Sivu 2/2
Lähetetty: 20:09 22.02.2005.
Kirjoittaja Vieras
jarrulevyt
Lähetetty: 22:28 22.02.2005.
Kirjoittaja Vieras
Siis juttuhan on niin että esim.sirkkelinterät joissa heitto saa olla korkeintaan joitakin satkuja leikataan laserilla,ennen hiontaa niihin lyödään jännitykset joilla samalla oikaistaan terä.Kyllä laser leikkaus on ihan ok jarrulevyillekin,kunhan oikominenkin suoritetaan oikealla tavalla.
Se "oikeanlainen"rosteri ottaa kyllä magneettiin,ei ne muuten pöydässä pysy.
Lähetetty: 14:32 23.05.2006.
Kirjoittaja Vieras
jyristys kirjoitti:Lawless kirjoitti:Virhe on tehty siinä että jarrulevyjä ei (koskaan?) saisi LASERleikata vaan VESIleikata. Laserleikkauksessa kappaleeseen sitoutuu lämpöä joka saa aikaan noinkin ohuen (5mm) kappaleen vääntyilemisen. Vesileikkauksessa tällaista lämpöongelmaa ei ole. OK, onhan jälki laserilla poltettaessa varmasti hienompaa, mutta saahan vesileikatun kappaleen reunat hiottua jos hieman viitsii nähdä vaivaa.
Tasohiomalla periaatteessa voisi saada levyt fixattua, mutta kuten tuossa aiemmin mainittiin 5mm levy on aika ohut...
Entisenä laserleikkaajana täytyy korjata senverran, että ruostumattoman teräksen kanssa käytetään polttokaasuna yleensä typpeä, jolloin levy ei juuri kuumene. Rosteria voi leikata myös ihan ilman kanssa, mutta tällöin leikkausjälki on palaneen näköinen ja karkea, typen kanssa poltettuna rosteriin tulee kiiltävä tarkka leikkausjälki. Laserleikkuri on siis noin yleisesti ottaen oiva vekotin jarrulevyjen tekemiseen, tässä nimenomaisessa tapauksessa on jotain mennyt pieleen.
Lähetetty: 18:07 25.05.2006.
Kirjoittaja AnteroP
Materiaaleista joskus opiskeltua:
Martensiittinen ruostumaton teras:Hiilipitoista, karkenevaa, magneettista.
Austeniittinen:Epamagneettista, ei karkenevaa
Ferriittinen:Magneettista,ei karkenevaa.
Keittio- ym veitset tehdaan martensiittisesta jotta saadaan teroitettavia ja kestavia teria.
Austeniittinen, esim tiskipoyta, magneetti ei tartu. Sitkeanpehmea
Ferriittinen: en edes tieda missa kaytetaan, ehka halvinta, hitaasti ruostuvaa. Varmaan vanhempaa matskua.
Nimitykset tulee raudan eri olotiloista seostuksen ja lampokasittelyn aikana/jalkeen.
Pitaisi varmaan tarkistaa nuokin tiedot kirjasta mutta nyt justiinsa ei pysty. Oion sitten kun saan opukset kasiini.
Ja kaytannon juttua. Mulla oli joskus sama ongelma kaupasta ostettujen saakelin kalliiden levyjen kanssa. Materiaali on jotain ruostuvaa, ehka ihan perus Fe 37, en tieda. Virahti mutkalle ja rupesi taristamaan jarruttaessa. Ei kelluvat satulat. Itse yritin myos oikoa levyja sorvissa mutta paksuus ei riittanyt. Kellotin heittoa toisesta levysta 0.8 mm. Aika paljon. Paskat levyt, valmistaja PFM.
Pyoran alkuperaiset levyt oli rosterista juottamalla kasatut tuuletetut kerroslevyt jotka oli kuluneet jo alle kulumisrajan. Niissa oli heittoa mutta se ei tuntunut kahvassa. Niissa oli min.paksuus 7 mm. mitattaessa paksuus 6 mm. Akkiseltaan voisi arvella etta kun kyseessa on sitkeannotkea rosteri eika peruspelti, niin kelluvilla satuloilla ei valttamatta huomaa ongelmaa.