.

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
LuigiDiRiva
Viestit: 61
Liittynyt: 16:09 09.10.2005.
Paikkakunta: Namula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LuigiDiRiva »

santtu kirjoitti:Saammeko nyt kuulla sieltä ketjuvartisten talikoiden toimistosta mielipiteen AKE:n ammattitaidosta ja pykälänlukukyvystä?
Tuohon en sano mitään, mutta kai se ammattitaidon-, ja pykälienlukutaidon puute oli kyseisellä poliisisedällä.

Itse ainakin ajelen -96 Heritge Softail Classicillani edelleen vaimoni kanssa, vaikka rekisteriotteessa on paikkaluku 1. Siihen sain oikein luvankin AKE:sta! *nauraa*

Ps. "Kahva"remmikin löytyy, joten sitäkään huolta ei ole, vaikka sitä ei tarvitakkaan.=)
mcmies

Viesti Kirjoittaja mcmies »

Paperitalikkotyömaa kuulee.

Vaatimus matkustajan satulasta ja jalkatapeista ei perustu "käytäntöön" vaan lakiin. Ihan järkevä vaatimus, eikö totta?

Mutta se paikkaluvun muutos pitää edelleen lain mukaan muutoskatsastaa.

Tyyppihyväksyntävaatimukset matkustajan kädensijoista ovat kolmas juttu. Se, että Viagrassa ei ole kädensijoja, kertoo vain siitä, etteivät valmistajatkaan viitsi noudattaa kaikkia direktiivejä (tai sitten direktiivissä on joku porsaanreikä).

Niin että terveisiä vain AKE:n pojille ja ketjuvarsitalikkotyömaalle... :wink:

Poliisin kyvystä tulkita lakia on turha sanoa yhtään mitään.
Aironia
Viestit: 44
Liittynyt: 15:47 19.07.2005.
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Aironia »

Ketjuvartisilla talikoilla hommat jatkuu ihan sen mukaan mitä kansa ja sen edustajat pitävät tärkeänä. (Tässä tapauksessa kysyjästä tuli tavallaan myös vastaaja ministeriksi siirryttyään)
http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/ut ... 59/2005+vp

Lain lukemisessa pitää ainakin unohtaa tuo kauan kasvatettu maalaisjärki eli laissa lukee juuri niinkuin siinä on kirjoitettu. Ja jos ei ole erikseen sanottu, tai on jätetty tulkinnalle varaa, niin tulkintaa saa tehdä AKE ja poliisi, ei siis lainsäätäjä itse, mutta voi toki ilmaista mielipiteensä siitä mitä on tarkoitettu säätää. Tuomioistuin viime kädessä päättää mikä on kirjoitetun ja tulkinnan suhde toisiinsa.

AKE:n pätevyyttä arvioidaan säännöllisesti tulosohjauksen yhteydessä ja viimeisten arvioiden mukaan toiminta täyttää sille asetetut tavoitteet.

Ja vaikka toiminta täyttäisi vain 99 %.sesti tavotteen niin aina löytyy niitä siellä 1 %:ssa joka on 100 %:sesti tyytymätöntä, näinhän se menee.
mcmies

Viesti Kirjoittaja mcmies »

Aironia kirjoitti:Ketjuvartisilla talikoilla hommat jatkuu ihan sen mukaan mitä kansa ja sen edustajat pitävät tärkeänä. (Tässä tapauksessa kysyjästä tuli tavallaan myös vastaaja ministeriksi siirryttyään)
http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/ut ... 59/2005+vp
Siunatkoon, en saata uskoa silmiäni. Pitäisiköhän ryhtyä demariksi...??? :twisted:

Tiedätkös Airoonia mitä? Meitä täällä paperitalikkotyömaalla oikein koulutetaan siihen, että laintulkinnassa saa ja pitää käyttää arkijärkeä...

Tulosohjauksen epäonnistumisesta pitäisi seurata ulosohjaus. Ehkä juuri tästä syystä kaikki tekevät niin kovaa tulosta.

"Ei meistä poliiseistakaan ole kuin se 1 % niitä pahoja poliiseja!" - Muuan konstaapeli, joka ei halua nimeään julkisuuteen
Avatar
Jorke
Viestit: 816
Liittynyt: 14:01 05.07.2003.
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jorke »

mcmies kirjoitti:"Ei meistä poliiseistakaan ole kuin se 1 % niitä pahoja poliiseja!" - Muuan konstaapeli, joka ei halua nimeään julkisuuteen
1% poliisit ja 1% bikerit :)
Aironia
Viestit: 44
Liittynyt: 15:47 19.07.2005.
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Aironia »

Tiedätkös Airoonia mitä? Meitä täällä paperitalikkotyömaalla oikein koulutetaan siihen, että laintulkinnassa saa ja pitää käyttää arkijärkeä...
Jos laissa sanotaan, että kanoja koskevia vaatimuksia sovelletaan myös kukkoon niin pykälät luetaan sen mukaisesti, vaikka kana ja kukko ei omasta mielestä sama asia olisikaan. Mutta totta kai muninnasta puhuttaessa pitää ymmärtää ettei varmaan juuri niitä kohtia katsota myös kukkoa koskeviksi. Mutta sellaisia pykäliä ei pitäisi edes kirjoittaa, missä tulkinta ei ole yksiselitteinen. Pitää siis kirjoittaa erikseen pykälään maininta ettei kanoja koskevia säännöksiä sovelleta kukkoon munimisen osalta. Kuulostaa tyhmältä, mutta niin ne lainkirjoittajat aina kuulostaa, joten ei mitään menetettävää sen puolesta :wink:

Arkijärkeä on se, että puhutaan asioista niin, että lapsikin sen ymmärtää. Sitten vaan ryhmässä niistellään herneitä, kun joku ajatteli jonkun ajattalevan, että joku on niin tyhmä että ei vähemmästä ymmärtäisi.
Avatar
Lawless
Viestit: 623
Liittynyt: 15:54 21.10.2004.

Viesti Kirjoittaja Lawless »

mcmies kirjoitti:
Aironia kirjoitti:Ketjuvartisilla talikoilla hommat jatkuu ihan sen mukaan mitä kansa ja sen edustajat pitävät tärkeänä. (Tässä tapauksessa kysyjästä tuli tavallaan myös vastaaja ministeriksi siirryttyään)
http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/ut ... 59/2005+vp
Siunatkoon, en saata uskoa silmiäni. Pitäisiköhän ryhtyä demariksi...??? :twisted:

Tiedätkös Airoonia mitä? Meitä täällä paperitalikkotyömaalla oikein koulutetaan siihen, että laintulkinnassa saa ja pitää käyttää arkijärkeä...

Tulosohjauksen epäonnistumisesta pitäisi seurata ulosohjaus. Ehkä juuri tästä syystä kaikki tekevät niin kovaa tulosta.

"Ei meistä poliiseistakaan ole kuin se 1 % niitä pahoja poliiseja!" - Muuan konstaapeli, joka ei halua nimeään julkisuuteen
No ei ole vaikeaa arvata kuka tuohon poliisien 1% porukkaan kuuluu! H.Helin - suomen eräs sadistisimpia kiusaajia etunenässä. En koskaan anna kyseiselle "herralle" :x anteeksi sitä kun mätkäisi n. 9 vuotta sitten yli 4000 mk:n lisäverot! :evil:

Taas päästään tähän minulle tuttuun sanontaan:
Ruotsi on monarkia jossa virkamiehet PALVELEVAT kansalaisiaan.
Suomi on tasavalta jossa kansalaiset PALVELEVAT virkamiehiä :evil: :evil: :evil: :evil: :x :x :x
Avatar
santtu
Viestit: 837
Liittynyt: 16:08 08.05.2002.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Rekisteri-otteen istumapaikat.

Viesti Kirjoittaja santtu »

HARIKKA1 kirjoitti:
LuigiDiRiva kirjoitti:Selvitin tänä aamuna kyseistä "ongelmaa" AKE:n teknisestä neuvonnasta ja heidän lakimieheltään. <SNIP> Lupasivat laittaa asiasta tiedoitteen poliiseille. Olivat jopa tyytyväisiä, että tällainenkin ongelma tuli heidän tietoonsa.
Toivottavasti tuo tiedote polliiseille ei tarkoita jotta muistakaa tarkistaa paikkojen määrä ja sakottaa tilanteen niin salliessa
Tätähän se ihan kirjaimellisesti tarkoitaa. Nyt siniprosentit muistavat katsoa satulan hihnan ja otteeseen merkityt pallien määrät tarkkaan samalla mitatessaan takavilkkujen etäisyyksiä. Osaavat sitten sakottaa erityisen tarkkaan.
The story tells that 95% of all Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home.
Aironia
Viestit: 44
Liittynyt: 15:47 19.07.2005.
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Aironia »

Sanamuodot käyttöasetuksessa ovat erilaiset mopoille ja mp:lle eli rekisteröintitodistukseen viitataan vain mopojen osalta. Moottoripyörillä sallitaan 2 henkilöä riippumatta reksiteröintitodistuksen merkinnöistä matkustajapaikasta kts. alla. Poliisikin voi asian tarkistaa asetuksesta 1257/1992 39 § sellaisena kuin se on asetuksessa 790/2005.

39 § Henkilökuljetus kaksi- ja kolmipyöräisillä ajoneuvoilla ja niihin rinnastettavilla nelipyöräisillä ajoneuvoilla

1. Moottoripyörällä, jota ei ole varustettu sivuvaunulla (L3e-luokka), saa kuljettaa enintään yhtä matkustajaa. Edellytyksenä on kuitenkin, että matkustajaa varten on sopiva istuin ja jalkatuet. Sivuvaunulla varustetun moottoripyörän (L4e-luokka) sivuvaunussa saa kuljettaa enintään kahta matkustajaa.

2. Kaksipyöräisellä mopolla (L1e-luokka) saa kuljettaa yhtä matkustajaa matkustajalle varatulla paikalla, jos ajoneuvo on rekisteröintitodistuksen mukaan tarkoitettu matkustajan kuljettamiseen, tai enintään kymmenvuotiasta lasta, jos lasta varten on tarkoituksenmukainen istuin ja tarpeelliset jalkojen suojukset.

3. Kolmipyöräisellä mopolla (L2e-luokka), kolmipyörällä (L5e-luokka), kevyellä neli-pyörällä (L6e-luokka) ja nelipyörällä (L7e-luokka) saa kuljettaa matkustajia enintään rekisteriin merkityn määrän.

4. Kolmipyöräisessä henkilökuljetukseen tarkoitetussa mopossa (L2e-luokka) ja kolmipyörässä (L5e-luokka) ei kuljettajan ja matkustajien sekä tavaran yhteenlaskettu massa saa ylittää 300 kg:aa eikä nelipyörässä (L6e-luokka) ja kevyessä nelipyörässä (L7e-luokka) 200 kg:aa.
Avatar
santtu
Viestit: 837
Liittynyt: 16:08 08.05.2002.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja santtu »

Noniin, se kädensijajuttuhan on kumottu ja kadonnut koko säädös. Näin me osaamme täällä HDCF:n taululla työllistää itsemme monen sivun edestä ilman että pykälässä on edes vikaa. Meillä onkin ketjuvartiset keulaputket.
The story tells that 95% of all Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home.
nippe
Viestit: 35
Liittynyt: 10:41 30.06.2005.

Viesti Kirjoittaja nippe »

Ja jos eivät lue saamiaan tiedotteita niin voihan ne ottaa oppia täällä olevista kirjoituksista.
mcmies

Viesti Kirjoittaja mcmies »

Poliisi tunnollisena lakia soveltavana virkamiehenä soveltaa myös seuraavia säännöksiä: 8)

"Ajoneuvolaki 11.12.2002/1090
61 §
Muutoskatsastus

Moottorikäyttöinen ajoneuvo ja siihen tai sen perävaunuun kytkettävä ajoneuvo on ennen sen ottamista käyttöön esitettävä muutoskatsastukseen, jos ajoneuvon rakennetta tai käyttötarkoitusta muutetaan olennaisesti tai siihen liitetään tai siitä poistetaan osia tai varusteita, jotka muuttavat merkittävästi ajoneuvon ominaisuuksia tai käyttötarkoitusta.
...
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää poikkeuksia velvollisuudesta esittää muutoskatsastukseen ajoneuvon tilapäisiä tai vähäisiä muutoksia."

Niinpä: 8)

"Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen hyväksynnästä 19.12.2002/1244
4 luku
Muutoskatsastus
25 §
Muutoskatsastusvelvollisuus

Ajoneuvolain 61 §:n 2 momentissa tarkoitetuksi ajoneuvon tilapäiseksi tai vähäiseksi muutokseksi, joka ei edellytä muutoskatsastusta, katsotaan seuraavia muutoksia vähäisemmät muutokset: ... d) ajoneuvon henkilöpaikkaluvun muutos"

Niin että jos se s**kelin penkki vaihdetaan kaksipaikkaisesta yksipaikkaiseen, seuraa muutoskatsastusvelvollisuus.

Edelleen: 8)

"Ajoneuvolaki 11.12.2002/1090
96 §
Rangaistukset

Joka tahallaan tai huolimattomuudesta ... 7) laiminlyö 58 §:ssä säädetyn velvollisuuden pitää mukana katsastuksesta annettu todistus tai 60-62 §:ssä säädetyn katsastusvelvollisuuden ... on tuomittava, jollei siitä muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, ajoneuvorikkomuksesta sakkoon."

Että semmosta. Vaikka toisaalla lakia tulkittaisiinkin arkijärkeä mukaillen, voin empiiristen kokemusten tuella vakuuttaa, että kaikkialla näin ei tehdä. 8)

Ja se matkustajan kädensijavaatimushan perustuu direktiiviin 93/32/ETY. Suomen laista vaatimus löytyy liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1250 liitteestä. 8)
Avatar
Sporttiboy
Viestit: 1413
Liittynyt: 22:56 23.07.2002.
Paikkakunta: Peikkolandia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sporttiboy »

Aironia kirjoitti:Ketjuvartisilla talikoilla hommat jatkuu ihan sen mukaan mitä kansa ja sen edustajat pitävät tärkeänä. (Tässä tapauksessa kysyjästä tuli tavallaan myös vastaaja ministeriksi siirryttyään)
http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/ut ... 59/2005+vp
Miten toi teksti vaikuttaa jotenkin tutulta? Choppermuistio?
Paha saa aina palkkansa, muut joutuvat tulemaan toimeen päivärahoilla...
Avatar
LuigiDiRiva
Viestit: 61
Liittynyt: 16:09 09.10.2005.
Paikkakunta: Namula
Viesti:

Re: Rekisteri-otteen istumapaikat.

Viesti Kirjoittaja LuigiDiRiva »

santtu kirjoitti:
HARIKKA1 kirjoitti:
LuigiDiRiva kirjoitti:Selvitin tänä aamuna kyseistä "ongelmaa" AKE:n teknisestä neuvonnasta ja heidän lakimieheltään. <SNIP> Lupasivat laittaa asiasta tiedoitteen poliiseille. Olivat jopa tyytyväisiä, että tällainenkin ongelma tuli heidän tietoonsa.
Toivottavasti tuo tiedote polliiseille ei tarkoita jotta muistakaa tarkistaa paikkojen määrä ja sakottaa tilanteen niin salliessa
Tätähän se ihan kirjaimellisesti tarkoitaa. Nyt siniprosentit muistavat katsoa satulan hihnan ja otteeseen merkityt pallien määrät tarkkaan samalla mitatessaan takavilkkujen etäisyyksiä. Osaavat sitten sakottaa erityisen tarkkaan.
Itse kylläkin ymmärsin lakimiehen puheesta, että AKE tulee tiedoittamaan asiasta poliisille niin että kyseistä ongelmaa tienpäällä ja muuallakaan ei enää tapahtuisi, vaikka otteessa olisikin paikkaluku merkittynä yhdeksi, jos pyörä täyttää matkustajan istuimen ja jalkatappien osalta lain kirjaimen, mutta kukin tulkitkoon asian itse miten haluaa.
mcmies

Re: Rekisteri-otteen istumapaikat.

Viesti Kirjoittaja mcmies »

LuigiDiRiva kirjoitti:Itse kylläkin ymmärsin lakimiehen puheesta, että AKE tulee tiedoittamaan asiasta poliisille niin että kyseistä ongelmaa tienpäällä ja muuallakaan ei enää tapahtuisi, vaikka otteessa olisikin paikkaluku merkittynä yhdeksi, jos pyörä täyttää matkustajan istuimen ja jalkatappien osalta lain kirjaimen, mutta kukin tulkitkoon asian itse miten haluaa.
Aivan mahtavaa, jos AKE:n pojat päättävät näin tehdä. Juuri näin asian pitäisi ollakin: jos kyyditset matkustajaa, on pyörässä oltava sille satula ja jalkatapit. Nahkalerstakkeita ei tarvita, eikä muutoskatsastuksia. Viimeaikaisten kokemusteni perusteella tiedän myös, että AKE:ssa on myös ajattelevaa väkeä duunissa.

Vitsi on vain siinä, että kysymys ei ole kanoja koskevan sääntelyn soveltamisesta kukkoihin. Tätä asiaa koskevassa laissa sanotaan selvästi, mihin se soveltuu. AKE:n tulkinta on näin ollen lainvastainen, kuten edellä esitin. Jos poliisi haluaa, se voi näin ollen jättää AKE:n kannanoton huomiotta ja soveltaa suoraan lakia. Siksipä lakia pitäisikin muuttaa.

EDIT: Joo, se satulakin on vähän silleen, onhan sitä toiset tulleet purijaisista stadiin rosterinkappaleen päällä istuen... :twisted:
Vastaa Viestiin