Millä liimaan laturin magneetit??

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kukas sen "HD:n oman öljyn" on sitten valmistanut? Ei ainakaan Harley Davidson Motor Corporation... :?
Tzei
Viestit: 218
Liittynyt: 13:17 23.08.2002.
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tzei »

itse olen kanssa AINA käyttänyt hd:n omaa sport trans fluidia vai mitä siinä pöntössä lukee... Mietin, että ens syksynä lasken öljyt veke kokonaan, ettei ne magneetit lillu talvee siellä oljyssä.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Näistä samoista asioista jaksetaan aina jauhaa, lukekaa niitä vanhoja juttuja älkääkä toistako samoja asioita ku dementikot
Mika
Viestit: 56
Liittynyt: 08:53 18.04.2002.

Viesti Kirjoittaja Mika »

En kyllä usko, että mistään öljyistä johtuu. Itte käyttänyt aina sportsterin vaihteistoöljyä ja magneetit on lähtenyt irti. Vaan ei lähde enää sen hartsiin valun jälkeen.
Jostain olen lukenut tai kuullut ehdotuksen, että magneetit voisi liimata samalla aineella millä liimataan jarrukenkiin uutta pintaa. Ei luulisi lähtevän irti ihan helpolla.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

super-epoksi sillä pysyy
V2moottori
Viestit: 74
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

Re: Millä liimaan laturin magneetit??

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

Hei
Vanhaan aiheeseen kysymys.. mahdollisesti voi joutua tekemään tämän liimauksen, mutta ainakin hartsaus voisi olla järkevää tehdä jossain vaiheessa.

Elikkä tästä liimasta näyttää olevan erilaista mielipidettä, mitä mieltä olette tästä:

https://www.clasohlson.com/fi/Power-Epo ... gKMgfD_BwE

Ainakin kestää 150c lämpöä ja se että kestää öljyjä yms..
Mutta onko jotain muuta haittaa tällä liimalla?

Samalla tässä huomasin että Trimite hartsia ei ainakaan pienellä selailulla löytynyt.. samoin oli tuon Loctite 9424 A/B hyso kanssa..
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Millä liimaan laturin magneetit??

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Onko oireita, josta voisi päätellä magneettien irronneen?
moderattori

Romu rauhoittaa!
V2moottori
Viestit: 74
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

Re: Millä liimaan laturin magneetit??

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

Pertti kirjoitti: 20:52 17.08.2024. Onko oireita, josta voisi päätellä magneettien irronneen?
Ei varsinaisesti, ainoa että tyhjäkäynnillä on jännite 12.6-12,8v isoilla kierroksilla ollaan siellä 14v kohdilla… tuon AC latauksen voisi toki jossain kohtaa vielä tarkastaa..
Talven aikana voisi tarkastaa tuon laturin magneetit, ihan varmuuden vuoksi…
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Millä liimaan laturin magneetit??

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Alhaisella tyhjäkäynnillä jännite on aina alempi.
Pakkovalot vie jonkin verran jännitettä alas, kun laturi pyörii hiljakseen.
Minusta lukemat on aivan ok ja akku pysyy hyvin vireessä noilla.
Veikkaan, että jo pieni kierrosten nosto saa jännitteen nousemaan yli 13V.
Toki magneetit saa tarkistaa, mutta sen jälkeen kun laturi siirtyi kytkimestä kammen päähän 1990 magneettihommat muuttuivat harvinaisiksi. En pitäisi magneettien irtoamista enää tyyppivikana.
Samalla lailla irtoilee välillä bigtwineistäkin, eikä niitäkään usein satu.
Kovaa ajoa vaan ja sitten kun jokin paikka alkaa antamaan ääntä tai ratkeaa, niin korjaus.
Vanhoista ei koskaan tiedä, mutta itse en ainakaan alkaisi purkamaan ehjää laitetta.
Foorumeilla kirjoitellaan asioista, mutta välillä kyllä täyttä paskaakin ja pelotteluja.
Harva kirjoittelee, kuinka hyvin on mennyt...yleensä aina kysellään vikojen perään ja sitten kun alkaa kirjoituksia ynnäilemään, viivan alle jää räjähtämässä oleva oma pyörä.
Kaikki oireet sopii, siis paskan myivät.
Ei muuta kuin Team Ahman sanoin "turvallista matkaa!"
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millä liimaan laturin magneetit??

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Muistelee, että laturin magneettien irtoamisestakin syntyy omanlaisensa kolina, joka kuului parhaiten joutokäynnillä. Linnatuulen huoltoasemalta etelään päin kotia kohti ajokauden päättäjäisistä sinkki kireällä maksoi roottorin plus vaihtotyöt...

Viisvaihteisessa tämä. Sittemmin kunnen enää ole käyttänyt Dexron 3 vaihteistoöljynä (vaikka silloin kytkin olikin parhaimmillaan) niin ei ole tullut magneettien irtoamistapauksia, vaikka voimaa on nykyisin enemmän ja myös on riivattu muulloinkin kuin talviteloille viennin edellä.

Alempi jännite tyhjäkäynnillä voi johtua myös siitä, ettei akku ole täysi tai enää aivan täydessä terässään. Mut ei se vaarallista ole. Ainoastaan jos on pelkkää kortteliajoa, niin sitten voi käydä niin, ettei jonakin päivänä enää lähde napista käyntiin.

Mulla kun on tuossa 91 mallisessa "lisävarusteita" niin piti vaihtaa LED umpio halogeenin tilalle, että sähkö yleensä riittää (bensapumppu, lambdan lämmitys, ecu, suuttimet jne).
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: Millä liimaan laturin magneetit??

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

12,6-12,8 on vähän vähänlaisesti, täydessä AGM akussa on virtaa 12,7 V eli käytännössä ei lataa mikäli akku tosiaan on ehjä.
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Millä liimaan laturin magneetit??

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Ei sillä hitaalla tyhjäkäynnillä valot päällä juurikaan latausta ole muissakaan laitteissa.
Näkee ajovalostakin, että pikkuisella kierrosten nostolla jännite nousee reilusti latauksen puolelle ja valo kirkastuu huomattavasti.
Jännite on suoraan riippuvainen kierrosluvusta. Pienillä kierroksilla laturi pyörii liian hitaasti tuottaakseen tarpeeksi akun täytenä pitoon. Isoilla kierroksilla taas tarvitaan jännitteensäädintä leikkaamaan ylimääräiset voltit pois.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millä liimaan laturin magneetit??

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Niin joo, mulla on 1100 rpm asetettu tyhjäkäynti ja jo riittää lisävarusteillekin ja pysyy joutokäynnillä 14 voltin tietämillä jahka sinne starttauksen jälkeen hetken kuluttua nousee. Ajovalo vie vähemmän kuin H4, mutta esim bensapumppu ottaa koko ajan 6A, lambdan lämmitys 1A ja menee niille muillekin ehkä 1-2 A yhteensä. Vakio viisvaihteisen laturi.

Valojen kirkkauden vaihteluakaan ei näe, koska LEDit eteen ja taakse.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Pekka L
Viestit: 438
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Millä liimaan laturin magneetit??

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Vaikuttaako se magneettisuuteen, jos tekee kierteet magneettiin ja vetää ulkokehältä uppokantaruuveilla kiinni? Näin mä oon yhden magneeton "korjannut"... :wink:
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Millä liimaan laturin magneetit??

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Ne magneetit ovat niin rapeita, että poraaminen ei taida onnistua, saati kierteytys.
Uuden laadukkaan roottorin minä ainakin hankkisin, jos magneetteja on irrallaan.

Omassa evo-softailissa lataus heikkeni merkittävästi ja startille ei enää ajon jälkeen riittänyt virtaa.
Pientä ylimääräistä tärinääkin huomasin.
Avasin enskan ja roottori käteen....magneetit olivat kaikki toisissaan kiinni ja pitkä matka tyhjää välissä. Siitä tuli tärinä ja luultavasti latasi kuitenkin sen verran, että pysyi käynnissä...otin polttimon varoiksi pois, että pääsin viitisenkymmentä kilsaa työntöstartin jälkeen kotiin.
Laitoin accelin roottorin, jossa magneetit piilossa pellikuoren alla. Ei ainakaan öljyn pitäisi päästä liottelemaan. 75tkm silloin ajettu ja ikää 25v.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin