen ajettaessa aina Mäkelänkadun lopun (siinä missä alkaa Tuusulan motari) liikennevaloissa noin +- 100 metriä, riippumatta siitä, olinko tullut Tuusulan motaria vai pikkuteitä Oulunkylän läpi.
Sammumisen jälkeen starttasi hyvin, mutta ei lähtenyt käyntiin. Varsin pian havaitsin että noin 10 sekunnin kuluttua se taas hörähti käyntiin ja tämän jälkeen sain jatkettua matkaa ilman että tarvitsi edes vetää tien sivuun. Epäilys kääntyi tässä vaiheessa automaattisulakkeiden laukeamiseen ja asensin puolaan pienen ledivalon. Ja niinhän siinä kävi, että kun pyörä sammui, niin myös ledi sammui. Ongelma siis virran katoaminen ign-sulake - virtalukko - tappokatkaisija - puola -akselilla.
Hankin uuden sulakkeen ja virtalukon. Aloitin ongelman selvittämisen menemällä perse edellä puuhun, eli seuraamalla virran tuloa puolalta akkua kohti. Siispä tappokatkaijan kimppuun koska liian leveät stongat piti muutenkin vaihtaa. Oikean puolen sähköjohdoissa oli havaittavissa puristumisen jälkiä ja kun olin saannut uuden stongan paikoilleen, niin sähköjen koekäytössä havaitsin että mopo starttaa kun tappokatkaisija on run -asennossa. Palikat uudelleen auki ja hetken tuumailun jälkeen painikekotelon sisäistä johtojärjestystä sai löysennettyä. Tämän jälkeen kieli keskellä suuta johdot huolellisesti stongan uriin ja palikat kasaan.
Ja nyt pyörä on toiminnut ilman muita korjauksia ongelmitta kaksi päivää. Ledivalo on nyt ign-sulakkeessa kinne ja seuranta jatkuu, mutta vaikuttaisi että syynä ongelmiin oli puristuksissa olleet tappokatkaisijan johdot.
ps. kiva rasti tuo stongien vaihto - olen kyseisen homman tehnyt useita kertoja, mutta koskaan se ei ole kestänyt kahta viikkoa
Ilmestyi sporstertiin sama mystinen ongelma: kun ajoin päivän ensimmäistä ajoa, niin mopo sammui kuin tappokatkaisijasta painettuna noin 10 kilometrin ajon jälkeen. Tämä tapahtui yleensä aamuisin työmatkalla noin 5-7 asteen lämpötilassa, mutta myös viikonloppuisin +15 - +18 asteen lämpötilassa. Tämän jälkeen mopo toimi kuin unelma, niin työmatkat kotiin (18 km) kuin reilun sadan kilometrin huviajelutkin.
Ongelma toistui varsin systemaattista ja työmatkalla se sammui Tikkurilasta Hakaniemeen ajettaessa aina Mäkelänkadun lopun (siinä missä alkaa Tuusulan motari) liikennevaloissa noin +- 100 metriä, riippumatta siitä, olinko tullut Tuusulan motaria vai pikkuteitä Oulunkylän läpi.
Sammumisen jälkeen starttasi hyvin, mutta ei lähtenyt käyntiin. Varsin pian havaitsin että noin 10 sekunnin kuluttua se taas hörähti käyntiin ja tämän jälkeen sain jatkettua matkaa ilman että tarvitsi edes vetää tien sivuun. Epäilys kääntyi tässä vaiheessa automaattisulakkeiden laukeamiseen ja asensin puolaan pienen ledivalon. Ja niinhän siinä kävi, että kun pyörä sammui, niin myös ledi sammui. Ongelma siis virran katoaminen ign-sulake - virtalukko - tappokatkaisija - puola -akselilla.
Hankin uuden sulakkeen ja virtalukon. Aloitin ongelman selvittämisen menemällä perse edellä puuhun, eli seuraamalla virran tuloa puolalta akkua kohti. Siispä tappokatkaijan kimppuun koska liian leveät stongat piti muutenkin vaihtaa. Oikean puolen sähköjohdoissa oli havaittavissa puristumisen jälkiä ja kun olin saannut uuden stongan paikoilleen, niin sähköjen koekäytössä havaitsin että mopo starttaa kun tappokatkaisija on run -asennossa. Palikat uudelleen auki ja hetken tuumailun jälkeen painikekotelon sisäistä johtojärjestystä sai löysennettyä. Tämän jälkeen kieli keskellä suuta johdot huolellisesti stongan uriin ja palikat kasaan.
Ja nyt pyörä on toiminnut ilman muita korjauksia ongelmitta kaksi päivää. Ledivalo on nyt ign-sulakkeessa kinne ja seuranta jatkuu, mutta vaikuttaisi että syynä ongelmiin oli puristuksissa olleet tappokatkaisijan johdot.
ps. kiva rasti tuo stongien vaihto - olen kyseisen homman tehnyt useita kertoja, mutta koskaan se ei ole kestänyt kahta viikkoa
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Re: -01 Dyna sammuilee
Itsellä oli joskus samanlainen vika jaappanin pyörässä ja lopulta vika löytyi sytkäboksista joka satunnaisesti meni sekaisin lämmittyään.
Viimeksi muokannut kangju-2, 18:44 29.05.2009.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.