Sivu 2/2
Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V? 27Ω
Lähetetty: 19:21 02.08.2024.
Kirjoittaja UrpoTJ
Pertti kirjoitti: 10:21 02.08.2024.
Autoissa ja moottoripyörissä sai olla myös sininen lamppu, jolla annettiin ohituslupa.
Siis tie on vapaa turvalliseen ohitukseen.
Linja-autoissa niitä oli vielä 70-luvulla, mutta poistui varmaan tarpeettomana.
Siinä kuski ottaa aika kovan vastuun ainakin periaatteessa, kun sinisen laittaa päälle. Sama tietysti vilkullakin annettavassa "ohitusluvassa".
Ei muuten enää juurikaan rekan perässä vilkku välähdä, vaikka tie on tyhjä silmänkantamattomiin.
Minä muistan nämä ohitusvalot kun kurkin isän olan yli takapenkiltä sen ajan usein mutkaisilla hiekkapäällysteisillä pääteillä 50-60-taitteessa.
Ohitusvalo ei kyllä tainnut olla sininen vaan vihreä ja oli siis vasemmassa takalamppuryppäässä.
Sen olen huomannut, että kun ajan autolla, ei kukaan anna ohitusmerkkiä, mutta kun ajan moottoripyörällä niin erityisesti raskaan liikenteen kuskit silloin tällöin sen näyttävät, joskus henkilöautotkin. Itse vihjaan usein jarruvalon vilkauttamisella ja hiukan, mutta vain hiukan oikealle siirtymällä että nyt voisi ohittaa. En tykkää siitä jos joku roikkuu ihan perässä.
Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V? 27Ω
Lähetetty: 20:04 02.08.2024.
Kirjoittaja UrpoTJ
Edellä oleviin: Kyllä ennakointi tosiaan on A ja O jos aikoo pysytellä moottoripyörällä hengissä. Kyllä minäkin aina kaistaa vaihtaessa ja ohittamaan lähtiessä peileihin katsomisen lisäksi käännän päätä ja katson ns. kuolleen kulman ettei siellä ole ketään. Eihän siellä tietenkään ketään ole kun on koko ajan seurattu myös takana olevaa liikennettä. Mutta onpa siihen kuitenkin joskus joku kovaa kerinnyt kuitenkin tulla, yllättäen.
Jos pyörässä ei ole vikkuja niin sitten annetaan käsimerkkejä. Jos pyörässä on vilkut, niin niiden on hyvä olla selvästi näkyvät. Tämä ei kyllä ole suoraan verrannollinen vilkkkujen kokoon. On hyviä ja huonoja vilkkkuja niin isoissa kuin pienissäkin vilkuissa.
Minua ärsyttää suuresti eräiden kanssakulkijoiden vilkun säästäväinen käyttö. Esim. kun käännytään tieltä pois, pitäisi vilkun vilkkua selvästi ennen kuin hidastetaan tai peräti jarrutetaan. Itse yritän kertoa muille aikaisin mitä aion tehdä. HD:n automatiikan johdosta pitää joskus painaa toinenkin kertaa vilkku päälle. Silti pidän automatiikkaa hyvänä, muilla pyörilläni vilkku joskus unohtuu päälle ja se vasta on vaarallista.
Jos osaisin, muuttaisin tuon auton kaistanvaihtovilkutuksen kolmesta kuuteen kertaan. Se kolme on liian vähän. Saati sitten ne jotka vilkauuttavat vain kerran. Luottavat varmaan siihen että kanssakulkijat eivät räpyttelee ollenkaan silmiään tms.
Ja melkoinen porukka ei vilkuta liikenneympyrästä lähtiessään. Aiemmin kun ympyröitä oli harvassa niin ymmärsi että kaikki eivät vaan tiedä kuinka noissa toimitaan. Nythän niitä on joka puolella että pitäisi osata. Suomen valtion rahapula ratkeaisi helposti jos olisi joku helppo menetelmä antaa rikemaksu näille kaikille vilkuttamatta erkaantuville.
Yhden sukulaisen kyydissä on raivostuttavaa istua. Hän käyttää vilkkua kun näkee muita liikkujia. Ei kuulemma tarvia näyttää vilkkua jos ei ole muita lähellä. Kyllä liikenteessä on ihan riittävästi seurattavaa ja päätettävää ilman tuollaista valintaa, kannattaa automatisoida ne asiat jotka voi automatisoida.
Pahoittelen tätä katkeraa ja pitkää off topicciani...
Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V? 27Ω
Lähetetty: 20:47 02.08.2024.
Kirjoittaja KariFS
Heh, juu, Sportsterin etujarrukahva on kuin koivuklapia puristaisi, ja pikku hiljaa nopeus laantuu. Hommasin pienemmän pääsylkyn, saas nähdä paraneeko. Takajarru on melkein turhankin herkkä.
Ennakointi on kyllä ihan a ja o, on millä vaan liikenteessä. Motskarilla ajellessa kannattaa suhtautua maailmaan kuin olisi näkymätön, kuten aika monelle ollaankin. Mulla ei pää käänny kovin hyvin, joten peilit on ahkerassa käytössä, just tuo, että kun niitä vilkuilee jatkuvasti, niin aika harvoin pääsee kukaan yllättämään. Tosin on itselle muutaman kerran käynyt niinkin, autolla liikkuessa, että jostain on motskari ilmaantunut kuolleeseen kulmaan. Silmäkulmasta nähnyt, tai sitten ääni paljastanut. Se mikä ihmetytti, oli se että ko paikkerit ajoivat kuolleella sektorillani vaikka kuinka kauan. Ei kannattais. Samoin näkee sitäkin, että ajetaan rekan rinnalla vaikka kuinka kauan. Voi olla että ne rekkakuskit näyttää ohitusmerkkiä prätkille senkin takia, että haluavat saada ne pois takasektoristaan.
Re: 13V => 8.5V? => 27Ω vastus vällii!
Lähetetty: 20:57 02.08.2024.
Kirjoittaja -Harikka-
KariFS kirjoitti: 11:40 02.08.2024.
-Harikka- kirjoitti: 21:42 01.08.2024.
Ja onkelma ratkastu, potentiometrin/yleismittarin avustuksilla.
Kaivattu
Ω-arvo on
27Ω:ia.
Jaa, meni sitten päin /zettä mun rätingit. Ledipurnukan ottama virta putoaa jännitteen pudotessa eri lailla kuin vastuksessa. No, ois kai pitänyt arvata, kun noissa on mitälie ihme radion osia sisällä
Hyvä ku selkeni. Oliko tuo 27ohm siis yhdelle lampulle?
Juu, tässä tapauksessa
27Ω:ia/puoli
Oranssi wilkku-keskusta ja
punane ulkokehä led-polttimoilla on ajo/jarru/wilkku-toimintojen lisäks muita tienkäyttäjiä informoiva/varottava toiminto
Re: 13V => 8.5V? => 27Ω vastus vällii!
Lähetetty: 21:12 02.08.2024.
Kirjoittaja -Harikka-
UrpoTJ kirjoitti: 20:04 02.08.2024.
... Pahoittelen tätä katkeraa ja pitkää off topicciani...
Yleisesti täällä. Off-topic:ia...
Ei ikinä enne ja nyt taas