Eturengas jumputtaa 60 km/h vauhdissa
Re: Eturengas jumputtaa 60 km/h vauhdissa
Siniseen valkosivun suojamönjään ei kannata laittaa mitään muuta kuin puhdasta lämmintä vettä Lähtee kevyesti pyyhkimällä.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Eturengas jumputtaa 60 km/h vauhdissa
Miusta aika korkee paine tuo 2.8 eessä, miulla on takana tuo paine ilman kinkerevarusteita ja 'Tarakka-Harakkaa'Are kirjoitti: 17:59 01.04.2020. Täytyypä käyttää painetta vaikka 3,5 ssa ja tiputan sen sitten 2,8 aan...
Opuksissa paineeks mainitaa 2.1, mie piän omassani eessä 2.2.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Eturengas jumputtaa 60 km/h vauhdissa
Selvisiköhän tämän juurisyy?Are kirjoitti: 19:45 29.03.2020. Moro. Vaihdoin tuossa Metzlerin etunakin 2008 Softailiin, tasapainotkin pitäisi olla kohdillaan. Nyt ihmettelen kun etupää pompottaa n 60 km/h nopeudessa. Kaikki on kiinni ja momentissa, tiekin oli suht tasainen. Onko porukalla vinkkejä mitä tässä voisi vielä ihmetellä? Tässä ei kohta uskalla enää lähteä kusellekkaan kun ranne väpättää valmiiksi
Viimeisten viidentoista vuoden aikana olen tehnyt nuo rengastyöt itse. Eturenkaan vemputtaminen suuntaan jos toiseen on tullut vastaan pari kertaa. Laitoin liian sporttisen renkaan tavis malliin, ei toiminut. Tästä nyt ei kuitenkaan ole kysymys tässä rengaskoossa.
Rengaspaine voisi olla mahdollinen ongelma. Toinen tuo ehdotettu, renkaan asettuminen kunnolla vanteelle. Kolmas, tasapainotus huolellisesti tehtynä. Jos nuo ovat kunnossa, niin viimeinen vaihtoehto on renkaan valmistuvika/ laatutaso, joka onkin sitten hankalammin todettavissa.
Tein juuri tänään vapun kunniaksi omaani eturenkaan vaihdon. Metzeler Cruisetec vanhan Dunlopin tilalle. Dunlopin paisto oli vuodelta -10. Vanhaan oli laitettu painoja 60g.
Aikani pyöriteltyäni vannetta tasapainopukissa laitoin 20g uudelle renkaalle. Testiajot vielä tekemättä.
Biken/ Motorradin testissä ykkösijan vei Michelin Commander 3, kakkosena Metzeler Cruisetec. Vesikelin ominaisuudet molemmissa huomattavasti paremmat kuin kilpailijoissa.
Lainaus Motorrad 04/2020 loppuarvostelu
Michelin Commander 3 jarrutusmatka 100km/h 44,3 nopeus 75,6 9:n kohdan loppupisteet 86
Metzeler Cruisetec jarrutusmatka 47 nopeus 73,5 loppupisteet 82
Bridgestone Battlecruise H50 jarrutusmatka 48,2 nopeus 72,9 loppupisteet 72
Continental Contitour jarrutusmatka 46,5 nopeus 69,3 loppupisteet 69
Mitas Custom Force jarrutusmatka 50,1 nopeus 64,8 loppupisteet 58
Pirelli Night Dragon Gt jarrutusmatka 51,4 nopeus 64,7 loppupisteet 55
Dunlop D401/D401 T jarrutusmatka 50,8 nopeus 63,4 loppupisteet 50
Tuo nopeus mitattu 1,5km:n mittaisella Bridgestonen testiradalla vesikelillä. Dunlopilla kallistuskulma 19,9 astetta ja Michelinillä 27,4 astetta.
testissä vesikelin ominaisuuksia painotettu. Michelinistä cruiser ja touring versiot, Testissä cruiser, koko 130/90 B16, 150/80 B16
Testipyörä Harley Davidson FLHCS Heritage Classic 114
FLHTCUSE4-09
Re: Eturengas jumputtaa 60 km/h vauhdissa
Kun on kyseessä eturengas, niin sen irrottaminen on vaivatonta eli irti ja uudestaan tasapainoituskoneeseen. Kerrankos niissäkin virheitä sattuu. Sitten ainakin tiedät ettei siinä ole vikaa.
Onhan laakerit kunnossa?
Onhan laakerit kunnossa?
LIFEMEMBER
Re: Eturengas jumputtaa 60 km/h vauhdissa
Kiitos, tämä oli erittäin mielenkiintoinen testi. En ole aikaisemin nähnyt Harrikan renkaita missään testeissä. Pitää perehtyä tuohon enemmän. Dunlop veti kyllä aika huonoa tulosta tuossa... Itse olen noilla Harley-Davidson Dunlopeilla ajellut, tosin tuo 401 on enää tyttären Sportsterissa, isommissa ovat jotkut uudemmat mallit, softailissa 402. Löytyykö tuo netistä vai pitääkö ihan kioskille kävellä?Tsc kirjoitti: 00:58 02.05.2020. Biken/ Motorradin testissä ykkösijan vei Michelin Commander 3, kakkosena Metzeler Cruisetec. Vesikelin ominaisuudet molemmissa huomattavasti paremmat kuin kilpailijoissa.
Lainaus Motorrad 04/2020 loppuarvostelu
Michelin Commander 3 jarrutusmatka 100km/h 44,3 nopeus 75,6 9:n kohdan loppupisteet 86
Metzeler Cruisetec jarrutusmatka 47 nopeus 73,5 loppupisteet 82
Bridgestone Battlecruise H50 jarrutusmatka 48,2 nopeus 72,9 loppupisteet 72
Continental Contitour jarrutusmatka 46,5 nopeus 69,3 loppupisteet 69
Mitas Custom Force jarrutusmatka 50,1 nopeus 64,8 loppupisteet 58
Pirelli Night Dragon Gt jarrutusmatka 51,4 nopeus 64,7 loppupisteet 55
Dunlop D401/D401 T jarrutusmatka 50,8 nopeus 63,4 loppupisteet 50
Tuo nopeus mitattu 1,5km:n mittaisella Bridgestonen testiradalla vesikelillä. Dunlopilla kallistuskulma 19,9 astetta ja Michelinillä 27,4 astetta.
testissä vesikelin ominaisuuksia painotettu. Michelinistä cruiser ja touring versiot, Testissä cruiser, koko 130/90 B16, 150/80 B16
Testipyörä Harley Davidson FLHCS Heritage Classic 114
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Eturengas jumputtaa 60 km/h vauhdissa
Itse olen lukenut myös saksalaisen Dream Machines testin, jossa vertailtiin 3-4 rengassarjaa Uuden HD alle.
Siinäkin orginaali Dunlop sai joka kategoriassa huonoimmat arvosanat. Ainoa positiivinen kommentti oli, että ehkä kestää kun on kivikova ja painaa puolet enemmän kuin kilpailijat.
Siinäkin orginaali Dunlop sai joka kategoriassa huonoimmat arvosanat. Ainoa positiivinen kommentti oli, että ehkä kestää kun on kivikova ja painaa puolet enemmän kuin kilpailijat.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
FLD Dyna Switchback -13
Re: Eturengas jumputtaa 60 km/h vauhdissa
Lehden tilaajille näkyy netissä.
Tuollainen 10v vanha takarengas oli todella työläs vääntää vanteelta. Bilteman rengasrauta meni mutkalle. Jatkoa ajatellen hankintaan menee pari pitempää laadukkaampaa rengasrautaa, 240millinen turhan lyhyt. Renkaan litistämiseen keskikohtaan käytän Bilteman telinettä, siitä se varsi antaa periksi, joten tiskiainetta väliin. Vanteen suojat väliin leikkaan vanhasta muovikannusta. Uudet renkaat uppoavat vanteelle melkein itsestään, uponorin putkiliukastetta siihen renkaan kapeaan tiivistepintaan. Lopuksi tasapainotus, Bilteman värkki tässäkin ja painot.
Pyrin liimaamaan painot mahdollisimman keskelle vannetta. Ulkoreunassa mielestäni voivat tehdä juuri tuon, että tulee dynaaminen epätasapaino. Tuolla kun ei saa katsottua kuin staattisen tasapainon.
Talvella tein tuon takarenkaan ja sinne meni silloin Michelin Commander 2.
Viikonloppuna ehdin yli 200km ajaa ja tuntuma varsinkin tuon eturenkaan vaihdon jälkeen on hyvä. Kääntyy vähemmällä voimalla mutkaan, vakaa yli satasen nopeudessakin. Hidasajokin helpompaa nyt, kun etupää ikäänkuin kääntyy kevyemmin.
Yllätys oli, kun kotimainen verkkokauppa oli nyt edullisin renkaanhankintapaikka. Mototrade Fi , lähetyksen toimittaja Duell Bike-Center. Postikulut 5,90e ja rengas Metzeler Cruisetec 130/80/17 137,70e.
FLHTCUSE4-09
Re: Eturengas jumputtaa 60 km/h vauhdissa
Motonetistä löytyi Bacho 300mm, valtaisaan 7 euron hintaan ja 380mm 8 euroa. Itse olen käyttänyt liukasteena ihan nestesaippuaa, mäntysuopaa.Tsc kirjoitti: 11:33 04.05.2020.
Tuollainen 10v vanha takarengas oli todella työläs vääntää vanteelta. Bilteman rengasrauta meni mutkalle. Jatkoa ajatellen hankintaan menee pari pitempää laadukkaampaa rengasrautaa, 240millinen turhan lyhyt.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Eturengas jumputtaa 60 km/h vauhdissa
Sopuhintaanhan tuo tuli. Itse en ole löytänyt suomalaisita kaupoista Riekkoniemeä edullisempaa. Heidän osoitteensa on vaan melko outo kotimaiseksi kaupaksi: https://mprenkaat-store.com/
Uusi rengas on toki aina uusi, mutta silti en ole itse huomannut eturenkaassa mitään käytännön eroa. Minulla oli Metukka edellisessä pyörässä edessä, olisiko ollut ME880 ja sen käytöstä Dunlopiin verrattuna en osaa kyllä sanoa paremmaksi enkä huonommaksi.
Ajovakauteen en ole myöskään huomannut eroa, kummallakin merkillä voi painaa täydellä yli 600kg lastilla mutkaan 150 euroopan moottoriteillä Jos alusta on kunnossa. Alustassa erot näkyvät huomattavasti selvemmoin, kuin renkaissa tässä kohdin. Mutta se on jo kokonaan toinen tarina.
Suurin etuhan tuossa Dunlopissa on varmaankin kesto, ei tarvitse olla puljaamassa jatkuvasti sen renkaan kanssa. Takasella menee 25-30000 km ja etusella jopa hieman enemmän, jos painetta malttaa pitää. Olen joutunut Dunlopin etusen vaihtamaan kerran jo 24000 km kohdalla, kun eka omistaja oli vetänyt turhan alhaisilla paineilla ja rengas alkoi menettä kuluessaan muotoaa ja tuli värinää/woblausta vauhtia hiljennettäessä esim. risteyksiin.
Tuohon testiin pitää kyllä perehtyä ja käydä se lehti vaikka ostamassa. Seruraava rengas saattaa olla muu kuin Dunlop, jos rengas on yhtä jäykkä rungoltaan. Vetelät korean ihmeet on jo koettu ja todettu roskistavaraksi.
Uusi rengas on toki aina uusi, mutta silti en ole itse huomannut eturenkaassa mitään käytännön eroa. Minulla oli Metukka edellisessä pyörässä edessä, olisiko ollut ME880 ja sen käytöstä Dunlopiin verrattuna en osaa kyllä sanoa paremmaksi enkä huonommaksi.
Ajovakauteen en ole myöskään huomannut eroa, kummallakin merkillä voi painaa täydellä yli 600kg lastilla mutkaan 150 euroopan moottoriteillä Jos alusta on kunnossa. Alustassa erot näkyvät huomattavasti selvemmoin, kuin renkaissa tässä kohdin. Mutta se on jo kokonaan toinen tarina.
Suurin etuhan tuossa Dunlopissa on varmaankin kesto, ei tarvitse olla puljaamassa jatkuvasti sen renkaan kanssa. Takasella menee 25-30000 km ja etusella jopa hieman enemmän, jos painetta malttaa pitää. Olen joutunut Dunlopin etusen vaihtamaan kerran jo 24000 km kohdalla, kun eka omistaja oli vetänyt turhan alhaisilla paineilla ja rengas alkoi menettä kuluessaan muotoaa ja tuli värinää/woblausta vauhtia hiljennettäessä esim. risteyksiin.
Tuohon testiin pitää kyllä perehtyä ja käydä se lehti vaikka ostamassa. Seruraava rengas saattaa olla muu kuin Dunlop, jos rengas on yhtä jäykkä rungoltaan. Vetelät korean ihmeet on jo koettu ja todettu roskistavaraksi.
Viimeksi muokannut Joe Cool, 14:11 04.05.2020.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Eturengas jumputtaa 60 km/h vauhdissa
Löytyykö tuohon enää mitään linkkiä?LeClerc kirjoitti: 23:46 03.05.2020. Itse olen lukenut myös saksalaisen Dream Machines testin, jossa vertailtiin 3-4 rengassarjaa Uuden HD alle.
Siinäkin orginaali Dunlop sai joka kategoriassa huonoimmat arvosanat. Ainoa positiivinen kommentti oli, että ehkä kestää kun on kivikova ja painaa puolet enemmän kuin kilpailijat.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Eturengas jumputtaa 60 km/h vauhdissa
Joe euroopan kåtåmaan osuuden motareilla voipi lähtee moisesta 'kaahauksesta' ajo-oikeus.
Sitte on aavistuksen hankalempaa kaahottaa keski-euroopassa
Sori, oli taas ihan pakko
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Eturengas jumputtaa 60 km/h vauhdissa
Ei ole linkkiä. Ihan paperilehti tullut kotiin.Joe Cool kirjoitti: 14:11 04.05.2020.Löytyykö tuohon enää mitään linkkiä?LeClerc kirjoitti: 23:46 03.05.2020. Itse olen lukenut myös saksalaisen Dream Machines testin, jossa vertailtiin 3-4 rengassarjaa Uuden HD alle.
Siinäkin orginaali Dunlop sai joka kategoriassa huonoimmat arvosanat. Ainoa positiivinen kommentti oli, että ehkä kestää kun on kivikova ja painaa puolet enemmän kuin kilpailijat.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
FLD Dyna Switchback -13
Re: Eturengas jumputtaa 60 km/h vauhdissa
Dunflopilla on puolensa. Keväällä kun on ilmoja, niin eikun pyörä ulos ja huoltikselle hakemaan tuoretta bensaa. Katsonpa ilman paineet, kun tuntui niin letkulta. Huoh, etusessa ei o kuin vajaa 1 bar... ja silti sillä pystyi ajamaan.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Eturengas jumputtaa 60 km/h vauhdissa
Loppu hyvin kaikki hyvin No tämä minun rengasprojekti tuli lopulta valmiiksi. Tuo metukka laitettiin lopulta kolme kertaa vanteelle, ekan laitoin itse ja kaksi viimeistä kertaa liikkeessä. Näiden jälkeen jumputus ja woblaus jatkui edelleen. No irroittelin renkaan ja käytin sitä H-Sunrisessä jossa se mitattiin kellolla vanteineen ja lopulta todettiin hyväksi. Sain sitten sieltä vinkin että emäputken kiristys voisi olla seuraava mitä lähteä tutkimaan, tyrkkäsin sinne vaseliiniä reippaasti ja kiristin mujua varttikiekan niin homma oli sitten siinä.
Re: Eturengas jumputtaa 60 km/h vauhdissa
Hyvä kun selvisi. Nämä etäkorjaukset ovat aina vähän haastavia, varsinkin kun eri ihmiset ilmaisevat ja toiset tulkitsevat termit eri tavoin. Woblaustahan se sitten on ollut.
Emäputken liiallinen kiritys voi aiheuttaa woblauksen sitten suuremmille nopeuksille, koska etupyörä ei pääse enää elämään vapaasti. Toki se saattaa silloin hitaissa nopeuksissa tuntua jo jäykältä ja huonosti palauttavalta.
Esimerkkinä '75 shovelini. Siinä emäputki oli löysällä ja kuopissa kolahtelikin ja ohjaus tuntui epämääräiselle. KIristin sitä ja lähdin koeajolle. Ohjaus tuntui palauttavan nihkeästi, mutta tuumin, että kai se siitä asettuu ja lähdin seuraavana päivänä Tampereelle. Kun motarilla nopeus nousi noin 100-110, alkoi etupää vatkata edestakaisin, tanko heilui vasemmalle ja oikealle. Siis woblaus oli ilmiö. Vatkaus ei laantunut yhtään tankoa puristamalla eikä tasaantunut itsekseen. Kun kaasua löysäsi ja vauhti putosi, meno tasaantui. Testasin asian pari kertaa uudelleen ja aina sama tilanne. Siispä ajelin koko reissun alle 100 ja selvisin ongelmitta.
Kun pääsin takaisin tallille, löysäsin emäputkea hieman ja tahmeus sekä woblaus katosivat samantien.
Eli se kiristys on pienestä kiinni. Kun etupyörä on ilmassa, ei klappia saa tuntua ravistamalla, mutta liikaakaan ei saa kiristää. Tarkista nyt tilanne herkällä kädellä ajaessasi, että ei mennyt liikaa. Tuskin meni, mutta ettei suuressa nopeudessa tule ylläriä. Woblaus on tietenkin paljon vaarallisempaa motarilla.
Emäputken liiallinen kiritys voi aiheuttaa woblauksen sitten suuremmille nopeuksille, koska etupyörä ei pääse enää elämään vapaasti. Toki se saattaa silloin hitaissa nopeuksissa tuntua jo jäykältä ja huonosti palauttavalta.
Esimerkkinä '75 shovelini. Siinä emäputki oli löysällä ja kuopissa kolahtelikin ja ohjaus tuntui epämääräiselle. KIristin sitä ja lähdin koeajolle. Ohjaus tuntui palauttavan nihkeästi, mutta tuumin, että kai se siitä asettuu ja lähdin seuraavana päivänä Tampereelle. Kun motarilla nopeus nousi noin 100-110, alkoi etupää vatkata edestakaisin, tanko heilui vasemmalle ja oikealle. Siis woblaus oli ilmiö. Vatkaus ei laantunut yhtään tankoa puristamalla eikä tasaantunut itsekseen. Kun kaasua löysäsi ja vauhti putosi, meno tasaantui. Testasin asian pari kertaa uudelleen ja aina sama tilanne. Siispä ajelin koko reissun alle 100 ja selvisin ongelmitta.
Kun pääsin takaisin tallille, löysäsin emäputkea hieman ja tahmeus sekä woblaus katosivat samantien.
Eli se kiristys on pienestä kiinni. Kun etupyörä on ilmassa, ei klappia saa tuntua ravistamalla, mutta liikaakaan ei saa kiristää. Tarkista nyt tilanne herkällä kädellä ajaessasi, että ei mennyt liikaa. Tuskin meni, mutta ettei suuressa nopeudessa tule ylläriä. Woblaus on tietenkin paljon vaarallisempaa motarilla.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus