tuleeko yli 50% muutetusta "omavalmiste"

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

fxstc94
Viestit: 24
Liittynyt: 20:22 21.01.2008.
Viesti:

tuleeko yli 50% muutetusta "omavalmiste"

Viesti Kirjoittaja fxstc94 »

äkkinäinän ihmettelee...miten menetellään jos alkuperäisillä h-d:n papruilla olevaan pyörään vaihdetaan yli 50% osia niin joutuuko siitä maksamaan "autoveron"?.ja käsitelläänkö tapausta ns.omavalmisteena sen jälkeen?ja itse asiaan, omavalmistettahan ei koske 2m.sääntö?vai onko se näin.saisko sitte tehdä pitemmän :? :twisted:hullu saa olla mutta tyhmyydestä sakotetaan :twisted:
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Eikös tästä ollut juuri puhetta? Vai oliko se pelkästään tuolla members-puolella...

Kyllä. Jos pyörän osista vaihdetaan yli 50% menettää se identiteettinsä ja se pitää uudelleenrekisteröidä omavalmisteena, samalla lankeaa maksuun uuden ajoneuvon autovero.

Ja siinä vaiheessa kun laitetta ruvetaan katsastamaan omavalmisteeksi, tulee sen täyttää katsastushetkellä oleva tekninen vaatimustaso. Tässä se suurin kompastuskivi.

Omavalmisteita ei koske sama akselivälirajoitus kuin muutettuja ajoneuvoja. Toki kuten tälläkin palstalla on mainittu, tullee tuo rajoitus poistumaan myös jo rekisterissä olevilta laitteilta. Kärsivällisyyttä, kärsivällisyyttä - oraakkelit tietävät kertoa että tuloksia voidaan odotella vuoden 2009 keväällä.
Avatar
Vee
Viestit: 210
Liittynyt: 13:23 08.01.2004.
Paikkakunta: Chapter 8
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vee »

Tuossa tapauksessa jos vanha mopo mistä on joskus maksettu ajoneuvovero poistetaankin käytöstä eli tässä tapauksessa 50% ylittyy ja identiteetti muuttuu niin siitähän pitäis saaha se aikaisemmin maksettu ajoneuvovero takaisin :D. Miten se jo maksettu ajoneuvovero voi yht'äkkiä vaan kuoliutua? Jos vanhasta moposta voi tulla 51% jälkeen uusi niin ei kai se veron takaisin pyytäminen nyt kohtuutonta olis. Äkkisältään ajateltuna vanhasta ei saa uutta ennenkuin siitä on vaihettu 100%.

Ai niin... ollaan suomessa.
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

No 1 Jukka-pyörä

Viesti Kirjoittaja smuige »

Ensimmäinen (No 1) H***nin inkvisiition verollepanema prosenttipyörä on Walkka MC tallilla.
Kiva polliisisetä (tyttönimeltään H.H.) joukkoineen vei kilvet Harley-Davidson moottoripyörästä, määräsi prosenttitarkistukseen ja kaikkivaltiaana myöskin ajoneuvoveron maksettavaksi.
Pyörä oli maahantuotu ja hyväksytysti katsastettu mm. plungerperäisellä rungolla (H-Dssa ei ole koskaan ollut alunperin sellaista). Myöhemmin pyörään vaihdettiin ainoastaan alkuperäisiä Harley-Davidson osia, eli tehtiin enemmän alkuperäiseksi kuin maahantuonnin yhteydessä. Mm. runko muutettiin/vaihdettiin alkuperäiseksi H-D rungoksi.

- Pyörästä joutui maksamaan veron (pakko, sillä vero ulosottokelpoinen)
- Pyörää ei saanut verojen maksun jälkeen enää rekisteriin, edes muutettuna maahantuonti/rekisteröinti malliseksi.
- Pyörän entinen identiteetti poistui.
- Pyörästä aiemmin maksettuja ajoneuvoveroja ei saanut takaisin vaikka pyörän identiteetti joutui kadotukseen.
- Maksetun veron sai käyttää hyväksi omavalmistetta tehdessä. Näin syntyi "Jukka-pyörä 1". Siihen sai sitten käyttää myös käytettyjä osia, mutta moottori piti olla EVO.
-Vanhan, nyt identiteettinsä menettäneen pyörän osineen sai takaisin ja osat sai myydä eteenpäin.

Että näin Suomessa.

Positiivista asiassa on, että tällä tapauksella on tainnut olla voimakas vaikutus MMAF syntyyn.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
fxstc94
Viestit: 24
Liittynyt: 20:22 21.01.2008.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fxstc94 »

kiitos,ja kumarrus hemulille!vai on valoa tunnelin päässä! :lol: :twisted:
Perkules
Viestit: 6
Liittynyt: 16:31 28.07.2006.

Viesti Kirjoittaja Perkules »

Omavalmisteita ei koske sama akselivälirajoitus kuin muutettuja ajoneuvoja.

Mitenkä se on siinä tapauksessa kun mulla on nyt omavalmiste jonka papereissa on akseliväli 200cm. Meneekö katsastuksesta läpi jos venytetään 230 cm:iin ?
Avatar
Bootsi
Viestit: 341
Liittynyt: 19:33 27.10.2006.
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

fxstc94 kirjoitti:vai on valoa tunnelin päässä! :lol: :twisted:
Se on vastaan tuleva juna. :evil:
Avatar
santtu
Viestit: 837
Liittynyt: 16:08 08.05.2002.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja santtu »

Perkules kirjoitti:Omavalmisteita ei koske sama akselivälirajoitus kuin muutettuja ajoneuvoja.

Mitenkä se on siinä tapauksessa kun mulla on nyt omavalmiste jonka papereissa on akseliväli 200cm. Meneekö katsastuksesta läpi jos venytetään 230 cm:iin ?
Moottoripyörän enimmäismitta päästä päähän saa olla 4 metriä. Koskee kaikkia prätkiä valmistusmetodista tai valmistajasta riippumata.

Se 200 cm akseliväli koskee muuttamista merkistä riippumatta. Jos omavalmisteen akseliväliin koskee se saa siis olla enintään 200cm (+ ketjun säätövara) vaikka alunperin omavalmisteen akseliväli olisi 300cm.

Jep, ei ole loogista.
The story tells that 95% of all Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home.
Vastaa Viestiin