Itselläni on 2009 Dyna FatBob.
Siinä on kaikki 3 öljyntyhjennystulppaa (moottoriöljy, vaihdelaatikko ja ensiöveto) keskenään samanlaisia, joten kaikkiin käy myös sama O-rengas.
Tuo amerikkalainen O-rengasmitoitus on aika mielenkiintoinen:
Kuten nim. KIWI aiemmin mainitsikin niin ko. O-renkaan koko on:
Sisämitta 7/16”, ulkomitta 9/16”, renkaan paksuus siis 1/16”, mutta tämä on ns. Nominal dimension ja ns. Actual dimension on 0.426 ID x 0.566 OD x 0.070 Dia. Ja actual dimension mitat kun muutetaan metrijärjestelmään, niin tosimitat ovat sisähalkaisija (ID) 10.82mm ja "renkaanpaksuus" on 1.78mm.
Löytyy Tiivistekeskuksen luettelosta:
80640143000 OR 10.82 x 1.78 NBR70 (nitriilikumia, kovuus 70ShA), luettelohinta 0.845€.
Mm. Etra myy näitä ja moni muukin hydrauliikka-alan liike.
Tosin alkuperäiset H-D:n O-renkaat eivät ole sen kalliimpia 0.53€ V-Twin Cityn verkkokaupassa, mutta ovat netin mukaan kuitenkin nyt loppu Loimaalta ja Turusta.
Vanhemmissa TC-koneissa on enskassa (sivulla, ei pohjassa) kartiotulppa ja sen O-renkaan koko on luonnollisesti erilainen. Tietääkseni se on Nominal: 1/4 x 3/8 x 1/16 ja metrijärjestelmässä sisämitta 6.07mm x paksuus 1.78mm, mutta noita en ole itse koskaan asennellut.
-5HD1GY-
Dynan öljyproppu
Re: Dynan öljyproppu
Entä toimiiko nuo alumiiniset tai kupariset "prikat" kunnolla?
Viime kesänä mulla oli semmoinen Motonetista ostettu moottoriöljyn propussa eikä tiputtanu yhtään.
Kumista O-rengasta en laittanut.
- Timo -
Viime kesänä mulla oli semmoinen Motonetista ostettu moottoriöljyn propussa eikä tiputtanu yhtään.
Kumista O-rengasta en laittanut.
- Timo -
Re: Dynan öljyproppu
Toimiihan ne mutta kun on suunniteltu käytettäväksi o-rengasta niin miksi vaihtaa kalliimpaan? Alumiininen vaatii siltikin suuremman kiristysmomentin kuin kumi, puhumattakaan kuparisesta.
Eli jos käytät niin älä kiristä niin lujaa että kierteet tulee pultin mukana.
Eli jos käytät niin älä kiristä niin lujaa että kierteet tulee pultin mukana.
Re: Dynan öljyproppu
Ja ne metalliset prikat on tarkoitettu nimenomaan kertakäyttöisiksi. Kiristettäessä mukautuvat muotoon ja samalla kovettuvat. Eli jos käyttää uudestaan, joutuu vääntämään kireämmälle kuin ekalla kertaa että tulee tiiviiksi, seuraavalla kerralla taas kireämmälle jne ja joskus se raja sitten tulee vastaan.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Dynan öljyproppu
Metallinen ei hirveästi puristu eikä sen takia juurikaan tahmaa pulttia jolle sattuu jostakin luonnonoikusta itseavautuminen päälle. Tiedä sitten, paljonko se kokoonpainunut kumirinkulakaan jarruttaa. Mut liima se on hyvä aine...
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>