Olympiaharrikka!

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Press Stop!

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

wla4245 kirjoitti: Siellä se sitten saa rauhassa vuotaa öljyjään se viides pyörä pimeässä Hämeessä ,ei paljo hippejä kiinnostanu...
Hyvä tarina. Mutta eikös se ole jo itseasiassa sitten kuudes...?
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Zimi
Viestit: 225
Liittynyt: 12:22 08.11.2002.
Paikkakunta: Lieksa
Viesti:

Re: Olympiaharrikka!

Viesti Kirjoittaja Zimi »

Niin, tää onkin mielenkiintoista.....

Oliskohan joku, joka olis todella kiinnostunu aiheesta ja viittis laittaa "rokumentit" ja mopetit kohilleen.. miulla olis aikaa, no mulle voi laittaa kaiken HD-historiikin, mitä löytyy. Mulla on aikaa ja kiinnostusta hakea, kaikki historia, jos vaikka sais jonkinlaisen suomalais HD-historiikin aikaseks. Ei tiiä, aikaa on, ja kiinnostustakin, siis kirjottamiseen..ku näyttää, et historiaa on kahdenlaista, ainakin....

Nii, jos suomalaisen HD:n historia kiinnostaa, niin, yht. ott. mulle, puhun siis ajasta, ku HD oli uusi, kiinnostusta herättävä ajoneuvo. Tietty myös uudenajan tilanne täytyy ottaa huomioon.. En siis puhu pelkästään olympia harrikoista, vaan niistä ensimmäisistä, jotka Suomeen tuotiin, vuoden 52 jälkeen, "laillisesti" tai "laittomasti",tai aiemmin.
Olisko tää oikea foorumi asian esiin tuomiseen, mut jos vaikka joku jotaki tietäs........... ja kiinnostas laittaa jutut esille, ja historian kirjoihin... siis tieto mulle ja kansiin....

Zimi 8)
"May the force be with you"
Avatar
wesa
Viestit: 1472
Liittynyt: 15:04 12.02.2004.
Viesti:

Re: Olympiaharrikka!

Viesti Kirjoittaja wesa »

Uusi Suomi 31.5.1952

Helsingin poliisilaitokselle luovutettiin eilen neljä uutta ja kauan kaivattua sivuvaunullista Harley Davidson merkkiä olevaa moottoripyörää.
Näillä moottoripyörillä, jotka ovat 1300 sm3:n luokkaa ja kehittävät 54 hevosvoimaa, voidaan saavuttaa ilman sivuvaunua 160 km:n tuntinopeus,
mutta sivuvaunuineenkin ne pystyvät ajamaan toistasataa kilometriä tunnissa.

Helsingin Sanomat 31.5.1952

Helsingin poliisilaitos on saanut kalustotäydennyksenä neljä Harley-Davidson moottoripyörää, jotka on varustettu lyhytaaltolähettimillä ja -vastaanottimilla.
Kuvassa komisario T. Hakonen kokeilee autoilijoiden hyvin tuntemalle "Manu" Heinoselle tulevan moottoripyörän laitteita.

VS.

Otto Brandt Oy:n 80-vuotisesitteestä vuodelta 1985. Siinä mainitaan, että 1952 Otto Brandt Oy sai luvan tuoda 10 kpl H-D -moottoripyöriä poliisille.



Täyttä määrää ei kuitenkaan tuotu. Vaikea kuvitella, että joku pyörä olisi tuotu muihin tarkoituksiin. Olisiko joku muu poliisilaitos saanut sitten viidennen. Tai sitten joku muistaa väärin. :wink:
LIFEMEMBER
renni
Viestit: 3
Liittynyt: 23:57 11.04.2009.

Re: Olympiaharrikka!

Viesti Kirjoittaja renni »

Jossain on mainittu, että tarvittavat tuontiluvat/lisenssit hankki Olympiakomitea. Kukahan pyörät maksoi? Sisäasiainministeriö?
Pekka
Viestit: 231
Liittynyt: 13:18 13.02.2003.
Viesti:

Re: Olympiaharrikka!

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Muistan jostain kuulleeni/lukeneeni, että Helsingin poliisilaitos myi kyseiset pyörät täysinpalvelleina huutokaupalla vuonna 1963. Mistäköhän voisi jäljittää ostajat? AKE:sta?
6PPC
Viestit: 101
Liittynyt: 16:29 15.08.2002.
Viesti:

Re: Olympiaharrikka!

Viesti Kirjoittaja 6PPC »

Tänään tuli aamu tv:n nostalgiapätkässä filminpätkiä moottoripyöräpoliiseista
Taisi se Manukin istua lättäpään selässä
Tsaarinajan Satraappi

Re: Olympiaharrikka!

Viesti Kirjoittaja Tsaarinajan Satraappi »

6PPC kirjoitti:Tänään tuli aamu tv:n nostalgiapätkässä filminpätkiä moottoripyöräpoliiseista
Taisi se Manukin istua lättäpään selässä
Lättäpään... :?: 8O :?:
Avatar
wesa
Viestit: 1472
Liittynyt: 15:04 12.02.2004.
Viesti:

Re: Olympiaharrikka!

Viesti Kirjoittaja wesa »

Tsaarinajan Satraappi kirjoitti:
Lättäpään... :?: 8O :?:
Kuva
Ei siis Olympia-Harrikka.
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: Olympiaharrikka!

Viesti Kirjoittaja smuige »

Tsaarinajan Satraappi kirjoitti:
6PPC kirjoitti:Tänään tuli aamu tv:n nostalgiapätkässä filminpätkiä moottoripyöräpoliiseista
Taisi se Manukin istua lättäpään selässä
Lättäpään... :?: 8O :?:
Kuules Crankcase, "Lättäpää" eli Flathead on sellainen sivuventtiilimoottori. :mrgreen: :roll: :wink:
Wesa laittoi sulle kuvankin.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Tsaarinajan Satraappi

Re: Olympiaharrikka!

Viesti Kirjoittaja Tsaarinajan Satraappi »

smuige kirjoitti:Kuules Crankcase, "Lättäpää" eli Flathead on sellainen sivuventtiilimoottori. :mrgreen: :roll: :wink:
Wesa laittoi sulle kuvankin.
Niin Manu on ajellut monenlaisilla Pyörillä - Mä vaan luulin että tämä Ketju koski niitä OLYMPIAHARRIKOITA... Tähän asti olen kyllä erottanut Harrikan moottorit toisistaan... tuossa kuvassa olevassa tai siksi väitetyssä sivuvaunussakin olen saattanut istua..
:D
Fiskis
Viestit: 11
Liittynyt: 00:37 05.10.2005.
Viesti:

Re: Olympiaharrikka!

Viesti Kirjoittaja Fiskis »

wesa kirjoitti:Tuon mun Olympia-sivuvaunun valmistenumero on muuten 52LF1302.
Okos sillä suora yhteys näistä jonkin pyörän valmistenumeroon?

Kuva
En näe mitään yhteyttä. Mun pyörän, jonka valmistenumero päättyy ykköseen, sivuvaunun runkonumero on 52LE-1301. Sun sivuvaunu 52LE-1302 on peräisin Vastamäen chopperista, jonka valmistenumero päättyy kakkoseen. Ei siis mitään logiikkaa... :evil:
Avatar
wesa
Viestit: 1472
Liittynyt: 15:04 12.02.2004.
Viesti:

Re: Olympiaharrikka!

Viesti Kirjoittaja wesa »

Tuli tarkastettua tuo valmistenumerokin F tosiaan on E, vaikka on huonosti lyöty pyöreälle pinnalle.

Kiitos asiantuntevasta vastauksesta. Wesa 8)
LIFEMEMBER
Fiskis
Viestit: 11
Liittynyt: 00:37 05.10.2005.
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Fiskis »

smuige kirjoitti:Mutta mitä tekee 1952 sivuvaunu VT:n uudemmassa Homosohvassa?
Olisi vaan historiallisesti arvokkaampi jossain muualla tai muussa vehkeessä :roll:

No jokainenhan vastaa itse omista tavaroistaan ja niiden käytöstä. :wink:
Hyvä, että on sentään tallessa.
Ei olisi tallella, ellei olisi otettu johonkin käyttöön. 60-luvulla sivuvaunu tuli jokaisen löydetyn projektin mukana, ja ne oli ongelmajätettä. Kun jostain navetalta löytyi H-D:n raato, se purettiin paikan päällä ja ahdettiin äidin Miniin. Monasti navettaan jäi sivuvaunu. Oma Olympia-vaunu oli 20 vuotta landella vessan takana, ennenkuin "näin valon".
Avatar
wesa
Viestit: 1472
Liittynyt: 15:04 12.02.2004.
Viesti:

Re: Olympiaharrikka!

Viesti Kirjoittaja wesa »

Uutta asiaa; http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=37551.0" onclick="window.open(this.href);return false; 8)
LIFEMEMBER
Glide
Viestit: 123
Liittynyt: 12:30 10.06.2009.

Re: Olympiaharrikka!

Viesti Kirjoittaja Glide »

Olisi hienoa jos nämä neljä varmaa tiedossa olevaa olympiapyörää saisi riviin esille johonkin tapahtumaan, pääralliin tai MP-näyttelyyn korokkeelle tms. Tekniikan museon pyöränäyttelyssä muistelisin olleen yhden -52:n.
Vastaa Viestiin