Valoa sivukilpitelineelle

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Kaasi
Viestit: 146
Liittynyt: 08:37 03.06.2004.
Paikkakunta: Porvoo

Valoa sivukilpitelineelle

Viesti Kirjoittaja Kaasi »

Pyörä on -05 dyna ja sivukilvelle pitäisi saada valoa. Takavalo jää lokarille eli virtaa vaan tarttis. Mistäs kohtaa olette ryöstäneet virtaa. Penkin allahan on piuhat lampulle, mutta kun en tiedä noista väreistä sen enempää, eikä viitsisi joka piuhaa kokeilla. Vai olisiko joku parempi paikka ottaa virtaskaa?
Suunnitelma on vain lista asioita jotka eivät toteudu.
Avatar
sporttu
Viestit: 283
Liittynyt: 10:17 25.08.2005.
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sporttu »

Ota suoraan valojen sulakkeelta. Pelaa sitten aina kun on virrat päällä, oli valot päällä tai ei.
Röpöttäjä
Viestit: 1736
Liittynyt: 09:07 23.04.2006.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

Sivukilpi ei menny katsastuksessa läpi. Piti olla keskellä mopoa.
mcmies

Viesti Kirjoittaja mcmies »

Ei tarvii olla kilven keskellä. Riittää, kun näkyvyysvaatimukset täyttyvät; muistaakseni 30 astetta vasemmalle ja oikealle. Käy vaatimassa rahat takaisin katsastuksesta! :evil:

Niinjoo, takavalon pitää kyllä olla keskellä tai symmetrisesti molemmilla sivuilla.
Avatar
Vee
Viestit: 210
Liittynyt: 13:23 08.01.2004.
Paikkakunta: Chapter 8
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vee »

Röpöttäjä kirjoitti:Sivukilpi ei menny katsastuksessa läpi. Piti olla keskellä mopoa.
Ihan mielenkiinnosta, minkä ikäinen mopo, paljon oli asteita kilvellä ja millä korkeudella kilven alareuna maasta?
Avatar
Juvakka
Viestit: 211
Liittynyt: 15:07 26.07.2006.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juvakka »

Maksimi kulma +30 astetta - -15 astetta pystylinjasta.
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

mcmies kirjoitti:...Niinjoo, takavalon pitää kyllä olla keskellä tai symmetrisesti molemmilla sivuilla.
Sori M, on ihan pakko - lainauksia vanhasta topicista www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=16571
mcmies kirjoitti:Kaikkosen mukaan symmetriaperiaate on ollut voimassa jo muinaisessa Roomassa. Itse en ole moista periaatetta laista löytänyt. Sulla on niin vanha rakkine, että kunhan lyöt sinne jonkun punaisen tuikun johonkin kohtaan niin hyvä tulee...
mcmies kirjoitti:Niin, onhan noista valoista ja niiden sijoituksesta mappikaupalla sääntöjä, mutta eivät ne koske vanhoja pyöriä. Varmaan jossain vanhassa laissa on myös sääntöjä takavalon sijoituksesta moottoripyörässä, mutta en ole sellaisia nähnyt. Symmetriaperiaatteesta puhumattakaan.

Näkyvyydestä säädetään direktiiveissä juurikin "kaksi askelta taakse ja yksi sivulle" sektoreina. Lisäksi on minimi- ja maksimikorkeus ja vilkuille myös minimietäisyys toisistaan. Täytyy jossain vaiheessa lukea, mitä siellä nyt tarkalleen ottaen sanotaan esimerkiksi takalampusta....
Oletko nyt sitten lukenut vai mistä moinen muutos mielipiteeseen?

Ja laitetaan vielä hymiö perään ettei joku luule että yritän vittuilla.
:lol: :lol: :lol: ...nnnnooooiinn... 8)
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

missä hitossa?

Viesti Kirjoittaja smuige »

Täältä (93/94/ETY) löytyy jotain tietoa rekisterikilven paikasta, mutta minä ainakaan en löytänyt kuvaa joka kertoo sen geometrisen näkyvyysasian tai sivulle sijoittamisen.

Korkeusminimi 20cm
Korkeusmaksimi 150cm
"ylös kallellaan" 30°
"alas kallellaan" 15°

Muut etsikööt sen sivulle laitettavuuden sallimisen/kieltämisen.
Samoin tuon takavaloasian.

Mikä säädöskokoelman numero? Linkki?
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Röpöttäjä
Viestit: 1736
Liittynyt: 09:07 23.04.2006.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

Taas vanhaa kusettivat.... Katsastettu on ja nyt taas kilpi lamppuineen sivulla.... Perkule!
Kilpi on justa 150mm maasta, ainakin kun kallistaa :oops: peerkule. Melkein pystysuorassa. Täytynee pistää hojakkaan varalta pistoke toiselle takavalolle ja pikkutuikku pikaliittimellä rekisterikilvelle,, :roll: sitten vois rakentaa vielä pikasiirtojärjestelmän rekisterikilvelle että saa sen hojakan alle jos alkavat kysellä kilpiä kaniin..... :idea: :idea: :idea: :lol:
Röpöttäjä
Viestit: 1736
Liittynyt: 09:07 23.04.2006.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

PS!

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

Mä oon maalta ja mulla on mopo ja mulle ei vi..uilla......
Jos joku vi..uilee tulee turpiin, mutta jos joku ei v..tuile niin ei tuu turpiinkaan.....

Kaikkee saa tehä joe ei jää kiinni.....
Lait tehdään rikottaviksi.....

Kohta 50v enkä syö vielä matoja.....

Ottaa pannuun....

Mopo kuitenkin kilvissä ja prossut 46..... Piiiiiitkä on!
Puuhis
Viestit: 136
Liittynyt: 08:32 03.06.2006.
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Puuhis »

Tuossa alla on lakitekstiä vuodelta 1986 - eikä ole mitään käsitystä onko tämä jo vanhentunut tai/ja "yliajettu" jonkun nokkelan direktiivin toimesta.

Asetus tieliikennettä koskevan yleissopimuksen voimaansaattamisesta
http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sops ... 6/19860030

Seuraavassa lainaus 32. artiklasta:

--------------
"2. a) Muussa moottorikäyttöisessä ajoneuvossa kuin mopossa tai kaksipyöräisessä sivuvaunuttomassa moottoripyörässä on öisin oltava käytössä vähintään kaksi valkoista tai vaaleankeltaista valoa edessä ja parillinen lukumäärä punaisia valoja takana 5 liitteen 23 ja 24 kohdassa mainittujen moottoriajoneuvoja koskevien määräysten mukaisesti; kansallisessa lainsäädännössä voidaan kuitenkin sallia ruskeankeltaiset seisontavalot; tämän alakohdan määräykset koskevat myös moottoriajoneuvon ja yhden tai useamman perävaunun muodostamia ajoneuvoyhdistelmiä ja tällöin on punaiset valot asennettava taakse viimeiseen perävaunuun; perävaunuissa, joihin sovelletaan tämän yleissopimuksen 5 liitteen 30 kohdan määräyksiä, on käytettävä edessä kahta, mainitun 30 kohdan mukaista valkoista valoa;

b) ajoneuvossa tai ajoneuvoyhdistelmässä, joita edellämainitun alakohdan a määräykset eivät koske, tulee yöllä tiellä käyttää edessä vähintään yhtä valkoista tai vaaleankeltaista valoa ja takana yhtä punaista valoa; jos ajoneuvossa on vain yksi valo edessä tai takana, on tämä valo sijoitettava ajoneuvon keskiviivan kohdalle tai sen liikennesuunnan vastaiselle puolelle; eläinten vetämien ajoneuvojen ja käsirattaiden ollessa kyseessä voi ajoneuvon kuljettaja tai edellä mainitulla puolella ajoneuvoa kulkeva saattaja kantaa näitä valoja."
-----------------------

Mitä tarkalleen tarkoittaa "liikennesuunnan vastaiselle puolelle"? Eikös tuo tarkoita että riittä kunhan valo osoittaa taaksepäin? Sallitaan ainakin silloin kun on bensa loppunut, hevonen vetämässä ja kaveri mopon päällä kantamassa punaista lyhtyä joka näkyy vain taaksepäin. 8) 8)
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

"vastaantulevan liikenteen puolelle"

Viesti Kirjoittaja smuige »

Puuhis kirjoitti: Mitä tarkalleen tarkoittaa "liikennesuunnan vastaiselle puolelle"?
Tarkoittaisko "vastaantulevan liikenteen puolelle".
Eli tuota tulkiten valo voisi olla takaa katsottuna vasemmalla puolella.

Mutta niinkuin mainitsit, voi olla joku uusi näppärä sääntö kumonnut tuon.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Sanek
Viestit: 9
Liittynyt: 22:48 26.02.2007.
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Sanek »

Näin lukee asiasta AKE:n sivulla:


"Moottoripyörän takavalaisin (1 kpl) ja rekisterikilpi halutaan sijoittaa takahaarukan yläpuolelle taka-akselin kohdalle niin, että valaisin ja kilpi eivät ole enää symmetrisesti pyörän keskilinjalla. Muutos ei ole sallittu. Jos takavalaisimia on yksi kappale, tulee valaisin sijoittaa ajoneuvon pituussuuntaiselle keskilinjalle, ei sivuun. Kahden takavalaisimen tulee sijaita keskilinjaan nähden symmetrisesti. Valaisinta koskee myös näkyvyysvaatimus, jonka mukaan sen tulee näkyä 80 asteen kulmassa molempiin suuntiin. Ajoneuvon sivulle taka-akselin kohdalle sijoitettu takavalaisin ei näy em. mukaisesti. Myös rekisterikilpi tulee sijoittaa niin, että mikään ajoneuvon osa tai varuste ei peitä sitä ja kilven tulee näkyä myös sivusuunnasta katsottuna."
Puuhis
Viestit: 136
Liittynyt: 08:32 03.06.2006.
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Puuhis »

Alla on linkki direktiiviin jonka otsikossa on 'Ehdotus'. Annettu vuonna 2006, en tiedä onko voimassa. Jos on voimassa niin kumoaa kyllä tuon Sanekin esittämän AKE:n määritelmän.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/sit ... 78fi01.pdf

Kerrankin semmoinen dokumentti josta asia tulee selväksi. Eli saa laittaa sivulle kunhan on maksimileveyden sisäpuolella ja näkyy taaksepäin 30 asteen kulmassa.

EDIT: Tuo direktiivi on 'kodifiointi' eli dokumentti johon on keskitetysti koottu kaikki ajan oloon tehdyt muutokset. Dokumentissa olevat määräykset on otettu säädöksistä joten sisältö on ajan tasalla ja paikkaansa pitävä. Jos joku lakinikkari on toista mieltä niin kernaasti saa korjata, luin tämän tuosta direktiivin alusta.
mcmies

Viesti Kirjoittaja mcmies »

Tuo Puuhiksen direktiivi on ehdotus, ei vielä voimassa. Sama kuva löytyy kuitenkin voimassaolevasta direktiivistäkin (93/94/ETY muutettuna 1999/26/EY:llä). 8)

Vielä kerran: kilpi saa olla sivulla nyt ja jatkossakin, kunhan se näkyy kaikilta osin 30 asteen sektorilla oikealle ja vasemmalle. Lisäksi kilpi ei saa olla sivuttaissuunnassa kaikkein ulommaisin osa pyörää. Siinä pitää olla valo. Jos joku kyttä tai karsastaja väittää muuta, haastakaa se oikeuteen... :twisted:

Takavalo- ja symmetriaperiaatesaivartelusta sen verran, että löysin tosiaan maininnan takavalon symmetrisestä sijoittamisesta direktiivistä. Asiasta tekee mielenkiintoisen se, että etuvalon ei tarvitse palaa symmetrisesti molemmilla puolilla, jos niitä on kaksi. Kiinalaisissa käikäleissä tuttu näky. :roll:

Vielä mielenkiintoisemman asiasta tekee, että Horstin luvatussa maassa on TÜV-hyväksyttyjä sivukilpitelineitä takavaloineen kaikkineen. Horst on siis katsonut, että direktiivistä voidaan poiketa... koskahan meillä täällä... :twisted:
Vastaa Viestiin