Vetohihna

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Vetohihna

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Eikös se remmilinja ole aika tiukka moottori-laatikko-haarukkapaketti kingissä? Kummit on vaan sen kokonaisuuden runkokiinnityksen pehmikkeinä. Onhan siellä tehtaalla voinut olla hitsarilla huono päivä ja takahaarukka tullut jigiin huonosti.
Se, että Ranzella oli toistasataa heppaa käytössä, saattoi vaikuttaa ajovakavuuteen sen verran, että jäykistimet olivat oikeasti tarpeen.
Myös -02 remmi ei vielä ollut samaa laatua, kuin nykyisissä isomoottorisissa, joten ketjukonversio oli varmasti aiheellinen muutos voimakkaaseen laitteeseen.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
ranze
Viestit: 881
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Vetohihna

Viesti Kirjoittaja ranze »

Pertti kirjoitti: 09:49 23.06.2023.Se, että Ranzella oli toistasataa heppaa käytössä, saattoi vaikuttaa ajovakavuuteen sen verran, että jäykistimet olivat oikeasti tarpeen.
Myös -02 remmi ei vielä ollut samaa laatua, kuin nykyisissä isomoottorisissa, joten ketjukonversio oli varmasti aiheellinen muutos voimakkaaseen laitteeseen.
Totta. Mörkömoottori soveltuu huonosti vanharunkoiseen sohvaan. Ei sillä voinut ajaa oikeasti tuppi nurin. Uudempien kanssa (tuliko se parempi runko -07?) ei niinkään ongelmia. Dynat jo paljon parempia hurjasteluun, sohvat taitaa olla paremmin touring käyttöön mietittyjä.

Kyseisessä pyörässä ehti olla 88/95 ja strokereista 124 ja 106. Myytyäni 124:n ajelin pari kesää tuolla 95 big borella, ei alusta ollut ihan timantti silläkään. Takaiskaritkin vaihdettiin kaasumallisiin säädettäviin.

Nyt ei tarvi miettiä takaiskariongelmia kun on jäykkä pannu. Pogo alkoi lopulta kantamaan kehopositiivisenkin kun siirryin kaasujousiaikaan. :lol:
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vetohihna

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

ranze kirjoitti: 10:31 23.06.2023.Mörkömoottori soveltuu huonosti vanharunkoiseen sohvaan. Ei sillä voinut ajaa oikeasti tuppi nurin. Uudempien kanssa (tuliko se parempi runko -07?) ei niinkään ongelmia. Dynat jo paljon parempia hurjasteluun, sohvat taitaa olla paremmin touring käyttöön mietittyjä.

Kyseisessä pyörässä ehti olla 88/95 ja strokereista 124 ja 106. Myytyäni 124:n ajelin pari kesää tuolla 95 big borella, ei alusta ollut ihan timantti silläkään. Takaiskaritkin vaihdettiin kaasumallisiin säädettäviin.
En epäile puolikuiden satunnaista huonoutta ja varmasti se teho teki oman tehtävänsä.

Moottorin tuenta muuttui uusirunkoisessa mallissa 4 tyynylle 09 (ei 07 tai 08, jolloin tuli kyllä muita muutoksia). Vanharunkoisesta ei saa siis uusirunkoista muutaman satasen ylihinnoitellulla aftermarket linkkitangolla, vaikka välillä niinkin kuulee kerrottavan.

Minulla on nyt 03 Kingissä 95 bigbore ja nokka-akselimuutos sekä ohjelmointi Hyvinkäällä Raimon Pajalla suoraan ecuun. Kone kyllä antaa nyt ihan riittävästi potkua minun tarpeeseeni.

Ja se vakioalusta ei todellakaan toimi, oli konetta viritetty vähän tai paljon tai vaikka olisi ihan vakiokin.
Asensin Kingiin taakse halvimmat Wilbersin iskarit (n. 900e) ja eteen saman valmistajan jouset ja Ricorin vaimennintatit (n. 350e). Muutos, jota olen monta kertaa hehkuttanut. Viime viikolla kaksi kaveria koeajoivat pyörän toisistaan tietämättä ja kumpikin kehui huomattavasti paremmaksi omaansa verrattuna. Verrokit olivat 2017 Road Glide ja 2007 Street Glide.

Nyt olen reissussa Unkarissa 1989 Ultralla, johon olen asentanut Wilbersin/ZF:n automaattisesti säätyvän Nivomat-paketin Wilbersin etujousilla. Ricorit eivät mahtuneet, koska tilasin setin 2010 Ultran spekseillä ja etujouset olivat sen verran tiukat Kingiin, että Ricorit eivät järkevästi mahtuneet, vaan keulan esijännitys olisi kasvanut liikaa. On aika hienoa vetää tuollaisella alustalla Unkarin paikattuja pienempiä kuoppaisia asvalttiteitä 2 päällä ja laukut täynnä. Kyllä matkapyörä toimii - oli uusi tai vanha, kun panee vaan sen alustan kuntoon.

Tämä usein toistamani alusta on asia, jota on niiiiin vaikea uskoa, kun on pannut x0 000 rahaa pyörään, jonka alusta on suunniteltu halvalla aavalle preerialle.

Jottei ketjun aihe unohtuisi, niin tässä '89 Ultrassa on alkuperäinen 1989 hihna vielä jäljellä, nyt 46 000 ml ajettuna. Hihnan jäykkyys / laatu ei liene todellakaan uusien tasolla, mutta leveyttä on enemmän ja se kompensoi ainakin kestävyyttä. Tehot pyörässä ovat vakiot nokka-akselia EV23 lukuunottamatta.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin