Sivu 2/2
Re: Akkunapa pultit M6?
Lähetetty: 21:39 04.12.2024.
Kirjoittaja -Harikka-
KariFS kirjoitti: 10:05 03.12.2024.
Semmoinen oikaisu tähän väliin, että dielectric grease on ”di-elektristä” eli
ei sähköä johtavaa. Tarkoitettu nimenomaan suojaamaan liitoksia ja syrjäyttämään niistä veden (ja hapen), jotka yhdessä sähkövirran ja erilaisten materiaaliyhdistelmien kanssa aikaansaavat korroosiota ja muuta ikävää...
Juurikin näin:
ei sähköä johtavaa
Miulla tuli ajatus-painovirhe
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Re: Akkunapa pultit M6?
Lähetetty: 22:00 04.12.2024.
Kirjoittaja UrpoTJ
Joo ei johda sähköä, hyvä niin. Minäkin käytän, tuollaista, se on ihan saman näköistä kun oli ainakin ennen HD:n hehkulankapolttimoissa ym. liittimissä tehtaan jäljiltä. Ihan kirkasta väritöntä.
![Kuva](https://lh4.googleusercontent.com/-nzyW_E3xkbw/UlGEMyqXs-I/AAAAAAAAAxE/Gy4V3icgEE8/s640/20130927_102806.jpg)
Tämä estää veden ja hapettumat. Metallisissa liittimissä vain ne metalliset pinnat, jotka ottavat toisiinsa kiinni, johtavat sähköä. Sillä kohtaa ei tietenkään mahdu olemaan välissä tuota eristävää ainetta. Eli eristysominaisuudesta ei ole haittaa. Akunnappoihin laitan myös. Mutta ei sitä sinne liittimien väliin tartte laittaa, ulkopuolelle vaan.
Jotkut vaseliinit johtavat sähköä eli pitää tietää mitä laittaa ja minne.
Tätä dielectic greasea ei kannata laittaa niin että se pääsee elektroniikkaan saakka, sinne se ei ole terveellistä.
Re: Akkunapa pultit M6?
Lähetetty: 08:23 05.12.2024.
Kirjoittaja JKKo
En mä ole rasvannut muita paikkoja kuin aikanaan Valiantin akunnavat. Ja niissä rasva nimen omaan niin, että kaikki liitosalueet tulevat rasvaisiksi. Akunnapa rasvaiseksi ja kaapelikenkä kiristäen siihen päälle. Koska nämä kaksi olivat eri materiaaleja, "kukka" mielellään kasvoi liitoksessa. Ja sama homma kuparijohdon ja akun kengän väliin. Oli semmoinen irtokenkä, joka tuli parilla ruuvilla kuorittuun kaapeliin. Ja rasva tosiaan sitä samaa "mitä laitoin pyörän laakereihin". Ei o kummoista sähkönjohdetta se. Kondenssi akun pinnoilla on parempi johde.
Rasvaukset jäivät myöhempien autojen ja lämpimien autohallipaikkojen myötä.
Myöhäisempien aikojen sähköliittimet ovat etevämpiä tiivisteineen ja tuskin kaipaavat lisärasvausta. Liitinpiinnitkin ovat yleensä samaa materiaalia ja pinnoitetta molemmin puolin, joten paristoa ei synny.
Tinattu pinni ja kullattu pinni keskenään eivät ole kosteassa paras pari.