Shovelin solenoidi-ongelma + pull starter

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Dnepr-pilot

Viesti Kirjoittaja Dnepr-pilot »

On kulumaa-uudessa ovat pyöreät(made in Taiwan). Kokeilitko laittaa vanha ja uusi vastakkain-silloin näkee kuinka paljon leveämmäksi vanha on mennyt? Jos tarpeeks leviää ei holkki pysy paikallaan.
pyjis

Viesti Kirjoittaja pyjis »

Satuinpa minäkin lukemaan keskustelua ja mulla on sama homma startti jää pyörimään joskus ja joko virtakaapeli pois tai sit napautus solenoidiin, niin loppuu startin pyöriminen. Solenoidin kopautuksesta päätellen hitsaa "kärkiä" vastakkain. Epäilyksen alaisena mulla on starttirele, tai liitokset. Maakaapelit olen putsaillut ja niissä ei pitäisi olla kosketushäikkää.Nii mulla on jo evo koneella.
Timppa

jumi

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Mulla jäi kanssa viime kesänä silloin tällöin startti päälle. Pitkään etsin vikaa ja syykin löytyi lopulta: takajarrun jarruvalokatkaisijalle menevä johdon eriste oli kulunut samasta kohtaa kuin solenoidin herätevirran johto. Silloin tällöin johdot nappasi kiinni ja startti jäi päälle.
Naakka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Naakka »

Tulipa tuosta Merin viestistä vähän huono omatunto :oops:

Shovelissa on nyt sellainen handstarter, ja tosiaan toimii kuin junan vessa.
Jää muuten edelleenkin jumittamaan joskus, olisiko koko starttisysteemi jotenkin väärin koneistettu? Jotain vinossa? >>> virrat pois, vaihde päälle, vähän nytkytystä ja bendix (?) irtoa startin kehältä.
Muuten nyt riittää kun kääntää avaimesta virrat pois, lakkaa startti pyörittämästä. Ennen oli se akkukaapelien irrotus-show...hirvee tuska... siitä olen päässyt eroon. Pikkuisen oli ongelmia että sai homman toimimaan...selkisi että maadoitus on aika tärkeä juttu. :oops:

Oli kuitenkin helppo asentaa; asennusohjeet löytyi valmistajan nettisivuilta. Eivät tulleet osan mukana :?: Ja vaatii uuden järeämmän releen, mulla oli sellainen kahden sokeripalan kokoinen rele, mihin meni vain virtalukolta johtoja. Uusi rele tavallaan korvaa solenoidin ja handstarter korvaa sekä solenoidia että starttinappulaa.
delkron 15

Kikkarele?

Viesti Kirjoittaja delkron 15 »

Kattelin HD palstan juttuja Shovel Harleyn solenoidista ja sielä oli ylistäviä juttuja kikka releestä. No mie ostin ja maksoi pirusti!! Kun aloin katsomaan että miten kytken niin siellä oli lapsellinen maadoituskytkin!! Kahden muoviruuvin päässä. Kyllä joutuu taas värkkäämään ja jonkinmoisen starttireleen kuitenkin kytkemään?? Sähkömies sanoi että sama virtamäärä kulkee maa johdossakin ja tässä maa naurettavan ohuella piuhalla.
Kerron myöhemmin että miten sain sn toimimaan mutta nyt olis idea ette pikkunen rele jonnekkin!!
Naakka
Viesti:

Jeps. Se yksi vaivainen johto yllätti myös minut. Sekä taustagurut.
Se lapsellinen maadoitusjohto menee starttireleen yhteen napaan...
Starttireleelle siis menee ne johdot mitkä aiemmin meni solkkuun, + sit tää handstartterista tuleva (maadoitusjohto?). Akun +navalta yks kaapeli, startilta yks kaapeli, virtalukosta yks piuha, handstartterilta yks piuha.
Starttireleenä nyt vanhoihin japskeihin (esim. tuuttihonda) tarkoitettu rele >>> mahtuu paremmin kuin HD:n rele<<<
Tarkoitus kuitenkin vaihtaa myöhemmin valmistajan (prostreet?) handstartterille suosittelema rele.
delkron 15

pahuksen rele!!

Viesti Kirjoittaja delkron 15 »

Aattelin siihen jonkinmoisen starttinappulan kuitenkin laittaa vaikka tiedän että ruma kötystys!! Petyin kun luulin että on vain heittää paikalle ja pelittää!!
Otan tämän Shovelheadin toimivuuden haasteena ja en myy ja meinaan tällä pyörällä vielä monissa ralleissa käydä ja mulle ei riitä joku nätti ikuisuus prjojekti!!
Kyllä starttaa mutta aika laiskasti!!
Naakka
Viesti:

Tässä kuva handstarterista paikallaan.

Kuva

Vielä valmistajan sivuilta ohjeet:

Handstarter

Rele
Timppa

Startti

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Komea, teknisen näköinen starttinuppi.

Mulla on vieläkin silloin tällöin jäänyt startti päälle. Eikä lähde avaimesta kääntämällä pois päältä vaan vaatii ton akkukaapeliperformanssin (yleensä duunin röökipaikan eli yleisön edessä). Kaikki oon käyny läpi/uusinut, lisännyt maadotusta, vaihtanut kaapeleita paksumpiin jne. Nyt on pelannut pari viikkoa, mutta aina on 10mm avain taskussa varmuuden vuoksi. Olen pähkäillyt että solenoidi hitsaa tuolloin kiinni ja se taas johtuu huonoista kontakteista. Se missä nämä huonot kontaktit on, on mysteeri.

Jotain hyvääkin: ennen nahkeasti pyörittänyt startti (Prestolite), pyöräyttää nykyisin koneen rivakasti käyntiin. Ankkuri kunnostettiin autosähköliikkeessä ja kenttäkäämi vedettiin pultilla startin runkoon kiinni alkuperäisen juotoksen sijaan. Autosähköheppu sanoi, että juotoskiinnitys on ollut huono ratkaisu jo alunperin.
Sepixlh
Viesti:

Re: Startti

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Timppa kirjoitti: Ankkuri kunnostettiin autosähköliikkeessä ja kenttäkäämi vedettiin pultilla startin runkoon kiinni alkuperäisen juotoksen sijaan. Autosähköheppu sanoi, että juotoskiinnitys on ollut huono ratkaisu jo alunperin.
Tämä voi olla koko ongelman ydin, täytynee tarkistella kun seuraavaksi tarvii starttia aukaista... lieneekö hitachissa samanlainen ratkaisu ? Niin sama starttimoottori löytyy myös rautapäästä, solenoidi ratkaisu on vaan erillainen.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
hemuli
Viesti:

Re: Startti

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Timppa kirjoitti:Komea, teknisen näköinen starttinuppi...
Itse olen aina ihmetellyt että miksi noin yksinkertaisesta (ja kalliista) aparaatista on pitänyt tehdä noin sanoin kuvaamattoman ruma 8O ? Pienellä vaivalla tuostakin olisi saanut enskakopan muotoja seuraavan kalikan joka ei hypi heti silmille...
Vastaa Viestiin