EVO BT Nokka- akselit
Re: EVO BT Nokka- akselit
Saattaa olla, mutta jos moottorissa on lyötynä se pitkä valmistusnumero, niin siitä ainakin saa kirjainkoodilla.
Näyttäis olevan huohotin vielä muovinen. Minä vaihtaisin sen teräksiseen. Vähän kallis on SS, mutta silti.
Samaten nokka-akselin rattaan vaihtaisin tuosta vanhasta nokasta siihen tulevaan. Niitä on monta halkaisijaa (sadasosamiilleistä puhutaan) ja ovat tehtaalla sovitettu värikoodien mukaan. Käytännössä ei varmaan muuta tule kuin nokkakopasta alkaa kuulua ääni, jos menee välykset tiukaksi.
Yksi akseli oli joskus laitettu puoliväkisin paikalleen ja se oli pinionirattaaseen nähden niin suuri, että pelkkää alakertaa pyöritellessä tuntui tahmealta. Rattaiden hampaat siis pohjasivat kunnolla. Onneksi mittailemalla löytyi jostakin vanhasta nokasta sopiva, niin tuli hammaskosketukseen välys.
On se muutenkin ajetussa koneessa hyvä laittaa samoin muotoutuneet rattaat keskenään.
Tuo vaihto tarvitsee prässin, mutta muuten on simppeli homma. Rattaan sisäpintaan jää olakkeessa olevasta lovesta jälki ja sen perusteella on helppo kohdistaa. Jos epäilyttää, piirtää piikillä omat viivat.
Näyttäis olevan huohotin vielä muovinen. Minä vaihtaisin sen teräksiseen. Vähän kallis on SS, mutta silti.
Samaten nokka-akselin rattaan vaihtaisin tuosta vanhasta nokasta siihen tulevaan. Niitä on monta halkaisijaa (sadasosamiilleistä puhutaan) ja ovat tehtaalla sovitettu värikoodien mukaan. Käytännössä ei varmaan muuta tule kuin nokkakopasta alkaa kuulua ääni, jos menee välykset tiukaksi.
Yksi akseli oli joskus laitettu puoliväkisin paikalleen ja se oli pinionirattaaseen nähden niin suuri, että pelkkää alakertaa pyöritellessä tuntui tahmealta. Rattaiden hampaat siis pohjasivat kunnolla. Onneksi mittailemalla löytyi jostakin vanhasta nokasta sopiva, niin tuli hammaskosketukseen välys.
On se muutenkin ajetussa koneessa hyvä laittaa samoin muotoutuneet rattaat keskenään.
Tuo vaihto tarvitsee prässin, mutta muuten on simppeli homma. Rattaan sisäpintaan jää olakkeessa olevasta lovesta jälki ja sen perusteella on helppo kohdistaa. Jos epäilyttää, piirtää piikillä omat viivat.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
-
- Viestit: 117
- Liittynyt: 22:27 01.06.2012.
Re: EVO BT Nokka- akselit
[attachment=0]Screenshot_20240217-164353~2.png[/attachmen]
E10 hylsy tuohon vähän väljä. Onko tuohon joku jenkkikoko ??
E10 hylsy tuohon vähän väljä. Onko tuohon joku jenkkikoko ??
choppers since 1988
Re: EVO BT Nokka- akselit
1/4"
Katso nostajista mihin päin sivussa olevat reiät on. Tuskin mitään eroa toiminnassa on, mutta on se suunta jossakin erikseen sanottu.
Nostajan rullissa ei sitten saa olla yhtään välystä.
Rullasarja on halpa, mutta öljypumppu maksaa ja siihen vielä työ ja vitutukset päälle.
Jos purat ja peset nostajat, niin sitten ei tarvitse kasatessa murehtia pyörittelyjen kanssa, mutta käynti on melko äänekästä, kun tyhjästä alkaa. Joskus menee kauankin ennen kuin viimeisenkin kolina loppuu. Pieni tippa öljyä nopeuttaa, mutta nostajan kasaaminen on hankalampaa.
Katso nostajista mihin päin sivussa olevat reiät on. Tuskin mitään eroa toiminnassa on, mutta on se suunta jossakin erikseen sanottu.
Nostajan rullissa ei sitten saa olla yhtään välystä.
Rullasarja on halpa, mutta öljypumppu maksaa ja siihen vielä työ ja vitutukset päälle.
Jos purat ja peset nostajat, niin sitten ei tarvitse kasatessa murehtia pyörittelyjen kanssa, mutta käynti on melko äänekästä, kun tyhjästä alkaa. Joskus menee kauankin ennen kuin viimeisenkin kolina loppuu. Pieni tippa öljyä nopeuttaa, mutta nostajan kasaaminen on hankalampaa.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
-
- Viestit: 117
- Liittynyt: 22:27 01.06.2012.
Re: EVO BT Nokka- akselit
Eli 12 kulmainen 1/4" hylsy...joo en pura hydrauleja. Muovinen huohotin vaihtoon..
choppers since 1988
-
- Viestit: 117
- Liittynyt: 22:27 01.06.2012.
Re: EVO BT Nokka- akselit
Mihin tarkoitukseen on ylikoko huohotin. Noissa teräs malleissa näyttää olevan
choppers since 1988
Re: EVO BT Nokka- akselit
Jos pesä on kulunut väljäksi, niin silloin se koneistetaan ylikokoon. Ratas on saman kokoinen.
Luulisin olevan evossa aika harvinaista ja työläskin se on, kun pitää ottaa lohko irralleen.
Osa on sama kuin pannuissa ja soveleissa....
Luulisin olevan evossa aika harvinaista ja työläskin se on, kun pitää ottaa lohko irralleen.
Osa on sama kuin pannuissa ja soveleissa....
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: EVO BT Nokka- akselit
En tunne evon tekniikkaa, mutta jos avaat nostajapesät, niin eikö ne pitäis keskittää samaan malliin kuin twin cam? Sellaiset kartiomalliset ruuvit niin kuin pannussakin on. Kahdella tuli toimeen.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
-
- Viestit: 117
- Liittynyt: 22:27 01.06.2012.
Re: EVO BT Nokka- akselit
Vielä sen verran, et mites tuo uusi teräs huoharin välys ? Onnistuuko ihan sillä entisellä nailon prikalla n. 0,10-0.25 välykseen jos sattuuu
choppers since 1988
Re: EVO BT Nokka- akselit
Laittaisin metallisen. Setti parinkympin luokkaa.
Tuo kymppi on päittäisvälyksenä jo hyvinkin tiukka.
0.15 olen pitänyt alarajana Harrikan kaikissa simmattavissa akseleissa.
Tuo kymppi on päittäisvälyksenä jo hyvinkin tiukka.
0.15 olen pitänyt alarajana Harrikan kaikissa simmattavissa akseleissa.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: EVO BT Nokka- akselit
Nailonia mä laitoin shoveliin kun sen kasasin, metallinen huohotin siellä jo olikin. Sen verran paksu prikka tuohon vaadittiin enkä tuntenut metallisen olevan tuossa tarpeen.
-
- Viestit: 117
- Liittynyt: 22:27 01.06.2012.
Re: EVO BT Nokka- akselit
Joo. Niin meinasin laittaa. Kyllä sen pitää kestää.. kestää se nailon muuallakin mm. Kiristimissä
choppers since 1988