Minä kohta viiskymppisenä muistan kekkoslovakian ajalta huonosti muun kuin yleisen ankeuden joka vähän alkoi 80-luvun lopulla muuttumaan parempaan, ja sen että ei pitänyt olla neuvostovastainen
Mutta autoverohommat muistan. Käytännössä alle 25-vuotiaan ajopelin tuonti mistään ulkomailta oli liki mahdotonta, ellei viettänyt siellä vähintään vuotta niin että todistetusti tienasi auton hinnan siellä. Poislukien pakettiautot, eli just ne viilukylkiset jenkit, ja niihinkin piti laittaa taakse kirkonpenkki sohvan paikalle, ja tervata sivuvalot ja keskijarruvalo umpeen Tai sitten voi kiinnittää farmarimersuun lisäpainoja ja popniitata suksipoksin katolle. Tai laikata Camarosta katto poikki ja liimailla persuksiin puoli metriä jatkoa että sai lavamallin. Tai Golf-Caddyn lavaan 10 sentin jatkopala että saatiin vaaditun mittainen lava siihenkin. Olihan näitä.
En tiedä minkä verran EU sitten vaikutti, mutta nykyään saa käsittääkseni aika vapaasti tuoda kaikenlaista, vallankin jos värkit on valmiiksi jossain EU-maan kilvissä, oli sitten pyörä tai auto. Ja nimenomaan EU:n ansiosta ja kotimaisten virkamiestemme ponnisteluista huolimatta.
Tulihan näitä myönnytyksiä jo aikaisemminkin toki, esim kolmas jarruvalo sallittiin (jos se oli Talmun tekemä tai muuten hyväksytty) jo joskus 90-luvun ihan alussa.
56% tariffi HD'lle
Re: 56% tariffi HD'lle
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
-
- Viestit: 173
- Liittynyt: 15:03 20.01.2007.
Re: 56% tariffi HD'lle
Nop
Älkää unohtako vuotta 1988 ! ! !
Roiskeläppä pakko poistui ja myös moottoripyöristä, ei enää navan axelin korkeuteen asti olevaa rekisterikilpeä ja/tai roiskeläppä kombinaatiota.
Lisäksi satulan ja ohjaustangon max korkeus ero lisääntyi, muistaakseni.
Myös pakettiautojen max 80km siirtyminen100km max nopeuteen( alle 1800kg) ja ilman keltaista tarraa takaluukussa.
Kekkoslovakiassa otettiin siis lisä askelia Reaganin kapitalismia kohti, huh.
Ostin siis chevyn uuden pickupin silloin(100km), huh huh.
Ile
Älkää unohtako vuotta 1988 ! ! !
Roiskeläppä pakko poistui ja myös moottoripyöristä, ei enää navan axelin korkeuteen asti olevaa rekisterikilpeä ja/tai roiskeläppä kombinaatiota.
Lisäksi satulan ja ohjaustangon max korkeus ero lisääntyi, muistaakseni.
Myös pakettiautojen max 80km siirtyminen100km max nopeuteen( alle 1800kg) ja ilman keltaista tarraa takaluukussa.
Kekkoslovakiassa otettiin siis lisä askelia Reaganin kapitalismia kohti, huh.
Ostin siis chevyn uuden pickupin silloin(100km), huh huh.
Ile
- Veijo Esso
- Viestit: 1121
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: 56% tariffi HD'lle
Eikö silloin tullut myös autovero pakettiautoihin? Joskus noihin aikoihin sekin riemu saatiin.etelahelsinki kirjoitti: 19:54 28.05.2021. Älkää unohtako vuotta 1988 ! ! !
Myös pakettiautojen max 80km siirtyminen100km max nopeuteen( alle 1800kg) ja ilman keltaista tarraa takaluukussa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
-
- Viestit: 173
- Liittynyt: 15:03 20.01.2007.
Re: 56% tariffi HD'lle
TohVeijo Esso kirjoitti: 21:07 28.05.2021.Eikö silloin tullut myös autovero pakettiautoihin? Joskus noihin aikoihin sekin riemu saatiin.etelahelsinki kirjoitti: 19:54 28.05.2021. Älkää unohtako vuotta 1988 ! ! !
Myös pakettiautojen max 80km siirtyminen100km max nopeuteen( alle 1800kg) ja ilman keltaista tarraa takaluukussa.
Vuonna -88 pakut olivat autoverottomia, alvi toki oli.
91/92 oli joku mitta muutos, starcraftien tuonti loppui.
Myöhemmistä ei muistikuvia koska ei henkilökohtaisesti kiinnostanut.
Ile
Re: 56% tariffi HD'lle
Taisi olla keskellä kesää 1990, jolloin henkilökuljetukseen suunnattujen pakettiautojen pykälistö vaihtui. Tavaratilan uudet mitat ja kantavuus, tilapäisistuimiston kieltäminen. Mut eihän noi heti loppuneet. Metro-Autolla riitti piilofarkku ja vanivarastoa vielä vuosiksi ja jo ostaneet päästivät omansa kiertoon todettuaan ajopelit itselleen syystä tai toisesta sopimattomiksi. Kulutusjuhlat olivat ohi ja se ihan ilman euroa tai EU:ta. Lama!!!
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: 56% tariffi HD'lle
Metro-Autolle ja Seinäjokiselle VM-koneelle jäi mustapekka käteen, kun pakuvanien lisäpenkkimahdollisuus poistui yllättäen ja autoja sataman häkit täynnä. Tai eihän se kokonaan poistunut, matalaan vaniin sai yhden jakkaran kopin sisään seinän taakse selkä menosuuntaan
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: 56% tariffi HD'lle
Huhtikuu 2009 jälkeen pick-uppiin saa laittaa kovan, matalankin lavakatteen. Tämä meni jotenkin niin että tuon jälkeen verokohtelu on päästöpohjainen. Silti viisipaikkaisesta ruotsintuonti Rangerista kannatti repäistä takapenkki pois. Ainakin käyttövoimavero on pakettiautona pienempi.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
Re: 56% tariffi HD'lle
Vuoden 2001 jälkeen maahantuotavan käytetyn auton autoveron oli vastattava samaa kuin Suomen markkinoilla olevassa vastaavassa autossa sitä veroa oli jäljellä prosentteina auton yleisestä markkina-arvosta laskettuna.
Aikaisemmin maahantuotavan käytetynauton vero oli 90% uuden vastaavan hinnasta. Oli auto kuinka vanha romu tahansa. Tuota sääntöä hieman muutettiin, mutta silti tuontiautojen vero auton markkina- arvoon suhteutettuna oli selkeästi enemmän kuin vastaavissa Suomiautoissa.
Vuoden 2001 veronmuutos laittoi käytettyjen tuontiautojen verot samalle tasolle käytettyjen ns Suomi-autojen kanssa.
Vuoden 1985 veronmuutos oli taas se, että yli 25 vuotiaista autoissa, autovero laskee muutaman prosentin joka auton ikävuosi. Sitä ennen maksoit yli 25 vuotiaastakin autosta 90% veroa uuden vastaavan verosta. Tästä alkoi ns uustuonti. Sitä ennen käytettyjä jenkkejä toivat maahan lähinnä erittäin varakkaat tai verottomaan muuttoautoon oikeutetut. Joista YK miehet olivat näkyvin ryhmä. Lähes kaikki ennen vuotta 1985 vähänkin erikoisempi autokalusto oli YK tuomisia.