Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

puruskai
Viestit: 107
Liittynyt: 13:22 16.02.2010.
Paikkakunta: Kuukanniemi
Viesti:

Re: Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Viesti Kirjoittaja puruskai »

Moikka!

Jossain tuolla puhuttiin mutka-ajosta ja taisi vilahtaa sana urheilulleninkin, maybe. En malta olla kommentoimatta mitä yhden kesä -04 Ultralla (TC88) ajelin, olisko tullu 13 tkm matkamittariin.. (alussa oli jotain 30 tkm mittarissa)

- vaappumista en huomannut
- takapyörän kantikkuus aiheutti tosi ikävää heilahtelua pitkittäisissä urissa (tämä taitaa päteä kaikkiin pyöriin), korjautui kumia vaihtamalla
- ilman ABS:ssiä hidastuvuus ei ollut kummoista, en tosin jarruttanut ikinä lukkoon sillä
- tehoa olisi saanut olla reilusti lisää, se oli power commanderista ja avarimmista putkista huolimatta tosi nuhainen, ainakin verrattuna muihin pyöriin mitä olen omistanut.. sitä painoa on vaan niin paljon, ja aerodynamiikka on mitä on. Puhutaan väännöstä mutta kyllä ihan maantienopeuksissakin piti polkea ainakin yhtä pienemmälle mikäli ohi turvallisesti halusin
- painosta ja teho-painosuhteesta johtuen mutkatiellä ajelu oli kyllä matelua, mutta ihan mukavaa. Autoletkan nopeus oli ihan sopiva
- iskunvaimennus oli pehmeä mutta ei missään nimessä sporttinen, ja jos perän ilmanpaineita löysäsi niin otti pohjaan matkustajan kanssa aika kevyissä töyssyissä
- kulki suljetulla alueella tasan 100 mph, mikä on kyllä nykypyörille tosi vähän jos Autobahneilla viihtyy
- se radiopuhelin/radio/cd-systeemi oli pirun hyvä kahdestaan pitempään ajaessa, kaiuttimet ihan turhat
- isot kiinteät laukut oli kivat, ei tarvinnut hirveesti miettiä mitä matkaan otti, takaboksin tarakan päälle sai vielä sadehaalaria ja muuta sälää mitä saattaa tarvita äkkiä, samoin kaatumarautojen hanskalokeroissa kulki rahapussit ja muuta pikku tavaraa.. kätevää mutta ei mitenkään pakollista
- helteillä oli helvettiä paikallaan seisominen

HD:n muita matkalehmiä en ole ajanut mutta nuo yllä olevat havainnot vähän niinkuin vertailuna yleisesti muihin pyöriin mitä olen ajanut :D

Että tämmöistä =)

Anssi
Avatar
Pekka L
Viestit: 438
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

puruskai kirjoitti: - ilman ABS:ssiä hidastuvuus ei ollut kummoista, en tosin jarruttanut ikinä lukkoon sillä
Mä laitoin 05-Electraan kelluvat levyt, sekä teräspunosletkut eteen. Ja kehtaan väittää, että kyllä kannatti! Vaikka H-D:n omilla (SE) palikoilla tehtynä ei ihan halpaa ollutkaan... :D
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

puruskai kirjoitti:
- tehoa olisi saanut olla reilusti lisää, se oli power commanderista ja avarimmista putkista huolimatta tosi nuhainen, ainakin verrattuna muihin pyöriin mitä olen omistanut..
- painosta ja teho-painosuhteesta johtuen mutkatiellä ajelu oli kyllä matelua, mutta ihan mukavaa. Autoletkan nopeus oli ihan sopiva
- kulki suljetulla alueella tasan 100 mph, mikä on kyllä nykypyörille tosi vähän jos Autobahneilla viihtyy
- se radiopuhelin/radio/cd-systeemi oli pirun hyvä kahdestaan pitempään ajaessa, kaiuttimet ihan turhat
Hyviä näkökulmia. Minulle tuo suorituskyky on ollut kaikissa vakioharrikoissa riittävä. Kaipa toista miljoonaa autolla ajettua kilometriä ovat opettaneet joustavaan vain pieniä ylinopeuksia suosivaan rauhalliseen ajotapaan. Joskus olen sanonut, että riskien ottaminen liikenteessä on turhaa - kun kilometrejä kertyy tarpeeksi, riskin realisoitumisen todennäköisyys kasvaa. Pyörällä olen tätä pitänyt vielä tärkeämpänä.

Tuo tasan 100 mph oli jännä havainto, koska 2008 vuokrapyöräni kulki juuri tuon saman ja ajattelin siinä olleen jonkun ohjelmoidun rajoittimen, ehkei sitten ollut... :roll:

Tuo radiopuhelin on minunkin pyörässäni. Tarkoititko kahden pyörän välistä kommunikointia vai kuskin ja matkustajan? Miten toteutit mikrofonin ja kuulokkeen/kaiuttimen? Minulla puhelin toimii, mutta mikkiä/kuuloketta ei ollut enää mukana.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
puruskai
Viestit: 107
Liittynyt: 13:22 16.02.2010.
Paikkakunta: Kuukanniemi
Viesti:

Re: Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Viesti Kirjoittaja puruskai »

Lainailu ei ole sitä vahvinta ydinosaamistani joten yritän vastailla ilman. Koittakaa yhdistellä näitä tarinoita noihin aiempiin. :D

Varmasti jarruja parantelemalla niihin olisin saanut tehoa.

Tottakai rauhallisesti ajan minäkin mutta ohituksissa tai sekapyöräkaverien kanssa ajellessa olisi kiva kun sen lehmän saisi kiihtymäänkin vähän perheautoja paremmin.. Se 100 mph oli minulla GPS:n lukema.

Tarkoitin kommunikointia matkustajan kanssa. Siitä radiopuhelimesta en ole varma oliko siinä edes, vai olisiko pitänyt olla joku lisäpalikka. En testannut kun ei ollut kenelläkään tutulla samanlaista pyörää. Aiemmassa viestissä tarkoitin ihan HD:n vakioheadsettejä mitkä upotin kypäriin (ei tullut käytetyn pyörän mukana, tilasin jostain Part # 77147-98). Korvien kohdalle piti kaivaa pienet kuopat kypäriin vaikka ne korvakaittuminet littanat olikin. Ääntä lähti ihan riittävästi vaikka oli korvatulpatkin korvissa matka-ajossa. Ja yksin ajellessa tuli kuunneltua pääasiassa radiota.

Tuli mieleen että kerran ajelin 7 vee pojan kanssa ja laitoin ACDC:n soimaan niistä pyörän kaiuttimista. Pikkumiehen hymy oli maailman omistajan luokkaa, morjesteli kaikille vastaantulijoille jne :D Mutta muuten niitä kaiuttimia ei tullut käytetttyä, ei niistä edes kuullut kunnolla maantienopeuksissa.
Avatar
woke
Viestit: 78
Liittynyt: 00:01 28.08.2008.
Paikkakunta: Kemi

Re: Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Viesti Kirjoittaja woke »

Itellä nyt -92 electralla tullu ajeltua niin yllättävän paljon vaikuttaa tuo etupään ilmanpaine. Normaali paine manuskan mukaan se 15 psi. Kokeilin tuossa pienemmällä n.10psi:n paineella niin olipa jo todella paljon huonompi ajaa ja vähän yli satasen vauhdissa alkoi inhottavasti täriseen. Paineet takasi sinne 15psi:n tienoille niin se tärinäki katoaa. Takaiskareille manuaali suosittelee nollapainetta kun ajelee yksin, mutta olen havainnut että semmonen 2-3psi on ihan hyvä ainaki 90kg:n elopainolla. Nollapaineella tuppaa oikein kunnon montuissa jo pohjaamaan. Uudemmissa matkamalleissa on vissiinki etu- ja takaiskareilla yhteinen painesäätö. Kannatta kyllä kokeilla eri paineilla että miten ne vaikuttaa.
Purtsi
Viestit: 73
Liittynyt: 17:11 17.11.2006.
Viesti:

Re: Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Viesti Kirjoittaja Purtsi »

Minähän madalsin 09 Electrani, eteen madallussarja -2" ja taakse selaiset halvat siirtopalikat, takapää kolahteli sivulaukkuihin -2" pudotuksella joten nostin -1,5" mutta kuitenkaan en ole pääsyt sinuiksi takaiskareiden paineiden säädön kanssa kun tuntuu lyövän pohjaan. Madalluksen ansiosta jalat ylettyvät maahan kunnolla, mutta sivuseisontatuki raapii maata tosi herkästi.
Avatar
Rossi
Viestit: 154
Liittynyt: 16:50 17.04.2002.
Viesti:

Re: Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Viesti Kirjoittaja Rossi »

Perstuntumaeroja kahden viimeisimmän runkomallin osalta en osaa sanoa, koska uudempaa runkomallia ei ole tullut koeajettua. Electra Classic'ista (Evo, -98) on joitain omakohtaisia kokemuksia. Laitoin vaihdelaatikon pohjaan ylimääräisen tuennan, josta oli mainintoja tässä säikeessä jo aiemmin. Vaihdoin alkuperäisen takaswingin akselin tilalle vajaa pari tuumaa pidemmän akselin ja silikonipuslat, jotka täyttivät taka-astinlautojen runkokiinnitysten alla olevat kumikupit. Akselille oli näissä silikonipuslissa metallinen läpivienti ja akselin kiritysmutterit tulivat peitelevyinä olevien kromikolikkokäikäleiden alle, eikä sinne kumikuppien pohjalle. Tällä pidemmällä swingin akselilla tuntuikin olevan toivottavaa vaikutusta ajotuntumaan. Asennusten tarkoituksena oli yrittää jäykistää jotenkin velton oloista runkoa, jonka kanssa sai olla tarkkana mm. aiemmissa kommenteissa mainituissa pitkissä ja vauhdikkaimmissa kaarteissa. Muutamissa rajuissa lukkojarrutuksissa sain laitteen komeasti kiemurtelemaan. Sanotaan vaikka näin, että laitteessa on luonnetta. Takana ajaneiden kaverien kommentit olivat aika värikkäitä.
Electra oli oikeastaan parhaimmillaan kax-päällä-matkakamoilla ajaessa, varsinkin kun orkkisnokan tilalle vaihdettiin EV27 ja kaasariksi Mikunin HSR 42 ja Atte penkitti laitteen Loimaalla tontilleen. Yksin ajettaessa ja takalaukuista kevennettynä paketti oli lajissaan oikein toimiva. Eihän se mikään raketti ollut, mutta kovine laukkuineen mitä mainioin matkalaite. Ja tosiasia on, olipa runkomalli mikä tahansa, että kun keli kovenee, niin tämä laite paranee. Ajoin joskus aikoinaan Electran Norjan reissulla taukopaikan viereen osuneeseen autovakaan täydellä tankilla, safkakaupassa käytynä, kax päällä ja vaaka näytti komeat 0,61 tonnia. Siitä sitä lähdettiin Pisaman kanssa serpentiiniteille ja hakemaan teltalle sopivaa leiripaikkaa :D
Pidin ilmaiskareissa vähän kovempia paineita mitä "painotaulukko" suositteli. Mielestäni ne toimivat paremmin ja olivat sopivimmat omaan ajotyyliin. Renkaissa suosin Contin Milestonea. Pyöränlaakerit vaihtuivat jokatoisella renkaanvaihtokerralla ja ohjausakselin laakerit ja takaswingin puslat vaihdatin Moorella tai Loimaalla. Eli perusasiat olivat tietysti kohdallaan.
eppu
Viestit: 74
Liittynyt: 16:21 14.04.2006.
Paikkakunta: Otalampi
Viesti:

Re: Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Viesti Kirjoittaja eppu »

Rossi kirjoitti: Vaihdoin alkuperäisen takaswingin akselin tilalle vajaa pari tuumaa pidemmän akselin ja silikonipuslat, jotka täyttivät taka-astinlautojen runkokiinnitysten alla olevat kumikupit. Akselille oli näissä silikonipuslissa metallinen läpivienti ja akselin kiritysmutterit tulivat peitelevyinä olevien kromikolikkokäikäleiden alle, eikä sinne kumikuppien pohjalle. Tällä pidemmällä swingin akselilla tuntuikin olevan toivottavaa vaikutusta ajotuntumaan. Asennusten tarkoituksena oli yrittää jäykistää jotenkin velton oloista runkoa, jonka kanssa sai olla tarkkana mm. aiemmissa kommenteissa mainituissa pitkissä ja vauhdikkaimmissa kaarteissa.
Onko sulla kuvia systeemistä ja mistä oot hankkinu?
FLHT -98
Avatar
Rossi
Viestit: 154
Liittynyt: 16:50 17.04.2002.
Viesti:

Re: Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Viesti Kirjoittaja Rossi »

Tässä tarkempia tietoja tuosta swingin akselisysteemistä. Pakettiin näyttää nykyään kuuluvan myös koneen etukiinnikkeen kumipuslakäikäle: http://www.glide-pro.com/stabilizing-system/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä yksi vaihtoehto laatikon pohjaan asennettavasta ja runkoon kytkettävästä tuennasta. Tämäkin paketti on näemmä päivittynyt: http://www.true-track.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tilasin näitä aikanaan suoraan Yhdysvalloista.
laattalentää
Viestit: 57
Liittynyt: 01:02 06.07.2005.
Viesti:

Re: Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Viesti Kirjoittaja laattalentää »

kyllä se on jokaisen oma mieltymys mikä vaikuttaa mopon valintaan, kenenkään mielipiteitä väheksymättä
ajelin aiemmin tosi matalalla fättärillä 18tuum. apella, nyt olipari kesää elktra -02, mukava mopotin ajella ja helppo kuin mikä, en vaan päässyt sinuiksi sen kate määrän kanssa, nyt on roudari 02,oli 16tuum apella ja vaihdoin kolmen päivän jälkeen 20tuum apeen ja tykkään todella paljon, eihän sillä mitään tuhannen päivä lenkkejä tehdä mutta viisi sataa menee helposti, ja tulipa palattua takaisin siihen ettei se päämäärä vaan se matka sinne. ps rossilla on pyörästään ajokokemuksia enemmän kuin useimmat ajavat elin aikanaan.
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

[quote="laattalentää" ps rossilla on pyörästään ajokokemuksia enemmän kuin useimmat ajavat elin aikanaan.[/quote]
Niin se vaan on, joillekkin niitä kilsoja ja kokemuksia kertyy.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Terveiset täältä reissun päältä nyt jo Hollannista, tuli Assenin ratakin tarkastettua vähän ennen auringonlaskus sieltä sisäpuolelta, mihin nyt pyörällä pääsi ajamaan (VIP alue jne.), kunnes joku vahtimestari tuli hätistelemään pois :lol: Sitä ennen Hamburg Harley Days - siellä oli kiitettävästi hulinaa ja yllättävän monelta nurkalta kuuli Suomeakin puhuttavan :D

Mutta otsikon aiheeseen. Tein lopulta itse tuon tuennan ebayssa myytävänä olevista malleista mukailemalla. Ei siitä haittaakaan tunnu olevan. Ehkäpä jonkinlaista vakautumista havaitsee esim rekkojen ja linja-autojen takapyörteistä läpi ajaessaan. Ja muutenkin pyörä käyttäytyy varsin mukavasti täysillä laukuilla ja takaboksilla sekä takamatkustajalla kuormattuna. Taakse nostin iskareiden paineita hieman (24 PSI nyt) ja se tuntui tukevoittavan perää. Ennen reissua vaiohdoin vielä moottorin etukumin, kun vanha oli repsahtanut roikkumaan, vaikka oli muuten ehjä.

Kyllä pyörällä ajaa ihan mukavasti matkanopeuksia liikennesääntöjen puitteissa täydellä kuormalla, mitattu ei ole, mutta ei tuo 600 kg kauhean kaukana ole. Matkanopeudet pääsääntöisesti 90-110, 130 tainnut olla maksimi tähän saakka. Vuoristoserpentiinit ovat kokematta ja tällä reissulla jäävätkin enkä niistä ole erityisesti innostunut muutenkaan.

Mutta näillä eväillä en voi kyllä allekirjoittaa (vuoden takaisiin muistikuviin perustuvaa) suurta eroa 2011 Electraan. Tehossa eroa kyllä on, mutta mainiosti tälläkin rauhallinen mies pärjää ja liikennevaloista jättää autojonon yleensä taakseen. Cruise huolehtii hienosti tasaisesta vauhdista ja ajonautinnossa ei eroa muistakaan uudempiin.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Joe Cool kirjoitti:Mutta näillä eväillä en voi kyllä allekirjoittaa (vuoden takaisiin muistikuviin perustuvaa) suurta eroa 2011 Electraan. Tehossa eroa kyllä on... ajonautinnossa ei eroa muistakaan uudempiin.
No niin, nyt täällä uudempaa tietoa ja perun heti omia kirjoituksiani :oops: Reissussa pyörimme pari päivää Edersee Meetissä http://www.edersee-meeting.de/" onclick="window.open(this.href);return false; hienosti järjestetty tapahtuma, jopa omaa pääralliamme hienommin, mutta jengiäkin oli moninkertaisesti enemmän.

Siellä oli Harleyn rekka lastattuna parillakymmennellä koeajopyörällä ja homma meni niin, että 3 kaveria veti aina tunnin välein koko letkan läpi erilaisten mutkateiden, sulki risteyksia jne. Kerrassaan hieno 45 min. koajaotapahtuma. Otin ajoon 2012 Ultran ja matkustaja takapenkille - nyt on pakko sanoa, että se on omaa '94:sta parempi joka ikisessä kaarteessa - hitaassa ja nopeassa 8O Lähtee ripeämmin, taittuu kevyemmin ja on vakaampi ja tukevampi. Muita lisäetuja on matalampi istumakorkeus ja takakäyrän ohjaus, joka oli myös selvä etu reisien paistumisessa n. 26 asteen helteessä.

No kyllä siihen omaan taas nopeasti tottui, kun pääsi tien päälle ja nyt jo olemme Gdyniassa laivaa odottelemassa.

Mutta kiusallinen ajatus uudenkarheasta Ultrasta jäi takaraivoon kaihertamaan - jotain kehitystä on todellakin tapahtunut parissakymmenessä vuodessa ... :oops:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
woke
Viestit: 78
Liittynyt: 00:01 28.08.2008.
Paikkakunta: Kemi

Re: Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Viesti Kirjoittaja woke »

Kehitystä on tietysti tapahtunut mutta on siinäkin jo melko iso ero kun vertaa uutta pyörää parikyt vuotta vanhaan.
Vastaa Viestiin