Sivu 1/1

rautiksen takahammasratas

Lähetetty: 08:47 08.08.2007.
Kirjoittaja Mauni
terve

-73 rautis aiheutti mielenkiintoisia tilanteita männäiltana.. hammasratas on niitattu kiinni jarrurumpuun ( liekkö orkkiksenakin niitattu vai pultattu?) ja muutama niitti oli löystynyt ja alkoi kihnuttamaan jarrukilpeen aiheuttaen kohtuullisen määrän ääntä ja alumiinisilppua.. tienvarsikorjauksessa rumpu auki ja ylimääräiset niitinjämät pois ja prikalla jarrukilven siirto ulommaksi ettei kihnuta mihinkään enään.
reissu loppuun onnistuneesti (kiitokset alassalmen lautturille työkalujen lainasta)

eli jos jollain olisi irrallaan se hammaskehä ja jaksaisi mitata sen kiinnitysreijän halkaisijan että tietää mitkä pultit siihen sopii.
ei viitsisi purkaa etukäteen tällaisilla kelillä kun kerta toimii..

Lähetetty: 09:04 08.08.2007.
Kirjoittaja hemuli
Se on alun perinkin niitattu. Noita on nähty jälkikäteen kiinnitetyn ruuveilla tai jopa hitsaamalla. Ainakin pannun takarattaassa oli muistaakseni M4 suurin ruuvikoko joka mutterin kanssa mahtui.

Lähetetty: 09:15 08.08.2007.
Kirjoittaja Dick
itsellä 70 mallin shovelissa on kierteet painettu suoraan rattaaseen, ei tarvitse erikseen muttereita sinne sekaan, ja komiasti on pysynyt.
muistaakseni M5 jengat.

Lähetetty: 09:41 08.08.2007.
Kirjoittaja affe
Moro,

J.W. Boonin sivuilta lunttasin että niitin koko olisi 3/16"x7/16" eli paksuus siis noin 4.76mm.
Ei ole osaluettelo nyt edessä niin ei pääse varmistamaan mutta jos nuo on oikeita niittejä niin OEM osanumero niille on 41485-30.

Affe

Lähetetty: 09:55 08.08.2007.
Kirjoittaja Mauni
jep pääsihän sinne mittaamaan jostainvälistä.. M4 matalakantaiset kuusiokolo pultit nylocmuttereilla ajattelin laittaa siihen, taitaa kestää ihan hyvin kun näytti vajaa 20 kipaletta tulevan .. ja helpompi vaihtaa ratas kun aika koittaa.

kiitokset nopeista vastauksista

Lähetetty: 10:16 08.08.2007.
Kirjoittaja Jaksi
Mietis sitä ruuvin kokoa vielä, itelläni ei piristetyssä pannussa kestäny M5, vaan piti porata rumpua ja ratasta M6:lle.

Lähetetty: 10:41 08.08.2007.
Kirjoittaja Mauni
Mietis sitä ruuvin kokoa vielä, itelläni ei piristetyssä pannussa kestäny M5
oliko minkä lujuusluokan pultteja? ajattelin koittaa 10.9 M4 ensin, jos ei kestä niin sitten täytyy miettiä M6 operaatiota. ja melko heppoisilta näyttää nuo niittauksetkin (ovat tietenkin vakiotehoille suunniteltu.. )

Lähetetty: 11:25 08.08.2007.
Kirjoittaja affe
Moro,

Eiköhän tärkeintä ole saada aikaiseksi riittävän luja ja tasainen puristus rattaan ja rummun välille niin että ratas ei pääse nitkahtamaan. Jos se pääseen kerran liikahtamaan niin alkaa varmasti nitkumaan vaan lisää ja hakkaa ruuveja vasten kunnes antaa periksi.
Niitit ei ole kovin paksuja mutta ne on ainsakin sopivan kokoisia reikiinsä, joka osaltaan vähentää mahdollisuutta rattaan pyörähtämiseen.
M5 oikean kokoisessa reiässä on varmasti paljon parempi kun 4mm melkein 5mm reiässä.

Affe

Lähetetty: 11:34 08.08.2007.
Kirjoittaja Jaksi
Vakio 8.8-kamaa oli, 10.9 on noin 25 % lujempi. M6:n poikkileikkaus on noin 1,5 kertainen M5:een ja 2,3-kertainen M4:een nähden.