Sportsterin koneen kunnostaminen ja niputtaminen kuvasarja..
Sportsterin koneen kunnostaminen ja niputtaminen kuvasarja..
Ajattelin kertoa ja laittaa linkit kuviin miten sportsterin kone lyödään runkoon ja niputetaan..
Jos teillä on kysyttävää jostain tietystä kohdasta tai haluatte kuvan siitä, niin kysykää.. yritän näpsiä kuvia kunhan aina muistan ja ehdin..
Lähtökohtatilanne on tämä: Motti on irroitettu rungosta.
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0244.jpg
Tässä vaiheessa on helppo pestä ja myllyttää hieman kulunut maalipinta ja paikata kiveniskemät jos tarvetta.. Kannatta myös samalla tutkia tukijalan akselin kuluneisuus ja tarvittaessa ostaa/tehdä uusi --> yleensä yli kymmenenvuotta vanhoissa rakenne on jo heikentynyt..
Moottori ja ympäriltä puretut osat ovat levällään..
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0255.jpg
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0256.jpg
Itselläni ei ollut pöytätilaa riittävästi nopeaan purkamiseen, joten imuroin autotallin lattian ja levitin rakennusmuovin jonka päälle oli hyvä laittaa osat. Osat kannattaa peittää vielä muovilla tai kankaalla, jotta lika ja pöly ei kulkeutuisi niihin. Huomatkaa miten pienemmät osat on järjestelty Makuunista haettuihin karkkilaatikoihin:).. Muovissa on vielä se hyvä puoli, että siihen voi merkitä ja kirjoittaa osien paikkoja ja muita tietoja.
Tarkkaavaisimmat huomaa, miten jotkut osat ovat suojaamatta ja huoltamatta, mutta puran ja huollan ne täydellisesti myöhemmin (esim nostajia ei muuten kannattaisi pitää noin pölyisessä paikassa!!!)
Lohkot ja kampurapaketti odottaa levitettynä huomista, jolloin rakennan sille laatikon, jossa lähetän sen kohti korjaaamoa. Korjaamolla lohkot puhdistetaan ja uusitaan kampiakselin ja kiertokangen laakerit sekä tarvittavat kilkkeet
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0236.jpg
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0235.jpg
Lohkot viipyvät korjaamolla joten seuraavat aiheet ennen kuin päästään kokoamaan konetta on varmasti apulaitteiden läpikäyminen.. Onko niistä kenelläkään erityistarpeita? voin selvittää esim öljypumppumallien erot jne.. Jatkan kertomusta tuonnempana toivottavasti hieman yksityiskohtaisemmin
Jos teillä on kysyttävää jostain tietystä kohdasta tai haluatte kuvan siitä, niin kysykää.. yritän näpsiä kuvia kunhan aina muistan ja ehdin..
Lähtökohtatilanne on tämä: Motti on irroitettu rungosta.
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0244.jpg
Tässä vaiheessa on helppo pestä ja myllyttää hieman kulunut maalipinta ja paikata kiveniskemät jos tarvetta.. Kannatta myös samalla tutkia tukijalan akselin kuluneisuus ja tarvittaessa ostaa/tehdä uusi --> yleensä yli kymmenenvuotta vanhoissa rakenne on jo heikentynyt..
Moottori ja ympäriltä puretut osat ovat levällään..
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0255.jpg
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0256.jpg
Itselläni ei ollut pöytätilaa riittävästi nopeaan purkamiseen, joten imuroin autotallin lattian ja levitin rakennusmuovin jonka päälle oli hyvä laittaa osat. Osat kannattaa peittää vielä muovilla tai kankaalla, jotta lika ja pöly ei kulkeutuisi niihin. Huomatkaa miten pienemmät osat on järjestelty Makuunista haettuihin karkkilaatikoihin:).. Muovissa on vielä se hyvä puoli, että siihen voi merkitä ja kirjoittaa osien paikkoja ja muita tietoja.
Tarkkaavaisimmat huomaa, miten jotkut osat ovat suojaamatta ja huoltamatta, mutta puran ja huollan ne täydellisesti myöhemmin (esim nostajia ei muuten kannattaisi pitää noin pölyisessä paikassa!!!)
Lohkot ja kampurapaketti odottaa levitettynä huomista, jolloin rakennan sille laatikon, jossa lähetän sen kohti korjaaamoa. Korjaamolla lohkot puhdistetaan ja uusitaan kampiakselin ja kiertokangen laakerit sekä tarvittavat kilkkeet
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0236.jpg
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0235.jpg
Lohkot viipyvät korjaamolla joten seuraavat aiheet ennen kuin päästään kokoamaan konetta on varmasti apulaitteiden läpikäyminen.. Onko niistä kenelläkään erityistarpeita? voin selvittää esim öljypumppumallien erot jne.. Jatkan kertomusta tuonnempana toivottavasti hieman yksityiskohtaisemmin
voin laittaa kuvat..
Voin laittaa kuvat nokka-akseleiden päittäisvälysten mittaamisesta kunhan pääsen sinne asti..
Sunnuntai 8.7.2007
Tänään aloitin pienempien osien läpikäynnin. (Lähinnä puhdistus ja tarkastus)
Oheisessa kuvassa Akulta lähtevät kaapelit ja vieressä verrokkina alkuperäinen ohut paukkulanka..
Paksut johdot on tehty hitsauskaapeleista joissa on ideaalinen paksuhko kumipinta ja säikeet on ohuita, jolloin taivuttaminen onnistuu tarvittaessa tiukallekin mutkalle kuten kuvasta näkyy.. Täältä Kajaanista ei valitettavasti löytynyt näin isolle kaapelille olevia pienempiä silmukoita, mutta nämäkin mahtuu hyvin paikalleen.
Plussa johdossa oleva musta suojus on lähinnä ulkonäköä varten, ettei punainen johto näy rumasti startin alta.
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0261.jpg
Seuraavaksi otin käsittelyyn tulpanjohdot, joita onkin nurkkiin kertynyt kohtuu monta!? Alkuperäiset ovat ohuimmat mustat jotka mielestäni kannattaa vaihtaa viiden käyttövuoden jälkeen=) Enkä tarkoita tällä mitään hevosvoimien hakemista vaan käyttöikä "paukkulangalla" saattaa olla jo tiensä päässä aiheuttaen etenkin sateella ongelmia..
En ole dynossa saanut mitään eroja KUNNOSSA oleville erilaisille tulpanjohdoille..
Valkoiset johdot vaihdoin pois, koska niitä oli mahdoton pitää puhtaana (kuten kuvasta näkyy)
Jos joku haluaa vajaan kesän käytössä olleet RST johdot, niin saa halvalla (Vaihdoin pois, koska ne ei mahdu stretsitankin alle naarmuttamatta paikkoja pilalle)
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0263.jpg
Oheisessa kuvassa Akulta lähtevät kaapelit ja vieressä verrokkina alkuperäinen ohut paukkulanka..
Paksut johdot on tehty hitsauskaapeleista joissa on ideaalinen paksuhko kumipinta ja säikeet on ohuita, jolloin taivuttaminen onnistuu tarvittaessa tiukallekin mutkalle kuten kuvasta näkyy.. Täältä Kajaanista ei valitettavasti löytynyt näin isolle kaapelille olevia pienempiä silmukoita, mutta nämäkin mahtuu hyvin paikalleen.
Plussa johdossa oleva musta suojus on lähinnä ulkonäköä varten, ettei punainen johto näy rumasti startin alta.
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0261.jpg
Seuraavaksi otin käsittelyyn tulpanjohdot, joita onkin nurkkiin kertynyt kohtuu monta!? Alkuperäiset ovat ohuimmat mustat jotka mielestäni kannattaa vaihtaa viiden käyttövuoden jälkeen=) Enkä tarkoita tällä mitään hevosvoimien hakemista vaan käyttöikä "paukkulangalla" saattaa olla jo tiensä päässä aiheuttaen etenkin sateella ongelmia..
En ole dynossa saanut mitään eroja KUNNOSSA oleville erilaisille tulpanjohdoille..
Valkoiset johdot vaihdoin pois, koska niitä oli mahdoton pitää puhtaana (kuten kuvasta näkyy)
Jos joku haluaa vajaan kesän käytössä olleet RST johdot, niin saa halvalla (Vaihdoin pois, koska ne ei mahdu stretsitankin alle naarmuttamatta paikkoja pilalle)
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0263.jpg
- Blues Guitar
- Viestit: 300
- Liittynyt: 12:57 06.08.2006.
- Paikkakunta: Mäntyharju
palotilat ja kannet..
Palotilat on jo viimeistelty ja ne on peilikiillotettu harjoitusmielessä.. En enää pelikiillottaisi palotilaa, sillä yhdessä kanavan yhdistämisellä jouhevasti palotilaan, niin tavaraa lähti palotilasta kohtuu paljon.. Eli puristussuhde tippuu
Palotilaan ei kyllä paljoa karstaa tartu..
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0267.jpg
Imukanava on vielä "stage II" jäljiltä siistimättä ja hiekkapuhaltamatta, mutta testikäytössä tuntuu, että olen oikeilla jäljillä
Huomaa venttiliohjurin kyhmyn siloittelu ja käytännössä poistaminen ohjurin sivuilta.. sekä kanavan alaosan hienoiden D-muotoilu.. Ohjuri tekisi mieli vielä siistimisen yhteydessä lyhentää, mutta se tarkoittaisi rullakeinuihin siirtymistä
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0269.jpg
Pakokanavat on kiillotusta vaille valmiit.. Niissä on myös ohjurikyhmyt siloiteltu ja hieman kanavaa levitetty.. Ohuella pakosarjan tiivisteellä tuntuu pakopuoli olevan vähän liian hyvä verrattuna imupuoleen
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0264.jpg
Varmaan joku haluaa nähdä,miltä jouhevat seetin kulmat näyttää.. Teen varmaan kansien siistimisestä oman tarkennetun jutun kunhan pääsen sinne asti..
Palotilaan ei kyllä paljoa karstaa tartu..
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0267.jpg
Imukanava on vielä "stage II" jäljiltä siistimättä ja hiekkapuhaltamatta, mutta testikäytössä tuntuu, että olen oikeilla jäljillä
Huomaa venttiliohjurin kyhmyn siloittelu ja käytännössä poistaminen ohjurin sivuilta.. sekä kanavan alaosan hienoiden D-muotoilu.. Ohjuri tekisi mieli vielä siistimisen yhteydessä lyhentää, mutta se tarkoittaisi rullakeinuihin siirtymistä
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0269.jpg
Pakokanavat on kiillotusta vaille valmiit.. Niissä on myös ohjurikyhmyt siloiteltu ja hieman kanavaa levitetty.. Ohuella pakosarjan tiivisteellä tuntuu pakopuoli olevan vähän liian hyvä verrattuna imupuoleen
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0264.jpg
Varmaan joku haluaa nähdä,miltä jouhevat seetin kulmat näyttää.. Teen varmaan kansien siistimisestä oman tarkennetun jutun kunhan pääsen sinne asti..
öljypumpuista
Sportster/Buell öljypumppujuky2200 kirjoitti:Ajattelin kertoa ja laittaa linkit kuviin miten sportsterin kone lyödään runkoon ja niputetaan..
voin selvittää esim öljypumppumallien erot jne.. Jatkan kertomusta tuonnempana toivottavasti hieman yksityiskohtaisemmin
1990 ja aikaisemmat, nelilovinen laatikko, öljypumppu ei sovi uudempaan.
1991-1997 5-lovinen laatikko, pumppu siis erillainen kuin aikaisemmin.
1998-2003 uudempi pumppumalli, paluupuolta tehostettu, sopii/pitäisi sopia Sportstereihin/Buelleihin -91 alkaen.
2004 -> ?
Buelleissa ollut jotain ongelmaa öljypumppujen kanssa. Käyttöratas kulunut nopeasti johon on syynä ollut rattaiden väärä korkeus toisiinsa nähden. Esim pumpun runko liian paksu jolloin ratas ei osu keskelle vaan jää alemmaksi.
Eli öljypumppua vaihtaessa on tarkistettava osien sopivuus ja hammaskosketukset.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Evo Sportsterin öljypumput
Tässäpä tätä Öljypumppu asiaa:
Todellakin Smuige kertoi miten pumput ovat vuosien saatossa vaihtuneet.. Keskityn tässä kertomaan ja näyttämään 1991-1997 (vanha) ja 1998-2003 (uusi) pumppujen erot.
Pumput on helpoin tunnistaa toisistaan rungon korkeutta vertaamalla vanha siis lyhyempi ja uudempi pidempi (vertaa "suorassa" olevaan nippusiteeseen)
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0283.jpg
Pituushan Selittyy sillä paluupuolen rattaiden paksummalla (tehokkaammalla) koolla. Mutta myös merkittävä tunnistustehtävä on käyttöakselin juuressa oleva reikä.. joka on vain uudemmassa ja jonka tehtävä on imeä ylimääräistä öljyä suoraan nokkakopan pohjalta.
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0284.jpg
Itse pumppuhan on kiinni moottorissa kahdella kuusiokolopultilla pitkät). ne menevät pohjasta ja rungosta läpi. Pumpun pohja on kiinni vanhemmassa kahdella kuusiokolopultilla (lyhyet) ja uudessa torx pulteilla
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0304.jpg
Osat pumpun sisältä tulevat seuraavassa järjestyksessä.. ensin (kuvassa vasemmalla) on imupuolen rattaat. Tämänjälkeen on välilevy (huomaa ero uudessa ja vanhassa) sekä viimeisenä paluupuolen rattaat (kuvassa oikealla).
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0294.jpg
Huomatkaa ylemmän pumpun (uuden) paluupuolen TODELLA isot rattaat. Lisäksi imupuolen rattaat ovat hivenen ohuemmat kuin vanhassa ja näin ei ainakaan kirjallisuuden mukaan pitäisi olla, niin saattaa olla, että tämä pumppu onkin 2004--> mallinen?
Joku voisi tarkistaa onko HD:lla olemassa 2 erilaista pumppua? tämän koodin ainakin sain ja sanottiin ettei ole enää muita tarjolla
Pumpun tarkastuksesta jokainen voi lukea manuaaleista tarkemmin, mutta perus silmämääräisen lisäksi pitää tehdä erinäisiä mittauksia.. tässä esim. rattaiden välys (service limit n.0,1mm)
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0302.jpg
Pumppua kootessa täytyy osat kastella öljyyn ja laittaa samassa järjestyksessä takaisin. O-rengas rungon pohjasta on myös hyvä vaihtaa..
lisäksi lukitteen käyttö!
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0305.jpg
Muutama hyvä tietää asia pumpuista:
- Tehtaalla joku palliaivo on saattanut jättää pumpun sisään mitä tahansa metallijätettä joten pura ja öljyä uudestaan ennen käyttöä
- Tarkasta ettei runkoa ole kolhittu kuten minulla oli juuri moottoriin tulevan tiivistyspinnan kohdalta..
- Öljypumpun tiiviste on melkein sportsterin ainoa kohta (startin lisäksi) mihin voi laittaa sen paskoissa tiivistesarjoissa olevan pahvitiivisteen..
- Vanha öljypumppu on käytössä miltei yhtä hyvä kuin uudenmpi, jos tekee kansista tulevalle öljylle keräysastian jonnekin piiloon --> tulee juttu tästäkin kunhan ehdin..
- Joissakin Jenkkilehdissä luvattua n. 2hp parannusta (kun vauhtipyörä ei kauho älytöntä öljymäärää) en dynottanut, mutta tuskin löytyy
- Jompi kumpi pumppu saattaa olla myynnissä
Todellakin Smuige kertoi miten pumput ovat vuosien saatossa vaihtuneet.. Keskityn tässä kertomaan ja näyttämään 1991-1997 (vanha) ja 1998-2003 (uusi) pumppujen erot.
Pumput on helpoin tunnistaa toisistaan rungon korkeutta vertaamalla vanha siis lyhyempi ja uudempi pidempi (vertaa "suorassa" olevaan nippusiteeseen)
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0283.jpg
Pituushan Selittyy sillä paluupuolen rattaiden paksummalla (tehokkaammalla) koolla. Mutta myös merkittävä tunnistustehtävä on käyttöakselin juuressa oleva reikä.. joka on vain uudemmassa ja jonka tehtävä on imeä ylimääräistä öljyä suoraan nokkakopan pohjalta.
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0284.jpg
Itse pumppuhan on kiinni moottorissa kahdella kuusiokolopultilla pitkät). ne menevät pohjasta ja rungosta läpi. Pumpun pohja on kiinni vanhemmassa kahdella kuusiokolopultilla (lyhyet) ja uudessa torx pulteilla
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0304.jpg
Osat pumpun sisältä tulevat seuraavassa järjestyksessä.. ensin (kuvassa vasemmalla) on imupuolen rattaat. Tämänjälkeen on välilevy (huomaa ero uudessa ja vanhassa) sekä viimeisenä paluupuolen rattaat (kuvassa oikealla).
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0294.jpg
Huomatkaa ylemmän pumpun (uuden) paluupuolen TODELLA isot rattaat. Lisäksi imupuolen rattaat ovat hivenen ohuemmat kuin vanhassa ja näin ei ainakaan kirjallisuuden mukaan pitäisi olla, niin saattaa olla, että tämä pumppu onkin 2004--> mallinen?
Joku voisi tarkistaa onko HD:lla olemassa 2 erilaista pumppua? tämän koodin ainakin sain ja sanottiin ettei ole enää muita tarjolla
Pumpun tarkastuksesta jokainen voi lukea manuaaleista tarkemmin, mutta perus silmämääräisen lisäksi pitää tehdä erinäisiä mittauksia.. tässä esim. rattaiden välys (service limit n.0,1mm)
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0302.jpg
Pumppua kootessa täytyy osat kastella öljyyn ja laittaa samassa järjestyksessä takaisin. O-rengas rungon pohjasta on myös hyvä vaihtaa..
lisäksi lukitteen käyttö!
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0305.jpg
Muutama hyvä tietää asia pumpuista:
- Tehtaalla joku palliaivo on saattanut jättää pumpun sisään mitä tahansa metallijätettä joten pura ja öljyä uudestaan ennen käyttöä
- Tarkasta ettei runkoa ole kolhittu kuten minulla oli juuri moottoriin tulevan tiivistyspinnan kohdalta..
- Öljypumpun tiiviste on melkein sportsterin ainoa kohta (startin lisäksi) mihin voi laittaa sen paskoissa tiivistesarjoissa olevan pahvitiivisteen..
- Vanha öljypumppu on käytössä miltei yhtä hyvä kuin uudenmpi, jos tekee kansista tulevalle öljylle keräysastian jonnekin piiloon --> tulee juttu tästäkin kunhan ehdin..
- Joissakin Jenkkilehdissä luvattua n. 2hp parannusta (kun vauhtipyörä ei kauho älytöntä öljymäärää) en dynottanut, mutta tuskin löytyy
- Jompi kumpi pumppu saattaa olla myynnissä
jatkosta..
Jos saisin muutaman kommentin onko tällaisille jutuille tarvetta.. ja pitäisikö asioita selvittää vielä yksityiskohtaisemmin? vai olenko jo 5 vuotiaan tasolla..
Mittoja ja raja-arvoja en aio julkaista, koska saattaa tulla kirjoitusvirhe, sekä lisäksi jokaisellahan pitää olla jonkinlainen manuaali?!
Huomauttakaa ystävällisesti, jos vaikka unohdan ottaa öljypumpuista akselit irti nehän on tarkastettava tietenkin samalla..
Osa kommenteista on omia mietintöjäni, ja osa viittaa kirjallisuuteen --> käyttäkää ehdottomasti lähdekritiikkiä ja kysykää vaikka jos olette eri mieltä..
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0307.jpg
Siinä osa kirjoista mitä olen käyttänyt lähteinä...
Tämä kirjoittaminen on samalla terapiaa mopon myyntiä ajatellen, kun vaimolta tuli käsky vaihtaa mopo johonkin, mitä ei tarvitse kokoajan purkaa (juuri kun on oppinut miltei jokaisen osan toiminnan/rakenteen)
Mittoja ja raja-arvoja en aio julkaista, koska saattaa tulla kirjoitusvirhe, sekä lisäksi jokaisellahan pitää olla jonkinlainen manuaali?!
Huomauttakaa ystävällisesti, jos vaikka unohdan ottaa öljypumpuista akselit irti nehän on tarkastettava tietenkin samalla..
Osa kommenteista on omia mietintöjäni, ja osa viittaa kirjallisuuteen --> käyttäkää ehdottomasti lähdekritiikkiä ja kysykää vaikka jos olette eri mieltä..
http://s204.photobucket.com/albums/bb63 ... G_0307.jpg
Siinä osa kirjoista mitä olen käyttänyt lähteinä...
Tämä kirjoittaminen on samalla terapiaa mopon myyntiä ajatellen, kun vaimolta tuli käsky vaihtaa mopo johonkin, mitä ei tarvitse kokoajan purkaa (juuri kun on oppinut miltei jokaisen osan toiminnan/rakenteen)
Re: jatkosta..
Eihän se haittaa mitään vaikka olisitkin. Sittenpähän oltais samalla tasolla. Mutta mulla on itselläni nyt sekä vanhempi että uudempi pumppu, että sikäli ei itselleni tullut uutta asiata. Kiinnostaisi tietää eniten omakohtaisia kokemuksia. Esim. semmoisia, että vähentääkö tuo jytäkämmällä paluulla oleva uusi pumppu koneen öljynsylkemistä oikeasti? Ja sitten mietin, että voisko jo kuluneella pumpulla olla semmoinen ominaisuus, että pitkään korkeilla kierroksilla ajettaessa öljytankin sisältö menis kokonaisuudessaan kampikammioon ja voitelu pettäis sitten.juky2200 kirjoitti:Jos saisin muutaman kommentin onko tällaisille jutuille tarvetta.. ja pitäisikö asioita selvittää vielä yksityiskohtaisemmin? vai olenko jo 5 vuotiaan tasolla..
Ei kyllä Clymerissä ole mitään muita raja-arvoja kuin tuo lehtimitalla otettu roottoreiden välinen välys. Loput on korvattu sanalla "excessive". Siinä puhutaan, että pitäisi mitata roottoreiden paksuus setettäin ja että niiden pitää olla presiis samanpaxuiset. No pitäisikö tästä lähteä jonnekin missä olisi laserinterferometri, että sais tietää poikkeaako ne nanometrin toisistaan.Mittoja ja raja-arvoja en aio julkaista, koska saattaa tulla kirjoitusvirhe, sekä lisäksi jokaisellahan pitää olla jonkinlainen manuaali?!
Sitten kun sen myyt niin alkaa napina, että miksi sinä sen myit.Tämä kirjoittaminen on samalla terapiaa mopon myyntiä ajatellen, kun vaimolta tuli käsky vaihtaa mopo johonkin, mitä ei tarvitse kokoajan purkaa (juuri kun on oppinut miltei jokaisen osan toiminnan/rakenteen)
mitä vaihtoon?
Hieno homma kun joku viitsii tehdä tälläisen teknisen jutun kuvineen, voi joitain auttaa paljonkin.juky2200 kirjoitti:Jos saisin muutaman kommentin onko tällaisille jutuille tarvetta..
Tämä kirjoittaminen on samalla terapiaa mopon myyntiä ajatellen, kun vaimolta tuli käsky vaihtaa mopo johonkin, mitä ei tarvitse kokoajan purkaa (juuri kun on oppinut miltei jokaisen osan toiminnan/rakenteen)
Toinen on sitten se, että pitäiskös miettiä sitä mitä pitäis vaihtaa...
Walkka-Ajossa aamusaunasta hoputettiin pois (vaimoke) niin jo tuli vierestä kommentti "VAIHTOON..."
No tässäpä vähän öljypumppuasiaa linkkien muodossa:
Keskustelua ja kuvia öljypumpun ja sen käyttörattaan korkeudesta
Zippers parempi pumppu filtterillä
Ja tollasta pronssista ratasta suositellaan vaihdettavaksi
BRONZE OIL PUMP DRIVE GEARS FOR XL/BUELL
The factory steel gears have been known to be problematic and have teeth sheer off sending shards of steel into your engine causing catastrophic failure. This is cheap insurance!!
91 and up bronze oil pump drive gear XL/Buell, part.nro 22-26391-06 $49.25 (scrollaa sivun loppuun...)
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
- Mopopoika -65
- Viestit: 2110
- Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
- Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
- Viesti:
Re: Evo Sportsterin öljypumput
Puoltoääni tämmöiselle kertomukselle!
Muutama vuosi takaperin avasin -86 evosporan pumpun ja Clymerin avulla mittaukset onnistuivat helposti. Ainoa selkeästi kulunut osa oli käyttöakselin messinkihela joka Hot Bikessä vaihdettiin ja linjattiin. Muuten metalliosissa ei kulumista ollut. Kumi ja paperitiivisteet vaihdoin varmuuden vuoksi vaikka nekin suurelta osin olivat ok.
Omakohtainen kommentti:juky2200 kirjoitti:Pumpun tarkastuksesta jokainen voi lukea manuaaleista tarkemmin, mutta perus silmämääräisen lisäksi pitää tehdä erinäisiä mittauksia.. tässä esim. rattaiden välys (service limit n.0,1mm)
Muutama vuosi takaperin avasin -86 evosporan pumpun ja Clymerin avulla mittaukset onnistuivat helposti. Ainoa selkeästi kulunut osa oli käyttöakselin messinkihela joka Hot Bikessä vaihdettiin ja linjattiin. Muuten metalliosissa ei kulumista ollut. Kumi ja paperitiivisteet vaihdoin varmuuden vuoksi vaikka nekin suurelta osin olivat ok.
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90