Shovelin solenoidi-ongelma + pull starter
-
- Viestit: 179
- Liittynyt: 20:41 27.11.2005.
- Paikkakunta: Muumilaakso
Satuinpa minäkin lukemaan keskustelua ja mulla on sama homma startti jää pyörimään joskus ja joko virtakaapeli pois tai sit napautus solenoidiin, niin loppuu startin pyöriminen. Solenoidin kopautuksesta päätellen hitsaa "kärkiä" vastakkain. Epäilyksen alaisena mulla on starttirele, tai liitokset. Maakaapelit olen putsaillut ja niissä ei pitäisi olla kosketushäikkää.Nii mulla on jo evo koneella.
jumi
Mulla jäi kanssa viime kesänä silloin tällöin startti päälle. Pitkään etsin vikaa ja syykin löytyi lopulta: takajarrun jarruvalokatkaisijalle menevä johdon eriste oli kulunut samasta kohtaa kuin solenoidin herätevirran johto. Silloin tällöin johdot nappasi kiinni ja startti jäi päälle.
Tulipa tuosta Merin viestistä vähän huono omatunto
Shovelissa on nyt sellainen handstarter, ja tosiaan toimii kuin junan vessa.
Jää muuten edelleenkin jumittamaan joskus, olisiko koko starttisysteemi jotenkin väärin koneistettu? Jotain vinossa? >>> virrat pois, vaihde päälle, vähän nytkytystä ja bendix (?) irtoa startin kehältä.
Muuten nyt riittää kun kääntää avaimesta virrat pois, lakkaa startti pyörittämästä. Ennen oli se akkukaapelien irrotus-show...hirvee tuska... siitä olen päässyt eroon. Pikkuisen oli ongelmia että sai homman toimimaan...selkisi että maadoitus on aika tärkeä juttu.
Oli kuitenkin helppo asentaa; asennusohjeet löytyi valmistajan nettisivuilta. Eivät tulleet osan mukana Ja vaatii uuden järeämmän releen, mulla oli sellainen kahden sokeripalan kokoinen rele, mihin meni vain virtalukolta johtoja. Uusi rele tavallaan korvaa solenoidin ja handstarter korvaa sekä solenoidia että starttinappulaa.
Shovelissa on nyt sellainen handstarter, ja tosiaan toimii kuin junan vessa.
Jää muuten edelleenkin jumittamaan joskus, olisiko koko starttisysteemi jotenkin väärin koneistettu? Jotain vinossa? >>> virrat pois, vaihde päälle, vähän nytkytystä ja bendix (?) irtoa startin kehältä.
Muuten nyt riittää kun kääntää avaimesta virrat pois, lakkaa startti pyörittämästä. Ennen oli se akkukaapelien irrotus-show...hirvee tuska... siitä olen päässyt eroon. Pikkuisen oli ongelmia että sai homman toimimaan...selkisi että maadoitus on aika tärkeä juttu.
Oli kuitenkin helppo asentaa; asennusohjeet löytyi valmistajan nettisivuilta. Eivät tulleet osan mukana Ja vaatii uuden järeämmän releen, mulla oli sellainen kahden sokeripalan kokoinen rele, mihin meni vain virtalukolta johtoja. Uusi rele tavallaan korvaa solenoidin ja handstarter korvaa sekä solenoidia että starttinappulaa.
-
- Viestit: 211
- Liittynyt: 21:54 26.04.2007.
Kikkarele?
Kattelin HD palstan juttuja Shovel Harleyn solenoidista ja sielä oli ylistäviä juttuja kikka releestä. No mie ostin ja maksoi pirusti!! Kun aloin katsomaan että miten kytken niin siellä oli lapsellinen maadoituskytkin!! Kahden muoviruuvin päässä. Kyllä joutuu taas värkkäämään ja jonkinmoisen starttireleen kuitenkin kytkemään?? Sähkömies sanoi että sama virtamäärä kulkee maa johdossakin ja tässä maa naurettavan ohuella piuhalla.
Kerron myöhemmin että miten sain sn toimimaan mutta nyt olis idea ette pikkunen rele jonnekkin!!
Kerron myöhemmin että miten sain sn toimimaan mutta nyt olis idea ette pikkunen rele jonnekkin!!
Jeps. Se yksi vaivainen johto yllätti myös minut. Sekä taustagurut.
Se lapsellinen maadoitusjohto menee starttireleen yhteen napaan...
Starttireleelle siis menee ne johdot mitkä aiemmin meni solkkuun, + sit tää handstartterista tuleva (maadoitusjohto?). Akun +navalta yks kaapeli, startilta yks kaapeli, virtalukosta yks piuha, handstartterilta yks piuha.
Starttireleenä nyt vanhoihin japskeihin (esim. tuuttihonda) tarkoitettu rele >>> mahtuu paremmin kuin HD:n rele<<<
Tarkoitus kuitenkin vaihtaa myöhemmin valmistajan (prostreet?) handstartterille suosittelema rele.
Se lapsellinen maadoitusjohto menee starttireleen yhteen napaan...
Starttireleelle siis menee ne johdot mitkä aiemmin meni solkkuun, + sit tää handstartterista tuleva (maadoitusjohto?). Akun +navalta yks kaapeli, startilta yks kaapeli, virtalukosta yks piuha, handstartterilta yks piuha.
Starttireleenä nyt vanhoihin japskeihin (esim. tuuttihonda) tarkoitettu rele >>> mahtuu paremmin kuin HD:n rele<<<
Tarkoitus kuitenkin vaihtaa myöhemmin valmistajan (prostreet?) handstartterille suosittelema rele.
-
- Viestit: 211
- Liittynyt: 21:54 26.04.2007.
pahuksen rele!!
Aattelin siihen jonkinmoisen starttinappulan kuitenkin laittaa vaikka tiedän että ruma kötystys!! Petyin kun luulin että on vain heittää paikalle ja pelittää!!
Otan tämän Shovelheadin toimivuuden haasteena ja en myy ja meinaan tällä pyörällä vielä monissa ralleissa käydä ja mulle ei riitä joku nätti ikuisuus prjojekti!!
Kyllä starttaa mutta aika laiskasti!!
Otan tämän Shovelheadin toimivuuden haasteena ja en myy ja meinaan tällä pyörällä vielä monissa ralleissa käydä ja mulle ei riitä joku nätti ikuisuus prjojekti!!
Kyllä starttaa mutta aika laiskasti!!
Startti
Komea, teknisen näköinen starttinuppi.
Mulla on vieläkin silloin tällöin jäänyt startti päälle. Eikä lähde avaimesta kääntämällä pois päältä vaan vaatii ton akkukaapeliperformanssin (yleensä duunin röökipaikan eli yleisön edessä). Kaikki oon käyny läpi/uusinut, lisännyt maadotusta, vaihtanut kaapeleita paksumpiin jne. Nyt on pelannut pari viikkoa, mutta aina on 10mm avain taskussa varmuuden vuoksi. Olen pähkäillyt että solenoidi hitsaa tuolloin kiinni ja se taas johtuu huonoista kontakteista. Se missä nämä huonot kontaktit on, on mysteeri.
Jotain hyvääkin: ennen nahkeasti pyörittänyt startti (Prestolite), pyöräyttää nykyisin koneen rivakasti käyntiin. Ankkuri kunnostettiin autosähköliikkeessä ja kenttäkäämi vedettiin pultilla startin runkoon kiinni alkuperäisen juotoksen sijaan. Autosähköheppu sanoi, että juotoskiinnitys on ollut huono ratkaisu jo alunperin.
Mulla on vieläkin silloin tällöin jäänyt startti päälle. Eikä lähde avaimesta kääntämällä pois päältä vaan vaatii ton akkukaapeliperformanssin (yleensä duunin röökipaikan eli yleisön edessä). Kaikki oon käyny läpi/uusinut, lisännyt maadotusta, vaihtanut kaapeleita paksumpiin jne. Nyt on pelannut pari viikkoa, mutta aina on 10mm avain taskussa varmuuden vuoksi. Olen pähkäillyt että solenoidi hitsaa tuolloin kiinni ja se taas johtuu huonoista kontakteista. Se missä nämä huonot kontaktit on, on mysteeri.
Jotain hyvääkin: ennen nahkeasti pyörittänyt startti (Prestolite), pyöräyttää nykyisin koneen rivakasti käyntiin. Ankkuri kunnostettiin autosähköliikkeessä ja kenttäkäämi vedettiin pultilla startin runkoon kiinni alkuperäisen juotoksen sijaan. Autosähköheppu sanoi, että juotoskiinnitys on ollut huono ratkaisu jo alunperin.
Re: Startti
Tämä voi olla koko ongelman ydin, täytynee tarkistella kun seuraavaksi tarvii starttia aukaista... lieneekö hitachissa samanlainen ratkaisu ? Niin sama starttimoottori löytyy myös rautapäästä, solenoidi ratkaisu on vaan erillainen.Timppa kirjoitti: Ankkuri kunnostettiin autosähköliikkeessä ja kenttäkäämi vedettiin pultilla startin runkoon kiinni alkuperäisen juotoksen sijaan. Autosähköheppu sanoi, että juotoskiinnitys on ollut huono ratkaisu jo alunperin.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Startti
Itse olen aina ihmetellyt että miksi noin yksinkertaisesta (ja kalliista) aparaatista on pitänyt tehdä noin sanoin kuvaamattoman ruma ? Pienellä vaivalla tuostakin olisi saanut enskakopan muotoja seuraavan kalikan joka ei hypi heti silmille...Timppa kirjoitti:Komea, teknisen näköinen starttinuppi...