Työkalut

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Onko kellään kokemuksia Sata tools työkaluista. Ainakin korjaamoille niitä on kaupattu. Elinikäinen takuu. Viimeistely ei aivan huippuluokkaa. Mutta onko kokemuksia kestosta. Myönnettäköön että ne on Made in China".
hlyytine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

Ehkä tärkein asia mitä tarvitaan, on terve järki. Ei paraskaan työkalu kestä jos sillä yritetään tehdä mahdottomia tai jopa väärinkäyttää. Kiinni juuttuneet pultit eivät ole normaalityökalun tehtäviä. Eikä siihen räikkään laiteta mitään jatkovartta. Chatboardin puolella siinä vitsiketjussa on linkkejä työkalujen väärinkäyttöön.

Jos nyt jotain hylsyjä tms. tuijotatte, niin minusta melkein millä tahansa mittatarkalla hylsyllä pärjää. Sen sijaan kehottaisin investoimaan räikkään. Nimimerkillä "ei ole mukavaa kun tuo ranteen sivussa oleva patti on kipeä".

Alkuperäisen kysyjän kysymykseen sen verran, että vaikka ei koneremppaa tekisi, niin 12-kulma avaimia tarttee esim. jarruissa. Sitten lukkorengaspihdit (molempia tyyppejä) on tarpeen ihan jopa bolt-on osissa. Ja vaikka Amerikanvehje on kyseessä, kannattaa tsekata onko jossain edellinen omistaja käyttänyt millisiä kiinnitystarvikkeita. Pienimmillä kannoilla tuumaisten ja millisten sekoittaminen on sama kun vetäis rälläkällä suosiolla sen kannan.

Biltema-laadulla pärjää, jos tietää mitä ostaa. Itse en valitettavasti tiedä, mutta jotain kunnon kamista olen ostanut halpahallista (kiintolenkit, kahvalliset kuusiokolot). "Merkkitavaroista" käytän Heycoa avaimissa. Liekkö nuo aiemmin mainitut parempia, en tiedä?

Edit: Saltus on toinen aktiivisessa käytössä oleva merkki. Isäukko ei muista kyllä milloin osti, joskus 70-luvun puolivälissä kuulemma. Kertonee jotain...
Pertti
Viesti:

työkalu

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kiintolenkkiä ostaessa kannattaa kattoa lenkkipään ainevahvuutta. Halpiaisissa on yleensä niin paksu lenkkipää, ettei se sovi vähänkään kiperämpään paikkaan. Stahlvillejä on meillä sekalaisesti ja ovat tosi hyviä. Lisää niitä tarttis ostaa, vaikka avain joka tilistä. Koko sarjaa en kyllä kerralla pysty ostamaan, sen verran tyyriitä ovat.
Terroristo

Viesti Kirjoittaja Terroristo »

Mulla on työpaikalla Facomin työkaluja koko kärryllinen ja olen ollut tyytyväinen laatuun on nimittäin joskus tarvinnut vääntää hajoamisenkin uhalla,mutta sitkeeesti vaan on kestänyt.Himassa on erimerkkisiä laatuavaimia moneen lähtöön enkä oo havainnut mitään järjettömiä eroja.

Hylsyjä hommatessa kannattaa ostaa niitä 6 kulmaisia,nimittäin ne 12 kulmaset on heikompia ja melkosia mutterisorveja avataessa kuluneita/nylpättyjä pultteja.Räikkää hankkiessa kannattaa kokeilla et siinä on suht tiheä hammastus,meinaan se vituttaa kun jossakin ahtaassa välissä nysvää pulttia auki ja räikänvarsi törmää johonkin ennen kun räikän hammastus napsahtaa lukkoon.
Hurpales
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hurpales »

Tämän listan mukaan pääsee ainakin Sporsterin kanssa alkuun.
Nastalla kiinni pajan seinään niin voi samalla helposti tsekata minkä kokoisen työkalun ottaa käteen. Itte en ainakaan vielä muista ulkoa kaikkia...

http://www.sportster.org/tech/tools/wrenchfit.html
Matts

Viesti Kirjoittaja Matts »

Terroristo kirjoitti:
Hylsyjä hommatessa kannattaa ostaa niitä 6 kulmaisia,nimittäin ne 12 kulmaset on heikompia ja melkosia mutterisorveja avataessa kuluneita/nylpättyjä pultteja.
Mitäs mieltä olette niistä 6-kulmaisista joissa on sellainen pyöreämpi se sisäosa eli se vääntää siitä kantin vierestä. Väittävät kuluneempikantaisenkin avautuvan ilman kanttien pyöristymistä.

Omasta kokemuksesta voin kyllä suositella niitä kun olen vanhojen foortien kanssa paininut.

Työkalujen merkkeihin en osaa ottaa kantaa kun niitä olen ostanut aina tarvittaessa osaksi yksin kappalein niin ei tunnu niin lompakossa. Silloin voi ostaa aina laatumerkin, mikä se sitten onkaan. Bahcoja ainakin näyttää pakista löytyvän, vanhimmat varmaan ukin ajoilta viime vuosisadan alkupuolelta (ajoi muuten prätkällä samoin kuin isänikin). Hylsyjä jotain halvempaa sarjaa ja niihin muutamia käytetyimpiä hylsyjä olen korvannut laatumerkillä.
Viimeksi muokannut Matts, 08:26 15.05.2006.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vieras

Bahco

Hongkong mainosti Bahcon 94 osan hylsysarjaa (sis. S87+7 1/4"ja 1/2" metri ja tuumajakoiset hylsyt ) hintaan ?199. Osaatteko arvioida laatua / hintaa?
Asentaja ss

-

Viesti Kirjoittaja Asentaja ss »

>Mulla on työpaikalla Facomin työkaluja koko kärryllinen ja olen ollut tyytyväinen laatuun.

-Sama täällä, olen ammatikseni tehnyt keikkahommia teollisuuslaitoksissa ja facom kestää! Kalliita on mutta ei työpaikalla (eikä kotona) ole aikaa leikkiä huonoilla kamoilla. Sthalvilestä myös hyviä kokemuksia.
Uralrane

Sama kohtalo

Viesti Kirjoittaja Uralrane »

Lawless kirjoitti:Olen ominut faijan -70 luvulta peräisin olevan Kampmannin hylsysatsin (sis. mm ja tuumat) ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen :wink:
Tiedä sitten kuinka korkealle "ammattilaiset" kyseisen merkin rankkaa mut ainakin mun käytössä ovat kestäneet todella hyvin ja kestävät edelleen...

Mulla on samanlainen Kampmanni mutta 60-luvulta. Isävainaa haki nuorenamiehenä ruotsista vuonna -62. Silloin hyvät työkalut maksoi maltaita suomessa. Kaikki osat mitkä on tallessa, pelittää edelleen. Vaikka osaa hylsyistä on käytetty ilmakoneissakin.

Itse olen ostanut Stahlwilleä, Kamasaa ja muutaman Gedoren. Hyvästä on kannattanut maksaa. Hajonneiden listalla on yksi levinnyt 17 mm:n kiintoavain Kamasa (jatkovartta puoli metriä) ja Kamasan pikkuräikkä joka alkoi sylttäämään. Meni takuuseen.
Olisin lyömätön, jos vain lähtisin käyntiin. Kuva
Vieras

[quote="hemuli"]Ensinnäkin - Kamasan laatu on lähinnä mainosmiesten luomaa glooriaa, Kamasa ei itse valmista mitään vaan valikoi tuotteensa eri valmistajilta kaukoidästä. Eli ei ole sattumaa että esim. Bilteman jotkut työkalut ovat varsin samannäköisiä...

Gedore, Stahlwille, Bahco, Hazet, Facom - siinä muutama merkki hylsy- ja kiintaripuolelle. Felo, Wiha ruuvareista.

biltema rules
jrajaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jrajaniemi »

Anonymous kirjoitti:
hemuli kirjoitti:Ensinnäkin - Kamasan laatu on lähinnä mainosmiesten luomaa glooriaa, Kamasa ei itse valmista mitään vaan valikoi tuotteensa eri valmistajilta kaukoidästä. Eli ei ole sattumaa että esim. Bilteman jotkut työkalut ovat varsin samannäköisiä...

Gedore, Stahlwille, Bahco, Hazet, Facom - siinä muutama merkki hylsy- ja kiintaripuolelle. Felo, Wiha ruuvareista.

biltema rules
Samaa mieltä, Kamasan laatu on mainosmiesten tekemää. Jos oikeita työkaluja haluaa, niin Stahlwille, Bacho ja Facom niitä tekee. Ja itse asiassa ne ei ole juurikaan kalliimpia kuin Made in China työkalut.
Vieras

Kovassa käytössä stahwille kuuluu pudota ja unohda osastoon

Snap on
Beta
Facom
Gedore

Harraste käytössä hyvä h-l suhde Craftsman
jrajaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jrajaniemi »

Anonymous kirjoitti:Kovassa käytössä stahwille kuuluu pudota ja unohda osastoon

Snap on
Beta
Facom
Gedore

Harraste käytössä hyvä h-l suhde Craftsman
Mikäs vikana Stahwillessä on? Käsittämättömän kestäviä ja erityisen mittatarkkoja työkaluja. Samaa tasoa on Facom, mutta Bachossa on jonkin verran laatueroja riippuen valmistusmaasta. Jos Bachossa on Brasilian leiman, niin jätä hyllyyn - bulkki Bahko. Craftsman ei ole muuta kuin Searsin markettityökalu, samoja löytyy kotomaan Hong-Kong-tavaratalosta...
kilpa-autojen parissa

työskentelevä.

Viesti Kirjoittaja kilpa-autojen parissa »

Mä oon ainakin ollut tyytyväinen Kamasa Toolsin työkaluihin.

Ja muita vois sanoo että huippuhyviä on

Ampro (hyvä hinta laatu suhde)

Facom (hyvä laatu mutta maksaa enemmän kuin hunajaa esim perus räikkä sarja 450?) (ja esim poran terä sarja HHS terästä 250?, 1-13mm)
Facomiin kannattaa luottaa jos ei tartte itte maksaa.

Beta (ihan OK)

Bahco (jees hyviä on)

Snap On (kyllä on ihan jees)

Biltema (parantaa laatuaan koko ajan)
Pannupiä

Re: työskentelevä.

Viesti Kirjoittaja Pannupiä »

Bilteman työkalusatsi oli ällistyttävän hyvä. Ovat olleet kovassa käytössä enkä mitään ole rikki saanut.

Ruuvarit ovat myös hyviä. Siniset ristipäät ja punaset talttapäiset eivät ole moksiskaan vaikka ovat toimittaneet rengasraudan ja välillä lyömätaltan virkaa. Päät on ehjät.
Sex, choppers and rock´n roll!!!
Vastaa Viestiin