Sivu 2/2
Re: Shovel nokeaa tulpat. S&S Super E kaasari
Lähetetty: 15:58 11.06.2010.
Kirjoittaja Pelmis
Kyllähän se on kuuskutonen, jos ainakin papereihin on uskominen ja miksei olisi. Kyllä mä oon tykänny tosta värkistä sen vähän aikaa, mitä tuo on mulla ollut.
Mutta asiaan.
Uusi päivä, uudet kujeet näemmä. Starttailin pyörää tuossa hetki sitten, että näkis noita kärkiä vähän.
Pyörä lähti tulille ja hyyty taas kaasun käännöstä (eli se eilinen kaasarin säätäminen tais olla melko turha keikka) koska oireileepi näemmä samaan tyyliin, kun aikaisemmin ennen säätöä. Tämän jälkeen pyörä ei sitten enään käynnistynytkään uudestaan. Ja alkoi sataakin vielä...
Senverran ehdin kärkiä kurkata että taisipa siellä joku kipinä välähtää, joten tuota konkkaa voisi kokeilla seuraavaksi. Näillä kylillä sekin taitaa olla tilauskamaa muutenkin, joten hetki menee selvyyden saamiseksi.
Pakko sanoa, että mä rakastan noita vanhoja laitteita (vilpittömästi, ei siis ollut sarkasmia tuossa), ei ole tylsää päivää
Re: Shovel nokeaa tulpat. S&S Super E kaasari
Lähetetty: 22:25 11.06.2010.
Kirjoittaja Uncle Sam
Edellisestä shovelista meni konkka ja oireili juurikin tasakaasulla pätkimällä.
Uutta konkka ei ollut kotona, joten navetan vanha aarre 600 Fiat luovutti konkan käyttöön
Hyvin se sillä pelitti loppukauden, joku fiksumpi varmasti tietää onko noissa konkissa niin eroa?
Re: Shovel nokeaa tulpat. S&S Super E kaasari
Lähetetty: 20:36 12.06.2010.
Kirjoittaja Pelmis
Jep! Tänään sain pyörän jälleen käyntiin, tyhjäkäynti alkuunsa asiallista, sitten rupeaa lyömään lieskaa putkesta paukkeen saattelemana sillointällöin.
Ja kärjet iskee kipinää.
Elikkäs siis konkan metsästykseen.
Re: Shovel nokeaa tulpat. S&S Super E kaasari
Lähetetty: 07:32 14.06.2010.
Kirjoittaja Hessu
Toivottavasti vika on konkassa.
Se mitä mä intoilen kun kyseessä on oikea Early shovel, ei ikävä kyllä selviä papereita katsomalla.
Vaan ihan sieltä lohkon valunumeroista. Ja näkee sen kyllä ihan ulospäinkin, kun osaa kattoa.
Suomessa liikkuu kymmeniä evo ja tötteröshovel moottorisia 50-luvun pyöriä. Eikä niillä oo mitään tekemistä Pannujen kanssa.
Re: Shovel nokeaa tulpat. S&S Super E kaasari
Lähetetty: 09:07 14.06.2010.
Kirjoittaja Pelmis
Jaa-a nyt menee mystiseksi. Eilen piruuttaan kaverinkanssa kokeiltiin starttailla ja käyttää pyörää vähän, että näkis vähän missä se vika piilee. Noh miltei heti startinjälkeen etummainen pytty putos pelistä kokonaan. Välillä anto lieskan ja paukkeen saatellessa yhen-kaks lyöntiä, mutta sitten taas tipahti pelistä pois.
No minä sitten ajattelin, että eihän tuossa mitään, pistetään toiset piuhat kiinni ja kattellaan, mitä tapahtuu.
Nyt ei lähde käyntiin, kun ainoastaan takimmaisella pytyllä, eikä anna lyönnin lyöntiä etummaisesta pytystä...
P.s. on se early shoveli.
Re: Shovel nokeaa tulpat. S&S Super E kaasari
Lähetetty: 20:47 14.06.2010.
Kirjoittaja IJHa
Onko tässä pelissä yhdet vai kahdet kärjet? Kaksikärkiset sytkät voivat olla pirullisia saada käymään kunnolla varsinkin jos on vähän väljää sytkän akselissa.
Ensin kannattaa tutkia tuleeko kipunaa kumpaankin tulppaan, yksikärkisessä sytkässä molemmat tulpat antavat kipinää samanaikaisesti. Sitä voi tutkia ottamalla tulpat irti ja pyöräyttämällä koneen siihen asentoon, että kärjet ovat kiinni. Laita virta päälle ja sitten vaikka meisselillä erotat kärjet. Kipinä syntyy kun kärkien välinen maadoitus katkeaa.
Jos kipinä on kunnossa niin sitten kannattaa tutkia mitä vikaa on etupytyssä. Helpointa on aloittaa tönäreistä ja katsoa, että kumpikin tönäri liikkuu normaalisti ja tönäreiden ollessa ala-asennossa voit pyöräyttää tönäriä sormin. Venttiili ei saa kantaa (eli ei sulkeudu kunnolla) eikä tönäreissä saa olla tuntuvaa milliluokan klappia.
Jos täällä ei ole vikaa, niin kannattaa hankkia testeri ja tutkia puristuspaineet. Niiden pitäisi olla likimain samat molemmissa pytyissä (noin 10-15 prossan sisällä)-lukemasta ei ole niin väliä.
Jos ei vikaa niin seuraavaksi voi tutkia imusarjan kumit vuotojen varalta.
Jos noista ei löydy vikaa niin aina kannattaa kokeilla voodoota tai mustaa magiaa on ne vaan joskus niin kimurantteja koneita.
Re: Shovel nokeaa tulpat. S&S Super E kaasari
Lähetetty: 22:52 14.06.2010.
Kirjoittaja Pelmis
Yhdet kärjet on tässä.
Tilanne on edistynyt siinämäärin, että kosketusvikainen tulpanjohto etupyttyyn oli syynä sen putoamiseen pelistä ja (näemmä) väärät (*BPR5ES-11) (ja sitämukaa epäkuntoinen(uus) etummainen tulppa) tulpat syypäät huonoon käyntiin... jälkimmäiseen tullee huomenna varmuus, kun saan oikeat tulpat (*XR5) paikalleen...
Vanhoilla (myös väärillä) tulpilla ja uusilla piuhoilla lähti käyntiin, kävi nätisti tyhjäkäynnillä. Mutta tasakaasulla taas alkaa röpöttämään ja nuutumaan, tilanne korjaantuu reippaalla kaasutuksella hetkeksi.
Eli nyt vielä ollaan lähtöruudussa taas. Toivottavasti ollaan huomenna viisaampia.
*NGK
Re: shovel!!!
Lähetetty: 00:13 15.06.2010.
Kirjoittaja jutaharri
rampo63 kirjoitti:Eihän vaan öljyy pääse pyttyihi,,,,
Samaa mieltä.
Öljyn ja bensan seos on tulpan surma.
Öljy pääsee sytytystilaan vain kahta kautta. Männän ohi(syystä tai toisesta) ja venttiilien ohjurien kautta.
Onko muita väyliä?
Re: Shovel nokeaa tulpat. S&S Super E kaasari
Lähetetty: 00:29 15.06.2010.
Kirjoittaja jutaharri
Hessu kirjoitti:Onko todella -66 eli ensimmäisen vuoden Early Shoveli? Paras motti mitä tehtaalta on aikanaan lähtenyt.
Ehkä, mutta eikö Evo muuttanut Hd-koneiden kestävyyden maineen, niitten lopunajan Shovien jälkeen.
Itsellä (valitettavasti early-84 vm. 84 Evo) Olen aina onnistuneesti ostelemaan näitä välimalleja.
Aina ei voi onnistua
Nyt ketjuveto, olin toivonut ja halunnut remmiä. Se remmi tuli 1984 loppupuolella(late-84).
Olen tyytyvänen ketjuvetoon. Rattaat kestää 45t km ja ketju 30t km.
VÄLITÖNTA VETOA.
Re: Shovel nokeaa tulpat. S&S Super E kaasari
Lähetetty: 21:44 17.06.2010.
Kirjoittaja Pelmis
Ongelma ratkaistu.
Elikkäs, kyseessä olikin parikin ongelmaa. Ensinnäkin, pytyn "kuoleminen" & pätkiminen johtui, kun johtuikin vääristä tulpista.
Kovien kiihdytysten perään mosan nuutuminen johtui rikki ravistuneiden bensatankin korkkien tilalle laitetun hengittävän korkin toimimattomuudesta (ts. ilmalukko aiheutui siitä, että korkin tiiviste tukki hengitysreiän...)
Ja tuo jälkimmäinen onkin hyvä asia tietää vastaisuudenvaralle... (olis säästäny monelta vaivalta tuon äkkääminen ajoissa)
Mutta onneksi ei tuon pahempaa sitten ollutkaan.