Ystävämme imuvuoto tuli taas kylään

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Kiwi
Viestit: 2237
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Ystävämme imuvuoto tuli taas kylään

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Niiden holkkien pitäisi olla sen verran tiukat ettei liiku mihinkään, mun mielestä on jotain pielessä jos heiluu. Muistelisin että kanmen ja sylinterin väliin kuuluu ne pienet tapit, onhan ne paikoillaan?
panheadever
Viestit: 137
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: Ystävämme imuvuoto tuli taas kylään

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Ei ole pieniä tappeja 🤔 eikä ole kokoonpano kuvassakaan.
Vähän alhaalta ja vähän välistä on. Yhteensä n.1-2mm .😉
choppers since 1988
Pertti
Viestit: 6139
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Ystävämme imuvuoto tuli taas kylään

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kannessa pitäis olla kaksi holkkia/kansi ja helmassa yksi tappi/pytty.
Noin ainakin -96 varaosakuva näyttää ja varaosanumerot loppuu -83A kannentiiviste ja -86D alatiiviste.
Tiivisteistä voisi päätellä tappien ja holkkien olevan, kun niissä on reiät.
moderattori

Romu rauhoittaa!
panheadever
Viestit: 137
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: Ystävämme imuvuoto tuli taas kylään

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Joo. Kyllä siellä lohkossa olikin tappi vasemmalla puolella. Kyllä se kiristyessä kumminkin aika paljon keskittyy. Nyt kiristin imusarja kiinni ollessa. Kyllä sen nyt pitäs olla vähän paremmin kenties.. pieni rako jää kumminkin. Samaan kohtaan, kun ennenkin.. vanhoilla tivisteillä kohdistin. Seuraavaksi hion imusarjasta hieman takareunasta. Sitten uudet tiivisteet 👍
choppers since 1988
panheadever
Viestit: 137
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: Ystävämme imuvuoto tuli taas kylään

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Jenkki sivuilta löytyi paljon tietoon tästä samasta ongelmasta.. siellä puhuttiin mm. Asennus rasvasta. . Käyttävät kiinni tarttumisen esto rasvaa , ruskeaa Cat..
Ite oon kokeillut kyllä silikoni rasvaa.. mikähän rasva olisi parasta .mikä ei tartu kiinni. Lämmön mukaan tapahtuu laipoissa " elämistä" . Miten muuten saako laittaa tiiviste liimaa sylinterin puolelle imuaukon ympärille (kartioihin rasva)
choppers since 1988
Avatar
Kiwi
Viestit: 2237
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Ystävämme imuvuoto tuli taas kylään

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Tiivisteet kuivana paikoilleen etteivät ajan kanssa mene muodottomiksi. Muistelisin Aten joskus maininneen asiasta että varmin keino saada imuvuoto aikaiseksi on rasvata tiivisteet.
panheadever
Viestit: 137
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: Ystävämme imuvuoto tuli taas kylään

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Pitää kokeilla sitä tällä kertaa 👍
choppers since 1988
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Ystävämme imuvuoto tuli taas kylään

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Veijo Esso kirjoitti: 20:33 16.06.2024. Ah tätä onnea ja auvoa! Nyt kehrää kuin kissa ja kaikki ylimääräinen tärinä on poissa. Toivottavasti ei tarvitse ensi keväänä palata tähän ketjuun raportoimaan pettymyksestä.
Palataan taas aiheeseen. Ei nimittäin kestänyt riemua pitkään, vaan pari viikon päästä alkoi taas oireilla. Erinäisistä (muistakin) syistä jäi viime kesän ajot sitten vähiin ja vasta keväällä palasin asiaan.

Epäilys kohdistui tarvikeputsariin, tai oikeastaan sen kiinnitykseen, joka minusta ei keskittänyt kaasaria oikein. Hommasin talven aikana uuden putsarin kiinnitysraudan ja heitin kuikkaa aiemmin käytössä olleilla kiinnikkeillä. Keväällä sitten ruuvasin paikalleen käyttäen uusia tiivisteitä (aito tehtaan tuote) ja kestihän se taas ruhtinaalliset kolme päivää ennen kuin alkoi oireilla. V-käyrä oli tapissa, kun tuon takia jäi kevään EAK käymättä. Pyörällä ei kerta kaikkiaan pystynyt ajamaan.

Onneksi tuli paskat ajokelit, niin pääsin pohtimaan mistä homma kiikastaa. Nyt katse kääntyi aiemmin hommattuun tarvikeimusarjaan, ja epäilin sen kuitenkin olevan epäsopivampi kuin alkuperäinen, koska ongelmahan ei sillä varsinaisesti parantunut. Kaasari purettuna imusarjassa tuntui, että pyörän kulkusuuntaan nähden vasemmalla puolella olisi isompi väli kuin oikealla, vaikka imusarja oli silmämääräisesti keskellä. Ei ollut välineitä kurkkia paremmin sillä olevia välejä, joten piti keksiä jotain muuta millä tarkastella asiaa. Paikalliselta romikselta hain pätkän 65 mm alumiinitankoa ja sorvasin siitä kaasaria imitoivan palikan ja tein siihen kiinnitykset kulmaraudasta (pienellä säätövaralla). Nyt oli jigi, jolla sain otettua talteen kaasarin täsmällisen aseman ja pystyin purkamisen jälkeen katsomaan missä asennossa imusarja oli.

Kuva

Tuossa on kulmissa 13 mm reiät ja kiinnitys 1/2" UNC pulteilla huohotusreikiin. Toisessa päässä on pitkulaiset reiät ja M6 pultit.

Asemoin tuon paikalleen irrottamatta imusarjaa ja kiristin pultit. Irrotin jigi kansista, purin imusarjan ja asensin takaisin paikalleen ilman tiivisteitä ja pantoja.

Kuva

Kuvasta näkyy, että oli pienempi väli alareunassa (ei siis vasemmalla) ja ilmeisesti sen verran muljaa lämpölaajenemisen takia, että vetää tiivisteet vähän irti. Vuoto kun tuli aina kanavan alareunaan ja tasaisesti eteen ja taakse. Tässä vielä kuvat miten tiivisteet olivat paikallaan edessä ja takana ennen irrotusta imusarjasta.

Etupytty
Kuva

Takapytty
Kuva

Uusi kiinnitysrauta keskitti imusarjan oikein, joten kokeilin vielä alkuperäisellä ja sehän ei enää näytäkään lainkaan niin kapealta mitä aiemmin. Kun ei aiemmin ollut mitään välinettä tarkastaa välejä, niin tuli sitten väärässä asennossa tehtyä virheellinen johtopäätös kapeudesta. Tässä alkuperäinen imusarja jigillä asemoituna, ja sehän näyttää olevan just eikä melkein hyvä. Tasainen väli oli joka puolella. Vasemmalta ei saanut hyviä kuvia, kun en purkanut sieltä sylinterien tukirautaa pois.

Kuva

Lopuksi sitten laitoin imusarjan paikalleen jigin avulla. Oli muuten luvattoman helppoa, kun ei ollut mitään tiellä ja pääsi kiristämään pultin kun tuo oli paikallaan. Sen jälkeen jigi pois, kaasari paikalleen ja loput hilut kiinni.

Kuva
Tuossa symmetrisesti oleva pultin kannat ovat vanhojen S-mallisten korvakkeiden kiinnityspaikat, jotka tukin tekemällä reikiin kierteet ja tukkimalla ne sorvissa madalletuilla pulteilla. Kantojen alla on vielä Hylomaria varmistamassa, että on tiivis ja pysyvät paikallaan.

Osaava asentaja olisi varmaan saanut homman tehtyä helpommin ja ruuvattua tarvikeputsarin kiinnikkeet oikeaan asentoon. Ja olisin saanut minäkin, jos olisi silloin jo keksinyt tuon jigin, niin sen kanssa olisi saanut passattua.

Toimiiko tai kestääkö? En tiedä, kun en ole päässyt vielä ajamaan. Ehkä alkuviikosta pääsen baanalle ja sitten nähdään mitä tästä tuli. Olen nyt kuitenkin aika varma, että ongelman alkusyy oli aiemmassa kiinnityksessä, jonka joku edellinen omistaja oli asemoinut väärin ja siten väänsi aina tiivisteet jollakin tavalla vinoon. Tästä kielii aiemmin välissä ollut moottorisilikoni, jolla sinänsä kohtuullisesti oli saatu pahimmat vuodot kuriin.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Vastaa Viestiin