Akku irtokennoista?
Kuulostaa helpolta toi kiksihomma, ja sittenhän starttimoottori tekee tilaa akulle. Ai niin mut sittenhän sitä ei enää... Hmmmm. Miten olis kuskin liiveihin piilotettu akkukennosto, ei sais kukaan muu mopoa käyntiin ja samalla kulkis teltan valaistus mukana. No joo, olihan pakko.
Mutta olen kyllä sporteissa nähny tosi pieniä akkuja, joilla on fillari pantu käyntiin ja nykyään niiden koko on vaan pienentynyt.
Mutta olen kyllä sporteissa nähny tosi pieniä akkuja, joilla on fillari pantu käyntiin ja nykyään niiden koko on vaan pienentynyt.
Life Member
On se hyvä että projekti on jo pyörillä, kiire tossa vielä tuleehemuli kirjoitti:Hitto, jäi toi kiksin virittäminen pyörimään päässä... Kuinkahan iso operaatio olisi rakentaa kampuran päähän kampi joka työnnettäisiin vetoakselin sisään/päälle. Kiinnityksessä pitäisi olla sellainen hammastus että kun kone pyörähtää käyntiin sylkäisee se kiksin automaattisesti pois. Hmmm...
Eipä silti, jään seuraamaan mielenkiinnolla.
Palaan tässä vielä aiemmin jättämääni viestiin, pientä korjausta: joillain nykyisillä NiCd akuilla saadaan jo 100 A starttivirta.
Ja noilla joillakin boostereilla jopa 1700 A, eli kyllä sillä B&D:lla taitaa kuitenkin koneet käynnistyä, vaikka johdot näyttävätkin heppoisilta.
Meni vähän topicin sivuun, mutta sallittakoon..
Ja noilla joillakin boostereilla jopa 1700 A, eli kyllä sillä B&D:lla taitaa kuitenkin koneet käynnistyä, vaikka johdot näyttävätkin heppoisilta.
Meni vähän topicin sivuun, mutta sallittakoon..
Viimeksi muokannut Kokkonen, 11:45 17.08.2007.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Uusissa Buelleissa on 12Ah akut vakiona, voisi kuvitella että puolet pienemmälläkin lähtee, tehtaalla kumminkin otetaan varman päälle.hemuli kirjoitti:Kyllähän 12V akkujakin on pieniä, jäi tuosta aikaisemmasta tekstistä pois että ei alle 10Ah viitsi mennä.
Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville.
Mites tämmöinen:hemuli kirjoitti:Hitto, jäi toi kiksin virittäminen pyörimään päässä... Kuinkahan iso operaatio olisi rakentaa kampuran päähän kampi joka työnnettäisiin vetoakselin sisään/päälle. Kiinnityksessä pitäisi olla sellainen hammastus että kun kone pyörähtää käyntiin sylkäisee se kiksin automaattisesti pois. Hmmm...
Suunnittelin tommoista yhteen projektiin, johon ei kiksiä muuten saa...
"Vielä on öljyä jäljellä...."
http://www.ismopenttinen.fi/rautapaa
Rojekti:
http://www.ismopenttinen.fi/shovel
http://www.ismopenttinen.fi/rautapaa
Rojekti:
http://www.ismopenttinen.fi/shovel
-
- Viestit: 980
- Liittynyt: 13:10 10.10.2003.
Joo, muistan kyllä. Toi kuva olikin vaan selkeyttämään tekstiä. Ehkä joku sellainen Buell-tyyppinen eturengasta hipova spoileri oli enemmän se mitä ajattelin...hemuli kirjoitti:Toi DQ:n spoilerihomma kuulostaa äkkiä hyvältä idealta kunnes ottaa sen akun käteen - muistat varmaan minkä kokoinen paketti se oli? Tuonne kuvan spoileriin kun saa ehkä juuri ja juuri kännykän akun piiloon .
Hiukan muokkaa runkoputkia että saa akun osittain niitten kehtoputkien väliin, siis pitkittäin, kapea sivu edellä ja melkein koneeseen kiinni. Silloin ei varmaan jää akkua enää paljon spoilerilla peitettäväksi? Tietty jos löytyy pienempi akku niin aina parempi. Kun sitä runkoa kuitenkin muokkaat sieltä edestä alhaaltakin
Akkujuttuja? Itellä ei myöskään akku mahtunu toissa talvena kun tein electran laukun ja sivuposken (öljytankin päällä) uusiksi. Ratkaisuksi laitoin kaksi 9Ah hyytelöakkua rinnakkain penkin alle. Muutenkin tuntuu että tässä tapauksessa -ellei sitä starttia ny kokonaan unohdeta- niin rinnankytkentä voisi olla järkevämpi vaihtoehto.
1. pieniä 12V akkuja saa halvemmalla ja helpommalla
2. starttivirta on helpompi kehittää lyijyakulla kuin muilla
3. sarjaankytketyissä akuissa joutuu vetämään sitä samaa 25 neliön johtoa ympäri pyörää (jos akut jossain missälie), taas rinnankytketyissä riittää että kaikkien johtojen yhteenlaskettu pinta-ala on riittävä. Lisäksi johdon pituus lyhenee -> starttivirta kasvaa.
4. Rinnankytkennässä akkuja voi laittaa erilaisia ympäri pyörää, johonkin isompi jos mahtuu, pienempään paikkaan pienempi. Sarjaankytkennässä akkujen on kaikkien oltava tismalleen samanlaisia.
5. Sarjaankytkennässä jos yksikin akku hajoaa, koko systeemi lakkaa toimimasta. Rinnankytkennässä 12V pysyy edelleen ylhäällä kun tienpäällä ottaa hajonneen akun irti.
1. pieniä 12V akkuja saa halvemmalla ja helpommalla
2. starttivirta on helpompi kehittää lyijyakulla kuin muilla
3. sarjaankytketyissä akuissa joutuu vetämään sitä samaa 25 neliön johtoa ympäri pyörää (jos akut jossain missälie), taas rinnankytketyissä riittää että kaikkien johtojen yhteenlaskettu pinta-ala on riittävä. Lisäksi johdon pituus lyhenee -> starttivirta kasvaa.
4. Rinnankytkennässä akkuja voi laittaa erilaisia ympäri pyörää, johonkin isompi jos mahtuu, pienempään paikkaan pienempi. Sarjaankytkennässä akkujen on kaikkien oltava tismalleen samanlaisia.
5. Sarjaankytkennässä jos yksikin akku hajoaa, koko systeemi lakkaa toimimasta. Rinnankytkennässä 12V pysyy edelleen ylhäällä kun tienpäällä ottaa hajonneen akun irti.
MikaelT
Ja tuolta löytyy tuo 12V/12Ah akku ja onhan siellä muitakin...jyristys kirjoitti:Uusissa Buelleissa on 12Ah akut vakiona, voisi kuvitella että puolet pienemmälläkin lähtee, tehtaalla kumminkin otetaan varman päälle.hemuli kirjoitti:Kyllähän 12V akkujakin on pieniä, jäi tuosta aikaisemmasta tekstistä pois että ei alle 10Ah viitsi mennä.
http://www.motorcyclebatteriesusa.com/b ... attery=993
Hemuli hoi
Ongelma "ratkaistu" :
Laita magneetto Sportyyn ja jätät akut pois:
http://www.huntmagnetos.com/storeview.php?id=76
Ongelma "ratkaistu" :
Laita magneetto Sportyyn ja jätät akut pois:
http://www.huntmagnetos.com/storeview.php?id=76
Toi Issakan kuvassa oleva ratkaisu on hyvin lähellä aiemmin mainitsemaani Jackin Inkkarin kiksijärjestelmää.
Rinnankytkentä on kyllä tutkimisen arvoinen juttu. Itse asiassa itsellänikin on Electrassa kaksi akkua rinnan, vakio 20Ah siellä laukun takana ja pienempi 10Ah satulan alla. Ei ole sähkö loppunut... Tupla-akut laitoin sen takia että tuli toissa talvena pistettyä 40A laturi kun oli ne poppivehkeet kiinni.
Eli jos Bulussa riittää 12Ah akku niin silloinhan tällä logiikalla 2x6Ah on sama asia?
Rinnankytkentä on kyllä tutkimisen arvoinen juttu. Itse asiassa itsellänikin on Electrassa kaksi akkua rinnan, vakio 20Ah siellä laukun takana ja pienempi 10Ah satulan alla. Ei ole sähkö loppunut... Tupla-akut laitoin sen takia että tuli toissa talvena pistettyä 40A laturi kun oli ne poppivehkeet kiinni.
Eli jos Bulussa riittää 12Ah akku niin silloinhan tällä logiikalla 2x6Ah on sama asia?
http://www.tekbattery.com/Matt_Hotch.html
Tekbattery olisi nopeasti katsottuna kooltaan pieni, onko kenelläkään kokemusta käytännössä?
/matti
Tekbattery olisi nopeasti katsottuna kooltaan pieni, onko kenelläkään kokemusta käytännössä?
/matti