rautiksen takahammasratas

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Mauni
Viestit: 39
Liittynyt: 21:31 11.06.2007.
Paikkakunta: ALA-TEMMES
Viesti:

rautiksen takahammasratas

Viesti Kirjoittaja Mauni »

terve

-73 rautis aiheutti mielenkiintoisia tilanteita männäiltana.. hammasratas on niitattu kiinni jarrurumpuun ( liekkö orkkiksenakin niitattu vai pultattu?) ja muutama niitti oli löystynyt ja alkoi kihnuttamaan jarrukilpeen aiheuttaen kohtuullisen määrän ääntä ja alumiinisilppua.. tienvarsikorjauksessa rumpu auki ja ylimääräiset niitinjämät pois ja prikalla jarrukilven siirto ulommaksi ettei kihnuta mihinkään enään.
reissu loppuun onnistuneesti (kiitokset alassalmen lautturille työkalujen lainasta)

eli jos jollain olisi irrallaan se hammaskehä ja jaksaisi mitata sen kiinnitysreijän halkaisijan että tietää mitkä pultit siihen sopii.
ei viitsisi purkaa etukäteen tällaisilla kelillä kun kerta toimii..
Kromi.. mitä se on??
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Se on alun perinkin niitattu. Noita on nähty jälkikäteen kiinnitetyn ruuveilla tai jopa hitsaamalla. Ainakin pannun takarattaassa oli muistaakseni M4 suurin ruuvikoko joka mutterin kanssa mahtui.
Avatar
Dick
Viestit: 79
Liittynyt: 15:21 19.07.2004.
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dick »

itsellä 70 mallin shovelissa on kierteet painettu suoraan rattaaseen, ei tarvitse erikseen muttereita sinne sekaan, ja komiasti on pysynyt.
muistaakseni M5 jengat.
Avatar
affe
Viestit: 1683
Liittynyt: 14:32 17.04.2002.
Paikkakunta: Ruutana
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affe »

Moro,

J.W. Boonin sivuilta lunttasin että niitin koko olisi 3/16"x7/16" eli paksuus siis noin 4.76mm.
Ei ole osaluettelo nyt edessä niin ei pääse varmistamaan mutta jos nuo on oikeita niittejä niin OEM osanumero niille on 41485-30.

Affe
Mauni
Viestit: 39
Liittynyt: 21:31 11.06.2007.
Paikkakunta: ALA-TEMMES
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mauni »

jep pääsihän sinne mittaamaan jostainvälistä.. M4 matalakantaiset kuusiokolo pultit nylocmuttereilla ajattelin laittaa siihen, taitaa kestää ihan hyvin kun näytti vajaa 20 kipaletta tulevan .. ja helpompi vaihtaa ratas kun aika koittaa.

kiitokset nopeista vastauksista
Kromi.. mitä se on??
Avatar
Jaksi
Viestit: 26
Liittynyt: 14:42 25.08.2004.
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Jaksi »

Mietis sitä ruuvin kokoa vielä, itelläni ei piristetyssä pannussa kestäny M5, vaan piti porata rumpua ja ratasta M6:lle.
Joskus tekis toisinaan sitten taas ei
Mauni
Viestit: 39
Liittynyt: 21:31 11.06.2007.
Paikkakunta: ALA-TEMMES
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mauni »

Mietis sitä ruuvin kokoa vielä, itelläni ei piristetyssä pannussa kestäny M5
oliko minkä lujuusluokan pultteja? ajattelin koittaa 10.9 M4 ensin, jos ei kestä niin sitten täytyy miettiä M6 operaatiota. ja melko heppoisilta näyttää nuo niittauksetkin (ovat tietenkin vakiotehoille suunniteltu.. )
Kromi.. mitä se on??
Avatar
affe
Viestit: 1683
Liittynyt: 14:32 17.04.2002.
Paikkakunta: Ruutana
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affe »

Moro,

Eiköhän tärkeintä ole saada aikaiseksi riittävän luja ja tasainen puristus rattaan ja rummun välille niin että ratas ei pääse nitkahtamaan. Jos se pääseen kerran liikahtamaan niin alkaa varmasti nitkumaan vaan lisää ja hakkaa ruuveja vasten kunnes antaa periksi.
Niitit ei ole kovin paksuja mutta ne on ainsakin sopivan kokoisia reikiinsä, joka osaltaan vähentää mahdollisuutta rattaan pyörähtämiseen.
M5 oikean kokoisessa reiässä on varmasti paljon parempi kun 4mm melkein 5mm reiässä.

Affe
Avatar
Jaksi
Viestit: 26
Liittynyt: 14:42 25.08.2004.
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Jaksi »

Vakio 8.8-kamaa oli, 10.9 on noin 25 % lujempi. M6:n poikkileikkaus on noin 1,5 kertainen M5:een ja 2,3-kertainen M4:een nähden.
Joskus tekis toisinaan sitten taas ei
Vastaa Viestiin