Touring-mietteitä

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Pertti kirjoitti: 10:29 12.03.2020. Street Glide 2009 asti 17", 2009 eteenpäin 18", 2016 eteenpäin 19"
Electra Glide 2008 asti 16", 2008 19", 2009 eteenpäin 17"
Road King 2008 asti 16", 2008 19" 2009 eteenpäin 17"

Nämä on katseltu Bikez:in sivuilta, joten eivät välttämättä virallisia.
Itse olen luottanut viimeaikoina enemmän tähän sivustoon:
https://www.motorcyclespecs.co.za/bikes/H-D3.html

Tuo Electran 2008 19" etupyörä ei pidä paikkaansa, lyön siitä vaikka pienen kahvin vetoa :lol:

Näytäisi siltä, että ainoa logiikka Electran vanteessa on kone. 103-koneisissa oli 17" vannne ja 96:ssa 16. Eli eka 17" Electra oli 2010 FLHTK, eli Ultra Limited. Ultra Classicissa 103 kone tuli vasta 2012 ja samalla isompi etupyörä.

Mielenkiintoista tietoa tuon sivuston mukaan on, että Limitedissä oli ja on isompi etujarru, 300 mm laikoilla. Samoin Limited kone on hieman erilainen, kai nokista johtuen. Siinä on vääntöä jo 143 Nm @ 3750 rpm. Samalla koneella normi Ultrassa138 Nm@3750.

Arvot eivät muutu tuon sivun mukaan lainkaan vesikansilla,, joten koneessa se suurin muutos tuli vasta 2017 M8:ssa.

Näissä uusissa M8:ssa 107:lla on 154 Nm@3250. Eli vääntöä löytyy alempaa vähän enemmän, kuin TC Limitedissä.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
VSorjonen
Viestit: 147
Liittynyt: 09:12 27.05.2010.

Re: Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja VSorjonen »

jos/kun Road King etc, runko on muuttunut vuosien varrella niin mitä ovat ne suurimmat muutokset in facto ?
Road King 2004 & Softail Standard 2006 & Sportster 1998 & Sportster 1990
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Coolilta kopsasin.......
"- 2009 tehtiin se iso runkomuutos. Runkoon vaihtui mielestäni noin 50 osaa/yksityiskohtaa ja parannus oli tuntuva. Jäykkyyttä tuli ja takapytyn putki kulkee rungon ali ja polttaa vähemmän nivusia kun ajetaan kunnon keleissä ja pysähdytään esim. liikennevaloihin. Moottori on samalla ripustettu 4 kumityynyllä ja tuettu paremmin."

Tuo kumityynyjen lisäys ja tukeminen on erittäin oleellinen asia, kun puhutaan jäykemmästä rungosta.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Pertti kirjoitti: 11:11 13.03.2020. Tuo kumityynyjen lisäys ja tukeminen on erittäin oleellinen asia, kun puhutaan jäykemmästä rungosta.
Kyllä se näin on.

Laajennan silti hieman vielä. Monasti kuulee väitettävän, että kun asentaa sen "missing linkin", tai millä nimellä sitä haluaa kutsuakaan, 2009 vanhempaan runkoon, niin se ajaa ihan saman asian. Kyseessä siis on tutkitanko taakse laatikon takakulmaan. Sillä pyritään estämään moottori/vaihteistopaketin sivuttaisliikettä.

Tätä väitettä en tue. Kokeilin asentaa sellaisen löysärunkoiseen 1994 Electraan ja sen vaikutus oli oikeasti ihan mitätön, vaikka yleisesti on kehuttu, että käytös muuttui dramaattisesti ja nyt pyörä ei enää ragoi uriin yms. Ehkä se auttaa, jos ne kaikki kumit ovat jo ihan lopussa, mutta kunnossa olevaan en itse huomannut mitään merkitystä. Huomattavasti suurempi vaikutus on jäykillä renkailla ja suurilla ilmanpaineilla. Ne ihan ekaksi kuntoon ja vetelät korealaiset renkaat kierrätykseen.

Vanhassa Electrassa kun panee kaikki laukut täyteen ja tanakan kyytiläisen takapenkille, on yhdistelmän paino yli 600 kg. Runko oikeasti notkuu etenkin hitaissa tilanteissa, kun joutuuu korjailemaan ajolinjoja tai kääntyy kadunkulmasta jne. Siihen löysyyteen ei auta yksi linkkitanko yhtään mitään.

2009-> runko auttaa, vaikka sekään ei tee ihmeitä. Tehdas ei silti olisi uusinut niin paljon, jos yhdellä käikäleellä olisi voinut korvata asian. Ko. osa ei ikinä tullut edes tehtaan listoille, se on puhdasta aftermarketbisnestä.

Täydessä Electrassa uusi runko on selvästi tukevampi. Kingissä merkitys ei tuntuisi olevan niin suuri, koska painopiste jää alemmas eikä sitä pakata yleensä niin täyteen. Ajoin 2003 Kingillä tosiaan 4000 km tuntematta mitään ongelmaa rungon suhteen. Pääosin kyllä yksin, mutta jonkin verran kyytiläisenkin kanssa. Siinä ei ollut lisälinkkejä, mutta taakse vaihdoin heti hyvät iskarit. Niillä orggis ilmapumpuilla ajoin vain 60 km :) Eli toimiminen ajossa menee osin iskarien piikkiin. Hitaita en sillä ajellut koskaan täydellä lastilla.

Kuuluisa Harley-wobbling voitaisiin ihan suosiolla nimetä Shova-wobblingiksi. Sen siitä saa, kun asentaa japanialaisia osia Harrikkaan ;) No varmaan Shova osaisi tehdä toimivan iskunvaimennuksen, mutta silloin tuskin pysyttäisiin tehtaan antamassa budjetissa "tehkää niin hyvä alusta, kun pystytte, kunhan se ei maksa paria satasta enempää" :lol: :lol:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Pekka L
Viestit: 438
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Semmoinen tuli mieleeni, että tähän "Touringiin" liittyy oleellisesti myös sellainen varuste, kuin cruise control. Eipä sitäkään tullut ajatelleeksi, ennenkuin itse pääsi sen kokemaan, kuinka mukava se on "pitkää siirtymää" ajettaessa. Ainakin minä tuolla Euroopassa kurvaillessani ajelen välillä myös ihan baanaa tai straadaa pitkin, silloin kun on tarkoitus vain siirtyä paikasta toiseen... 8)
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
jty
Viestit: 508
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja jty »

Komppaan edellisiä, 2008 oli kaikissa 16” kumit, alusta kantsii laittaa, cruise ja 6-vaihteinen pitää olla.
Se mitä ite tekisin nyt nii ostaisin mahdollisimman halvan 2009 kingin tai electran (riippuen mieltymyksestä), laittaisin öhlinsin alustan ja laittaisin koneen ja moottorinohjauksen kokonaan uusiks tavoitteena 100hp ja 100 ftlbs (135Nm) siinä 2500-2750rpm
Sillä viittii ajella auringonlaskuun
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Cruise on minulle niin itsestäänselvä varuste, että huvittaa etten tajunnut sitä mainita :oops: :oops: :lol: Eli - se pitää matkapyörässä olla aivan ehdottomasti. Kun tuota Kingiä ostattelin, niin ensimmäinen vaatimus oli, että toimiva cruise pitää olla! Käytän sitä niin autossa kuin matkalehmissä aina kun mahdollista, jopa ihan 50 alueella tökkään päälle automaattisesti.

Minulla on '89 Ultra, joka oli ekaa mallivuotta. Siinä oli mielestäni ensimmäinen cruise Harrikoissa. Se ei vielä ole niin hyvä, kuin uudemmissa. Ongelma on ns. Resumen puute, eli edellisen nopeuden palautus. Ei se myöskään pidä nopeutta aina tarkasti ja saattaa alkaa kiihdyttä ihan itsekseen. Mutta silti sekin on korvaamaton, Cruise uusittiin muistaakseni melko heti 91-92 tiennoilla ja esim. '94 se oli jo erittäin hyvä.

Eli cruise pitää olla, sanottakoon vielä kerran. Ja 6-vaihteinen, kun matkaa meinaa taittaa. Vaikka vanhempien 5. on suora 1:1 samoin kuin uudempien 6., niin kokoaisvälitys on aivan eri. molempien 5. vaihteet ovat melkein samat ja siihen kun panee yhden pykälän lisää, niin voi helposti kuvitella, miten se mukavoittaa matkantekoa pitkällä siivulla.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

jty kirjoitti: 21:32 13.03.2020. laittaisin öhlinsin alustan
Öhlins on varmasti hyvä ja yksi parhaita. Meinasin itse asentaa sellaisen yhteen pyörään. Sitten kuitenkin törmäsiin saksalaiseen Wilbersiin. Joku väitti sitä jopa Öhlinsiä paremmaksi. En tiedä, mutta yksi asia heiltä löytyy, mikä käänsi valintani Wilbersiin. Automaattisesti säätyvät takaiskarit. Ne ovat toimineet niin loistavasti, ajoi sitten yksin, kaksin tai kuormalla, että en usko helposti parempia omaan käyttööni löytyvän.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Jontte68
Viestit: 180
Liittynyt: 14:53 18.10.2010.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja Jontte68 »

Minä olen Streetglidellä ajanut vuodesta -13 ja mielestäni taipuu hienosti pikkuteillekin. No ehkä irtosoran päällä ajaminen ei ole herkkua kun takapää on täynnä tavaraa ja yks harakka painopistettä muuttamassa. SG:ssä tosiaan on jousitusta madallettu vähän turhan paljon. Minä en takalaukkupyöristä perusta ja ennen Streetglideja mulla oli Roadking. Eli jos nyt vaihtaisin pyörän niin uusi pyörä olisi ehdottomasti tuore Roadking tuulilasilla.
Street Glide -14, Forty Eight -13
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Jos käytettyä etsii, kannattaa huomioida myös police-mallit. Uutena olivat ainakin huimasti halvempia, joten ainakin luulisi, että käytettynä myös. Rumat penkit luultavasti jo vaihdettu siviilimalleihin.
Katepyörästä ei ultraa saa kuin isolla rahalla, koska johtosarja on eri. Se telkkari siis pitää unohtaa.
Poliisipyörät ovat perinteisesti olleet pikkuisen tehokkaampia kuin siviilit.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Steinar
Viestit: 27
Liittynyt: 22:07 21.04.2016.
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja Steinar »

No niin, täytyypä ketjun aloittaneena ilmoitella mikä on tilanne. Paljon sain hyviä neuvoja ja niistä suuret kiitokset.
Nyt on tallissa himoitsemani Road King. Yksityiseltä ostin, suoraan ensimmäiseltä omistajalta eli suomi-pyörä. Vuosimalli 2014 eli 103-koneella, ABS-jarruilla, Cruisella ja 6-vaihteisella lootalla. Tuulisuojakin oli kiinni kotimatkalla mutta otin heti pois kun oli sen verran ruma. Täytyy nyt katsoa mitä sen kanssa tekee.
Tähän mennessä siis vasta pari pientä pätkää ajettuna, etten osaa sanoa paljoakaan millainen tuli hankittua, mutta aika erilainen kuin Evo Dyna.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Steinar kirjoitti: 20:25 28.03.2020. Nyt on tallissa himoitsemani Road King. Yksityiseltä ostin, suoraan ensimmäiseltä omistajalta eli suomi-pyörä. Vuosimalli 2014 eli 103-koneella, ABS-jarruilla, Cruisella ja 6-vaihteisella lootalla. Tuulisuojakin oli kiinni kotimatkalla
Onneksi olkoon! Hieno valinta, kuulostaa todella hyvälle. Sen tuulisuojan edut ovat juuri näillä keleillä kiistattomat. Kesällä pidemmillä reissuilla siitä on mukavampi pestä hyttyset, kuin ajokamoistaan. Mutta sen saa tosiaan helposti irti, jos fiilistellä haluaa. Yksi Kingin etuja.

Kun se pleksi on oikealla korkeudella, ilmavirta ei edes hakkaa kypärään pahasti. Treeniä vaan eikä se kenestäkään muusta näytä pöllölle, kuin sinusta :)
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Steinar
Viestit: 27
Liittynyt: 22:07 21.04.2016.
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja Steinar »

Joe Cool kirjoitti: 01:39 29.03.2020.
Steinar kirjoitti: 20:25 28.03.2020. Nyt on tallissa himoitsemani Road King. Yksityiseltä ostin, suoraan ensimmäiseltä omistajalta eli suomi-pyörä. Vuosimalli 2014 eli 103-koneella, ABS-jarruilla, Cruisella ja 6-vaihteisella lootalla. Tuulisuojakin oli kiinni kotimatkalla
Onneksi olkoon! Hieno valinta, kuulostaa todella hyvälle. Sen tuulisuojan edut ovat juuri näillä keleillä kiistattomat. Kesällä pidemmillä reissuilla siitä on mukavampi pestä hyttyset, kuin ajokamoistaan. Mutta sen saa tosiaan helposti irti, jos fiilistellä haluaa. Yksi Kingin etuja.

Kun se pleksi on oikealla korkeudella, ilmavirta ei edes hakkaa kypärään pahasti. Treeniä vaan eikä se kenestäkään muusta näytä pöllölle, kuin sinusta :)
Kiitoksia vaan. Kävin pienen lenkin ajamassa pleksin kanssa eikä kovin pahasti kypärässä tärissyt. Joku sanoi että tuuliohjaimet auttaisivat siinä vielä lisää mutta ottavatkohan kiinni kaatumarautoihin... pitäisi päästä testaamaan.
Muutenkin nyt miettinyt millä vielä lisäisi ajomukavuutta. Kuskin selkänoja voisi olla sellainen mutta pitäisi päästä kokeilemaan mikä olisi itselle sopiva. Sitten ehkä jalkasuojat vaikka näyttävätkin ensisilmäyksellä aika hirveiltä. Niitä näyttää tosin olevan myös pehmeitä ns. elephant ears -tyylisiä. Voisi sopia tuohon paremmin.
Muutenkin lisävarusteiden hankkiminen vähän hankalaa kun pitäisi melkein kuvan perusteella tilata kun missään ei ole tavaraa näytillä.
Avatar
Pekka L
Viestit: 438
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Yks mahdollisuus on ajella esimerkiks Hämeenlinnaan, Sunrise'en ja tsekkailla siellä myyntipyörissä olevia varusteita. Samalla saat sitten Tapilta hinta- ja saatavuustiedotkin... :o
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
jty
Viestit: 508
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja jty »

Steinar kirjoitti: 16:47 10.04.2020.
Joe Cool kirjoitti: 01:39 29.03.2020.
Steinar kirjoitti: 20:25 28.03.2020. Nyt on tallissa himoitsemani Road King. Yksityiseltä ostin, suoraan ensimmäiseltä omistajalta eli suomi-pyörä. Vuosimalli 2014 eli 103-koneella, ABS-jarruilla, Cruisella ja 6-vaihteisella lootalla. Tuulisuojakin oli kiinni kotimatkalla
Onneksi olkoon! Hieno valinta, kuulostaa todella hyvälle. Sen tuulisuojan edut ovat juuri näillä keleillä kiistattomat. Kesällä pidemmillä reissuilla siitä on mukavampi pestä hyttyset, kuin ajokamoistaan. Mutta sen saa tosiaan helposti irti, jos fiilistellä haluaa. Yksi Kingin etuja.

Kun se pleksi on oikealla korkeudella, ilmavirta ei edes hakkaa kypärään pahasti. Treeniä vaan eikä se kenestäkään muusta näytä pöllölle, kuin sinusta :)
Kiitoksia vaan. Kävin pienen lenkin ajamassa pleksin kanssa eikä kovin pahasti kypärässä tärissyt. Joku sanoi että tuuliohjaimet auttaisivat siinä vielä lisää mutta ottavatkohan kiinni kaatumarautoihin... pitäisi päästä testaamaan.
Muutenkin nyt miettinyt millä vielä lisäisi ajomukavuutta. Kuskin selkänoja voisi olla sellainen mutta pitäisi päästä kokeilemaan mikä olisi itselle sopiva. Sitten ehkä jalkasuojat vaikka näyttävätkin ensisilmäyksellä aika hirveiltä. Niitä näyttää tosin olevan myös pehmeitä ns. elephant ears -tyylisiä. Voisi sopia tuohon paremmin.
Muutenkin lisävarusteiden hankkiminen vähän hankalaa kun pitäisi melkein kuvan perusteella tilata kun missään ei ole tavaraa näytillä.
Mulla on 2008 Kingi.

Toi pään täriseminen on jotain mihin oon upottanu vaikka kuinka paljon turhaa rahaa.
Oon ostanu parikin tarvikepleksiä missä yläreunassa muotoilu, ei auta.
Oikeestaan voi vaan valita että missä nopeudessa resonanssi tulee, orkkispleksillä tulee siinä 60-80 kmh mutta maantiellä aika stabiili nyt eli siihen päädyin joten tuolla hyllyssä muo muotoillut nyt kerää pölyä. Tärkein muutos oli kun vaihdoin (kulahtaneet ja jäykistyneet) moottorin ja swingin ripustuskumit silikonisiin. Mulla on myös ne hd haarukkaan tulevat (uudemmat) tuuliohjaimet ja lampun alle tuleva lippa, ei osu rautoihin.

Jalkarautoihin tein ite saapasnahasta nostettavat tuulisuojat jotka kuivalla jä lämpimällä on rullattuna raudan alaosan ympärille ja kylmillä ja sateilla ylhäällä. Toimii hyvin mutta tietty vähä hankalaa aina rullailla ku vaihtaa moodia.

Toi iso pleksi ja noi jalkasuojat on kyllä hitonmoinen purje eli maantievauhdeissa pistää isonkin koneen töihin mutta tosi hyvät ku boi sateen sattuessa nostaa ylös.
Toimii tosi hyvin, sateella jalat kastuu vaan sateesta, ei roiskeista.

Oon jo monta vuotta arponut, olisko batwing parempi mutta ei ol oikein ollu vertailukohtaa nii vielä en oo hankkinu
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Vastaa Viestiin