Ei tuu virtaa, eikä kone käynnisty???

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

wyldeboy
Viestit: 16
Liittynyt: 13:35 15.10.2006.

Ei tuu virtaa, eikä kone käynnisty???

Viesti Kirjoittaja wyldeboy »

Nyt se myrkyn lykkäs.....

Aikaisemmin ollut jo pientä ongelmaa käynnistyksen kanssa, virta tulee koneeseen, mutta ei käynnisty. Naksaus kuuluu vaan. Tänään sitten aamulla sama ongelma, mutta naksauksen jälkeen en saanu virtaa koneeseen ollenkaan (merkkivalot ei syty). Aikaisemmilla kerroilla olen puhdistanut startinrelen, jonka jälkeen homma toiminut jonkin aikaa ihan moitteettomasti. Tänään ei tämäkään auttanut. Akku ja kiinnitykset tsekattu 12.5V. Muutenkin pihoja ja sulakkeita katsottu, ja nekin ok. Epäilen virtalukkoo tai virran jakajaa. Outoa on, että kaikki nämä "oireet" alkoivat tulppien vaihdosta, lieneekö asialla osuutta asiaan ollenkaan.

Jos jeesiä löytyy niin hyvä, niin voisi tämäkin ajokausi sitten jatkua.
Pyöränä 883 -01
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tarkista myös akkukaapeleiden toiset päät.
Vaikuttaa maajohdon vialta, kun kokonaan pimenee. Voit yhdistää apukaapelilla akun miinuksesta runkoon. Jos auttoi, korjaa maakaapeli tai sen kiinnitys.
Jos akun plussasta lähtee vain se paksu kaapeli, sekin voi olla solenoidin päästä irti tai jopa poikki.
Tuskin paljon kauempaa tarvii vikaa hakea.
Avatar
Miikka
Viestit: 503
Liittynyt: 14:58 17.04.2002.
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miikka »

Jos sulla on tommoinen Kekkosen tai vaikka Ahtisaaren jälkeinen tai jopa Halosen aikainen laite, niin sehän ei saa maata niiden värinänvaimentimien???????? (kumityynyjen) kautta.

Laitappas uusi maajohto akun -navalta suoraan koneeseen missä se on ihan oikeesti metallissa kiinni ja kokeile sitten.
Todennäköisesti toimii.


Jaa. Pertti tuossa näköjään jo saman sanoikin...
- Dj is A God -
- Old School Rules -
- HdCf "Musiikkivastaava" Yleisön pyynnöstä huolimatta -
laattalentää
Viestit: 57
Liittynyt: 01:02 06.07.2005.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja laattalentää »

tarkista myös releeltä menevä maajohto ja kokeile toisella akulla, itsellä oli kuukauden vanha akku mutta ei antanut virtaa ulos, vaikka oli täynnä.
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Miikka kirjoitti:...sehän ei saa maata niiden värinänvaimentimien???????? (kumityynyjen) kautta...
-01 sportissa kone on vielä suoraan kiinni rungossa - vasta -04 tuli kumiripustettu malli.

Mutta mitä tulee itse ongelmaan, niin 12,5V ei suinkaan ole täysi akku - tässä Timon aikanaan postaamat ohjearvot:
Fxsts03 kirjoitti:Huoltokirjan mukaan tässä olisi nuo akkujännitteet ja varausprosentit:

Jännite Varaustila
12,8 V 100%
12,6 V 75%
12,3 V 50%
12,0 V 25%
11,8 V 0%

Mittaus siis kuormittamattomana (kaapelit irti)... :idea:
Sportti on varsin kranttu akun jännitteelle, pitää aina olla täysin ladattu.
Avatar
eeko
Viestit: 422
Liittynyt: 12:04 12.06.2006.
Paikkakunta: oulu
Viesti:

jep

Viesti Kirjoittaja eeko »

virtalukkojen kans on ollut myös ongelmia.
kytkee muka virran päälle, mutta ei jaksa
startata.
-eeko
Jupi
Viestit: 35
Liittynyt: 15:45 25.10.2005.

Viesti Kirjoittaja Jupi »

hemuli kirjoitti:
Miikka kirjoitti:...sehän ei saa maata niiden värinänvaimentimien???????? (kumityynyjen) kautta...
-01 sportissa kone on vielä suoraan kiinni rungossa - vasta -04 tuli kumiripustettu malli.

Mutta mitä tulee itse ongelmaan, niin 12,5V ei suinkaan ole täysi akku - tässä Timon aikanaan postaamat ohjearvot:
Fxsts03 kirjoitti:Huoltokirjan mukaan tässä olisi nuo akkujännitteet ja varausprosentit:

Jännite Varaustila
12,8 V 100%
12,6 V 75%
12,3 V 50%
12,0 V 25%
11,8 V 0%

Mittaus siis kuormittamattomana (kaapelit irti)... :idea:
Sportti on varsin kranttu akun jännitteelle, pitää aina olla täysin ladattu.
Toi pitää paikkansa mitä Hemuli sanoo, entisenä sportti kuskina tiän, että jo 12,5v:a on nippanappa riittääkö ja jos ei saa maata kunnolla, nii naksuuha se vaan.
Avatar
Ortiz
Viestit: 380
Liittynyt: 17:51 05.08.2005.

naksuu-

Viesti Kirjoittaja Ortiz »

On myös sellainen ilmiö että solenoidi ei kytke isoa starttivirtaa vaan
kuuluu naksahdus.

Tämä vika korjaantuu kiillottamalla/puhdistamalla kosketuspinnat,voi
tiestysti uusia kosketuspalat jos on saatavissa.

----Immo. :idea:
wyldeboy
Viestit: 16
Liittynyt: 13:35 15.10.2006.

Viesti Kirjoittaja wyldeboy »

No akun kaapeleissahan se vika oli. Irrotin ja kiinnitin tiukemmin kiinni niin läks vörkkii. Jokseenkin outoa, mutta toimii kuitenkin. Kiitosta kaikille vastanneille. :P
Don Quijote
Viestit: 980
Liittynyt: 13:10 10.10.2003.

Viesti Kirjoittaja Don Quijote »

wyldeboy kirjoitti:No akun kaapeleissahan se vika oli. Irrotin ja kiinnitin tiukemmin kiinni niin läks vörkkii. Jokseenkin outoa, mutta toimii kuitenkin. Kiitosta kaikille vastanneille. :P
Eipä tuossa mitään outoa ole, sähkö on kummallista... itselle on käynyt jopa niin (autolla tosin) että kävin kaupassa ja kun tulin takaisin autolle, se ei enää inahtanutkaan. Akun kengät irti, kevyt putsaus ja kiinni ja taas mentiin 8)
Kuuluu osastoon "ensin perusasiat kuntoon!"
lihavapoika
Viestit: 9
Liittynyt: 20:19 03.03.2007.
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja lihavapoika »

sama vika oli kaverin -98 Sportster, päävirtakaapeli startin päässä poikki sen kortongin sisällä siitä puristettavan liittimen juuresta.tärinästä kai menee jos se kaapeli on tiukalla, siinä ainakin oli..
JON
Viestit: 1003
Liittynyt: 10:41 17.05.2003.

Viesti Kirjoittaja JON »

Sähkö sinänsä ei ole niin vaarallista. Se vain tappaa, tai on muuten kiusallinen luonnonilmiö. Kotitalon hissi just eilen jässähtänyt seuraavaan kerrokseen. Lähes kaikki kerrosnapit paloi, mut ei fungeeraa, ja ovi auki. Pikkasen puutsia kylkeen, ni johan releet reagoi. Olen nähnyt jopa leivänpaahtimen sylkäisevän, kun hieman nahkavitosella pöytään. Niin kauan, kun mikroaalloilla ei värkit toimi, on pieni muistutus koneelle monasti paikallaan. Kaikkea nyt ei tietenkään kannata pesis-stagalla käynnistää, kuten telkkaria jne.
Useinmiten tämä liitäntöjen läpikäynti auttaa moneen vikaan.

Jumpe :wink:
Avatar
anselmi
Viestit: 199
Liittynyt: 16:12 25.06.2005.
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja anselmi »

Kaikenlaista hankaluutta voi tulla noista sportin akkukaapeleista. Viime kesänä pyörä rupesi ajon aikana pätkimään aivan hullun lailla. Ajoin leventeelle ja siitä ei sitten enää suostunut starttaamaan. Virtaa löytyi kuitenkin sen verran, että mittariston valot yms paloivat. Sain sitten pyörän kelkottua kotiin ja rupesin sitä tutkimaan. Jäljet johtivat akun tienoille, mutta mikä neuvoksi kun liittimet helvetin hyvin kiinni ja kontaktit pelaa ja jännitettäkin löytyy? Vastaus löytyi kun liikuttelin akkua: toisen akkukaapelin alapää oli vesitiivis, mutta yläpää ei. Sateen sattuessa sinne pääsi sitten kertymään vettä joka sai muhia siellä rauhassa. Tästä johtuen akkukaapeli oli hapettunut poikki 3cm liittimestä eteenpäin.
Vaikka en ollut pyörällä silloin ajanut yli kahteen viikkoon sateessa, niin akkukaapeli oli sisältä edelleen täysin märkä. No nyt on sitten suojattu piuhat molemmista päistä
wyldeboy
Viestit: 16
Liittynyt: 13:35 15.10.2006.

Viesti Kirjoittaja wyldeboy »

Ogelmahan selviintyi mulla siten, että laitoin pyörään virran päälle (ei kyllä tapahtunut mitään) ja saman aikaisesti räpelöin akkukaapelia, ikään kuin siirtämällä sitä hivenen. Sitten yhtäkkiä virrat paukahtivatkin koneeseen ja joulu koittikin, mittariin valot etc. Pienestä oli siis näköjään kiinni. Ihmeellistä. Kuulemma sekin, jos akun napojen välillä on jonkin sortin paskakertymää eli likaa, saattaa se imaista virtaa akusta ja paskaan kertyy sähkövarausta :P . Akun napojen väli olisi hyvä olla aina mahdollisimman puhdas.
pyjis
Viestit: 219
Liittynyt: 08:26 23.11.2006.

Viesti Kirjoittaja pyjis »

Akun napoihin kannattais sipista vaseliinia, se estää paskanpääsyn ja ehkäisee hapettumista.
Vastaa Viestiin