Vilkuista...taas

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

mopomiäs
Viestit: 7
Liittynyt: 23:37 28.06.2007.
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

Vilkuista...taas

Viesti Kirjoittaja mopomiäs »

Tervehdys!
Näin uutena HD:n omistajana piti tietenkin ne alkuperäiset vilkut vaihtaa pienempiin.Takavilkkujen asennuksen jälkeen homma ok, mutta etuvilkut kun sain paikalleen, niin johan alkoi käyttäytymään omituisesti.Vilkun kun laittaa päälle, niin joko palaa koko ajan tai sitten vilkkuu, miten sitä nyt sattuu huvittamaan.Jos on vaan virta päällä mutta mopo sammuksissa vilkku pelittää ok.Johdot on ok, eli mitään maadoitusongelmia ei pitäisi olla(tarkastettu, ja moneen kertaan...).Polttimot on edelleen 21 w, joten eikai se nyt liikaa virtaakaan voi saada?Pyörä on -98 Super Glide.Auttakee nuijaa! 8O
mopomiäs
Viestit: 7
Liittynyt: 23:37 28.06.2007.
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

Lisäinfoa...

Viesti Kirjoittaja mopomiäs »

Juurikin tein havainnon, että tyhjäkäynnillä vilkut toimivat ok, mutta kun antaa kierroksia, niin alkaa palamaan yhtäjaksoisesti...Oliskohan sittenkin virran määrän kanssa jotain tekemistä... :roll:
Softail
Viestit: 449
Liittynyt: 22:29 22.04.2002.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Softail »

Juuri näin. Laitappa hakusanaksi vaikka vilkku niin alkaa löytymään syyt ja seuraukset.


Kädet kyynärpäitä myöten pa.....sa
DeS
Viestit: 15
Liittynyt: 00:10 17.06.2007.
Paikkakunta: Vanha-Ulvila

Viesti Kirjoittaja DeS »

Villi arvaus..
Isoilla kierroksilla jokin johto ei yhdistä tai johtoliitos löystyy tärinästä?
murre
Viestit: 81
Liittynyt: 23:18 16.08.2006.
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja murre »

vai olisko vilkkurele väärillä arvoilla kyseisiin vilkkuihin? itellä joskus samoja ongelmia edellisen mopon kanssa. vilkkui liian tiuhaan tai poltti releen, hommasin toisenlaisen releen ja kaikki ok.
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

murre kirjoitti:vai olisko vilkkurele väärillä arvoilla kyseisiin vilkkuihin?
Jos rele/vilkkuboxi on orkkis ja polttimot normi 21W lähtisin hakemaan vikaa jostain johdotuksesta, latausjännitteen voisi myös tarkistaa.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Don Quijote
Viestit: 980
Liittynyt: 13:10 10.10.2003.

Viesti Kirjoittaja Don Quijote »

Hämärästi kuullostaa tutulta, sportissa oli aikanaan vastaava vika, eli kierroksissa vilkut sekoili. En nyt enää muista paloivatko koko ajan vai mitenkä... Joka tapauksessa vika paikallistui sinne "perinteiseen" eli takalokkarin alla kulkevat piuhat, siis takavilkkujen piuhat, otti maihin kun antoi rundia ja tärinä lisääntyi samalla. Eli lähtisin kyllä tutkimaan niitä johdotuksia. Kaikki ahtaat paikat ja tiukat mutkat kannattaa katsoa ekana.
mopomiäs
Viestit: 7
Liittynyt: 23:37 28.06.2007.
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

Haa!

Viesti Kirjoittaja mopomiäs »

Elikkäs kun usko alkoi loppumaan, aloin tutkia polttimoita tarkemmin.Eikös vaan perkele niissä seisonut 20 w.Mutta onko tuon mopon vilkkurele niin herkällä, että 2 watin häviö on sama kuin toinen lamppu ois palanut?Tästä noustaan vielä, vaikka sitten asentamalla vastus piuhoihin tai vaihtamalla vilkkurele.Kiitos kaikista neuvoista.Raportoin kunhan saan tuon helvetinkoneen kuntoon...
Avatar
Hurpales
Viestit: 91
Liittynyt: 19:07 27.10.2003.
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hurpales »

Samoja ropleemia -98 posrsterin kans. Taitaa olla samat sähköt kun Dynassa?
Tuntuis se "harmaa laatikko" joka vilkkuja ohjaa olevan pirun tarkka siitä paljoko on kuormaa. Joskus voi palaa vilkut oikosenaan jos tärinästä on polttimon kosketus heikentynyt.
Samaten voi vilkkua tai ei riippuen käykö mopedi vai ei (en kauppaopisto pohjalta käsitä miten se on mahdollista...)
Veikkaan että ne uudet vilkut ei tee kuormaa tarpeeksi ja sen takia ei räpsytä.
Lisävastus rinnalle tai koita löytää isommat bolttimot? Se auttoi mun tapauksessa.

Wanhoja topikkeja aiheesta löytyy haulla runsaasti.
Viimeksi muokannut Hurpales, 23:05 26.07.2007.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Ja se vastushan ei sitten tule väliin niinkuin tässä on jo pariin kertaan sanottu vaan rinnalle. Eli haaroitus vilkun piuhasta vastuksen kautta maihin. Ei kyllä pitäisi olla tarpeellista jos vilkkujen teho muuttuu 21w - >20w.

"Puimuri" -kaavan mukaan jos piiristä katoaa 2w niin vastusta pitäisi laittaa 70 ohmia per puoli.
Avatar
Ropsu
Viestit: 34
Liittynyt: 22:10 07.08.2004.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Ropsu »

hemuli kirjoitti: "Puimuri" -kaavan mukaan jos piiristä katoaa 2w niin vastusta pitäisi laittaa 70 ohmia per puoli.
...ja kun peruskoulussa teknisen työn ope päätti olla opettamatta sähköoppia, niin laitatko Hemuli linkit tähän, mistä (paikallisen kirjaston ohella) löydän noi "puimuri"-kaavat...

nimi. "prkl... näinhän se on ennekin toiminut"... (joo, mulla odottaa leditakavilkut asentamista...)
Ropsu Nummi
FatBoy -90

SMOTO + MMAF = edunvalvontaa jokaiselle kaksipyöräiselle
Avatar
viltsu
Viestit: 268
Liittynyt: 22:18 01.04.2006.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja viltsu »

Ropsu kirjoitti:
hemuli kirjoitti: "Puimuri" -kaavan mukaan jos piiristä katoaa 2w niin vastusta pitäisi laittaa 70 ohmia per puoli.
...ja kun peruskoulussa teknisen työn ope päätti olla opettamatta sähköoppia, niin laitatko Hemuli linkit tähän, mistä (paikallisen kirjaston ohella) löydän noi "puimuri"-kaavat...

nimi. "prkl... näinhän se on ennekin toiminut"... (joo, mulla odottaa leditakavilkut asentamista...)
Puimuri-kaavahan on muistisääntö kahdelle peruskaavalle:

P=UxI (mutta) U=RxI
Eli teho on jännite kertaa virta, mutta jännite on resistanssi (vastus) kertaa virta.
Don Quijote
Viestit: 980
Liittynyt: 13:10 10.10.2003.

Viesti Kirjoittaja Don Quijote »

P=U x I ja U=R x I ja muistisäännön helpottamiseksi lisätään väliin m-kirjain, siis PUI(m)URI 8)
Siinäpä ne tärkeimmät kaavat kun lasketaan tasasähkö suureita, kuten vastusten arvoja. Vaihtosähkölle onkin sitten ihan omat kaavat...

P = Teho watteina
U = Jännite voltteina (DC)
I = Virta Ampeereina
R = Vastus ohmeina

Edit: jahas, taas olin hidas 8)
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Itselleni tuo M-kirjain muistisäännössä on ollut aina se millä muistan miten päin ne kirjaimet piti kaavoihin laittaa. Nimittäin jos piirretään "puimuri" paperille näin:

Kuva

Nyt huomataan että jakokaavat asettuvat juuri oikein ämmän sakaroiden alle.

Tästä jos halutaan saada selville mikä tahansa noista määreistä niin riittää että peittää sen mielessään pois kaavasta niin jäljelle jäävä laskutoimitus kertoo oikean tuloksen. Esim. teho = jännite x virta ja virta = teho / jännite jne. jne.
Avatar
Ropsu
Viestit: 34
Liittynyt: 22:10 07.08.2004.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Ropsu »

guut, kiitos. Ja terveisiä opelle... (miten se tuntuikin silloin kivalta, että jotakin "mitä ei ikinä kuitenkaan tarvitse" ei tarvinnut opetella?).
Ropsu Nummi
FatBoy -90

SMOTO + MMAF = edunvalvontaa jokaiselle kaksipyöräiselle
Vastaa Viestiin