HD ja valorele

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja JKKo »

V2moottori kirjoitti: 11:31 29.10.2022. Releistä sen verran vielä, että halogeeni valoon sopii hyvin mutta entäs jos jossain vaiheessa vaihtaa LED valoja, niin voiko olla releen kautta tulevista syötöistä haittaa, tämä vaan sillä kun Biltema varoittelee :



HUOM! Ei tarkoitettu LED-lisävaloille/signaaleille pulssisyötöllä. Esimerkiksi lyhyt-/nopeaintervalliset salamatoiminnot voivat aiheuttaa oikosulun ja releen ylikuumenemisen.
LED valaisimet eivät ole yhtälailla herkkiä jännitteen vaihteluille, joten niitä varten ei kannata johdotuksia muunnella. Tämä LEDien ominaisuus on siksi, että niissä on elektroniikka valaisimessa, joka ajaa LEDiin vakiosuuruisen virran. LED valaisin ottaa siksi enemmän virtaa syöttöjohdosta, jos jännite on alempi. Ottaa vakiotehon. Ja joo, noissa LEDivalaisimissa käynnistysvirta voi olla iso sen elektroniikan takia, ei välttämättä, mutta voi olla. Ja se voi olla releille liikaa. Rele voi pahimmillaan hitsata kiinni - epätodennäköistä, mutta mahdollista. Jos hitsaa, niin valot eivät sammu...
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

JKKo kirjoitti: 20:47 29.10.2022. ... Ja se voi olla releille liikaa. Rele voi pahimmillaan hitsata kiinni - epätodennäköistä, mutta mahdollista. Jos hitsaa, niin valot eivät sammu...
Mie tilasin enklannista kompuratorvee (~18A wirrankulutus) ja lisäväloja varte nuita micro-releita 35A:na, josko eivät hitsaantuis kiinni... :?: :roll: :idea:

Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Hitsaa tai ei hitsaa. Kun virtapiirissä on ideaalinen akku, jossa sisäinen "vastus" on nolla, olematon pätkä nollaohmista johtoa, rele ja ledilamppu, jossa on sisällä ideaalinen kondensaattori, jossa ei myöskään ole vastusta, joka on lähtötilanteessa "tyhjä" eli jännitteetön, releen kytkiessä virtapiirin virta käy tilassa "ääretön" jos ei huomioida johtojen induktanssia, joka estää virran äärettömän nopean muutoksen. Kyllä ne releet yleensä aikansa kestää.

Akilleen kantapäitähän releet kuitenkin on, niin kuin tietysti samaa tehtävää hoitavat kytkimet. Kuluvia osia.

883/1200/turbossa on menossa kolmas rele startin solenoidin ohjaukseen. Tämä 21 vuoden aikana. Se rele on vähän kovilla siellä. Ei sen takia, että virta käväisisi "äärettömän lähellä" vaan se, että joutuu katkaisemaan solenoidin virran kärjillään, jolloin solenoidiin magneettikenttänä kerääntynyt energia joutuu valitsemaan, mihin menee. Ja se menee siihen kipinään, joka kärkien väliin jokaisella sammutuksella syttyy.

Olipas hassu juttu, että minä alan vastustamaan releitä. Puhelinasentajana kun olen koulutettu niihin ja niistä mun ura alkoi. Ihan ensimmäisissä töissäni virittelin releistöjä ja osasin jopa säätää veto- ja pitoaikoja niissä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Käynnistysreleen voi jättää pois, jos laittaa tällaisen 20A nappulan.
Ei tietysti enää alkuperäiseen paikkaan saa sopimaan.
Kuva
moderattori

Romu rauhoittaa!
V2moottori
Viestit: 74
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

Re: HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

Joe Cool kirjoitti: 09:56 28.10.2022. Jos se toimii, niin älä koske - sanovat :mrgreen:

No mitäpä sitä ei harrastamisen takia turhaan tekisi :oops:

Minulla kaksi vanhinta pyörää ovat '71 rautis ja '75 shovel FLH eikä kummankaan sähköjä ole vielä tarvinnut tehdä uusiksi. Hyvin tuntuvat pelaavan. Virtalukon olen kumpaankin joutunut uusimaan.

Kumpaankin olen kyllä asentanut paremmat jouset/iskarit. Parantaa ajettavuutta huomattavasti enemmän, kuin nippu sähköjohtoja ja releitä...

'66 Mustangiin asensin releen valoille, kun alkuperäinen kojelaudan katkaisijan kautta kulkeva virta rupesi lämmittämään katkaisijaa ja pätkimään H4 valoja. Se ei siis toiminut, joten piti koskea.
Onko mahdollista että jenkit on suosinut H4 35/35w? ja että tuo 55/60w olisi vähän liian tehokas kytkimelle ja eikös sportin pitkienkytkin kytke molemmat langat H4:sta kun on pitkät päällä eli, tulisi vielä normaalia isompi kuorma (115w).
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mututuntumalla kirjoitan, että mun 1HD4CAM (=USA mallin 883) oli sealed bean ”umpio”, eli semmonen lamppu, joka on polttimo itsessään. Siis maahan saapuessamme. Tuo muisto on >20 vuoden takaa, joten voi olla ollut toisinkin. Samoilla johdoilla ja kytkimillä ne internationalit on. Valaisin on laitettu markkina-alueen mukaan passeliksi.

Niissä USA sealed beameissa on kyllä aivan pskt ominaisuudet vrt vaikka H4 merkkiumpio.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Vaain yksi lanka palaa kerrallaan H4:ssa.
Amerikanpyörissä on aina ollu sealedbeam siihen asti kun tuli se keskinappinen kupera H4.
Ei siinäkään häävi valo ole, kun lasi on sileä.
Sitten vielä se musta piste keskellä, joka näkyy myös valaisussa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
V2moottori
Viestit: 74
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

Re: HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

Pertti kirjoitti: 06:54 31.10.2022. Vaain yksi lanka palaa kerrallaan H4:ssa.
Amerikanpyörissä on aina ollu sealedbeam siihen asti kun tuli se keskinappinen kupera H4.
Ei siinäkään häävi valo ole, kun lasi on sileä.
Sitten vielä se musta piste keskellä, joka näkyy myös valaisussa.

Okei, nyt on varmaan sellainen kytkentä mikä pitää tarkistaa 😅
V2moottori
Viestit: 74
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

Re: HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

Tervehdys taas, sellainen kysymys vielä kun näitä sähköjä uusitaan/kytketään että kuinka päin teillä on kytketty virtalukossa valot ja sytytys, eli kumpi tulee ensin.. jos Nyt oikein muistin että tässä olisi valot tullut vasta viimeisellä avaimen pyöräytyksellä, mutta mielestäni kuvissa valot tulevat ensin…
Toki olisihan hyvä pyörää käyttää ilman valoakin, vaikka pelkillä parkeilla..
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Mie laitoin ommaani kun oli vielä H4, 2 nuita minireleitä, pitkille & pätkille omansa, joitten vetokäämin maat oli pienen katkasian takana.
Jolloin ajavalo pysyy sammuksissa, siihe asti kunnes painoin katkasiasta releille maan... :idea:
171222 01:00 1069
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

V2moottori kirjoitti: 23:19 16.12.2022. Tervehdys taas, sellainen kysymys vielä kun näitä sähköjä uusitaan/kytketään että kuinka päin teillä on kytketty virtalukossa valot ja sytytys, eli kumpi tulee ensin.. jos Nyt oikein muistin että tässä olisi valot tullut vasta viimeisellä avaimen pyöräytyksellä, mutta mielestäni kuvissa valot tulevat ensin…
Toki olisihan hyvä pyörää käyttää ilman valoakin, vaikka pelkillä parkeilla..
Uudemmissa pyörissä valot tulevat samalla, kun virran panee päälle. Eli ei voi ajaa eikä edes startata ilman valoja.

Vanhemmissa tulee ensin sytystysvirta ja valot sitten vasta käännettäessä katkaisija seuraavaan asentoon. En osaa sanoa, koska se muuttui, veikkaisin jossain vaiheessa 90-lukua. 80-luvun tai vanhemmissa pyörissäni kaikissa se menee vanhaan tapaan ja 2000-luvun jälkeen uuteen. Minulla oli '94 matkalehmä, mutta en enää muista sen valoja, mutta siinäkin valot taisivat jo syttyä heti...
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

V2moottori kirjoitti: 13:29 30.10.2022. Onko mahdollista että jenkit on suosinut H4 35/35w? ja että tuo 55/60w olisi vähän liian tehokas kytkimelle ja eikös sportin pitkienkytkin kytke molemmat langat H4:sta kun on pitkät päällä eli, tulisi vielä normaalia isompi kuorma (115w).
Jenkit suosivat kai sealed beameja niin pitkään, kun siirtyivät vihdoin normaaleihin H4-polttimoihin. Itse löysin jostain "ei tieliikennekäyttöön" 35/35W H4 ja asensin sen '81 rautikseen lähinnä tasavirtalaturin takia varoiksi. '71 rautiksessa on seled beam. Watteja en muista mutta vähemmän kuin H4 kuitenkin. '75 shovelissa minulla on H4, kun sillä ajelen aikoinaan pidempiäkin reissuja. Nyt joutaisi vaihtaa siihenkin sealed beam ja vaihdankin nyt talvella, kun tuli kerran puheeksi. :D
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Jos tarvitsee vähentää kulutusta, niin noita 35/35W H4 käytetään nykyajan mopoissa.
Ainakin enduromallisissa on kaikissa, joten mopo-osia myyvistä kaupoista pitäisi löytyä.
Valokuvio ainakin on selkeämpi kuin hajavaloisessa sealedbeamissa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
ranze
Viestit: 881
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja ranze »

Joe Cool kirjoitti: 01:49 17.12.2022.Itse löysin jostain "ei tieliikennekäyttöön" 35/35W H4 ja asensin sen '81 rautikseen lähinnä tasavirtalaturin takia varoiksi.
Mulla on pannussa tasavirtalaturi, releetön virtasysteemi ja em. syistä laitoin siihen skootterin 35/35W. Lampun kannasta piti nirhata jotain pois. H4 polttimoita saa jopa 18/18 wattisina.

Virtalukosta jos kytkeytyy valot vasta toisella, niin saapi puolalle paremman jännitteen kiksipelille. Veikkaan että automaattivalot tuli sen jälkeen kun kiksit jäi pois.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

ranze kirjoitti: 10:55 17.12.2022. skootterin 35/35W. Lampun kannasta piti nirhata jotain pois. H4 polttimoita saa jopa 18/18 wattisina.

Virtalukosta jos kytkeytyy valot vasta toisella, niin saapi puolalle paremman jännitteen kiksipelille. Veikkaan että automaattivalot tuli sen jälkeen kun kiksit jäi pois.
Tuo oma 35/35 kyllä taisi mennä heittämällä. Ja mopokaupasta se taisin löytää, vaikka siinä varoiteltiinkin hyväksynnän puutteesta.

Saivarrellaan vähän. Kiksien jälkeen ne automaatit kyllä tulivat, mutta eivät välittömästi. Esim. '89 ekan vuoden Ultrassa on vielä 2 asentoa. Hämärällä 90-luvulla ne tulivat ja moottoripyörällä ovat ehdottomasti turvallisuutta parantava juttu. Eivät jää vahingossa valot pois liikenteessä.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin