Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
LeClerc
Viestit: 729
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

Sportster on 2014 ollut saatavana ABS. 883 saa tuohon budjettiin.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1121
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Sellainen juttu tuli mieleen tuosta opetusluvalla ajosta, että Sportsterissa on pieni ongelma - nimittäin teho. Tämän vuoden loppuun muistaakseni A-kortin suoritukseen vielä riittää, että teho on yli 35 kW, mutta ensi vuonna sitten vaaditaan 50 kW ja Sportsterissa on "vain" 49. Omalla pyörällähän se koe on kuitenkin mukavin suorittaa. Sen puoleen Dyna olisi siis parempi vaihtoehto, jos ei tänä vuonna ehdi koetta suorittamaan. Toisaalta miksi odottaa jos kerran intoa on? Äkkiähän ajamisen oppii, kun ei tarvitse liikennesääntöjä opetella.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Jerry lee
Viestit: 183
Liittynyt: 07:18 20.05.2012.
Paikkakunta: Savo

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja Jerry lee »

Jos budjetti on lähellä 5t€ niin Sportster, mutta liki 10t€ saa myös hyvän Dynan.
Niistä uusista750 leluista ei ole mitään käsitystä. Tuolla pudjetin max. 10t€ saa myös V-rodia, se on kyllä taas ihan eri laite kun Big Twini.
Liikkeessä voi kokeilla istua ja myyjän ja aviosiipan kanssa helppo kokeilla saako jalalle ja pois pyörän, tulee käsitys siitä painosta.
Tuolla 163cm pituudella homma kyllä onnistuu harjoittelemalla ja pyörää muokkaamalla. Jotkut lyhyemmätkin kaverit Harrikalla ajelee.
Jos on mahdollista reenata kytkimen ja vaihteitten käyttöä normi mopolla, se on kyllä hyvä tapa.
Tähän harrastukseen tai sairauteen ei sitten ole parannusta. Kun antaa sille pikkusormen se vie kyllä koko miehen tai naisen mukanaan.
Tausta peileistä näkyy vaan taakse jäänyttä elämää...
Avatar
KariFS
Viestit: 591
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Rohkenen olla eri mieltä siitä Sportsterin ”tyttöpyörä”-luonnehdinnasta. Ainakin jos sillä tarkoitetaan jotain negatiivista. Ovat ikäänkuin eri elukoita, isot twinit ja Sportsterit.

Kannattaa valita sellainen pyörä joka itselle sopii, välittämättä muiden kuittailuista. Männä viikolla katselin pienikokoisen naisen ponnisteluja kun hän yritti saada matka-Triumphia (Thunderbird?) ylös sivutuelta (siis melkein pystystä) ja sitten manipuloida sitä taas nenä menosuuntaan. Hankalan näköistä oli jo se melkein pystystä ihan pystyyn nosto, saati sitten tuuppaaminen kohti parkkipaikan poistumisreittiä. Pian saapui toinen samanmittainen lady paikalle Sportsterilla ja pisti sen muitta mutkitta parkkiin hiekkakentällä :) Toki jälkimmäinen oli varmasti kokeneempi pyörän käsittelijä. Nämähän ovat sellaisia kokeiluja joita voi tehdä ilman korttiakin. Pyörän paino ja mitathan tuntuvat lähinnä parkkipaikkakäsittelyssä.

Oliko se nyt 2004 ja eteenpäin Sportsterissa on kumivaimennettu moottorin ripustus, on kuulemma kohtuu mukava, omakohtaista kokemusta ei ole. Mutta sanoisin että 1200-kuutioisessa Sportsterissa on pyörää pitkäksi aikaa. Hinnat ovat sitä luokkaa että oman maun mukaiseksi muokkaukseen jää rahaa, voi ostaa matkasatulan, sopivan tangon, isomman tankin jne, jos ei satu näitä jo valmiiksi löytymään. Siirtosarjat niihin on melkein kaikkiin jo laitettukin, jos tykkää ajella jalkapohjat edellä. Takapäätä on myös usein madallettu (=kova), mutta sekin on helppo korjata, alkuperäisiä iskareita saa pilkkahintaan.

Nämä tällaisia noviisin mietteitä, mutta aattelin että voi olla toiselle noviisille hyödyllisiä ;)
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
LeClerc
Viestit: 729
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

Minulla oli pitkän tauon jälkeen alkuun pari Sportster. Kyllä se BT oli niiden jälkeen sika tankki aluksi. Olisi voinut jäädä käsittelyt tekemättä. Nyt tietysti jo iso taittuu jo hyvin... Mutta minun vilpitön ohjeeni on ottaa sportster alle.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Veijo Esso kirjoitti: 22:20 12.07.2018. Sellainen juttu tuli mieleen tuosta opetusluvalla ajosta, että Sportsterissa on pieni ongelma - nimittäin teho. Tämän vuoden loppuun muistaakseni A-kortin suoritukseen vielä riittää, että teho on yli 35 kW, mutta ensi vuonna sitten vaaditaan 50 kW ja Sportsterissa on "vain" 49. Omalla pyörällähän se koe on kuitenkin mukavin suorittaa. Sen puoleen Dyna olisi siis parempi vaihtoehto, jos ei tänä vuonna ehdi koetta suorittamaan. Toisaalta miksi odottaa jos kerran intoa on? Äkkiähän ajamisen oppii, kun ei tarvitse liikennesääntöjä opetella.
Hyviä pointteja kaikilla. Mutta jos tämä tehoasia menee näin, niin sitten on kyllä Sportster pois luettu. Minä nimittäin olen aikatauluttanut asian niin, että ensi kesä treenataan. Olen himppasen hidas sisäistämään asioita ja siksikin opetusluvalla opettelu tuntuu mun jutulta. Jos sopiva pyörä löytyy nopsaan, niin voihan ne ajoharjoitukset aloittaa jo tänä syksynä. Ajokokeeseen en kuitenkaan vielä tänä syksynä ajatellut mennä. Eka pyörä, harjoittelupa itelle ja opetuslupa miehelle. Sitten paljon harjoittelua.
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Sari S kirjoitti: 04:50 13.07.2018. Minä nimittäin olen aikatauluttanut asian niin, että ensi kesä treenataan.
Sitten paljon harjoittelua.
Tuo on jo valmiiksi hyvä asenne, että ei tarvi tässä, nyt ja heti saada kaikkea vaan on malttia siihen kortin saamiseen.
Ja kuten monessa muussakin asiassa harjoittelu ja suuri toistojen määrä saa asiat jäämään sinne "selkäytimeen" ja onsitten paljon turvallisempi lähteä tuonne liikenteesee, koska se ei riitä, että itse on oikeassa, kun siellä välillä on niitä "puusilmiä" autoilijoiden joukossa, jotka eivät näe sitä kaksipyöräistä.
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
Peacemaker76
Viestit: 499
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

Tuo tehoasia järjestyy varmasti jollain tavalla, esim. lainapyörä ajokokeeseen tms, mutta en pitäisi ajokokeeseen soveltuvuutta ostokriteerinä pyörään jolla on tarkoitus ajella vuosia kokeen jälkeen. Näkisin että 2000-luvun lopun Sportster Low 1200 olisi hyvä pyörä pitkäksi aikaa. Iso tankki, penkkiä kaventamalla ylettyy jalat maahan ja onhan tuo todella paljon kevyempi käsitellä kuin oma Dyna. Se 60 kiloa tuntuu tosi paljolta kun välillä emännän pyörää työntelee tai ajelee.

Ja tyttöpyöräpuheet on ihan höpö höpöä, mä ajaisin Sportilla jos sellaiseen kunnolla mahtuisin matkakamojen kanssa, moottori on 100-0 parempi kuin esim Twin Cam ja tosi kiva pyörä kurvailla vähän reippaamminkin.

Minä katson noi tyttöpyöräpuheet pienimunaisten ukkojen itsetunnon pönkitykseksi.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Super Low on sitten sitäkin matalampi, sisko moisen osti -11 ja on ollut tyytyväinen siihen.
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1121
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

MP opetuslupahan on sitten voimassa vain 9kk, joten kannattaa katsoa sen mukaan aika harjoittelulle. Käytännössä se ei oikein riitä kahden kesän opetteluihin. Harjoituslupa kannattaa minusta unohtaa, kun sen saamiseksi pitää suorittaa käsittelykoe, joka on minusta hankalin osuus silloin kun ennestään on ajokokemusta muilla välineillä. Opettaja kun löytyy lähipiiristä, niin harjoitusta tulee sen verran, että kortin saa suoraan. Enkä kyllä ole kuullut, että ison A:n suorittamisessa harjoituslupaa olisi käytetty. Enemmän se on teinien touhua kun suorittavat kevarikorttia.

Toistaalta minä rohkenen myös olla hieman eri mieltä oppimisen hitaudesta. Kesäkuun lopussa opetin tyttärelleni mopokortin. Häen ei ikinä ollut ajanut mitään moottorivehjettä, eikä ollut mitään käsitystä kytkimen ja vaihteiden toiminnasta, eikä ennenkaikkea ollut itsellä uskoa, että oppii ajamaan vaihteellisella mopolla. Niin vaan viikossa oppi ajamaan, kun pari tuntia per päivä oli harjoitusta. Onhan toki eroa kuka oppii nopeammin ja kuka hitaammin, mutta ei kannata vähätellä omaan oppimiskykyä. Varsinkin motivaatio nostaa tuloksia kummasti.

Sellainen huomioitava asia vielä, että Sportstereissa on vuosina 2007-2009 moottorinohjausyksikkö penkin alla. Sen vuoksi niihin ei sovi kaikki penkit mitä markkinoilla on. Lyhyemmille kuskeille tarkoitettuja kyllä löytyy, mutta niissäkin valikoima on rajallinen. Tässä kannattaa olla tarkkana, koska nettimotossa varsinkin myydään aika monta -09 vuotta uudempana kun on otettu käyttöön vasta seuraavan vuoden puolella.
XL 883C -07 | FLSTF -98
OldHD
Viestit: 67
Liittynyt: 19:00 23.11.2016.

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja OldHD »

Mulla muutama vuosi kokemusta 1200 Sportster. En kyllä alkaisi sillä harjoittelemaan. On liian kömpelö ja raskas. Mutkatiellä sitä pitää "ajaa", siis käskeä kääntymään, kun se haluis mennä suoraan. Paikallaan, no voisiko mittarina olla pyörän nosto pystyyn, kun se on kyljellään. Ei taida naiselta nousta, itellä tekis kyllä tiukkaa. Ei oo vielä tarvinnut kokeilla.
Jos oikeasti haluat oppia ajamaan prätkää, ota alle ekaksi joku helppo japsi vehje (500-750cc). On helppo (=tylsä) ajettava, ei karkaa käsistä ja menee sinne mihin haluat. Vaihdat sitten siihen lopulliseen, kun on ne perusasiat hallussa. Saat myös ekan pyörän jälkeen paremmin käsitystä, mitä oikeasti haluat ja voit koeajaa niin kauan kun se "oikea" löytyy.

Old
Sportster 1200 XL -04
mosse
Viestit: 43
Liittynyt: 15:06 27.04.2010.
Paikkakunta: Lahnajärvi

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja mosse »

Joskus -90 luvulla kaverini kuoli ja hänen vaimo peri Softailin. Nainen ei ollut ikinä ajanut mitään moottorisoitua 2 pyöräistä ennen ja sanoi mulle että "opetat mua ajamaan tolla".
Selvä se sit totesin ja eikun syrjäiselle tielle opettelemaan. Tää on kytkin ja vaihteet toimii näin jne.
Kaatui ensimmäisen kerran jo siinä vaiheessa kun piti liikkeelle lähteä eka kerta.
Eikun mopo ylös ja uus yritys.

Oppi kyllä ajamaan ja kortinkin sai vaikka se pujoittelu piti tehdä autokoulun pyörällä.
Lyhyt hän on mutta painoa ja voimaa on enemmän.
Softail on matala ja siten hyvä käsitellä,ainut mistä hän valitti oli että olis pitänyt olla pidemmät sormet kytkin/jarrukahvoihin mutta niitä kahvoja vissiin saa erimallisia.

Eli jos Harrikka tekee mieli niin hanki sellainen eikä aloituspyörää jaappanista.
FXSTI Softail 2005
Avatar
KariFS
Viestit: 591
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja KariFS »

OldHD kirjoitti: 11:51 13.07.2018. Mulla muutama vuosi kokemusta 1200 Sportster. En kyllä alkaisi sillä harjoittelemaan. On liian kömpelö ja raskas. Mutkatiellä sitä pitää "ajaa", siis käskeä kääntymään, kun se haluis mennä suoraan. Paikallaan, no voisiko mittarina olla pyörän nosto pystyyn, kun se on kyljellään. Ei taida naiselta nousta, itellä tekis kyllä tiukkaa. Ei oo vielä tarvinnut kokeilla.
Tekniikkalaji se Harrikan nosto :) Videossa mannekiineina Sportster ja siro naishenkilö.

https://m.youtube.com/watch?v=c6HTs9x3xBE

Niin ja tuolla aiemmin hyvä pointti siitä että autokoulukin on vaihtoehto. Kalusto on vaatimusten mukaista, sitä saa ja kuuluu rääkätä opetteluvaiheessa eikä tule sanomista/kuluja jos sillä pikku lipat ottaa vaikka käsittelyharjoituksissa ;)
Viimeksi muokannut KariFS, 13:15 13.07.2018.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1121
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Kyllä sen pujottelun pystyy ihan hyvin tekemään Harrikalla. Tai tarkemmin ottaen nykyään säännöt on samat kaikille, kun ei ole enää 5 metrin minimiä. Kaikilla pyörillä raja on kääntösäde +1 metri ja se tarkastetaan aina kokeessa. On siis ihan yhdentekevää millä pyörällä sen tekee, eikä jostain ketterämmästä japsista saa enää mitään etua kuten aiemmin. Tuosta löytyy vaatimukset (sivu 27).

Pitäähän oma pyörä osata kääntää pienimmässä mahdollisessa tilassa, joten tuo opettelu on joka tapauksessa edessä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 10:35 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Vastaa Viestiin