Kromaus taitaa nykypäivänä olla melko harvan pajan palveluvalikoimassa, liekö nykyisellä kemikaali lainsäädännöllä ja vähäisellä kysynnällä vaikutusta. Kromauksen poisto on tavallaan käänteinen sähkökemiallinen prosessi, joka vaatii vähän samat vermeet kuin itse pinnoituskin.
Mutta jos löytyy paja joka suoriutuu uudelleen pinnoituksesta eli vaikka pulveroinnista, niin kromauksen voi poistaa ihan kotikonsteinkin. Itse en ole tätä kokeillut muuten kuin joskus kouluaikana kemiantunneilla.
Lainasin härskisti toiselta foorumilta (
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=2196.0) muutamat kommentit ja kokemukset:
"Joo itse kromaus tai niklaus on tarkkoja prosesseja oikeista suoloista, oikeista litkujen suhteesta, virrasta per päällystettävä pinta-ala ja lämpötilastakin, jotta saadaan tasaisesti syntyvä luja kerros, eikä appelsiininkuorta ym. Poisto taas on krouvia puuhaa, tarvitaan vain sähköä johtavaa nestettä ja virtaa. Olen heittänyt pesuvadilliseen vettä about puoli kahvikupillista ruokasuolaa, ja kytkenyt akun, laturilla tehostettuna. Pinnoitus eli kromi ja sen allaoleva nikkelikerros lähtevät yhdessä hujauksessa, muutamassa sekunnissa. Alin eli kuparikerros on yleensä paksumpi, ja kestää kauemmin. Olen vanhoihin (=museo) vehkeisiin tehnyt niklattuja nikaleita kromatusta matskusta, ja poistanut kromauksen näin, jolloin jää nikkelipinta. Saa siinä tarkkana olla, käy niin nopeasti. Prosessissa syntyy kaasuja, vetyäkin, mutta määrät on näissä autotallihommissa niin pienet, ettei niillä ole merkitystä."
Ja sitten testi:
"10l. ämpäri puolilleen vettä ja kaffemukillinen merisuolaa perään. Nirhautunut kromikahva rautalankaan kiinni ja toinen pää auton akun plussaan. Akun miinusnavasta johto veteen. Toimii!
Kromaus ei vaan lähde niin nopeasti, kuin muilla. Tunnin verran kahva on ollut vedessä, eikä kaikki kromaus ole vieläkään poissa. Johtuuko sitten merisuolasta vai akun kapasiteetista? Pitänee koittaa jodisuolalla ja akkulaturilla.."
Tehoa voisi lisätä:
kokeilepa miten pelittää akkulaturilla, ja että pistät (-) johdon kiinni vaikka kuparilevyyn ja sinne suolakylpyyn..