H-D Sportster 883 tyyppiviat?

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Henkka J
Viestit: 87
Liittynyt: 01:42 17.12.2004.
Paikkakunta: Pitkäjärvi

Viesti Kirjoittaja Henkka J »

jsa kirjoitti:kiitos vastauksesta :)

viellä kaipaisin tietoa nimenomaan tosta 92-96 mallista (hihnaveto?)

<klips>
1995 XLH: Helppo ajaa, varsinaiset tyyppiviat vähissä. Remmiveto on tosiaan erittäin jees koska on lähes huoltovapaa.

Mulla kävi tosi huono flaksi ja ilmeisesti kärvähtäneen virrantasaajan ansiosta poksui viime kesänä liki kaikki sähkölaitteet yksi kerrallaan eli sen toiminnasta kannattaa varmistua. Kaasutin on erikoisesti kiinni, se tökätään vain imusarjan kumitiivisteeseen ja ilmanputsarin kansi pitää sitä paikallaan. Mulla oli vaan putsarin kiinnityksistä yksi irronnut paikaltaan ja kaasari tipahti kesken ajon :-) Onneksi oli työkalurullassa tarvittavat kalut niin pääsin kotia saakka ja liimasin putsarikotelon kiinnitysholkin uudestaan paikalleen. Saattoi olla että joku on aiemmassa elämässä kiinnittänyt kaasarin "väksisin" imusarjan ollessa väärässä asennossa tai jotakin... Ai niin imusarjan tiivisteet ovat monasti finaalissa tällä iällä. Ei maksa paljon mitään mutta on aika hankala vaihtaa, pitää olla pyöristettypäinen tuumainen kuusiokolosarja...

Tosiaan -91 meni alakerta uusiksi ja laturi ja startti eivät ole enää samaa hässäkkää. Auttaa hiukan luotettavuutta ja kyllähän se viides vaihdekin kiva on. Sähkömittari olisi pop jollei olisi myös mennyt paskaksi ja se kuulemma on tämän ikäisissä tyyppivika Loimaan sällien mukaan.

Tietysti kaikissa sporteissa täytyy muistaa kiristää kaikki näkyvät pultit aina silloin tällöin koska muuten alkaa osia putoilemaan, ilman kumityynyjä suoraan runkoon pultattu kone ku ntärisee kuitenkin sen verran.

Kyllä tommosella ajelee ja nykyään ne on Suomessakin varsin edullisia.
Jos hakisin sulle vaikka ton:
Saksanrauta isommalla tankilla ja joillain herkuilla niin se on kuitenkin äkkiä yli 6000, jopa 6300 huonolla tuurilla, ennen kuin se on edes suomessa ja siihen 160 euroa rekisteröinti ja 2000 veroa niin kannattiko? Ei välttämäti. Kahdeksaan tonniin saa jo jos jonkinmoista suomisporaa.

Mutta tolla nyt ei taas ollut tyyppivikojen kanssa mitään tekemistä.

Henkka
1995 XLH883/1206 Fat Boy Wannabe "XLHF Fatster"
ex- 1995 FXDWG 1340
ex- 1995 FLSTF 1340 avobeltillä

"Live to build - build to ride"
zlatan

Viesti Kirjoittaja zlatan »

90 luvun puolen välin malleissa on ollut yhtenä vikana etummainen hihnapyörä. siitä menee boorit. ei iso korjata, mut kannattaa tarkastaa onko kulunut, ettei matka katkea joutsaan. :evil:
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Ei taatusti mene boorit jos on mutteri kiinni :!:
Kerroppa vielä miten korjaat hihnapyörän boorit :?:
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

zlatan kirjoitti:90 luvun puolen välin malleissa on ollut yhtenä vikana etummainen hihnapyörä. siitä menee boorit. ei iso korjata, mut kannattaa tarkastaa onko kulunut, ettei matka katkea joutsaan. :evil:
tämä juttu on sitten täyttä bullsh.....
Zlatan

Viesti Kirjoittaja Zlatan »

Ai niin. Näille piti kirjoittaa selvää suomea. Se on helppo vaihtaa uuteen. Ja bull...vieraalle. Niitä on neljä tai viis menny jotka on tiedossa. Eihän se vielä tyyppivika ole.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Löytyykö Mansen Katsalle yht.tietoja/linkkiä ?
Mitä paketti sisältää ja mihin hintaa, ktos

Ja voisiko joku vielä hieman tarkemmin selittää mitä kaikkia vaihdetaa ?
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Avatar
Jorke
Viestit: 816
Liittynyt: 14:01 05.07.2003.
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jorke »

Muistaakseni yhdessä mopossa meni kesässä myös tuo Katsan tekemä sovitus, alko heilumaan kytkinpaketti.

Tommosta muistelisin, en mene vannomaan....
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Anonymous kirjoitti:Ei taatusti mene boorit jos on mutteri kiinni :!:
Kerroppa vielä miten korjaat hihnapyörän boorit :?:

Mutterikannattaa tarkistaa :twisted: akselsta ei onneksi itellä mennyt boorit mutta hihnapyörä oli kyllä vainaa :lol:
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Joo kannattaa tarkastaa onko yhtään väljä. Akselissa ei ollu mullakaan naarmuakaan. Se hihnapyörä on vissiin tehty jostain vähän pehmeämmästä aineesta. Mulla oli pyörä 883 -95. Ja oli ajettu 9000km.
Vieras

Re: H-D Sportster 883 tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

jsa kirjoitti:Eli olen hankkimassa ko. sportsteria, olen kuullut juttua, että ollut paljon vikoja öljyn kierron kanssa, pitääkö paikkansa? Jos on kierron kanssa ongelmia niin mitä olisi tehtävä että saisi sen toimimaan ja mitä maksaa?

Ja tietty muut tyyppiviat kiinnostaa myös. kiitos jo etukäteen

jsa

Suurin 883:n tyyppivika on entinen itäkuski, joka ei ymmärrä tekniikasta mitään. Käy hyvin ilmi tältä palstalta.
V2moottori
Viestit: 74
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

Re: H-D Sportster 883 tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

Hello.

Katselin tuollaista 4-Vaih Sporsteria, ja nyt kun lukee näitä
Kertomuksia niin hieman alkoi epäilyttää kannattaako kätensä työntään tälläiseen :?: :mrgreen:
Vai pystyykö osto tilanteessa tarkastamaan mahdollisen vian… Mitens muuten tuossa 4-vaihteisessa menee tuo ratastus lähinnä ajattelin että onko vaihteisto muuten sama kuin viisilovinen mutta vitonen puuttuu
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: H-D Sportster 883 tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Jos sormensa haluaa pitää vähän vähemmän öljyisinä hommaisin 5 vaihteisen.

Nelivaihteisen nelonen on 1:1 kuten kaikkien muidenkin harley vaihteistojen isoin vaihde, kokonaisvälitystä (ensiö- ja toisiovälitystä) on sitten pidennetty sitä mukaan kun pykäliä on lisätty. Eli vaihteiden välit on vaan vähän erilaiset.
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: H-D Sportster 883 tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Ja kun hyppää muutaman ensimmäisen vuosikerran yli (1991-1994) 5-vaihteisissa, niin ei tarvitse (kenties) tutustua kyseisen vaihteiston ensimmäisen sukupolven ominaisuuksiin Jotkut yksilöt olivat toisia pahempia "nykäisemään", koska vaihteet eivät aina menneet ihan kerralla pykälään.

Tässä vanhassa ketjussa on näköjään keskusteltu etummaisen hihnapyörän boorien hajoamisesta. Sekin osa päivittyi muutaman vuoden sisällä leveämmäksi juuri boorien osalta. Huomasin, kun (viimein) vaihdoin ketjut pois omastani ja kokosin varaosista hihnavetosatsin.

...ensimmäinen kesä 31 vuoteen tuolla pyörällä ilman ketjujen säätöä ja vaseliinia (joka paikassa, roiskeina)...
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: H-D Sportster 883 tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Nelivaihteisen tyyppivika on laturi, joka sijaitsee kytkinkorin takana. Magneetit irtoavat ja koko kytkinkori pitää uusia. Kallis remontti....kytkinkori tarvikkeena Kahlekunkulla 500e sisältäen myös staattorin.
Magneetit voidaan valaa hartsiin tai yrittää uudelleen liimata, mutta lopputulos on epävarma. Tuo tarvike on alkuperäistä parempi, koska magneetit on piilotettu kuoren sisään.
Tämä siis koskee vuosimalleja 84-90.
Muuten on käypä pyörä.
Tosin lähes kaikki on jo paranneltu tavalla tai toisella, joten työn laadusta riippuen enemmän tai vähemmän huonompia kuin tehtaan jäljiltä.
Kuva
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin