Sivu 1/2
Keulakulmasta??
Lähetetty: 15:19 22.11.2005.
Kirjoittaja Vieras
olen päättänyt vaihtaa 99 vuoden custom Sportster T-kappaaleen ja lyhyet takaiskarit.
Kysymys kuuluukin kumpaa suosittelette 4 vai 6-asteen T-kappaaleen kulmaa. Itse olisin laittamassa kutosen kulmalla, mutta mietityttää tuleeko pyörästä liian matala/ hankala ajaa...
Mitäs sanotte, onko kokemuksia?!
Thanks!!
Lähetetty: 15:24 22.11.2005.
Kirjoittaja jyristys
Käytäpä tuota hakua, laita hakusanaksi "jättö".
Lähetetty: 15:30 22.11.2005.
Kirjoittaja Mopopoika
Lähetetty: 15:49 22.11.2005.
Kirjoittaja hemuli
Ja jos et jaksa lukea noita vanhoja niin suosittelen nelosen keulaa. Kutosella menee jättö jo aika pieneksi vakiopyörässä.
Mataluus ei sinänsä vaikuta pyörän ajettavuuteen muuten kuin kallistusvarojen suhteessa mutta väärä etujättö (etuakselin kautta maahan vedetyn pystysuoran linjan ja ohjausakselin suuntaisen linjan etuakselin etupuolelle osuvan maakosketuspisteen välinen etäisyys) vaikuttaa sitten rankemmin ihan kaikkeen ajokäyttäytymiseen.
Laki ohjeistaa oikeaksi etujätöksi 50-100 mm mutta näissä rauhallisempaan ajoon tarkoitetuissa pyörissä on hyvä pysyä lähempänä sitä yläpäätä, joissain jopa yli sen.
Keulakulma??
Lähetetty: 16:07 22.11.2005.
Kirjoittaja Vieras
Nyt kun oon lukenut vastauksia niin, vähän arveluttaa. Selkeästi on kaksi koulukuntaa: toiset sanovat että +4 maksimissaan ja toiset taas kehuu että +6 kulmalla 11" tuumasilla iskareilla olis hyvä.
Tiedä nyt ketä uskoa
Olisiko kellään kuvaa kummastakaan variatiosta???
Iselläni olis tarkoituksena pystyä ajaa vielä 120km/h nopeuksia....
Lähetetty: 16:27 22.11.2005.
Kirjoittaja Vieras
35000 km ajoin +6 asteen keulalla ja 12.5 tuumaisilla takaiskareilla,ei mitään ongelmaa ajettavuuden kannalta,11 tuumaiset taitaa olla lyhimmät iskarit taakse,niillä jättö viellä aavistuksen suurempi kuin pitemmillä iskareilla,noilla 12.5 tuumaisilla taisi olla 6cm.
Lähetetty: 17:49 22.11.2005.
Kirjoittaja skippy
Lähetetty: 20:13 22.11.2005.
Kirjoittaja jeppe1
mullakin toimi +6 ja lyhyillä takaiskareilla todella hyvin.
Ei voblausta tai kankeutta missään vauhdissa.
Hitaassa vauhdissa kevyt ja kovassa vauhdissa vakaa..
Lähetetty: 21:13 22.11.2005.
Kirjoittaja j7on
En suosittele +6 asteisia, vaikka jättö jäisikin rajoille on todennäkösesti huterampi kun +4 kappaleet, mulla on eri pyörä kun sulla mutta esimerkkinä vakioreikkiin +3 kävi todella hyvin, +6 oli jo itsemurhaa.
Harmi ettei Sportster saa noita asteisia laakerikuppeja, ois voinu kupeilla vetää 3 ja palikoilla 4 = 7 ja hyvin olis liikkunu..
Lähetetty: 21:36 17.08.2006.
Kirjoittaja Topper Harley
Olisi +4 t-kappaleet ja +10" putket edullisesti tiedossa, onko ko. yhdistelmä toimiva -89 evo-Sportster.
Siis saako jätön tuolla yhdistelmällä ja keulaa reikkaamalla vielä kohdalleen?
Lähetetty: 21:48 17.08.2006.
Kirjoittaja hemuli
Kuulostaisi ihan toimivalta yhtälöltä, parhaiten saat sen selville kun teet yksinkertaisen piirrustuksen paperille. Et tarvitse terävän lyijykynän lisäksi muuta kuin ruutupaperia ja astemitan. Näin saat hahmotettua millä keulakulmalla ja rungon pystysuuntaisella jatkamisella jättö on paras mahdollinen. Parhaasta mahdollisesta jätöstä ollaan tietysti montaa mieltä mutta omat kokemukset ja kavereiden tarinat ovat kertoneet että pidempikeulaisessa toimii 75-120 mm.
Lähetetty: 22:17 17.08.2006.
Kirjoittaja Fantom
Ohessa hyvä linkki valitse ylämenusta RAKE & TRAIL ja voit laskea jätön erillaisilla kokoonpanoilla.
http://www.perseperformance.com/
Lähetetty: 22:40 17.08.2006.
Kirjoittaja Rossi
Olisiko kellään kuvaa kummastakaan variatiosta???
Custom Sportti -99, vakioiskarit (lyhyet) takana, keula +4 Järnhästen
Oli hyvä ajaa, lujempaakin - vaikka siinä olikin tuo putkenpätkä...
Lähetetty: 10:06 18.08.2006.
Kirjoittaja hemuli
Toi Perseen kalkulaattori on vähän ylimalkainen, sen hyvänä puolena voidaan pitää graafista esitystä. Raimo-Raato väkästi tälläisen laskurin
www.northernvikingsmc.com/helsinki/vinkit.php - se ottaa huomioon myös t-kappaleiden offsetin (ohjausakselin keskipisteen ja keulaputkien keskipisteiden linjan etäisyys T-kappaleiden yläpinnalta mitattuna) eikä tarvitse tuumien kanssa pelata...
Kannattaa laskea kummallakin ja vertailla tuloksia - leimamiestä varten ottaa sitten printin tuosta Perseen kuvasta
...
Lähetetty: 10:08 18.08.2006.
Kirjoittaja santtu
Ohjaustuntumasta ja -geometriasta laajahko suomenkielinen esitys:
http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html#9976