Sivu 4/4
Lähetetty: 15:50 22.03.2006.
Kirjoittaja Choppers_forever
Ja jatkletaan.
Ongelma: Vilkut eivät toimi. Pelkkien takavilkkujen kanssa homma pelitti hienosti. Etuvilkkujua asentaessa osui plussa maihin vahingossa. Tämän jälkeen ainoastaan vilkkujen merkkivalo palaa, kun kytkee vilkun päälle.Vilkuista ei välkettäkään.
Tarkistettu:
Sulakkeet ehjät ( kolme )
Virta tulee releen luo MUTTA mitään ei tapahdu. Ja kun releen ohittaa, ei mitään tapahdu. Ainoastaan merkkivalo palaa. Mitattu 12 ,45 V releeseen tulevasta plussasta.
Kaikki vilkut ehjiä.
Vilkkujen maadoitus toimii.
Katkaisijassa ei vikaa.
Muut johdot suojattu.
....?
"Sähkötuhospesialisti" CF
Lähetetty: 16:12 22.03.2006.
Kirjoittaja Choppers_forever
Sähkö vihaa mua....ja mä sitä
eli kokeiltu on uudella bilteman releellä, sama meno jatkuu. Onko releellä merkitystä mitenpäin sen laittaa ( pohjassa X ja L napojen kohdalla ) Ennen oli kolmenapainen rele, jossa yhdessä ei ollut johtoa. Nyt siis kaksinapainen. Onko joku piuha jossain kärvähtänyt niin, että lyö ittensä oikariin jossain päin = vittumainen vaihtoehto kun joutuu purkamaan kaikkee ihan sairaasti... yhyy...
CF
Lähetetty: 19:34 22.03.2006.
Kirjoittaja Akseli R.
Choppers_forever kirjoitti:Sähkö vihaa mua....ja mä sitä
eli kokeiltu on uudella bilteman releellä, sama meno jatkuu. Onko releellä merkitystä mitenpäin sen laittaa ( pohjassa X ja L napojen kohdalla ) Ennen oli kolmenapainen rele, jossa yhdessä ei ollut johtoa. Nyt siis kaksinapainen. Onko joku piuha jossain kärvähtänyt niin, että lyö ittensä oikariin jossain päin = vittumainen vaihtoehto kun joutuu purkamaan kaikkee ihan sairaasti... yhyy...
CF
En tiiä minkä moinen rele sulla ompi ja on kumma, että takavilkut pelittää. Mulla on semmonen kaks napanen rele metalli kuorilla. Ne pittää ne kuoret laittaa maihin, jos sulla on samanlainen rele, niin koitappa sitä.
Edit: Ja niillä releen napaisuuksilla ompi merkitystä
Edit2: Oompi vähän kaljoissaan, mutta kannattaapi koittaa. Ja itellä oli semmonen juttu Saksan vilkkujen kans, että musta ei ollu maa, eikä raita johto signaali, vaan olivat päinvastoin. Oli jännää, kun ajovalot vilkku releitten tahtiin
Lähetetty: 20:17 22.03.2006.
Kirjoittaja rami
Retro lehdessä oli juttu ja ohje elektronisesta vilkkureleestä, ei tarvi etuvastusta joten sähköä säästyy, olikohan uusin lehti, helppo tehdä. ei tarvi välttämättä sitä piirilevyä vaan reikälevyn.
Saatoi tosin olla ledeille.
Kirjastossa vilkasin.
Lähetetty: 07:51 23.03.2006.
Kirjoittaja Sepixlh
Choppers_forever kirjoitti:Ja jatkletaan.
Ongelma: Vilkut eivät toimi. Pelkkien takavilkkujen kanssa homma pelitti hienosti. Etuvilkkujua asentaessa osui plussa maihin vahingossa. Tämän jälkeen ainoastaan vilkkujen merkkivalo palaa, kun kytkee vilkun päälle.Vilkuista ei välkettäkään.
"Sähkötuhospesialisti" CF
Tarkista että etuvilkut saavat maata, ohjaustanko ei ainakaan alkuperäisessä rakentessa ole maadotettu (kumit välissä) eikä myöskään etuvalo
Maadotus tulee ohjausakselin laakeroinnin läpi
Releen ja vilkkujen toiminnan voi kokeilla myös pyörästä irroitettuna eli toisen puolen vilkkujen + johdot yhteen, siitä releeseen X -napaan ja releen L-navasta akun (+):n maadotukset akkuun (-) pitäis vilkkua
Sitten vain takaisin pyörään... jos nyt etuvilkut ei toimi on vilkkukatkaisimessa jotain vikaa
lähtisin kuitenkin tarkistelemaan ensin noi maadotukset. Releen kuorta ei tarvi maadottaa.
Lähetetty: 08:32 23.03.2006.
Kirjoittaja hemuli
Alunperinhän noissa menee maadoitusjohto t-kappaleesta runkoon. Ei kannata poistaa. Laakerit on yllättävän huonoja johtamaan sähköä, aikoinaan tappelin softailin takavalon ja -vilkkujen kanssa - ne oli kiinnitetty takasvingiin eikä meinannut toimia sitten millään. Ongelma ratkesi kun vedin johdonpätkän takahaarukasta runkoon.
Lähetetty: 09:42 24.03.2006.
Kirjoittaja Choppers_forever
Kiitos kaikille,
Eilen rauhallisesti hommia tehden kaikki viat kartoitettu ja vilkut räpsyy nyt juuri oikealla tavalla
kiitos kaikille.
Eli releeltä katkaisijalle mennyt piuha oli kärvähtänyt. Ja myös vasen etuvilkku. Ne korvattiin ja kaikki alkoi toimimaan. Samalla uusittiin sitten muitakin johtoja. Nyt rokkaa.
Aloin taas ymmärtämään sähkömysteeristä hieman enemmän. Tänään valojen kimppuun.
CF
Re:
Lähetetty: 11:35 14.03.2009.
Kirjoittaja Summa
hemuli kirjoitti:Jos on näitä uudempia laitteita joissa on automatiikkaboksi niin se vaatii noi vastukset. Ei sitä boksiakaan kannata heittää pois koska sen jälkeen joutuu pitämään vilkkupainiketta pohjassa aina kun haluaa vilkuttaa.
Nevermind.. Vastuskauppaan.
edit: hieman OT, jos jollekkin tulee vilkkujen vaihto eteen. YE:stä löytyypi hyllystä tehovastuksia, arvot sitten U=RI kaavan mukaan.
Sportster 21W vilkkuparin vaihto 6W kellermanin ledipariin => vastukseksi rinnan 4.7ohm per puoli.
http://www.yeoy.fi/index.php?main=64&pr ... uctID=6798" onclick="window.open(this.href);return false;
Re:
Lähetetty: 20:06 14.03.2009.
Kirjoittaja hillbilly
juuri näin ja lopetetaan se vastusten tuuletus
Jorke kirjoitti:Itse vaihtaisin sen vilkkureleen sellaiseen mikä pelaa yksilläkin polttimoilla. On meinaan halpoja autotarvike liikkeissä. Itse revin oman yhdestä vanhasta Cherrystä ja se pelas yhdellä vilkulla. Nyt ostin Biltemasta varareleen, Amazonin, 2,25?. En ole kyllä testannut pelaako se yksillä vilkuilla mut muistaakseni joku niin sano joskus...
Ei tarvi viritellä ylimääräistä.
Uudemmista pyöristä en kyllä tiedä miten toteutettu.