Sivu 3/12
Re: Taas akuista
Lähetetty: 11:40 14.10.2019.
Kirjoittaja pp99
Hyvää tietoa/keskustelua. Muutamalla kympillä näyttäisi
saavan myös akkuun kytkettävän laitteen, joka lähettää
akun varauksen bluetooth-linkillä puhelimeen. Sen taidan
hommata testiin.
Re: Taas akuista
Lähetetty: 12:06 14.10.2019.
Kirjoittaja ranze
Mulla on häläri/träkkeri joka lähettää tekstarin jos akun varaus laskee. Tai prätkä lähtee itsekseen reissuun. Tai sitten sille voi lähettää appin kautta kyselyn (tekstarin) ja saa jännitteen ym. tärkeää tietoa.
Lähietäisyydellä samat bluetoothina.
Re: Taas akuista
Lähetetty: 21:55 14.10.2019.
Kirjoittaja Veijo Esso
Litiumista sen verran, että ne ovat puhtaasti lämpimän kelin akkuja. Tähän aikaan vuodesta ei enää pidempiä reissuja tule ajettua, joten haitta on pieni, kun lämpimästä tallista pääsee aina lähtemään.
Tänään vanhin poika meni ison A:n kunniaksi (aamulla sai kortin) töihin Dynalla. Päivän kun pyörä seisoi viidessä asteessa, niin ei tahtonut woimamoottori lähteä käyntiin. Kolmannella startilla oli akku lämmennyt sen verran, että virtaa tuli ulos kunnolla ja jaksoi kääntää puristuksesta yli. Ehkä joku vähemmän kireä pata olisi lähtenyt käyntiin mukisematta.
Kyseessä on Exiden akku, joten mitään huippulaatua se ei ole. Ehkä joltakin muulta valmistajalta löytyy vähän enemmän kylmää kestävä akku.
Re: Taas akuista
Lähetetty: 08:36 15.10.2019.
Kirjoittaja JKKo
Vaikuttaa rajoitteiselta tuotteelta tuo litiumakku moottoripyörään.
Jos sitä ei olisi tehty ”yhteensopivaksi” vanhoihin peleihin, sen markkinat olisivat hyvin rajalliset. Nyt se on sovitettu sillä tavoin kuin on kyetty, menee mm lukkoon, ettei tyhjänä syttyisi palamaan kun laitteen voi vaikka työntää käyntiin.
Oikeampi tapa olisi ollut sovittaa uuden tekniikan akut vain uusiin laitteisiin, jossa litiumin ominaisuus on huomioitu latauksen ja mm sähköt purkavan hälyttimen osalta. Mutta silloin akkumarkkina olisi ollut pieni.
Ihan samoja kasvukipuja akuissa kuin valaisimissa. 60W hehkulampun luumenit saa 10W ledilampulla. Ledichippi ja poweri pitäisi kuitenkin saada käymään alle sadan asteen, mutta se on vaikeaa jos valaisin ei tuuletu. Just vaihdoin 50-luvun designvalaiaisimiin NOS Airam 60W hehkulamput kun uudenajan ledit alkoivat hajota 10kk käytön jälkeen ja molemmat rikki 1 viikon sisällä. Hajosivat hehkulampun tunneilla, ei hyvä.
(Ovikelloni soi tässä kohtaa. Kuriiri toi täyden tehdaspakkauksen Airamin ledilamppuja. Reklamoin ne aiemmin).
Kannattaa ostaa ne litiumakut lähikauppiaalta, niin saa edes rahat takaisin.
Re: Taas akuista
Lähetetty: 09:19 15.10.2019.
Kirjoittaja Veijo Esso
JKKo kirjoitti: 08:36 15.10.2019.
Vaikuttaa rajoitteiselta tuotteelta tuo litiumakku moottoripyörään.
Näinhän se on, enkä tämän kokeilun perusteella sellaista muihin pyöriini hanki.
Odotan mielenkiinnolla raporttia, jos ketjun aloittaja päättää hankkia mainosmiesten kehuman mörkö-AGM:n.
Re: Taas akuista
Lähetetty: 00:34 16.10.2019.
Kirjoittaja Kiwi
Litiumakulla varustetuille pyörille vinkiksi, virrat päälle ja kamppeet niskaan, pari minuuttia kun on pitänyt niin jaksaa ekalla startilla pyöräyttää.
Re: Taas akuista
Lähetetty: 11:32 17.10.2019.
Kirjoittaja ranze
Tulee ihan "vanhat hyvät ajat" mieleen.
Sen pari minuuttia meni näissäkin rituaaleissa.
https://www.youtube.com/watch?v=qW7Rx-xdxG8
Re: Taas akuista
Lähetetty: 14:12 17.10.2019.
Kirjoittaja Sepixlh
Re: Taas akuista
Lähetetty: 15:29 17.10.2019.
Kirjoittaja JKKo
220D:n saattoi paremmin jättää käymään joutavaa ettei tarvinnut tuota suorittaa koko ajan.
Re: Taas akuista
Lähetetty: 16:22 17.10.2019.
Kirjoittaja ranze
Kiksihän se kuuluis moottoripyörään, siinä olet täysin oikeassa. Strokeri puolipuristimineen on jo vähän liikaa, ainakin mulle. Bakerin lootaan sais kyllä kiksinkin, mutta yhdessä ulkoistetun kuutosvaihteen kanssa siitä tulee jo koomisen näköinen pötkylä. Frankentranny.
Totaaliofftopiccina, tuollainen h*ro 220 D oli aikoinaan. Syttyi juuri tuolleen "kahdella-kolmella-kahdella-kolmella" systeemillä eli startilla saatettava. Normi 85 Ah akku ei tahtonut riittää saattimatkalle. Sahasin telinettä ja laitoin kuorma-auton akun. Tais olla 115 Ah. Riitti.
124 S&S strokerissa oli kaksi akkua, toinen takakaatumaraudoissa kätkettynä nahkaiseen laukkuun. Kummasti auttaa lisäampeerit.
Re: Taas akuista
Lähetetty: 20:26 17.10.2019.
Kirjoittaja JKKo
Mitenkä mahtaisi toimia tommosen kingkong jättikoneen kanssa normiakun rinnalle kytkeytyvä starttiapu? Niitä vimpaimia, melkein taskukokoisia, joita kehuvat pystyvän antamaan apuvirran autolle(kin), silloin kun oma akku on kaput. Semmoinen mahtuisi pienempään piiloon. Tiedä sitten saako semmoinen olla kaiken aikaa akun rinnalla. Niitä on kahta lajia. Toisissa on jo mainetta saaneet litiumakut, mutta modernimmeissa superkondensaattorit.
Re: Taas akuista
Lähetetty: 10:08 18.10.2019.
Kirjoittaja jty
JKKo kirjoitti: 20:26 17.10.2019.
Mitenkä mahtaisi toimia tommosen kingkong jättikoneen kanssa normiakun rinnalle kytkeytyvä starttiapu? Niitä vimpaimia, melkein taskukokoisia, joita kehuvat pystyvän antamaan apuvirran autolle(kin), silloin kun oma akku on kaput. Semmoinen mahtuisi pienempään piiloon. Tiedä sitten saako semmoinen olla kaiken aikaa akun rinnalla. Niitä on kahta lajia. Toisissa on jo mainetta saaneet litiumakut, mutta modernimmeissa superkondensaattorit.
Loistava idea, pitääpä talvella viritellä. Teoriassa pitäs toimia tosi hyvin kunhan latausvirran rajoitus on sopivasti säädetty
Re: Taas akuista
Lähetetty: 12:09 18.10.2019.
Kirjoittaja Sepixlh
tässä aletaan rakentamaan järjestelmiä jotka ovat tuplasti kalliimpia kuin uusi alkuperäinen HD akku
Re: Taas akuista
Lähetetty: 12:21 18.10.2019.
Kirjoittaja JKKo
Sepixlh kirjoitti: 12:09 18.10.2019.
tässä aletaan rakentamaan järjestelmiä jotka ovat tuplasti kalliimpia kuin uusi alkuperäinen HD akku
Mutta vaan niille, joilla on enemmän moottoria kuin joku keskenkasvuinen MoCon tekele. Niitä, joissa originaali akkukin on liian vähän.
Re: Taas akuista
Lähetetty: 12:50 18.10.2019.
Kirjoittaja jty
Sepixlh kirjoitti: 12:09 18.10.2019.
tässä aletaan rakentamaan järjestelmiä jotka ovat tuplasti kalliimpia kuin uusi alkuperäinen HD akku
No noita superkonkkia autolatauskäyttöön saa eritehoisia ebaysta alkaen 13€.