Pertti kirjoitti: 15:44 21.03.2005.
Ongelman ydin on kytkimen keskiön (=roottori) kiinnityksessä, joka kuluu booreiltaan väljäksi.Väljistyminen johtuu osaksi myös siitä, että akselilla ei ole mutteria, vaan kytkmen keskiö on lukkorenkaalla kiinni. Keskiö alkaa keikkua ajan mittaan niin paljon, että magneetit yhtyvät staattoriin, ja paskaksi molemmat. Katsan tekemä parannus on juuri tuo keskiön alumiiniboorituksen korvaaminen teräksellä. Tietääkseni ovat onnistuneet aika hyvin.
Hei
Taas vanhaan viestiin kirjoittelen onko booritus tehty noin huonosti että alumiiniboorit on kytkimen päässä ja metalliset vaihteiston päässä ja että harvemmin tuo vaihteiston pää kuluu? Sitä myös ihmettelen mikä idea tuolla boorituksella on jos siinä ei saa olla edes sivuttaista liikettä.. kunnon liimoilla varmaan saa kiinni mutta jos pitäisi joskus vielä availla
Se alumiinibooritus on luultavasti halvempi valmistaa ja vaurion sattuessa akseli jää ehjäksi, eikä laatikkoa tarvitse purkaa.
Sulla ei tuota kytkinongelmaa ole, se jäi pois siinä kun laturi vaihtui kampiakselille.
Eikä ole myöskään ketjun varsinaista aihetta, kun -98:ssa on jo leveäboorinen hihnapyörä.
Kun noita vanhoja lueskelee, kannattaa katsoa muutakin ketjusta kuin haku-toiminnon tuoma kohta.
Niinkuin on tullut joskus huomattua, topiikit rönsyilevät välillä aika lailla.
Kysyn ihan uteliaisuuttani, että onko Spotsterissa ollut tosiaan kytkimen sisäkehän (clutch hub) puolella alumiinia spoorit jotka ovat siirtäneet kaiken voiman vaihteiston ensiöakselin terässpooreihin? Olisko voinut kestää mitenkään? Vai ymmärsinköhän oikein mistä keskustelitte?
Ainakin Softailissa siihen kytkimen sisäkehän alumiinikoppaan (clutch hub) on krympätty teräsosa, jossa ne spoorit on. Siltihän sen kytkinpuolen spoorit rupeaa hajoamaan ennemmin kuin vaihteiston ensiöakselin spoorit. Ainakin minulla on näin käynyt, sisäkehän teräksisten spoorien alussa eli vaihdelaatikon puoleisessa päässä oli pientä murtumaa n. 180.000 km kohdalla, vaihtoon meni.
Tuossa kuva em. kytkimestä altapäin.
Poori on aika pitkä, mutta tiuha ja kuluu kyllä, koska kiinnitys akselille tapahtuu seegerirenkaalla, eikä siis puristu päittäin.
Pertti kirjoitti: 14:01 24.09.2024.
Se alumiinibooritus on luultavasti halvempi valmistaa ja vaurion sattuessa akseli jää ehjäksi, eikä laatikkoa tarvitse purkaa.
Sulla ei tuota kytkinongelmaa ole, se jäi pois siinä kun laturi vaihtui kampiakselille.
Eikä ole myöskään ketjun varsinaista aihetta, kun -98:ssa on jo leveäboorinen hihnapyörä.
Kun noita vanhoja lueskelee, kannattaa katsoa muutakin ketjusta kuin haku-toiminnon tuoma kohta.
Niinkuin on tullut joskus huomattua, topiikit rönsyilevät välillä aika lailla.
Joo keskustelut voi lähteä vähän rönsyilee, mutta ajattelin että tämä liippasi lähellä kun huomasin että klappia siinä kytkimestä on jonkun verran. Tarkistan syyn vielä mutta täällä kirjoitellaan boorien ongelmista, malli tosiaan on toi 1988 4 vaihteinen..
Tähän vielä palaan, että Pertin kanssa aiheesta EOS:saa vielä juteltiin ja ymmärsin että kyllä ne kopan boorit ovat tosiaan olleet ihan alumiinia aikanaan.