1991 FXLR ei lähde käyntiin

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Shortone kirjoitti: 21:41 23.06.2023. 694287630_max.jpg
Kiwi kirjoitti: 20:54 23.06.2023. Nyt täytyy ihmetellä mitä tarkoittaa ”seosruuvin kumitiiviste oli jousen päässä. Nyt se on jousen kannassa”?
Prikkaa ei ollut ollenkaan.
Se pitää olla, kuten kuvassa vasemmalla, eli tiiviste alimpana, sitten prikka ja sitten jousi.

Jos prikka puuttui, niin joku edellinen seppä tuota sitten on jo päässyt avaamaan ja hävittänyt prikan. Samalla siellä reiässä voi olla jäämistönä lisääkin O-renkaita ja jopa se prikka. Ronki langalla reikä varmasti puhtaaksi. Kun reikä on tyhjä, sitten kumi - prikka - jousi - neula. Neula kevyesti kevyesti pohjaan ja kierros puolitoista auki sen jälkeen.

Tuo vaikuttaa tyhjäkäyntiin selvästi. Mutta jos se on edes suunnilleen linjassa, niin tuskin se pärskimistä aiheuttaa. Eikä välttämättä se prikan puutekaan sitä tee. Lähinnä se suojaa kumia ja painaa sitä tasaisesti tiivistyspintaan.

CV:n / imusarjan tiiviste on ronkeli, siihen tulee helposti imuvuotoa. Toinen riskikohta ovat imusarjan tiivisteet kanteen.
Pekka L kirjoitti: 06:38 24.06.2023. Oliko tuohon kaasarin vaihtamiseen joku syy...?
Tämä on hyvä kysymys, eikä jälkiviisautta. Eli kävikö jo huonosti aiemmin ja siksi kaasaria on vaihdettu?

Itse kaasari harvoin menee niin huonoon kuntoon, ettei se putsaamalla ja korjaussarjalla parane. Toki mahdollista sekin.

Itse en CV:tä ole ronkkinut kuin pari kertaa. Täältä löytyy siihen paljon parempia tietäjiä. Mutta siinä on kyllä paljon liikkuvia osia, joissa voi olla ongelmaa. Esim. ryypyn luisti, pääsuuttimen neula väärässä lovessa ja korkeudella, luistin kumi rikki/huono, luistiin porattu isojen poikien ohjeiden mukaan viritysreikä jne. Tästä osaavat muut jatkaa paremmin ja voi olla, että on jo kommentoitukin. En niin tarkkaan koko ketjua tavannut.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Shortone
Viestit: 94
Liittynyt: 20:05 06.07.2021.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Shortone »

Pekka L kirjoitti: 06:38 24.06.2023. Oliko tuohon kaasarin vaihtamiseen joku syy...?
Tämä on hyvä kysymys, eikä jälkiviisautta. Eli kävikö jo huonosti aiemmin ja siksi kaasaria on vaihdettu?
[/quote]
Juu näin oli. HD:n oma kaasari yski ja paukkui samalla lailla. Nyt jos tietäisin jonkun kaasariexpertin niin veisin sen alkuperäisen tarkastettavaksi.
Shortone
Viestit: 94
Liittynyt: 20:05 06.07.2021.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Shortone »

Joe Cool kirjoitti: 12:50 24.06.2023. CV:n / imusarjan tiiviste on ronkeli, siihen tulee helposti imuvuotoa. Toinen riskikohta ovat imusarjan tiivisteet kanteen.
Imusarjan tiivisteet on uusittu ja CV:n ja imusarjan välinen tiiviste tarkistettu.
Avatar
Pekka L
Viestit: 438
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Shortone kirjoitti: 17:01 24.06.2023.
Pekka L kirjoitti: 06:38 24.06.2023. Oliko tuohon kaasarin vaihtamiseen joku syy...?
Tämä on hyvä kysymys, eikä jälkiviisautta. Eli kävikö jo huonosti aiemmin ja siksi kaasaria on vaihdettu?
Juu näin oli. HD:n oma kaasari yski ja paukkui samalla lailla. Nyt jos tietäisin jonkun kaasariexpertin niin veisin sen alkuperäisen tarkastettavaksi.
[/quote]
No niin. Mennään sitten vielä ajassa taaksepäin, eli aikaan vanhan kaasarin kanssa:
Miten tämä yskä ja pauke alkoivat?
Omia aikojaan ja yllättäen, vai teitkö ennen sitä jotain muutoksia tai korjauksia?

Oletko imusarjan tiiveyden testannut brakecleanerilla, tai vastaavalla?
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Shortone
Viestit: 94
Liittynyt: 20:05 06.07.2021.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Shortone »

Pekka L kirjoitti: 18:07 24.06.2023. No niin. Mennään sitten vielä ajassa taaksepäin, eli aikaan vanhan kaasarin kanssa:
Miten tämä yskä ja pauke alkoivat?
Omia aikojaan ja yllättäen, vai teitkö ennen sitä jotain muutoksia tai korjauksia?

Oletko imusarjan tiiveyden testannut brakecleanerilla, tai vastaavalla?
Juu omia aikojaan ja kesken ajokauden syksyllä alkoi. En ole testannut brakecleanerilla tai vst. Irroitettaessa totesin sen elastiseksi ja tiukaksi, eikä siinä näyttänyt olevan mitään ulkoisia vikoja.
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Heitetäänpä yksi arvaus lisää.....
Akkukaapelin kenkä poikki niin, että makaa startin päässä ja käynnistettäessä hitsautuu pikkuisen kiinni ja sitten kovemmassa tärinässä irtoaa ja alkaa katkoa virtaa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Shortone
Viestit: 94
Liittynyt: 20:05 06.07.2021.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Shortone »

Pertti kirjoitti: 20:06 24.06.2023. Heitetäänpä yksi arvaus lisää.....
Akkukaapelin kenkä poikki niin, että makaa startin päässä ja käynnistettäessä hitsautuu pikkuisen kiinni ja sitten kovemmassa tärinässä irtoaa ja alkaa katkoa virtaa.
Kyllä se varmaan on polttoainepuolessa, kun ryyppy päällä kulkee nykimättä, mutta heti kun vähentää ryyppyä, niin alkaa paukkua, myös paikallaan ollessa ja tyhjäkäynnillä. Turha ryypyn pito vain mustuttaa tulppia ja joutunut käyntiongelmien takia jo kahdesti tänä kesänä vaihtamaan mustat tulpat. Se ei jostain syystä saa tarpeeksi bensaa.
Avatar
Pekka L
Viestit: 438
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Shortone kirjoitti: 19:40 24.06.2023.
Pekka L kirjoitti: 18:07 24.06.2023. No niin. Mennään sitten vielä ajassa taaksepäin, eli aikaan vanhan kaasarin kanssa:
Miten tämä yskä ja pauke alkoivat?
Omia aikojaan ja yllättäen, vai teitkö ennen sitä jotain muutoksia tai korjauksia?

Oletko imusarjan tiiveyden testannut brakecleanerilla, tai vastaavalla?
Juu omia aikojaan ja kesken ajokauden syksyllä alkoi. En ole testannut brakecleanerilla tai vst. Irroitettaessa totesin sen elastiseksi ja tiukaksi, eikä siinä näyttänyt olevan mitään ulkoisia vikoja.
Semmosta poissulkevaa metodia kehotan jatkettavaksi. Eli kliinerisprayn suuttimeen letkua jatkoksi, että pääset ruiskuttelemaan kaikki kaasarin ja imusarjan liitokset. On kuitenkin suht yksinkertainen ja edullinen tsekkaus.
Ainakin täältä etäparannusta suorittaessa tuntuu mahdottomalta, että molemmat kaasarit olis viallisia... Eli joku muu syy siitä täytynee löytyä?
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Shortone
Viestit: 94
Liittynyt: 20:05 06.07.2021.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Shortone »

Pekka L kirjoitti: 22:09 24.06.2023. Semmosta poissulkevaa metodia kehotan jatkettavaksi. Eli kliinerisprayn suuttimeen letkua jatkoksi, että pääset ruiskuttelemaan kaikki kaasarin ja imusarjan liitokset. On kuitenkin suht yksinkertainen ja edullinen tsekkaus.
Ainakin täältä etäparannusta suorittaessa tuntuu mahdottomalta, että molemmat kaasarit olis viallisia... Eli joku muu syy siitä täytynee löytyä?
Juu olen samoilla linjoilla. Suuttimiakin olen vaihdellut ja nyt siinä on 44 / 180, eikä sekään pitäisi olla pielessä. Täytyy kokeilla sitä kliinerispraytä. Kiitos tuesta.
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Shortone kirjoitti: 17:01 24.06.2023.
Pekka L kirjoitti: 06:38 24.06.2023. Oliko tuohon kaasarin
Juu näin oli. HD:n oma kaasari yski ja paukkui samalla lailla. Nyt jos tietäisin jonkun kaasariexpertin niin veisin sen alkuperäisen tarkastettavaksi.
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Kannatta tarkistaa myös tuo imusarjasta VOES kytkimelle ja bensahanalle lähtevät alipaineletkut
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Shortone
Viestit: 94
Liittynyt: 20:05 06.07.2021.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Shortone »

Spraytä en kokeillut vielä, mutta Hot Bikesta sain hyvän neuvon. Aikaisemmin uusin imusarjan ja kannen väliset tiivisteet ja kiristin imusarjan kansiin ennen kuin asensin kaasarin ja ilmanputsarinkotelon. Tuo olisi pitänyt tehdä toisin päin, eli ensin asentaa/kiristää kaasari ja ilmanputsari ja vasta sen jälkeen kiristää imusarja. Ilmanputsarin liikkuminen kiristettäessä saa myös imusarjan liikkumaan, vaikka se olisi jo kiristetty. Imusarjan kiristäminen oli muutenkin hankalaa, mutta vielä hankalammaksi sen tekee kun kaasari on tiellä. Nyt tuli hankittua ylipitkät pallopäiset kuusiokoloavaimet joilla kiristäminen pitäisi onnistua toivon mukaan.
Avatar
Pekka L
Viestit: 438
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Tekisi mieleni sanoa, että testaa nyt kuitenkin ensin. Ennenkuin alat uudelleen asentamaan, oikeassa järjestyksessä. Nimittäin, jos ei sitä imuvuotoa ole, niin eipä sillä sitten ole väliä, missä järjestyksessä olet asennuksen tehnyt. Ja vian etsimistä täytyy jatkaa eri suunnalta! :wink:
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Shortone
Viestit: 94
Liittynyt: 20:05 06.07.2021.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Shortone »

Pekka L kirjoitti: 10:47 02.07.2023. Tekisi mieleni sanoa, että testaa nyt kuitenkin ensin. Ennenkuin alat uudelleen asentamaan, oikeassa järjestyksessä. Nimittäin, jos ei sitä imuvuotoa ole, niin eipä sillä sitten ole väliä, missä järjestyksessä olet asennuksen tehnyt. Ja vian etsimistä täytyy jatkaa eri suunnalta! :wink:
Asensin uudestaan imusarjan ja kaasarin ja niiden väliin uudet tiivisteet. Kaasariin laitoin uuden seosruuvin kumitiivisteineen ja prikkoineen. Huonommaksi meni nyt paukkuu ryyppy päälläkin, ennen paukkui kun otti ryypyn pois päältä. Yritin spreijata brake cleaneria muttei siinä tyhjäkäynti yskimisen ohella huomannut eroa. Varmuuden vuoksi lämmittelin moottorin tyhjäkäynnillä kuumaksi, muttei siinäkään ollut mitään eroa.
Avatar
ranze
Viestit: 881
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja ranze »

Kannattaisko mitata puristukset? Venttiilivuoto?
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Vastaa Viestiin