Hyvä tarina. Mutta eikös se ole jo itseasiassa sitten kuudes...?wla4245 kirjoitti: Siellä se sitten saa rauhassa vuotaa öljyjään se viides pyörä pimeässä Hämeessä ,ei paljo hippejä kiinnostanu...
Olympiaharrikka!
Re: Press Stop!
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Olympiaharrikka!
Niin, tää onkin mielenkiintoista.....
Oliskohan joku, joka olis todella kiinnostunu aiheesta ja viittis laittaa "rokumentit" ja mopetit kohilleen.. miulla olis aikaa, no mulle voi laittaa kaiken HD-historiikin, mitä löytyy. Mulla on aikaa ja kiinnostusta hakea, kaikki historia, jos vaikka sais jonkinlaisen suomalais HD-historiikin aikaseks. Ei tiiä, aikaa on, ja kiinnostustakin, siis kirjottamiseen..ku näyttää, et historiaa on kahdenlaista, ainakin....
Nii, jos suomalaisen HD:n historia kiinnostaa, niin, yht. ott. mulle, puhun siis ajasta, ku HD oli uusi, kiinnostusta herättävä ajoneuvo. Tietty myös uudenajan tilanne täytyy ottaa huomioon.. En siis puhu pelkästään olympia harrikoista, vaan niistä ensimmäisistä, jotka Suomeen tuotiin, vuoden 52 jälkeen, "laillisesti" tai "laittomasti",tai aiemmin.
Olisko tää oikea foorumi asian esiin tuomiseen, mut jos vaikka joku jotaki tietäs........... ja kiinnostas laittaa jutut esille, ja historian kirjoihin... siis tieto mulle ja kansiin....
Zimi
Oliskohan joku, joka olis todella kiinnostunu aiheesta ja viittis laittaa "rokumentit" ja mopetit kohilleen.. miulla olis aikaa, no mulle voi laittaa kaiken HD-historiikin, mitä löytyy. Mulla on aikaa ja kiinnostusta hakea, kaikki historia, jos vaikka sais jonkinlaisen suomalais HD-historiikin aikaseks. Ei tiiä, aikaa on, ja kiinnostustakin, siis kirjottamiseen..ku näyttää, et historiaa on kahdenlaista, ainakin....
Nii, jos suomalaisen HD:n historia kiinnostaa, niin, yht. ott. mulle, puhun siis ajasta, ku HD oli uusi, kiinnostusta herättävä ajoneuvo. Tietty myös uudenajan tilanne täytyy ottaa huomioon.. En siis puhu pelkästään olympia harrikoista, vaan niistä ensimmäisistä, jotka Suomeen tuotiin, vuoden 52 jälkeen, "laillisesti" tai "laittomasti",tai aiemmin.
Olisko tää oikea foorumi asian esiin tuomiseen, mut jos vaikka joku jotaki tietäs........... ja kiinnostas laittaa jutut esille, ja historian kirjoihin... siis tieto mulle ja kansiin....
Zimi
"May the force be with you"
Re: Olympiaharrikka!
Uusi Suomi 31.5.1952
Helsingin poliisilaitokselle luovutettiin eilen neljä uutta ja kauan kaivattua sivuvaunullista Harley Davidson merkkiä olevaa moottoripyörää.
Näillä moottoripyörillä, jotka ovat 1300 sm3:n luokkaa ja kehittävät 54 hevosvoimaa, voidaan saavuttaa ilman sivuvaunua 160 km:n tuntinopeus,
mutta sivuvaunuineenkin ne pystyvät ajamaan toistasataa kilometriä tunnissa.
Helsingin Sanomat 31.5.1952
Helsingin poliisilaitos on saanut kalustotäydennyksenä neljä Harley-Davidson moottoripyörää, jotka on varustettu lyhytaaltolähettimillä ja -vastaanottimilla.
Kuvassa komisario T. Hakonen kokeilee autoilijoiden hyvin tuntemalle "Manu" Heinoselle tulevan moottoripyörän laitteita.
VS.
Otto Brandt Oy:n 80-vuotisesitteestä vuodelta 1985. Siinä mainitaan, että 1952 Otto Brandt Oy sai luvan tuoda 10 kpl H-D -moottoripyöriä poliisille.
Täyttä määrää ei kuitenkaan tuotu. Vaikea kuvitella, että joku pyörä olisi tuotu muihin tarkoituksiin. Olisiko joku muu poliisilaitos saanut sitten viidennen. Tai sitten joku muistaa väärin.
Helsingin poliisilaitokselle luovutettiin eilen neljä uutta ja kauan kaivattua sivuvaunullista Harley Davidson merkkiä olevaa moottoripyörää.
Näillä moottoripyörillä, jotka ovat 1300 sm3:n luokkaa ja kehittävät 54 hevosvoimaa, voidaan saavuttaa ilman sivuvaunua 160 km:n tuntinopeus,
mutta sivuvaunuineenkin ne pystyvät ajamaan toistasataa kilometriä tunnissa.
Helsingin Sanomat 31.5.1952
Helsingin poliisilaitos on saanut kalustotäydennyksenä neljä Harley-Davidson moottoripyörää, jotka on varustettu lyhytaaltolähettimillä ja -vastaanottimilla.
Kuvassa komisario T. Hakonen kokeilee autoilijoiden hyvin tuntemalle "Manu" Heinoselle tulevan moottoripyörän laitteita.
VS.
Otto Brandt Oy:n 80-vuotisesitteestä vuodelta 1985. Siinä mainitaan, että 1952 Otto Brandt Oy sai luvan tuoda 10 kpl H-D -moottoripyöriä poliisille.
Täyttä määrää ei kuitenkaan tuotu. Vaikea kuvitella, että joku pyörä olisi tuotu muihin tarkoituksiin. Olisiko joku muu poliisilaitos saanut sitten viidennen. Tai sitten joku muistaa väärin.
LIFEMEMBER
Re: Olympiaharrikka!
Jossain on mainittu, että tarvittavat tuontiluvat/lisenssit hankki Olympiakomitea. Kukahan pyörät maksoi? Sisäasiainministeriö?
Re: Olympiaharrikka!
Muistan jostain kuulleeni/lukeneeni, että Helsingin poliisilaitos myi kyseiset pyörät täysinpalvelleina huutokaupalla vuonna 1963. Mistäköhän voisi jäljittää ostajat? AKE:sta?
Re: Olympiaharrikka!
Tänään tuli aamu tv:n nostalgiapätkässä filminpätkiä moottoripyöräpoliiseista
Taisi se Manukin istua lättäpään selässä
Taisi se Manukin istua lättäpään selässä
Re: Olympiaharrikka!
Lättäpään...6PPC kirjoitti:Tänään tuli aamu tv:n nostalgiapätkässä filminpätkiä moottoripyöräpoliiseista
Taisi se Manukin istua lättäpään selässä
Re: Olympiaharrikka!
Kuules Crankcase, "Lättäpää" eli Flathead on sellainen sivuventtiilimoottori.Tsaarinajan Satraappi kirjoitti:Lättäpään...6PPC kirjoitti:Tänään tuli aamu tv:n nostalgiapätkässä filminpätkiä moottoripyöräpoliiseista
Taisi se Manukin istua lättäpään selässä
Wesa laittoi sulle kuvankin.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Re: Olympiaharrikka!
Niin Manu on ajellut monenlaisilla Pyörillä - Mä vaan luulin että tämä Ketju koski niitä OLYMPIAHARRIKOITA... Tähän asti olen kyllä erottanut Harrikan moottorit toisistaan... tuossa kuvassa olevassa tai siksi väitetyssä sivuvaunussakin olen saattanut istua..smuige kirjoitti:Kuules Crankcase, "Lättäpää" eli Flathead on sellainen sivuventtiilimoottori.
Wesa laittoi sulle kuvankin.
Re: Olympiaharrikka!
En näe mitään yhteyttä. Mun pyörän, jonka valmistenumero päättyy ykköseen, sivuvaunun runkonumero on 52LE-1301. Sun sivuvaunu 52LE-1302 on peräisin Vastamäen chopperista, jonka valmistenumero päättyy kakkoseen. Ei siis mitään logiikkaa...
Re: Olympiaharrikka!
Tuli tarkastettua tuo valmistenumerokin F tosiaan on E, vaikka on huonosti lyöty pyöreälle pinnalle.
Kiitos asiantuntevasta vastauksesta. Wesa
Kiitos asiantuntevasta vastauksesta. Wesa
LIFEMEMBER
Re:
Ei olisi tallella, ellei olisi otettu johonkin käyttöön. 60-luvulla sivuvaunu tuli jokaisen löydetyn projektin mukana, ja ne oli ongelmajätettä. Kun jostain navetalta löytyi H-D:n raato, se purettiin paikan päällä ja ahdettiin äidin Miniin. Monasti navettaan jäi sivuvaunu. Oma Olympia-vaunu oli 20 vuotta landella vessan takana, ennenkuin "näin valon".smuige kirjoitti:Mutta mitä tekee 1952 sivuvaunu VT:n uudemmassa Homosohvassa?
Olisi vaan historiallisesti arvokkaampi jossain muualla tai muussa vehkeessä
No jokainenhan vastaa itse omista tavaroistaan ja niiden käytöstä.
Hyvä, että on sentään tallessa.
Re: Olympiaharrikka!
Uutta asiaa; http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=37551.0" onclick="window.open(this.href);return false;
LIFEMEMBER
Re: Olympiaharrikka!
Olisi hienoa jos nämä neljä varmaa tiedossa olevaa olympiapyörää saisi riviin esille johonkin tapahtumaan, pääralliin tai MP-näyttelyyn korokkeelle tms. Tekniikan museon pyöränäyttelyssä muistelisin olleen yhden -52:n.