883/1200 teho rekisteriotteessa
883/1200 teho rekisteriotteessa
Moro
noita vakuutuksia vertaillessa tuli eteen teho/painosuhde. Tarkoitus kun olisi tehdä Sportster 883/1200 konversio... Jos sen muutoskatsastaa (juu, ei ehkä "järkevää" mutta silti), niin mikä tulee olemaan rekisteriotteeseen merkattu teho? vastaavan ikäisen 1200:sen teho ilmeisestikin? mutta mikä on 1200:sen virallinen teho, kun ei sitä netistä helpolla näytä löytyvän... siis 2002 vuosimalli on kyseessä.
noita vakuutuksia vertaillessa tuli eteen teho/painosuhde. Tarkoitus kun olisi tehdä Sportster 883/1200 konversio... Jos sen muutoskatsastaa (juu, ei ehkä "järkevää" mutta silti), niin mikä tulee olemaan rekisteriotteeseen merkattu teho? vastaavan ikäisen 1200:sen teho ilmeisestikin? mutta mikä on 1200:sen virallinen teho, kun ei sitä netistä helpolla näytä löytyvän... siis 2002 vuosimalli on kyseessä.
Mistäs tuon repäisit ? Eikös kyseessä ole ihan tavallinen muutoskatsastus mallisarjan sisällä kun kerran samaa laitetta on olemassa samalla kuutiotilavuudella mutta samoilla jarruilla ja alustanosilla kuin pienempitehoistakin mallia? Nyt faktaa pöytään...mcmies kirjoitti:Dynolappu kertoo Sulle tehon. Ilman sitä ei taida katsastus onnistuakaan...
Onhan sitä juu olemassa tehtaan jäljiltäkin. However, sitä, mitä palikoita siellä koneessa on sisällä, ei katsastaja pysty selvittämään avaamatta konetta. Saati sitä, pysyykö se sallittujen tehorajojen sisällä. Siitä tonnikakkosesta kun voi repiä tehoa rumastikin ilman, että sitä ulkoapäin huomaa.
Toisin sanoen asiakkaan väite siitä, että koneen kuutiotilavuutta on suurennettu vastaamaan mallisarjan suurinta versiota, ei takaa sitä, että muut asiaan vaikuttavat rajoitukset täyttyvät. Siksi se katsastaja todennäköisesti vaatii dynolapun. Minä ainakin vaatisin.
Lisätietoa: http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=1402
Tiedoksi myös, että tähänkin asiaan ollaan pohtimassa uusia ratkaisuja. Niistä tarkemmin, kun saadaan jotain valmista aikaiseksi.
Joku laupias sielu voisi auttaa Herra H:ta horjuvassa uskossaan...
Toisin sanoen asiakkaan väite siitä, että koneen kuutiotilavuutta on suurennettu vastaamaan mallisarjan suurinta versiota, ei takaa sitä, että muut asiaan vaikuttavat rajoitukset täyttyvät. Siksi se katsastaja todennäköisesti vaatii dynolapun. Minä ainakin vaatisin.
Lisätietoa: http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=1402
Tiedoksi myös, että tähänkin asiaan ollaan pohtimassa uusia ratkaisuja. Niistä tarkemmin, kun saadaan jotain valmista aikaiseksi.
Joku laupias sielu voisi auttaa Herra H:ta horjuvassa uskossaan...
pilkkua viilaan, en moottoria
Tossa mcmiehen linkissä puhutaan vain moottorin vaihdosta. Tai tehonlisäyksestä ahtimella tms.
Eli ainakaan kuin piru koraania lukien ei tartte porattua konetta dynota.
Eli ainakaan kuin piru koraania lukien ei tartte porattua konetta dynota.
Lainaus AKE:lta
Älä nyt Ämmä rupea vaatimaan dynolappuja tavallisessa moottorin koon muutoskatsastuksessa. Tässä maassa on ihan tarpeeksi byrokratiaa muutenkin. Puhumattakaan sadan euron tuntiveloituksesta dynocentterissä ...
Tähän päivään mennessä en ole kuullut yhdestäkään 883/1200 muutoskatsastuksesta jossa olisi vaadittu mitään tehonmittausdokumentteja.
Eli ainoastaan näissä tapauksissa dynolappu, mallisarjaan kuuluvien moottorien tai pykälässä olevien rajojen sisällä tapahtuvan suuremman moottorin vaihdossa ei tarvitse.Mikäli tehoa nostetaan asentamalla moottoriin ahdin ja/tai ahtoilman jäähdytin, on muutoskatsastuksessa edellytettävä muutettua moottoria koskeva asianmukainen tehonmittaus.
Älä nyt Ämmä rupea vaatimaan dynolappuja tavallisessa moottorin koon muutoskatsastuksessa. Tässä maassa on ihan tarpeeksi byrokratiaa muutenkin. Puhumattakaan sadan euron tuntiveloituksesta dynocentterissä ...
Tähän päivään mennessä en ole kuullut yhdestäkään 883/1200 muutoskatsastuksesta jossa olisi vaadittu mitään tehonmittausdokumentteja.
Ake toteaa lopuksi:
"
Todistukset tai selvitykset päästömääräysten täytttämisestä edellytetään 1.1.1991 tai sen jälkeen käyttöönotettujen moottoripyörien osalta.
"
Kai toi toteutuu suoraan vertaamalla orkkis-1200:n todistuksiin/selvityksiin? Jos luetaan tääkin kohta kuin piru raamattua, niin eikös pitäis mitata ko. pyöräyksilöstä ja sehän tais onnistua jossain Ruotsissa...
niin siihen alkuperäiseen kysymykseen, paljon sen orkkis-1200:n teho papereissa on? Aineskin Pohjolan uudessa vakuutuksessa se vaikuttaa suoraan hintaan. Ei ne säästöt montaa euroa tee, mutta ei niitä mulla montaa olekaan...
"
Todistukset tai selvitykset päästömääräysten täytttämisestä edellytetään 1.1.1991 tai sen jälkeen käyttöönotettujen moottoripyörien osalta.
"
Kai toi toteutuu suoraan vertaamalla orkkis-1200:n todistuksiin/selvityksiin? Jos luetaan tääkin kohta kuin piru raamattua, niin eikös pitäis mitata ko. pyöräyksilöstä ja sehän tais onnistua jossain Ruotsissa...
niin siihen alkuperäiseen kysymykseen, paljon sen orkkis-1200:n teho papereissa on? Aineskin Pohjolan uudessa vakuutuksessa se vaikuttaa suoraan hintaan. Ei ne säästöt montaa euroa tee, mutta ei niitä mulla montaa olekaan...
Minähän en vaadi mitään lappuja, pois lukien sellaisia, joilla saan baarista olutta. Katsastusmiehenä minä en kuitenkaan hyväksyisi iskutilavuuden kasvattamista ilman selvitystä tehonmuutoksesta, koska muutoskatsastuksen hyväksymisen edellytyksiä ei voida tällöin tutkia.
Miksi dynolappu pitäisi vaatia? No, kuten tiedämme, "teknisissä tienvarsitarkastuksissa" gyy pyyhkii takalistoaan sillä rekisteriotteella. Tämä käy jossain määrin ymmärrettäväksi, jos asiakas saa konttorilla kirjauttaa otteeseen mitä lystää. Jos taasen otteen merkintöjen todenperäisyys on konttoreilla tutkittu, saattaa gyykin miettiä asiaa kahteen kertaan.
Käsitykseni mukaan on siis asiakkaan etu, että tiedot merkitään otteeseen totuudenmukaisina. Verrattuna vaikkapa päästötestiin, jota saatetaan myös vaatia, on dynolapun hankkiminen myös varsin vaivatonta ja edullista. Ja kuten Herra H:kin on huomannut, vakuutusyhtiöissä ollaan siirtymässä teho/painosuhteeseen perustuvaan hinnoitteluun...
Niissä autoja koskevissa säädöksissä, joihin tossa AKE:n ohjeessa viitataan, iskutilavuuden suurentaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
Muuten, minä en ole kuullut, että kukaan olisi oikeasti katsastanut 883 -> 1200 muutoksen...
Miksi dynolappu pitäisi vaatia? No, kuten tiedämme, "teknisissä tienvarsitarkastuksissa" gyy pyyhkii takalistoaan sillä rekisteriotteella. Tämä käy jossain määrin ymmärrettäväksi, jos asiakas saa konttorilla kirjauttaa otteeseen mitä lystää. Jos taasen otteen merkintöjen todenperäisyys on konttoreilla tutkittu, saattaa gyykin miettiä asiaa kahteen kertaan.
Käsitykseni mukaan on siis asiakkaan etu, että tiedot merkitään otteeseen totuudenmukaisina. Verrattuna vaikkapa päästötestiin, jota saatetaan myös vaatia, on dynolapun hankkiminen myös varsin vaivatonta ja edullista. Ja kuten Herra H:kin on huomannut, vakuutusyhtiöissä ollaan siirtymässä teho/painosuhteeseen perustuvaan hinnoitteluun...
Niissä autoja koskevissa säädöksissä, joihin tossa AKE:n ohjeessa viitataan, iskutilavuuden suurentaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
Muuten, minä en ole kuullut, että kukaan olisi oikeasti katsastanut 883 -> 1200 muutoksen...
Minäpä olen, olen vielä nähnyt sellaisen pyörän rekisteriotteenkin - siihen oli kuuliaisesti merkkautettu prosentit menetetyiksi sylinterien ja mäntien osalta ...mcmies kirjoitti:...Muuten, minä en ole kuullut, että kukaan olisi oikeasti katsastanut 883 -> 1200 muutoksen...
Mutta asiaan. Jos kerrankin suhteellisen selkokielinen pykälä ei vaadi tehomittausta moottorinvaihdon yhteydessä muusta kuin ahdetusta tai välijäähdytetystä moottorista niin miksi meidän pitäisi sellainen vaatimus keksiä? Kyllä meitä holhotaan jo ihan tarpeeksi, jos nyt sitten jokaisen suuttimen vaihdon jälkeen pitää ravata reittiä Dynottaja -> Katsastuskonttori -> Vakuutusyhtiö -> Poliisi -> Joulupukki -> Oma Äiti -> Naapurin Setä... Ei saatana
Koska siihenhän tämä menee jos dynoslippiä ruvetaan palvomaan ukko ylijumalana, kaiken selittäjänä. Mitä jos kuski liittyy painonvartijoihin ja pudottaa kymmenen kiloa vararenkaastaan? Nouseeko vakuutusmaksu kun pyörä kulkeekin kovempaa? Entä saako vakuutushelpotuksia jos vanha pannu on jo parhaat päivänsä nähnyt ja väljästä lossinmoottorista ei tule enää kuin 70% uuden tehosta?
Viimeksi muokannut hemuli, 14:32 21.02.2006.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: 883/1200 teho rekisteriotteessa
Googlettamalla päädyin HDCF:n uutiset sivuille ja löytyi seuraavaa:Anonymous kirjoitti:Moro
noita vakuutuksia vertaillessa tuli eteen teho/painosuhde. Tarkoitus kun olisi tehdä Sportster 883/1200 konversio... Jos sen muutoskatsastaa (juu, ei ehkä "järkevää" mutta silti), niin mikä tulee olemaan rekisteriotteeseen merkattu teho? vastaavan ikäisen 1200:sen teho ilmeisestikin? mutta mikä on 1200:sen virallinen teho, kun ei sitä netistä helpolla näytä löytyvän... siis 2002 vuosimalli on kyseessä.
Uusi Sportster esiteltiin European Bikeweek'lla
Harley-Davidson esitteli uuden Sportster-mallistonsa European Bikeweek´lla Faaker See´lla, Itävallassa. Kyseessä ei ole mikään kosmeettinen parannus, vaan voidaan puhua todella uudesta pyörästä. Runko on uusi, koneesta on saatu 15% enemmän tehoa (883, 55 hv; 1200, 67hv).....
ainut äkkiä keksimäni syy katsastukselle on se, että lienee teoriassa mahdollista, että vakuutusyhtiö evää korvauksen pahemmassa onnettomuustilanteessa, jos huomaavat pyörän olevan konvertoidun ja siis tehon osalta erilainen kuin rekisteriotteeseen merkitty (=muutoskatsastamattoman ajoneuvon käyttö tieliikenteessä tms). Joo, tokihan putkien vaihtokin edellyttäisi muutoskatsastusta, mutta tuskin vakuutusyhtiökään kehtaisi sitä esittää eväämisperusteeksi, mutta kohtalainen tehon lisäys voi olla jo eri juttu... Näähän on toki niitä worst-case pohdintoja, mutta mitä muutakaan sitä tekis kun lunta on maassa vielä
Kun nyt kerran väkisin halutaan saivarrella...
AKE:n ohje ei ole pykälä. Tarkalleen ottaen se ei edes sido katsastuskonttoria, jos muu lainmukainen tulkinta voidaan perustella. Koska prätkien tehon kasvattamisesta ei ole olemassa lainsäädäntöä, tällainen tulkinta voidaan mainiosti tehdä. Siinä sovelletaan arkijärjen vaatimuksia.
Oletetaan kuitenkin, että AKE:n ohje olisi pykälä. Sen soveltaminen, siis virittämisen hyväksyminen, edellyttää selvitystä siitä, että teho ei kasva enempää kuin 20 prosenttia verrattuna mallisarjan tehokkaimpaan versioon. Selkeää, eikö totta?
Kuten herra H:n viestistä käy ilmi, bikerit ovat perin lainkuuliaista väkeä ja muutoskatsastavat prätkänsä, kuten asiaan kuuluu. Varmaankin tästä syystä katsastusmies uskoo heti, kun mustapartainen mies näpit rasvassa kertoo hänelle, että tässä on samat palikat kiinni kuin tehtaan 1200:sissa, joten tehokin on sama. Sillä selvityshän tämä on, jos mikä. Väärinkäsitysten välttämiseksi todettakoon, että mielestäni on hyvä, jos sanaan luotetaan. Ikävä kyllä, gyy ei kokemukseni mukaan tätä tee.
Vieras tossa jo mainitsikin rekisteriotteessa mainittujen väärien tietojen mahdollisena seurauksena vakuutuskorvauksen epäämisen. Vääntääkseni lisää rautalankaa lisäisin seuraamusluetteloon sakon määräystenvastaisen ajoneuvon kuljettamisesta liikenteessä sekä ajoneuvon mahdollisen käyttökiellon, kunnes se on uudelleen katsastettu.
Minun puolestani prätkänsä voi kiikuttaa äidilleen, Joulupukille tai poliisille tarkastettavaksi, jos niin tahtoo. Tässä nimenomaisessa tapauksessa pääsee kuitenkin helpommalla hankkimalla sen dynolapun. Samalla vaivalla selviää sitten muidenkin palikoiden vaihtamisen aiheuttamasta tehonlisäyksestä, kunhan pysyttelee tuon 20 prosentin rajan puitteissa.
Jos kyseessä on 1.1.1991 tai myöhemmin käyttöönotettu rakkine, homma on pikkuisen vaikeampaa: se edellyttää päästömääräysten täyttäminen käytännössä todistusta. Sellaiseksi kelpaa todennäköisesti valmistajan todistus, mutta silloin kaikkien komponenttien pitää olla niitä, joille todistus on annettu (esimerkiksi putket ja sytkä). Herra H voisi muuten miettiä, miten tämä todistetaan katsastusmiehelle...
Vaihtoehtoisesti voi marssia Ruåtsiin mittauttamaan härvelinsä, jolloin palikkakombinaatio voi olla joku muukin kuin tehtaan oma. Tuo 1991 voimaan tullut normi oli muistaakseni voimassa vuoteen 2000 saakka. Se ei edellytä katalysaattorin olemassaoloa, porsterin koneella siitä pitäisi kyllä selvitä edellyttäen, että kone on teknisesti kunnossa ja oikein säädetty.
AKE:n ohje ei ole pykälä. Tarkalleen ottaen se ei edes sido katsastuskonttoria, jos muu lainmukainen tulkinta voidaan perustella. Koska prätkien tehon kasvattamisesta ei ole olemassa lainsäädäntöä, tällainen tulkinta voidaan mainiosti tehdä. Siinä sovelletaan arkijärjen vaatimuksia.
Oletetaan kuitenkin, että AKE:n ohje olisi pykälä. Sen soveltaminen, siis virittämisen hyväksyminen, edellyttää selvitystä siitä, että teho ei kasva enempää kuin 20 prosenttia verrattuna mallisarjan tehokkaimpaan versioon. Selkeää, eikö totta?
Kuten herra H:n viestistä käy ilmi, bikerit ovat perin lainkuuliaista väkeä ja muutoskatsastavat prätkänsä, kuten asiaan kuuluu. Varmaankin tästä syystä katsastusmies uskoo heti, kun mustapartainen mies näpit rasvassa kertoo hänelle, että tässä on samat palikat kiinni kuin tehtaan 1200:sissa, joten tehokin on sama. Sillä selvityshän tämä on, jos mikä. Väärinkäsitysten välttämiseksi todettakoon, että mielestäni on hyvä, jos sanaan luotetaan. Ikävä kyllä, gyy ei kokemukseni mukaan tätä tee.
Vieras tossa jo mainitsikin rekisteriotteessa mainittujen väärien tietojen mahdollisena seurauksena vakuutuskorvauksen epäämisen. Vääntääkseni lisää rautalankaa lisäisin seuraamusluetteloon sakon määräystenvastaisen ajoneuvon kuljettamisesta liikenteessä sekä ajoneuvon mahdollisen käyttökiellon, kunnes se on uudelleen katsastettu.
Minun puolestani prätkänsä voi kiikuttaa äidilleen, Joulupukille tai poliisille tarkastettavaksi, jos niin tahtoo. Tässä nimenomaisessa tapauksessa pääsee kuitenkin helpommalla hankkimalla sen dynolapun. Samalla vaivalla selviää sitten muidenkin palikoiden vaihtamisen aiheuttamasta tehonlisäyksestä, kunhan pysyttelee tuon 20 prosentin rajan puitteissa.
Jos kyseessä on 1.1.1991 tai myöhemmin käyttöönotettu rakkine, homma on pikkuisen vaikeampaa: se edellyttää päästömääräysten täyttäminen käytännössä todistusta. Sellaiseksi kelpaa todennäköisesti valmistajan todistus, mutta silloin kaikkien komponenttien pitää olla niitä, joille todistus on annettu (esimerkiksi putket ja sytkä). Herra H voisi muuten miettiä, miten tämä todistetaan katsastusmiehelle...
Vaihtoehtoisesti voi marssia Ruåtsiin mittauttamaan härvelinsä, jolloin palikkakombinaatio voi olla joku muukin kuin tehtaan oma. Tuo 1991 voimaan tullut normi oli muistaakseni voimassa vuoteen 2000 saakka. Se ei edellytä katalysaattorin olemassaoloa, porsterin koneella siitä pitäisi kyllä selvitä edellyttäen, että kone on teknisesti kunnossa ja oikein säädetty.
Asiaa vähän hipaisten, eli Saksasta tuotu 883, johon on ennen maahantuontia vaihdettu isommat sylinterit eli ilmoitettu tilavuus 1199 cc ja teho 43 kw (56 hv). Nämä siis rekisteröintitodistuksessa.
Vaihdettu isommat sylinterit, mutta teho on laitettu alkuperäisen mukaan? Sitä en tiedä vaikka teho olisikin pysynyt samana
Todistuksessa vain lukee: Erikoisehtoja kohdassa: Ajoneuvoon vaihdettu isommat sylinterit ja tehokkaampi jarrujärjestelmä.
Rekisteröintikatsastus on kuitenkin tehty? luulis.
Vaihdettu isommat sylinterit, mutta teho on laitettu alkuperäisen mukaan? Sitä en tiedä vaikka teho olisikin pysynyt samana
Todistuksessa vain lukee: Erikoisehtoja kohdassa: Ajoneuvoon vaihdettu isommat sylinterit ja tehokkaampi jarrujärjestelmä.
Rekisteröintikatsastus on kuitenkin tehty? luulis.
Charlie don,t surf