Ei tuu virtaa, eikä kone käynnisty???
Ei tuu virtaa, eikä kone käynnisty???
Nyt se myrkyn lykkäs.....
Aikaisemmin ollut jo pientä ongelmaa käynnistyksen kanssa, virta tulee koneeseen, mutta ei käynnisty. Naksaus kuuluu vaan. Tänään sitten aamulla sama ongelma, mutta naksauksen jälkeen en saanu virtaa koneeseen ollenkaan (merkkivalot ei syty). Aikaisemmilla kerroilla olen puhdistanut startinrelen, jonka jälkeen homma toiminut jonkin aikaa ihan moitteettomasti. Tänään ei tämäkään auttanut. Akku ja kiinnitykset tsekattu 12.5V. Muutenkin pihoja ja sulakkeita katsottu, ja nekin ok. Epäilen virtalukkoo tai virran jakajaa. Outoa on, että kaikki nämä "oireet" alkoivat tulppien vaihdosta, lieneekö asialla osuutta asiaan ollenkaan.
Jos jeesiä löytyy niin hyvä, niin voisi tämäkin ajokausi sitten jatkua.
Pyöränä 883 -01
Aikaisemmin ollut jo pientä ongelmaa käynnistyksen kanssa, virta tulee koneeseen, mutta ei käynnisty. Naksaus kuuluu vaan. Tänään sitten aamulla sama ongelma, mutta naksauksen jälkeen en saanu virtaa koneeseen ollenkaan (merkkivalot ei syty). Aikaisemmilla kerroilla olen puhdistanut startinrelen, jonka jälkeen homma toiminut jonkin aikaa ihan moitteettomasti. Tänään ei tämäkään auttanut. Akku ja kiinnitykset tsekattu 12.5V. Muutenkin pihoja ja sulakkeita katsottu, ja nekin ok. Epäilen virtalukkoo tai virran jakajaa. Outoa on, että kaikki nämä "oireet" alkoivat tulppien vaihdosta, lieneekö asialla osuutta asiaan ollenkaan.
Jos jeesiä löytyy niin hyvä, niin voisi tämäkin ajokausi sitten jatkua.
Pyöränä 883 -01
Tarkista myös akkukaapeleiden toiset päät.
Vaikuttaa maajohdon vialta, kun kokonaan pimenee. Voit yhdistää apukaapelilla akun miinuksesta runkoon. Jos auttoi, korjaa maakaapeli tai sen kiinnitys.
Jos akun plussasta lähtee vain se paksu kaapeli, sekin voi olla solenoidin päästä irti tai jopa poikki.
Tuskin paljon kauempaa tarvii vikaa hakea.
Vaikuttaa maajohdon vialta, kun kokonaan pimenee. Voit yhdistää apukaapelilla akun miinuksesta runkoon. Jos auttoi, korjaa maakaapeli tai sen kiinnitys.
Jos akun plussasta lähtee vain se paksu kaapeli, sekin voi olla solenoidin päästä irti tai jopa poikki.
Tuskin paljon kauempaa tarvii vikaa hakea.
Jos sulla on tommoinen Kekkosen tai vaikka Ahtisaaren jälkeinen tai jopa Halosen aikainen laite, niin sehän ei saa maata niiden värinänvaimentimien???????? (kumityynyjen) kautta.
Laitappas uusi maajohto akun -navalta suoraan koneeseen missä se on ihan oikeesti metallissa kiinni ja kokeile sitten.
Todennäköisesti toimii.
Jaa. Pertti tuossa näköjään jo saman sanoikin...
Laitappas uusi maajohto akun -navalta suoraan koneeseen missä se on ihan oikeesti metallissa kiinni ja kokeile sitten.
Todennäköisesti toimii.
Jaa. Pertti tuossa näköjään jo saman sanoikin...
- Dj is A God -
- Old School Rules -
- HdCf "Musiikkivastaava" Yleisön pyynnöstä huolimatta -
- Old School Rules -
- HdCf "Musiikkivastaava" Yleisön pyynnöstä huolimatta -
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 01:02 06.07.2005.
- Viesti:
-01 sportissa kone on vielä suoraan kiinni rungossa - vasta -04 tuli kumiripustettu malli.Miikka kirjoitti:...sehän ei saa maata niiden värinänvaimentimien???????? (kumityynyjen) kautta...
Mutta mitä tulee itse ongelmaan, niin 12,5V ei suinkaan ole täysi akku - tässä Timon aikanaan postaamat ohjearvot:
Sportti on varsin kranttu akun jännitteelle, pitää aina olla täysin ladattu.Fxsts03 kirjoitti:Huoltokirjan mukaan tässä olisi nuo akkujännitteet ja varausprosentit:
Jännite Varaustila
12,8 V 100%
12,6 V 75%
12,3 V 50%
12,0 V 25%
11,8 V 0%
Mittaus siis kuormittamattomana (kaapelit irti)...
jep
virtalukkojen kans on ollut myös ongelmia.
kytkee muka virran päälle, mutta ei jaksa
startata.
-eeko
kytkee muka virran päälle, mutta ei jaksa
startata.
-eeko
Toi pitää paikkansa mitä Hemuli sanoo, entisenä sportti kuskina tiän, että jo 12,5v:a on nippanappa riittääkö ja jos ei saa maata kunnolla, nii naksuuha se vaan.hemuli kirjoitti:-01 sportissa kone on vielä suoraan kiinni rungossa - vasta -04 tuli kumiripustettu malli.Miikka kirjoitti:...sehän ei saa maata niiden värinänvaimentimien???????? (kumityynyjen) kautta...
Mutta mitä tulee itse ongelmaan, niin 12,5V ei suinkaan ole täysi akku - tässä Timon aikanaan postaamat ohjearvot:
Sportti on varsin kranttu akun jännitteelle, pitää aina olla täysin ladattu.Fxsts03 kirjoitti:Huoltokirjan mukaan tässä olisi nuo akkujännitteet ja varausprosentit:
Jännite Varaustila
12,8 V 100%
12,6 V 75%
12,3 V 50%
12,0 V 25%
11,8 V 0%
Mittaus siis kuormittamattomana (kaapelit irti)...
-
- Viestit: 980
- Liittynyt: 13:10 10.10.2003.
Eipä tuossa mitään outoa ole, sähkö on kummallista... itselle on käynyt jopa niin (autolla tosin) että kävin kaupassa ja kun tulin takaisin autolle, se ei enää inahtanutkaan. Akun kengät irti, kevyt putsaus ja kiinni ja taas mentiinwyldeboy kirjoitti:No akun kaapeleissahan se vika oli. Irrotin ja kiinnitin tiukemmin kiinni niin läks vörkkii. Jokseenkin outoa, mutta toimii kuitenkin. Kiitosta kaikille vastanneille.
Kuuluu osastoon "ensin perusasiat kuntoon!"
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 20:19 03.03.2007.
- Paikkakunta: Seinäjoki
Sähkö sinänsä ei ole niin vaarallista. Se vain tappaa, tai on muuten kiusallinen luonnonilmiö. Kotitalon hissi just eilen jässähtänyt seuraavaan kerrokseen. Lähes kaikki kerrosnapit paloi, mut ei fungeeraa, ja ovi auki. Pikkasen puutsia kylkeen, ni johan releet reagoi. Olen nähnyt jopa leivänpaahtimen sylkäisevän, kun hieman nahkavitosella pöytään. Niin kauan, kun mikroaalloilla ei värkit toimi, on pieni muistutus koneelle monasti paikallaan. Kaikkea nyt ei tietenkään kannata pesis-stagalla käynnistää, kuten telkkaria jne.
Useinmiten tämä liitäntöjen läpikäynti auttaa moneen vikaan.
Jumpe
Useinmiten tämä liitäntöjen läpikäynti auttaa moneen vikaan.
Jumpe
Kaikenlaista hankaluutta voi tulla noista sportin akkukaapeleista. Viime kesänä pyörä rupesi ajon aikana pätkimään aivan hullun lailla. Ajoin leventeelle ja siitä ei sitten enää suostunut starttaamaan. Virtaa löytyi kuitenkin sen verran, että mittariston valot yms paloivat. Sain sitten pyörän kelkottua kotiin ja rupesin sitä tutkimaan. Jäljet johtivat akun tienoille, mutta mikä neuvoksi kun liittimet helvetin hyvin kiinni ja kontaktit pelaa ja jännitettäkin löytyy? Vastaus löytyi kun liikuttelin akkua: toisen akkukaapelin alapää oli vesitiivis, mutta yläpää ei. Sateen sattuessa sinne pääsi sitten kertymään vettä joka sai muhia siellä rauhassa. Tästä johtuen akkukaapeli oli hapettunut poikki 3cm liittimestä eteenpäin.
Vaikka en ollut pyörällä silloin ajanut yli kahteen viikkoon sateessa, niin akkukaapeli oli sisältä edelleen täysin märkä. No nyt on sitten suojattu piuhat molemmista päistä
Vaikka en ollut pyörällä silloin ajanut yli kahteen viikkoon sateessa, niin akkukaapeli oli sisältä edelleen täysin märkä. No nyt on sitten suojattu piuhat molemmista päistä
Ogelmahan selviintyi mulla siten, että laitoin pyörään virran päälle (ei kyllä tapahtunut mitään) ja saman aikaisesti räpelöin akkukaapelia, ikään kuin siirtämällä sitä hivenen. Sitten yhtäkkiä virrat paukahtivatkin koneeseen ja joulu koittikin, mittariin valot etc. Pienestä oli siis näköjään kiinni. Ihmeellistä. Kuulemma sekin, jos akun napojen välillä on jonkin sortin paskakertymää eli likaa, saattaa se imaista virtaa akusta ja paskaan kertyy sähkövarausta . Akun napojen väli olisi hyvä olla aina mahdollisimman puhdas.