Sivu 3/4
Lähetetty: 11:37 31.03.2005.
Kirjoittaja Choppers_forever
??????????????? arrrgh sähköä
Eli kysyisin, ei selvinnyt lukemalla...
Mulla on tankovilkut, joista on nyttemmin polttimot palaneet. Ennenkin toimivat todella nihkeästi, aina kun huvitti. Tiedän ongelman myös johtuvan itse vilkkujen kytkimestä. Paskaakin paskemmat. Mutta mutta, nyt kun polliisi sanoo, etteivät pelkät tankovilkut riitä, olen hankkinut taakse minivilkut. Sopivat hyvin, eivätkä paista liikaa.
Mites ne minivilkut pitäisi kytkeä?? Voinko vetästä suoraan virtasta releestä?? Rele olisi lähellä. Etuvilkkujen helvetinboksi on taasen jemmattu tankin alle, jonne teimme johdoille mukavan pesän piuhojen vetovaiheessa. eikä millään jaksais alkaa kikkakolmosia purkamaan...auttakee.Pyörässä on Softailin tankki. Mihin vetäsen ppiuhan, jotta valot vilkkuvat...
CF
Lähetetty: 12:00 31.03.2005.
Kirjoittaja Sepixlh
Suoraan releeseen kytkeminen ei onnistu, kytke siihen johtoon joka menee vilkkukatkaisimelta vilkkupolttimoon.
Lähetetty: 12:21 31.03.2005.
Kirjoittaja Choppers_forever
Sepixlh kirjoitti:Suoraan releeseen kytkeminen ei onnistu, kytke siihen johtoon joka menee vilkkukatkaisimelta vilkkupolttimoon.
ja taasen kun en ennen ole vilkkujen kannsa pelaillut, kysyisinkin tyhmiä. Onko olemassa myös joku katkojaboxi, vaiko tarkoitatko tankokatkaisijaa???
Lähetetty: 13:41 31.03.2005.
Kirjoittaja Mopopoika -65
Eli taitaa olla näin :
Sulakkeelta releelle - releeltä vilkkukatkaisiaan - vilkkukatkaisijalta polttimon plussaan - polttimon miinuksesta maihin.
Mulla näin:
Sulakkeelta vilkkukatkaisiaan - vilkkukatkaisijalta polttimon plussaan - polttimon miinuksesta maihin. Releenä toimii peukalo, koska releet ei kestäneet ja katkaisija ei jää pohjaan
Lähetetty: 13:59 31.03.2005.
Kirjoittaja Sepixlh
Joo ei ole tyhmiä kysymyksiä.... eli kuten Mopopoika-65 kuvasi releeltä menee piuhat tangossa oleville katkaisioille josta jatkuu polttimon plussaan.
Katkaisin vain "näyttää" kummalle puolelle vilkutetaan ja rele vain hoitaa vilkuttamisen kun polttimo/kuorma on kytkettynä.
Lähetetty: 13:46 26.01.2006.
Kirjoittaja Choppers_forever
Kaivoin taas vanhan topikin esiin. Ja taas kyselen tyhmiä.
Nyt on bulletvilkut hankittu, tankovilkut heivattu mäkeen ja biltemaan matka Amazonin relettä ostamaan.
Minkäsmoinen mötikkä se orkkis vilkkurele on? Kun on nyt penkki irti ja kaikenmaailman sähköhärpätintä nassen eessä. Kone vaiheessa, ei voi laittaa käyntiin.
Eli minkäs oloisen mötikän revin irti ja korvaan toisella?
Ei ole manuaalia eikä muutakaan avittavaa juuri tässä. Eli kuva ois kiva ylläri
CF
Lähetetty: 13:55 26.01.2006.
Kirjoittaja hemuli
Nyt et sanonut minkä ikäinen sportti sulla on? Vanhemmissa se rele on saman näköinen kuin mattsonin vastaava, sellainen kolmisen senttiä halkaisijaltaan oleva alumiinilieriö josta lähtee kaksi piuhaa. Uudemmista joissa on automaattipalautteiset vilkut löytyy sellainen "älyboksi" joka yleensä on valkoinen. Siihen menee muistaakseni seitsemän piuhaa joissa on ainakin seuraavia värejä:
- Vihreävalkoinen (mittarille)
- Oranssivalkoinen (+)
- Musta (maa)
- Violettivalkoinen (vasemmalta vilkkukatkaisijalta)
- Ruskeavalkoinen (oikealta vilkkukatkaisijalta)
- Violetti (vasemman puolen vilkuille)
- Ruskea (oikean puolen vilkuille)
Molemmat orkkishärpättimetkin saa toimimaan kun laittaa vilkkupiirin rinnalle sopivan vastuksen.
Lähetetty: 14:20 26.01.2006.
Kirjoittaja Choppers_forever
Sportster on vm 1986. On varmaan toi Amazonin henkinen ratkaisu...?
CF
Lähetetty: 14:21 26.01.2006.
Kirjoittaja Sepixlh
Rautiksissa vilkkurele on siinä valolipan alla sellainen automaatti sulakkeen ?
15x25mm kokoinen neliskanttinen, muodolla sinänsä ei ole väliä.
Näissä "museopeleissä" releessä on liittimet.
2-napainen 3-napaisissa on ilmeisesti myös "hätävilkku" ominaisuus
Lähetetty: 14:36 26.01.2006.
Kirjoittaja hlyytine
Onpa tuota älyboksia mustaakin. Mutta ei tämän ajan evosporteissa ole jakkaran alla kuin sulakkeet, sytkäboksi, starttirele ja vilkkurele/boksi. Kolme ensimmäistä on käsittääkseni helppo identifioida ja täten vilkkumötikkä on se jäljelle jäävä (voisiko tätä sanoa poissulkemisperiaatteeksi tms). Mutta niinkuin todettu, turhaapa sitä on vaihtaa.
Lähetetty: 15:05 26.01.2006.
Kirjoittaja porthos
Kun tämä aihe oli nostettu ylös ja asia on minulla ajankohtainen, niin uskallan kysyä seuraavaa:
Pyörä Sportster -02 R
Tangonpää vilkut on asennettu ja toimii. Taakse on vaihtumassa pienemmät 6 w vilkut. Kertokaa nyt rautalangasta vääntäen mihin väliin ne vastukset pitää laittaa tai siis miten? Myös mihin kannattaa "mötikät" eli vastus/vastukset piilottaa?
Olen lukenut tämän ketjun noin 100 kertaa ja en nyt ole ihan varma miten ne laitetaan.
Nim. merkk. Parempi kysyä kun katua ?
Lähetetty: 17:46 26.01.2006.
Kirjoittaja hemuli
Vastuksia ei laiteta mihinkään "väliin" vaan niistä tehdään kokonaan oma virtapiirinsä vilkkujen rinnalle. Eli releboksilta (tai vilkkupiuhasta) haaroitetaan sopivaksi lasketulle vastukselle piuha joka vedetään vastuksen jälkeen maihin. Kyllä ne on voinut laittaa jonnekin satulan alle tai öljytankin taakse jemmaan, ei ne niin paljoa lämpene (ethän kuitenkaan aja koko aikaa vilkku päällä.)
Tässä yksi aikaisempi keskustelu
www.hdcf.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=6973 .
Eli Porthoksen tapauksessa 9,6 ohmin vastus molemmille puolin pitäisi antaa toivotun lopputuloksen mutta varmasti pienempikin riittää.
Lähetetty: 19:45 26.01.2006.
Kirjoittaja ramtouch
CF, -86 sportissa rele löytyypi etuvalon umpion sisältä.
Lähetetty: 21:17 26.01.2006.
Kirjoittaja porthos
Kiitti vastauksesta! Näin ajattelinkin, mutta topicin alussa oli vähän muuta infoa ja ajattelin varmistaa.
P
Lähetetty: 22:44 26.01.2006.
Kirjoittaja Choppers_forever
ramtouch kirjoitti:CF, -86 sportissa rele löytyypi etuvalon umpion sisältä.
Thanx, mutta sähköt on ed om väsännyt uusiksi. Kurkkaanpa sinne kuitenkin. Semmoinen pitkulainen juttu löytyi satulan alta...hmmm...
CF