Sivu 1/2

DYNA 49mm. keulasta...

Lähetetty: 16:34 17.08.2006.
Kirjoittaja StreetBob
Kommentteja tulemaan -06 DYNA-perheen 49 mm. keulasta, kiitos.

Ite olen nyt noin 6000 kilsaa hyrränyt StreetBobilla ja täytyy sanoa että muuten mainio pyörä, mutta se etupää...
Omasta mielestä aivan liian löysä (vois tietenkin vaihtaa jäykemmät öljyt), ja mutkaisella tiellä melkein pelottaa ajaa lujempaa. Etupyörä tahtoo lipsua alta pois. Voi tietenkin olla rengasongelma...

Onko kukaan vaihtanut jäykemmät ölyt esim. StreetBobin keulaan? Kokemuksia...?

Sitten on vielä se "Dunk-a-Dunk"... eli vaimea "kolina" etuputkeista kun paikallaan pumppaa etupäätä. Ohjauslaakeri kiristetty V-Twin Cityssä.

Siellä kerrottiin että se "ääni" on "ominais-soundi" kaikissa 49 mm. putkissa... hmmm??? Samanlaista soundia muissa-06 DYNA -malleissa???

Hemuli tuossa aikoinaan mainitsi että hänen tuttavalla oli 49 mm. etuputket täynnä muutakin tavaraa kuin öljyä (metalli/messinkihilsettä)... onko lisää samanlaisia tapauksia?

Lähetetty: 20:05 17.08.2006.
Kirjoittaja nomad
Viimesimmästä Kopterista pisti silmään että Öhlins ja A.S. Industries (tai toisinpäin) oisivat kehittäneet harrikkaan tasokkaan haarukan, enempää en ole asiaa viä ehtinyt tutkailemaan. Ehkä W&W:n sivuilta www.wwag.com löytyy tietoa.

Tuosta haarukan sisältä löytyneestä muhjusta sen verran että uudessa haarukassa saattaa sisäänajon aikana irrota kamaa kun paikat hioutuu, sikälis tulee mieleen ettei öljynvaihto uuden pyörän keulaan varmastikaan mene hukkaan.

Joo, ja sulla on muuten hieno pyörä 8) Arvaa poltteleeko itseä kun olen Bobeista kuvia katsellut...

Lähetetty: 20:10 17.08.2006.
Kirjoittaja kille
Dyna 01. Ei oo auttanu mitkään jäykemmät öljyt. Eiköhän sinne kannata laittaa jäykemmät jouset ja öljyt. 8O

Lähetetty: 20:44 17.08.2006.
Kirjoittaja hemuli
nomad kirjoitti:...uudessa haarukassa saattaa sisäänajon aikana irrota kamaa kun paikat hioutuu...
Mutta kun se oli ajamaton pyörä... :twisted:

Progressiiviset etujouset auttaa ajotuntumaan, en ymmärrä miksi sellaisia ei laiteta sinne jo tehtaalla - ei varmasti ole mikään kustannuskysymys.

Jäykemmät öljyt vaikuttaa myös takaisinjoustoon, eli jos keula tuntuu hyppykepiltä niin paksummat öljyt saattaa auttaa. Mutta jos taas keula painuu jarrutuksissa nopeasti pohjaan mutta takaisinjousto tuntuu sopivalta niin silloin tuhdimmat öljyt eivät paranna tilannetta. Esijännityksen lisääminen yhdessä progessiivisten jousien kanssa auttaa siihen vaivaan.

Viime talvena tein vähän kokeiluja electran keulalla, se kun tuntui liian liukkaalta liikkeissään - hydrauleissa oli neljä about kuuden millin reikää, hitsasin kokeeksi niistä yhden umpeen hidastaakseni nesteiden liikettä. Keula rauhoittui kyllä mukavasti mutta samalla laitoin esijännitystä vähän turhan paljon jolloin jousitus hakkaa käsille terävissä töyssyissä. Ensi talvena kehitystyö jatkuu...

Lähetetty: 00:17 18.08.2006.
Kirjoittaja SenioRR
Samanlaista ääntä kuuluu myös mun Bobin keulasta. Eikä äänen aiheuttajaa löydetty huollossa. Tosin tuntuu ettei tota ääntä kuuluis nyt, kun kilometrejä on karttunut enemmän, niin paljoa kuin alussa. Oon voinut kyllä jo tottua siihenkin "ominaisuuteen"...

Keula on tosiaan Bobissa aivan helevetin löysä(vaikka onkin muuten tukeva ja hieno) ja löysyys tietenkin korostui entisestään, kun vaihdoin taakse jämäkämmät ja paremmin toimivat takavieterit. Toisaalta en ole huomannut mutkateillä mitään lipsumisen oireilua. Oon varmaan ajanu liian varovasti... :P Jäykemmät öljyt ja/tai progejousien hankinta on kyllä ainakin mulla edessä, jotta saan pyörän molemmat päät käyttäytymään samoin... Öljynvaihto nyt ainakin jo tuon Hemulin mainitseman putkista löytyneen möhnän takia. Samalla vois kokeilla jäykempää öljyä. Toi öljynvaihto kun ei taida Bobissakaan olla niin mystinen projekti.

Lähetetty: 11:41 18.08.2006.
Kirjoittaja StreetBob
Eilen pääsin testaamaan -06 SuperGlide Customia, ja samanlainen "Dunk-a-Dunk" siinäkin keulassa on...
Ajettavuudeltaan suht erilainen kuin Bobi, mutta sehän onkin eri fillari. Toisaalta en uskaltanut ajaa kaverin pyörää taliaivona mutkatiellä...

Kyllä mäkin pikkuhiljaa rupeen harkitsemaan progejouset tuohon keulaan,
ajetaan nyt tämä kausi loppun näillä palikoilla ensin...

Lähetetty: 11:52 18.08.2006.
Kirjoittaja rami
Se kolina tulee ylemmän t-kappaleen yläpuolelta. Ohjauslaakerilla ei ole syytä. Ylempi t-kappale on laakerin yläpuolella ja siinä on suurempi hole kuin on ohjausakselissa ja se välys kolisee. Vedä se iso mutteri tiukkaan ja se on siinä.

Re: DYNA 49mm. keulasta...

Lähetetty: 14:33 15.02.2011.
Kirjoittaja Hessu1
Mulle vaihdettiin syksyllä W-twinissä loimaalla 07 Bobiin eteen Progresiiviset jouset ja samoin taakse progressiiviset iskarit. Samalla eteen laitettiin öjlysekoitus kahdesta eri öljystä .
Tulos nyt vaimennukset on kohillaan, pyörä muuttui täysin. Eikä homma maltaita maksanut. noin kolmen tunnin homma. Etu vieterit tais mksaa 88 € ja taka iskarit alle 300e.

Re: DYNA 49mm. keulasta...

Lähetetty: 07:12 16.02.2011.
Kirjoittaja Röpöttäjä
Vaihda jouset keulaan suosiolla sekä heavy öljyt, on heti 100 kertaa parempi ajaa.

Re: DYNA 49mm. keulasta...

Lähetetty: 12:52 16.02.2011.
Kirjoittaja atco
Röpöttäjä kirjoitti:.. on heti 100 kertaa parempi ajaa.
Tää on vissiin ny sitä nuorison suosimaa liiottelukieltä
t. nimim. "hävetti nii että meinasin kuolla" :lol:

Re: DYNA 49mm. keulasta...

Lähetetty: 13:42 16.02.2011.
Kirjoittaja Grasschopper1
Mikäs on raadin mielestä jäykkää öljyä?Suositus on -99 Softail Night Trainiin 20W keulaöljy.Oli sitten hiukkasen vaikeaa löytää noin jäykkää keula öljyä,ainakin Tampereelta.Moorelta olis varmaan löytynyt,mutta kun en ehtinyt sillä hetkellä sinne,kävin Sarankulman liikkeet läpi.Ainoa mistä löytyi Motulia,oli Motonet ja hinta melkein 20e litran purkki 8O No,onneksi yksi puteli riittää.Muissa pyörätarvike puljuissa keulaöljyn viskositeetti pysähtyi 15W:hen.

Re: DYNA 49mm. keulasta...

Lähetetty: 01:36 17.02.2011.
Kirjoittaja smuige
Just tänään laitoin yhteen +24 keulaan 20W30 keulaöljyä.
(41.3 putket, n. 3dl)

Re: DYNA 49mm. keulasta...

Lähetetty: 08:28 17.02.2011.
Kirjoittaja StreetBob
Oho 8O 8O 8O ... tää threadi elää vielä, wow. (Aloitin sen vuonna 2006...)

Palataakseni alkuperäiseen kysymykseen:
StreetBob kirjoitti:Sitten on vielä se "Dunk-a-Dunk"... eli vaimea "kolina" etuputkeista kun paikallaan pumppaa etupäätä
Vaimea "kolina" tuli kelluvasta jarrulaikasta/jarrusatulasta/paloista.
Eli soundi ei tullut putkista, ohjauslaakerista, isoosta kiristysmutterista, eikä siinä mitkään jousienvaihdot tai mutterinkiristykset auttanut.
Toki progejouset ja sitkeämpi öljy keulaputkissa oli hemmetin hyvä valinta, mutta se on jo historiaa.

Häksätin aikoja sitten vaihtunut takaisin rehelliseen tötteröshoveliin, ja nyt kolisee silleen sopivasti vähän joka nurkassa... :lol:

F.Y.I.
Tätä juttua julkaistiin aikoinaan jopa HARRIKA-lehdessä...

Päätän raporttini täältä tähän!

Re: DYNA 49mm. keulasta...

Lähetetty: 09:04 04.03.2011.
Kirjoittaja Eirikki
juu, pitäis vaihtaa fat bobbiin prokejouset eteen (myös öölit) ja taakse.. kattelin vaan että mistähän etuputkien öölin saa poijes? täytyykö prätkä kääntää nurinpäin vaan löytyykö proput jostakin :lol: .. vai olisko siell akselin alla..?
vai pitääkö putket irrittaa kokonaan ja kaataa yläkautta...?
juu ja vielä et mikähän olis sopiva määrä öölii sinne putkeen..? käviskö 10/30 keulaööli...?

Re: DYNA 49mm. keulasta...

Lähetetty: 13:17 04.03.2011.
Kirjoittaja mikira
49mm keulassa ei ole öljyn poistolle proppuja, helpoin on että otat ylätulpan iri ja keulaputken jalkoineen irti t-kappaleesta. Sitten vain kaadat jonnekkin sopivaan astiaan.

En nyt muista kuinka paljon sitä öljyä sinne keulaan meni, mutta useampi purkki tuli tehtaan öljyä kaadettua.