UrpoTJ kirjoitti: 00:06 21.09.2019.
... Tuossa LED-valossa ei ole mitään vilkutusjuttuja (ns. hätäjarrutusvilkutus), mutta käsijarrulla voi helposti jarruvaloa vilkutella. En sellaista jarruvaloa huolisi, joka aina vilkuttaa turhaan hätäjarrutusta jarrua painaessa.
Mie laitoin ommaa ledpoltin takavalloo vilkutusmodulin, välähtää 4 kertaa noppeesti ja vilkauttaa 4 kertaa ja sitte jää palamaa koko ajan nii pitkää ku jarrua painaa. Iso osa takana tulevista alkaa jarrutella hyvissä ajoin. Miun takana ajaneet rätkäkaverit ei oo maininneet vilkutuksen häiritsevän millää tavalla. Camaron ja Micran lisäjarruvaloissa on sama toiminto.
Laillisuuesta en tiiä, mut saaha sitä nilkalla tai ranteella vilkuttaa vaikka SOS:ia. Eikä ainakaa takana tullu motskarisheriffi välkkymisee puuttunu, kun halus kortin tarkistaa.
Ja Levillä tunturikierroksella ei kukkaa sanonu häirittevän, jokunen paikkeri kävi kysymässä mitä oo tehny takavalolle...
Kuitenkin tuosta voi päätellä taas kerran, että Kiinasta saa huonoa ja hyvää tavaraa. Aiheellinen varoitus, ettei noihin kannata sekaantua.
Myy ne kiinankuraa täällä Suomessakin. Laitoin ledin sohvan taka/jarruvaloksi kun mitättömän tärinän seurauksena tavalliset eivät ole kovin kestäviä. En sen kummemmin tarkastellut asennuksen jälkeen, katsoin päivänvalossa että toimii.
Kunnes ajettiin kymppichapterin torstailetkassa. Perässä tuleva kertoi että vaihda hyvä mies jarruvalo ettei joku aja perään. Letkassa olisi tullut prätkä mutta kuvitellaanpa tilalle vaikka täysperävaunurekka.
-Harikka- kirjoitti: 09:24 21.09.2019.
Ja Levillä tunturikierroksella ei kukkaa sanonu häirittevän, jokunen paikkeri kävi kysymässä mitä oo tehny takavalolle...
Näyttää ihan samalta kuin olisi ilmaa jarruissa. Viis, kuus polkaisua ja jo alkaa Harikka oikeasti jarruttaa. Mullakin oli tommonen joskus ja se korjaantui pääsylinterin vaihdolla.
Parkki- ja jarruvalon eron soisi säilyvän selkeänä. Ainakin täällä piäkaupunkiseudulla ajavat kuin uhalla ihan takalampussa kiinni ja jos ei se jarruvalo erotu, niin pian on lamppu ja muutakin rikki. Voi alkaa myös tuommoinen vilkkujarrulamppu uuvuttamaan, jos sellaista joutuu ruuhkassa kovin kauaa seuraamaan.
No kun se vilkuttaa joka kerta jarrua hipaistessa, niin ei kukaan pidempään perässä ajava enää usko rivakampaan jarrutukseen. On vähän sellainen "Pekka ja susi"-ilmiö. Kai joissain uudemmissa on jo jarrupaineen mittaus, jolla perusteella valo sitten tiukan paikan tullen välkyttää.
Mutta kukin tietysti tyylillänsä...
Tässä HD-lampussa on kyllä hyvin teholtaan erottuva jarruvalo ja kuten jo edellä totesin, LED-valo syttyy "terävämmin".
UrpoTJ kirjoitti: 11:59 28.09.2019.
No kun se vilkuttaa joka kerta jarrua hipaistessa, niin ei kukaan pidempään perässä ajava enää usko rivakampaan jarrutukseen. On vähän sellainen "Pekka ja susi"-ilmiö...
Mutta kukin tietysti tyylillänsä...
Miun havainnoinnin perusteella, ekan jarrutuksen = välkytyksen jälkee, takana oleva jättää reiluhkon turvavälin
Mie en oo huomannu "On vähän sellainen "Pekka ja susi"-ilmiö"
Mie oon oivaltanu tän 'tyylin' olevan miun terveyttä pitentävä
vähän vanha ketju ja ei nyt ihan aiheeseen liity mutta läheltä liippaa eli pitäs sivukilpiteline laittaa sporsteriin ja siihen valo jos se on edes pakollinen entiedä mutta onko takavaloista helppo ryöstää sähköt siihen vai jostain muualta parempi.. toki johdon pitänee kiertää jonkinverran. valoiksi siis ajattelin sellaisi ruuvimallisia ja perus takavalo jää siis paikalleen..
sovitaan että ryöstän sähköt sitten muutenvain jostain
Tod.näk. alk.per takavalon sisässä on kuvissa näkyvä liitin/piirilevy, johon tullee johtosarjasta liittimillä piuhat.
Jakautuvat wilkuille, ajo- ja jarruvalolle. Sieltä on helpohko 'ryöstää' sähköt 'ilmajarrun' valaistuksee.
Muista käyttää suosittuja 'rosvo-liittimiä' jos haluat Porsteriis sähköongelmia
Ei kai viime vuosituhannen Sportsterissa ole piirilevyä takalampussa? Kaks piuhaa lampun kannalle ja siinä kaikki. Satulan alta löytyy johtosarja ja jos on jo se service manual, niin väreistä voi päätellä, mikä on takavalo ja mikä jarruvalo ja mitkä on vasen ja oikea vilkku. Jossei ole väriopasta, niin neulalla pistellen johtoihin (sähkömiehen akupunktio) voi tehdä harjoituksia ja etsiä sen, missä virtaa.
On noi rosvoliittimet toimineet mulla ihan ok. Ne vaan pitää olla oikeata kokoa ryöstettävään johtoon nähden.
Susileijona kirjoitti: 12:07 23.11.2023.
vähän vanha ketju ja ei nyt ihan aiheeseen liity mutta läheltä liippaa eli pitäs sivukilpiteline laittaa sporsteriin ja siihen valo jos se on edes pakollinen entiedä ...
Tähän ei tainnut kukaan kommentoida, mutta tosiaan, pitää se rekisterikilpi olla valaistu, joko omalla valolla tai niin kuin orkkiksessa "yhdistelmävalolla". Ja rekkarivalonkin pitää olla hyväksytty mutta niinhän ne taitavat pääosin olla kaupan olevat. Periaatteessa orkkisvalo ei saisi enää valkoista valoa näyttää sinne missä ei enää ole rekisterikilpeä, mutta eipä tuosta taida kukaan olla huolissaan.
JKKo kirjoitti: 15:29 23.11.2023.
Ei kai viime vuosituhannen Sportsterissa ole piirilevyä takalampussa?...
Miulla on 2001 Softi:ssa ja eräässä 2004 Porsteri:ssa oli/on tuo sama liitin/piirilevy tsydeemi Miulla ei oo aavistustakaa ton käyttämisen alotus vuuesta
Siks mie rustasinki: "Tod.näk. alk.per takavalon sisässä on kuvissa näkyvä liitin/piirilevy"
UrpoTJ kirjoitti: 15:46 23.11.2023.
... Periaatteessa orkkisvalo ei saisi enää valkoista valoa näyttää sinne missä ei enää ole rekisterikilpeä, mutta eipä tuosta taida kukaan olla huolissaan.
Jostain sieltä satulan alta kannattaa ryöväys suorittaa. Lyhyt matka takahaarukalle ja suurimmalta osin piilossa. Valolta jos haaroittaa, niin joutuu sen uuden johdon ripustelemaan lokasuojan alle, joka taas edellyttänee takapyörän irroituksen jne. Kauhee tyä. Rosvoliittimen päälle kannattaa kietoa itsevulkanoituvaa teippiä, tulee tiivis ja tiukka paketti.
Takavalon päälle taitaa olla tingeltangelkauppiailla sellaisia metallisia lippoja, joilla saa alkuperäisen valon rekkariosan piiloon. Ja saattaa olla jotain kokopunaisia linssejäkin.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”