Shovel savuttaa

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

jussi s kirjoitti:...Tietty ensin pitäs saada selville onko öljypumpun jousi/mäntä systeemillä tekemistä yläkerran öljyn kanssa.
Eikös se säädä nimenomaan pinjonille menevää öljyä? Eli alhaisilla kierroksilla kaikki öljy ohjataan yläkertaan ja alakerta saa tulla toimeen roiskevoitelulla.

Kopioitu linkistä: http://www.hotbikeweb.com/tech/0212hb_h ... index.html

When Harley began to use hydraulic tappets, they realized there wasn't enough flow to keep them lubricated. They addressed this problem by using an oil pump with two valves on the pressure side. These flow oil to the tappets instead of the crank area when the bike is started and running at idle. The crank area receives whatever oil manages to splash into it from the top end. Once the engine was running over 2,000 rpm, the pump stopped sending oil to the tappets and began sending it to the crank area.
Puuhis
Viestit: 136
Liittynyt: 08:32 03.06.2006.
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Puuhis »

When Harley began to use hydraulic tappets, they realized there wasn't enough flow to keep them lubricated. They addressed this problem by using an oil pump with two valves on the pressure side. These flow oil to the tappets instead of the crank area when the bike is started and running at idle. The crank area receives whatever oil manages to splash into it from the top end. Once the engine was running over 2,000 rpm, the pump stopped sending oil to the tappets and began sending it to the crank area.
Tuossa on mielestäni kyllä virhe. Eikös se mene niin että tyhjäkäynnillä pumppu pumppaa pelkästään nostajille eikä pinioninakselille, juuri kuten tuossa kerrotaan. Kun kierrokset nousee niin tuo kuulaventtiili avaa kanavan pinionille josta se menee tuonne kampikoneistolle. Mutta nostajille sitä kyllä menee edelleen. Eli kaikki 'ylimääräinen' menee siis pinionin kautta kiertokangelle, nostajat saa öljyä kaiken aikaa. Ei se suinkaan lopeta nostajien voitelua...
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kyllä pinionin kautta keskitapille pitää olla se tärkein öljylinja, sitten vasta muualle.
Pinionin kautta menevä voitelee roiskeella myös sylinterit.
Puuhis
Viestit: 136
Liittynyt: 08:32 03.06.2006.
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Puuhis »

Kyllä pinionin kautta keskitapille pitää olla se tärkein öljylinja, sitten vasta muualle.
Pinionin kautta menevä voitelee roiskeella myös sylinterit.
Siihen en ota kantaa mikä on tärkein mutta ainakin BT moottoreissa (ainakin evossa ja shovelissa, mahd. pannussa?) voitelu menee ensin nostajille ja sitten vasta kun painetta on riittävästi voitelu keskitapille 'aukeaa'. Tyhjäkäynnillä ei keskitapille voidetta mene millään muulla pumpulla kuin noilla TP engineeringin valmistamilla.
Vastaa Viestiin